Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

Deneysel Psikoloji Doktora Programı

PSY 552 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Yapısal Eşitlik Modelleri
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
PSY 552
Güz/Bahar
3
0
3
7.5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere yapısal eşitlik modellemesini tanıtmak, modellerin oluşturulması, analiz edilmesi, değiştirilmesi ve test edilmesinde beceri sahibi yapmak ve öğrencilerin analizlerin sonuçlarını hakemli dergilerce kabul edilebilecek şekilde raporlayabilmelerini sağlamaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Yapısal eşitlik modellemesinin temel kavramlarını tanımlayabilecektir
  • Yapısal eşitlik modellemesinin daha yaygın olarak kullanılan varyans analizi, çoklu regresyon analizi ve faktör analizi gibi yöntemlerden farklılığını gösterebilecektir
  • Yapısal Eşitlik Modellemesi kapsamında oluşturulan farklı modelleri (Yol Analizi, Ölçme Modeli ve Yapısal Regresyon) ayırt edebilecektir.
  • Yapısal eşitlik modellerini doğru bir şekilde psikolojiden elde edilen verilere uygulayabilecektir.
  • Modellerin testinden elde edilen bulguları yorumlayabilecek ve APA formatında yorumlayabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders, sosyal, davranışsal ve sağlık bilimlerindeki değişik problemlerin analiz edilmesinde yapısal eşitlik modellemesinin uygulanmasını içermektedir. Yol analizi, doğrulayıcı faktör analizi, ölçme modelleri, yapısal modeller, aracılık ve model uyumunun değerlendirilmesi dersin ana başlıklarını oluşturmaktadır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Yapısal Eşitlik Modellemesi (YEM) nedir? Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 1
2 Temel Kavramlar ve gösterimler Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 2 & 3
3 Temel kavramlar: Veri ve parametreler (parametre tahminleri) Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 2 & 3
4 Model Türleri ve Diagramları Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 4
5 Birinci Düzey Doğrulayıcı Faktör Analizi Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 7
6 Üst Düzey Doğrulayıcı Faktör Analizi Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 7
7 Ölçüm Modelleri Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 7
8 Midterm Exam
9 Tek Göstergeli Ölçme Modelleri Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 7
10 Doğrulayıcı Faktör Analizinin Çoklu Grup Uygulamaları Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 11
11 Yapısal Modellerin Testi Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 8
12 Yapısal Modellerin Çoklu Grup Uygulamaları Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. Bölüm 8 & 11
13 Literatürden Örnekler
14 Literatürden Örnekler
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed). New York: Guilford Press. ISBN 978-1-57230-690-5.

Önerilen Okumalar/Materyaller Bilimsel araştırma makalelerinin yayınlandığı prestijli dergilerin tümü.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
3
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
5
70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
5
80
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
3
6
18
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
19
19
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
30
30
Final Sınavı
1
30
30
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak psikoloji bilim alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün katkılarda bulunur.

2

İnsan zihni ve davranışlarına ilişkin mekanizmalar hakkında disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmelerinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.

3

Bilimsel psikolojinin yöntembilimi ile ilgili yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve zihin-davranış-beyin ile ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzey beceri kazanır.

4

Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayarak özgün bir konuyu araştırır.

5

Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar.

6

Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak psikoloji bilimine yönelik yeni fikirler geliştirir.

7

Psikoloji ile ilgili bir görgül makaleyi ulusal ya da uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak psikolojiye ilişkin bilginin sınırlarını genişletir.

8

Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini amaçlayan panel, atölye ve konferans gibi etkinlikleri amacına uygun şekilde tespit eder, katılır, organize eder ve bu ortamlarda liderlik yapar.

9

Zihin-Davranış-Beyin üçlüğüne ilişkin öncü ve yenilikçi kuramları ve yöntemleri takip eder, çözümleme ve araştırmalarda bu kuram ve yöntemleri kullanır ve bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.

10

Deneysel psikoloji bağlamında ilişkiler ve süreçlerin stratejik çözümlemesini yapar, işlevsel ve etkili iletişim olanakları geliştirir.

11

Psikoloji bilimi ve iş hayatı çerçevesinde toplumsal, bilimsel ve etik sorunlara yaratıcı çözümler bulur ve bu çözümleri destekleyen değerleri yaygınlaştırır.

12

Deneysel Psikoloji alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar.

13

Psikoloji disiplininde ağırlıklı kullanılan İngilizce dilinde yetkindir ve bu dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.