GRADUATE SCHOOL
Financial Economics (Without Thesis)
ECON 577 | Course Introduction and Application Information
Course Name |
Data Science with Applications in Economics
|
Code
|
Semester
|
Theory
(hour/week) |
Application/Lab
(hour/week) |
Local Credits
|
ECTS
|
ECON 577
|
Fall/Spring
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Prerequisites |
None
|
|||||
Course Language | ||||||
Course Type |
Elective
|
|||||
Course Level |
-
|
|||||
Mode of Delivery | - | |||||
Teaching Methods and Techniques of the Course | - | |||||
Course Coordinator | - | |||||
Course Lecturer(s) | ||||||
Assistant(s) |
Course Objectives | Bu ders öğrencilere veri biliminin temellerini, araçlarını ve genel yapısını özellikle ekonomi ve finans gibi sosyal bilim alanlarındaki uygulamalarıyla birlikte tanıtmak için tasarlanmıştır. Ders veri düzenleme, araştırmacı veri analizi, tahminleyici modelleme, makine öğrenimi, veri görselleştirmesi ve etkili iletişim için gerekli kavram, araç ve teknikleri MATLAB programlama dili ile öğretmeyi amaçlamaktadır. Ders ayrıca gerçek dünya veri setlerine dayalı ekonomik, sosyal ve finansal uygulamalar ile öğrencilere veri biliminde pratik tecrübe kazandırmayı hedeflemektedir. Ders boyunca iletişim, sunum ve veri analizine dayalı anlatımı gibi profesyonel teknikler vurgulanacaktır. Bu ders öğrenciyi, mikro ve makro ekonomik modeller ile finansal ekonomi modellerini yazabileceği, bir denge tanımlayabileceği ve ekonomik sorulara cevap vermek için modeli simüle edebileceği güçlü araçlarla donatmayı amaçlar. |
Learning Outcomes |
The students who succeeded in this course;
|
Course Description | Ders temel MATLAB programlama dili öğrenimi ile başlar ve veri düzenleme, araştırmacı veri analizi, tahminleyici modelleme, makine öğrenimi, veri görselleştirmesi ve etkili iletişim gibi konularla devam eder. Ders boyunca öğrenciler gerçek dünya veri setlerine dayalı ekonomik ve finansal uygulamalar ile veri bilimindeki yeteneklerini arttıracaklardır. |
|
Core Courses | |
Major Area Courses | ||
Supportive Courses | ||
Media and Management Skills Courses | ||
Transferable Skill Courses |
WEEKLY SUBJECTS AND RELATED PREPARATION STUDIES
Week | Subjects | Related Preparation |
1 | Veri bilimine giriş, veri bilimi ve ekonomik analiz ilişkisi, Veri tipleri ve Temel MATLAB tanıtımı | Martinez and Cho, Attaway, Amos, Baez and Baez, Cesarone, Gruber, Fang, Sheppard, Etter |
2 | MATLAB temelleri, Matrisler işlemleri, | Attaway, Etter, Amos |
3 | Betik (Script) ve fonksiyon dosyaları, 2D ve 3D Grafik işlemleri | Attaway, Etter, Amos |
4 | Doğrusal Denklem sistemlerinin sayısal çözümleri | Attaway, Etter |
5 | Mantık işlemleri ve Döngüler (Loops) ve programlama | Attaway, Etter |
6 | SembolikMatematik: Türev İntegral ve Diferansiyel denklem çözümleri | Attaway, Etter |
7 | Ekonomik uygulamalar ve MATLAB | Afonso and Vasconcelos |
8 | Midterm | |
9 | Veri yükleme ve temel istatistik işlemleri: İstatistik Aletkutusu I | Martinez ve Cho |
10 | Veri yükleme ve temel istatistik işlemleri: İstatistik Aletkutusu II | Martinez ve Cho |
11 | Veri Görselleştirmesi | Martinez ve Cho |
12 | Ekonomik uygulamalar ve Optimizasyon Aletkutusu | Sheppard, Fang , Frain |
13 | Ekonometrik uygulamalar ve Ekonometri Aletkutusu | Sheppard |
14 | Finansal Aletkutusu ve MATLAB uygulamaları I | Gruber,Baez and Baez, Cesaroni |
15 | Finansal Aletkutusu ve MATLAB uygulamaları II | Gruber,Baez and Baez, Cesaroni |
16 | Özel konular ve Sunumlar |
Course Notes/Textbooks | S.Attaway: MATLAB® A Practical Introduction to Programming and Problem Solving Afonso and Vasconcelos: Computational Economics F. Cesaroni: Computational Finance MATLAB® Oriented Modeling Martinez and Cho: Statistics in MATLAB®: A Primer MathWorks: MATLAB for Data Science and Toolsboxes |
Suggested Readings/Materials | D.Etter: Introduction to MATLAB Baez and Baez: MATLAB® Handbook with Applications to Finance K Sheppard: Econometric and Statistical Analysis in MATLAB: W. Fang: Introductory Mathematics for Economists with Matlab P.Gruber: Solving Economics and Finance problems with MATLAB |
EVALUATION SYSTEM
Semester Activities | Number | Weigthing |
Participation |
1
|
10
|
Laboratory / Application | ||
Field Work | ||
Quizzes / Studio Critiques | ||
Portfolio | ||
Homework / Assignments |
5
|
30
|
Presentation / Jury | ||
Project |
-
|
|
Seminar / Workshop | ||
Oral Exams | ||
Midterm |
1
|
30
|
Final Exam |
1
|
30
|
Total |
Weighting of Semester Activities on the Final Grade |
7
|
70
|
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade |
1
|
30
|
Total |
ECTS / WORKLOAD TABLE
Semester Activities | Number | Duration (Hours) | Workload |
---|---|---|---|
Theoretical Course Hours (Including exam week: 16 x total hours) |
16
|
3
|
48
|
Laboratory / Application Hours (Including exam week: '.16.' x total hours) |
16
|
0
|
|
Study Hours Out of Class |
16
|
2
|
32
|
Field Work |
0
|
||
Quizzes / Studio Critiques |
0
|
||
Portfolio |
0
|
||
Homework / Assignments |
5
|
20
|
100
|
Presentation / Jury |
0
|
||
Project |
-
|
0
|
|
Seminar / Workshop |
0
|
||
Oral Exam |
0
|
||
Midterms |
1
|
20
|
20
|
Final Exam |
1
|
24
|
24
|
Total |
224
|
COURSE LEARNING OUTCOMES AND PROGRAM QUALIFICATIONS RELATIONSHIP
#
|
Program Competencies/Outcomes |
* Contribution Level
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | To improve and deepen expertise in economics and finance. |
|||||
2 | To be able to comprehend the interaction between economics, finance and related fields. |
|||||
3 | To be able to apply the advanced level knowledge acquired in economics and finance. |
|||||
4 | To be able to create new knowledge by combining the knowledge of finance and economics with the knowledge coming from other disciplines and be able to solve problems which requires expert knowledge by applying scientific methods. |
|||||
5 | To be able to use computer programs needed in the fields of economics and finance as well as information and communication technologies in advanced levels. |
|||||
6 | To be able to think analytically to identify problems in finance and economics and to be able to make policy recommendations in economics and finance based on scientific analysis of issues and problems. |
|||||
7 | To be able to develop new strategic approaches for unexpected, complicated situations in finance and economics and take responsibility in solving it. |
|||||
8 | To protect the social, scientific and ethical values at the data collection, interpretation and dissemination stages and to be able to institute and observe these values. |
|||||
9 | To be able to critically evaluate the knowledge in finance and economics, to lead learning and carry out advanced level research independently. |
|||||
10 | To be able to use a foreign language for both following scientific progress and for written and oral communication. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest