Dersin Adı |
Uluslararası Uzay Hukuku
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
KHUK 628
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Doktora
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, uzay hukukunun ortaya çıkış süreci ve uzay faaliyetlerine ilişkin hukuki rejimin incelenmesidir. Öğrencilerin özellikle uzayda silahsızlanma, uzayın kullanımı, uzay-çevre sorunları alanlarında başarılı akademik çalışmalar yürütebilecek yeterliliğe ulaşmaları dersin hedefleri arasındadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu dersin kapsamında uzay faaliyetlerini düzenleyen uluslararası andlaşmalar ve uluslararası hukukun genel ilkeleri, ulusal uzay ajanslarının uluslararası hukuk bakımından hukuki statüleri, uluslararası uzay hukukuna ilişkin çalışmalar yapan uluslararası örgütler ile uzay hukukunun çözümlenmemiş sorunları ve gelecekteki olası gelişmeler yer almaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Uzay Hukukuna Genel Bakış | Sorgucu, A. (2019) Hava ve Uzay Hukuku, 5. Baskı. Ankara: Adalet, s. 179-181. - Pazarcı, H. (2023) Uluslararası Hukuk, 22. Baskı. Ankara: Turhan, s. 327. Sur, M. (2022) Uluslararası Hukukun Esasları, 16. Baskı. İstanbul: Beta, s. 426. |
2 | Uzay Hukukunun Tarihi Gelişimi | Sorgucu, A., (2019) s. 188-192. Pazarcı, H., (2023) s. 327. Sur, M., (2022) s. 426. |
3 | Uzay Çalışmalarına Yön Veren Uluslararası Hukukun Genel Ilkeleri | Sorgucu, A., (2019) s. 204-205. Pazarcı, H., (2023) s. 331-333. Sur, M., (2022) s. 428-430. |
4 | Uzay Hukukunun Kaynakları | Sorgucu, A., (2019) s. 214-215 Pazarcı, H., (2023) s. 330-331. Sur, M., (2022) s. 427-428. |
5 | Uluslararası Uzay Hukuku Andlaşmaları | Sorgucu, A., (2019) s. 215-220. Pazarcı, H., (2023) s. 330-331. Sur, M., (2022) s. 427-428 |
6 | Uzayın Hukuki Statüsü | Sorgucu, A., (2019) s. 202- 214. Pazarcı, H., (2023) s. 327-328. Sur, M., (2022) s. 428-430. |
7 | Uzaya Gönderilen Kişilerin ve Araç-Gereçlerin Bağlı Olduğu Hukuksal Rejim | Sorgucu, A., (2019) s. 214-215 Pazarcı, H., (2023) s. 328-329. Sur, M., (2022) s. 430. |
8 | Uzay Faaliyetlerinin Hukuki Rejimi | Pazarcı, H., (2023) s. 329-330. Sur, M., (2022) s. 430. |
9 | Ara sınav | |
10 | Uzay Faaliyetleri Sebebiyle Doğan Uluslararası Sorumluluk | Sorgucu, A., (2019) s. 219-220. Sur, M., (2022) s. 431-432. |
11 | Çalışmalarının Esası Uluslararası Uzay Hukuku Olan Uluslararası Örgütler | Pazarcı, H., (2023) s. 427-428. |
12 | Türkiye’de Uzay Faaliyetleri | Sorgucu, A., (2019) s. 192-200. Sur, M., (2022) s. 427. |
13 | Uzay Hukukunun Çözümlenmemiş Sorunları | BM Genel Kurulu ve BM Uzayın Barışçıl Amaçlarla Kullanımı Komitesi kararlarının incelenmesi, Komitenin resmi internet sayfası: https://www.unoosa.org/oosa/index.html |
14 | Uluslararası Uzay Hukukunda Yaşanması Beklenen Olası Gelişmeler | BM Genel Kurulu ve BM Uzayın Barışçıl Amaçlarla Kullanımı Komitesi kararları ışığında güncel sorunların tartışılması. Komitenin resmi internet sayfası: https://www.unoosa.org/oosa/index.html |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
40
|
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
4
|
56
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
28
|
28
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
28
|
28
|
Final Sınavı |
65
|
0
|
|
Toplam |
160
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Kamu hukuku alanında analitik ve eleştirel bakış açısıyla olayları hukuki kurallar temelinde yorumlama yeteneğini pekiştirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Kamu hukuku alanlarında ve alt disiplinlerine ait kavram ve kurumlara ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Kamu hukuku alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirerek yeni bilgiler oluşturur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Kamu hukuku alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak sorunları çözer. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Kamu hukuku alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Kamu hukuku ve alt disiplinleriyle ilgili alanlarda sahip olunacak uzmanlık derecesindeki bilgi ve donanımı etkin bir şekilde yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Başta yargı organları önüne gelen uyuşmazlıklara ilişkin olanlar olmak üzere hukuksal sorunları çözer. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Bilgilerin işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Kamu hukuku alanında ve alt disiplinleriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Kamu hukuku alanı ile ilgili bilimsel kıstaslara uygun, özgün bir tez/dönem projesi hazırlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Kamu hukuku alanında karşılaştırmalı çalışma yapabilmek ve bilimsel araştırmaları yayın haline getirebilmek. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..