LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Deneysel Psikoloji Doktora Programı
PSY 612 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Karar Vermenin Psikolojisi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSY 612
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
-
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere karar verme psikolojisini ile ilgili gelişmiş bir anlayış sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste tartışılacak konular sezgisel karar verme ve önyargıları araştırma programı, sübjektif refah, mutluluk, oyun teorisi ve zamanlararası seçim içerecektir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sezgisel Karar Verme ve Yanlılıklar I | Baron, J. (2000). Thinking and deciding. Cambridge University Press. (Bölüm 6). Tversky, A. & Kahneman, D. (1974). Judgment under uncertainty: Heuristics and biases.Science, 185, 1124-1131. Gigerenzer, G. & Gaissmaier, W. (2011). Heuristic decision making. Annual Review of Psychology, 62, 451-482. |
2 | Sezgisel Karar Verme ve Yanlılıklar II | Baron, J. (2000). Thinking and deciding. Cambridge University Press. (Bölüm 6). Clithero JA, Tankersley D, Huettel SA (2008). Foundations of neuroeconomics: from philosophy to practice. PLoS Biology, 6, e298. Camerer C (2007). Neuroeconomics: using neuroscience to make economic predictions. Economic Journal, 117, C26-C42 |
3 | Olasılık Teorisi | Baron, J. (2000). Thinking and deciding. Cambridge University Press. (Bölüm 5). Klayman, J. and Ha, Y-W. (1987). Confirmation, disconfirmation, and information in hypothesis testing. Psychological Review, 94, 211-228. Moore, D.A. & Healy, P.J. (2008). Thetrouble with overconfidence. Psychological Review, 115, 502-517. Neslon, J.D., McKenzie, C.R.M., Cottrell, G.W., & Sejnowski, T.J. (2010). Experience matters: Information acquisition optimizes probability gain. Psychological Science, 21, 960-969.. |
4 | Risk ve Belirsizlik Altında Karar Verme | Baron, J. (2000). Thinking and deciding. Cambridge University Press. (Bölüm 10). Kahneman, D. & Tversky, A. (1984). Choices, values, and frames. American Psychologist, 39(4), 341-350. Chatterjee, P., Irmak, C., & Rose, R. (2013). The endowment effect as self-enhancement in response to threat. Journal of Consumer Research, 40, 460-476. Mishra, S. & Fiddick, L. (2012). Beyond gains and losses: The effect of need on risky choice in framed decisions. Journal of Personality & Social Psychology, 102, 1136-1147. Glöckner, A. & Pachur, T. (2012). Cognitive models of risky choice: Parameter stability and predictive accuracy of prospect theory. Cognition, 123, 21-32 |
5 | Karar Yanlılıkları | Baron, J. (2000). Thinking and deciding. Cambridge University Press.(Bölüm 16). Hsee, C.K., Zhang, J., Wang, L., Zhang, S. (2013). Magnitude, time, and risk differ similartly between joint and single evaluations. Journal of Consumer Research, 40, 172-184. Keysar, B., Hayakawa, S.L., & An, S.G. (2012). The foreign-language effect: Thinking in aforeign tongue reduces decision biases. Psychological Science, 12, 661-668. Vohs, K.D., Redden, J.P., & Rahinel, R. (2013). Physical order produces healthy choices, generosity, and conventionality, whereasdisorder produces creativity. Danziger, S., Levav, J., & Avanaim Pesso, L. (2011). Extraneous factors in judicial decisions. PNAS, 108, 6889-6892.Psychological Science, 24, 1860-1867. Gneezy, A., Gneezy, U., Riener, G., & Nelson, L.D. (2012). Pay -what you want, identity, and self signaling in markets. PNAS, 109, 7236-7240. Dijksterhuis, A. Bos., M.W., Nordgren, L.F., van Baaren, R.B. (2006). On making the right choice: The deliberation without attention effect. Science, 311, 1005-1007. |
6 | Ara Sınav I | |
7 | Duygular ve Karar verme | Baron, J. (2000). Thinking and deciding. Cambridge University Press. (Bölüm 19). Lerner, J.S., Li, Y., & Weber, E.U. (2013). The financial cost of sadness. Psychological Science, 24, 72-79. Loewenstein, G. (2005). Hot-cold empathy gaps and medical decision making. Health Psychology, 24, S49-S56. Slovic, P. & Peters, E. (2006). Risk perception and affect. Current Directions in Psychological Science, 15, 322-325. Han, S., Lerner, J.S. & Keltner, D. (2007). Feelings and consumer decision making: The appraisal-tendency framework. Journal of Consumer Psychology, 17(3), 158-168. |
8 | Mutluluk I | Baron, J. (2000). Thinking and deciding. Cambridge University Press. (Bölüm 18). Hsee, C.K., Hastie, R., Chen, J. (2008). Hedonomics: Bridging decision research with happiness research. Perspectives on Psychological Science, 3, 224-243. |
9 | Mutluluk II | Gilbert, D.T. & Wilson, T.D. (2007). Prospection: Experiencing the future. Science, 317, 1351-1354. |
10 | Zamanlar Arası Karar Verme I | Short-term cost for long-term benefit: Time preference and cancer control. Health Psychology, 24, S41-S48. Todd A. Hare, Colin F. Camerer, Antonio Rangel. (2009). Self-control in decision-making involves modulation of the vmPFC evaluation system. Science, 324, 646-648. |
11 | Ara Sınav II | |
12 | Zamanlar Arası Karar Verme II | Berns, G.S., Laibson, D. & Loewenstein, G. (2007). Intertemporal choice toward an integrative framework. Trends in Cognitive Sciences, 11(11), 482-488. Dhar, R. & Wertenbroch, K. (2012). Self-signaling and the costs and benefits of temptation in consumer choice. Journal of Marketing, 49, 15-25. |
13 | Oyun Teorisi I | Colzato, L.S., Steenbergen, L., de Kwaadsteniet, E.W., Sellaro, R., Liepelt, R., & Hommel, B., (2013). Tryptophan promotes interpersonal trust. Psychological Science Boksem, M.A.S., Mehta, P.H., van den Bergh, B., van Son, B., Trautmann, S.T., Roelofs, K., Smidts, A., & Sanfey, A.G. (2013). Testosterone inhibits trust but promotes reciprocity. Psychological Science |
14 | Oyun Teorisi II | Camerer, C.F. & Fehr, E. (2006). When does "economic man" dominate social behavior? Science, 311(5757), 47-52. Rilling, J.K. & Sanfey, A.G. (2011). The neuroscience of social decision making. Annual Review of Psychology, 62, 23-48. |
15 | Sunumlar | |
16 | Öğrenci Makaleleri Tartışması |
Ders Kitabı | Baron, J. (2000). Thinking and deciding. Cambridge University Press. ISBN: 978-0-521-86207-3 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Yukarıda belirtilen makaleler |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
2
|
50
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
5
|
80
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
27
|
27
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
2
|
15
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
40
|
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak psikoloji bilim alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün katkılarda bulunur. |
X | ||||
2 | İnsan zihni ve davranışlarına ilişkin mekanizmalar hakkında disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmelerinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. |
X | ||||
3 | Bilimsel psikolojinin yöntembilimi ile ilgili yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve zihin-davranış-beyin ile ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzey beceri kazanır. |
X | ||||
4 | Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayarak özgün bir konuyu araştırır. |
X | ||||
5 | Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. |
X | ||||
6 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak psikoloji bilimine yönelik yeni fikirler geliştirir. |
X | ||||
7 | Psikoloji ile ilgili bir görgül makaleyi ulusal ya da uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak psikolojiye ilişkin bilginin sınırlarını genişletir. |
X | ||||
8 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini amaçlayan panel, atölye ve konferans gibi etkinlikleri amacına uygun şekilde tespit eder, katılır, organize eder ve bu ortamlarda liderlik yapar. |
X | ||||
9 | Zihin-Davranış-Beyin üçlüğüne ilişkin öncü ve yenilikçi kuramları ve yöntemleri takip eder, çözümleme ve araştırmalarda bu kuram ve yöntemleri kullanır ve bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. |
X | ||||
10 | Deneysel psikoloji bağlamında ilişkiler ve süreçlerin stratejik çözümlemesini yapar, işlevsel ve etkili iletişim olanakları geliştirir. |
X | ||||
11 | Psikoloji bilimi ve iş hayatı çerçevesinde toplumsal, bilimsel ve etik sorunlara yaratıcı çözümler bulur ve bu çözümleri destekleyen değerleri yaygınlaştırır. |
X | ||||
12 | Deneysel Psikoloji alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar. |
X | ||||
13 | Psikoloji disiplininde ağırlıklı kullanılan İngilizce dilinde yetkindir ve bu dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest