LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı (Tezli)
CPSY 510 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Psikoterapi Kuramları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
CPSY 510
|
Güz
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilerin çeşitli psikoterapötik yaklaşımları derinlemesine anlamalarını sağlamaktır. Öğrencilere belli başlı psikoterapi yaklaşımları aktarılacak, benzerlikleri ve farklılıkları karşılaştırılarak kritik bir çerçeve oluşturulacaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste belli başlı psikoterapi yaklaşımları öğrencilere anlatılacaktır. Farklı yaklaşımların benzerlikleri ve farklılıklarını karşılaştırarak kritik bir çerçeve oluşturulacaktır |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | Narvaez, D., Panksepp, J., Schore, A. N., & Gleason, T. R. (2013). The value of using an evolutionary framework for gauging children's well-being. In D. Narvaez, J. Panksepp, A. N. Schore, & T. R. Gleason (Eds.), Evolution, early experience and human development: From research to practice and policy (pp. 3–30). Oxford University Press. Helga Fischer-Mamblona (2000) On the evolution of attachment-disordered behaviour, Attachment & Human Development, 2:1, 8-21. doi: 10.1080/146167300361291 -Brüne, M., Brüne-Cohrs, U., McGrew, W. C., & Preuschoft, S. (2006). Psychopathology in great apes: concepts, treatment options and possible homologies to human psychiatric disorders. Neuroscience and biobehavioral reviews, 30(8), 1246–1259. doi.org/10.1016/j.neubiorev.2006.09.002 Vicedo M. (2018). Ethopathology and Civilization Diseases: Niko and Elisabeth Tinbergen on Autism. Canadian bulletin of medical history = Bulletin canadien d'histoire de la medecine, 35(1), 1–31. doi.org/10.3138/cbmh.191-122016 Buczynski, R. (2011). The Neurocience of Psychotherapy, transcript of a teleseminar session, Louis Cozolino, PhD, conducted by – Ruth Buczynski, Phd of NICABM./Interviewer: Ruth Buczynski. The National Institute for the Clinical Application of Behavioral Medicine. |
2 | Giriş | Narvaez, D., Panksepp, J., Schore, A. N., & Gleason, T. R. (2013). The value of using an evolutionary framework for gauging children's well-being. In D. Narvaez, J. Panksepp, A. N. Schore, & T. R. Gleason (Eds.), Evolution, early experience and human development: From research to practice and policy (pp. 3–30). Oxford University Press. Helga Fischer-Mamblona (2000) On the evolution of attachment-disordered behaviour, Attachment & Human Development, 2:1, 8-21. doi: 10.1080/146167300361291 -Brüne, M., Brüne-Cohrs, U., McGrew, W. C., & Preuschoft, S. (2006). Psychopathology in great apes: concepts, treatment options and possible homologies to human psychiatric disorders. Neuroscience and biobehavioral reviews, 30(8), 1246–1259. doi.org/10.1016/j.neubiorev.2006.09.002 Vicedo M. (2018). Ethopathology and Civilization Diseases: Niko and Elisabeth Tinbergen on Autism. Canadian bulletin of medical history = Bulletin canadien d'histoire de la medecine, 35(1), 1–31. doi.org/10.3138/cbmh.191-122016 Buczynski, R. (2011). The Neurocience of Psychotherapy, transcript of a teleseminar session, Louis Cozolino, PhD, conducted by – Ruth Buczynski, Phd of NICABM./Interviewer: Ruth Buczynski. The National Institute for the Clinical Application of Behavioral Medicine. |
3 | Giriş | Narvaez, D., Panksepp, J., Schore, A. N., & Gleason, T. R. (2013). The value of using an evolutionary framework for gauging children's well-being. In D. Narvaez, J. Panksepp, A. N. Schore, & T. R. Gleason (Eds.), Evolution, early experience and human development: From research to practice and policy (pp. 3–30). Oxford University Press. Helga Fischer-Mamblona (2000) On the evolution of attachment-disordered behaviour, Attachment & Human Development, 2:1, 8-21. doi: 10.1080/146167300361291 -Brüne, M., Brüne-Cohrs, U., McGrew, W. C., & Preuschoft, S. (2006). Psychopathology in great apes: concepts, treatment options and possible homologies to human psychiatric disorders. Neuroscience and biobehavioral reviews, 30(8), 1246–1259. doi.org/10.1016/j.neubiorev.2006.09.002 Vicedo M. (2018). Ethopathology and Civilization Diseases: Niko and Elisabeth Tinbergen on Autism. Canadian bulletin of medical history = Bulletin canadien d'histoire de la medecine, 35(1), 1–31. doi.org/10.3138/cbmh.191-122016 Buczynski, R. (2011). The Neurocience of Psychotherapy, transcript of a teleseminar session, Louis Cozolino, PhD, conducted by – Ruth Buczynski, Phd of NICABM./Interviewer: Ruth Buczynski. The National Institute for the Clinical Application of Behavioral Medicine. |
4 | Klasik Psikanaliz | Mitchell (1996) Freud & Beyond. Chapter 1 Fonagy, P., & Target, M. (2003). Psychoanalytic theories: Perspectives from developmental psychopathology. John Wiley & Sons. |
5 | Klasik Psikanaliz | Mitchell (1996) Freud & Beyond. Chapter 1 Fonagy, P., & Target, M. (2003). Psychoanalytic theories: Perspectives from developmental psychopathology. John Wiley & Sons. |
6 | Ego Psikolojisi ve Öğrenci sunumları | Mitchell (1996) Freud & Beyond. Chapter 2 Fonagy, P., & Target, M. (2003). Psychoanalytic theories: Perspectives from developmental psychopathology. John Wiley & Sons. |
7 | Nesne İlişkileri ve Öğrenci sunumları | Mitchell (1996) Freud & Beyond. Chapter 4&5 Fonagy, P., & Target, M. (2003). Psychoanalytic theories: Perspectives from developmental psychopathology. John Wiley & Sons. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kendilik Psikolojisi ve Öğrenci sunumları | Mitchell (1996) Freud & Beyond. Chapter 6 Fonagy, P., & Target, M. (2003). Psychoanalytic theories: Perspectives from developmental psychopathology. John Wiley & Sons. |
10 | İlişkisel Psikoloji ve Öğrenci sunumları | Mitchell (1996) Freud & Beyond. Chapter 8 Fonagy, P., & Target, M. (2003). Psychoanalytic theories: Perspectives from developmental psychopathology. John Wiley & Sons. |
11 | Gestalt Psikoterapi ve Öğrenci sunumları | Prochaska, J. O., & Norcross, J. C. (2018). Systems of psychotherapy: A transtheoretical analysis. Oxford University Press. |
12 | Varoluşçu Psikoterapi ve Öğrenci sunumları | Prochaska, J. O., & Norcross, J. C. (2018). Systems of psychotherapy: A transtheoretical analysis. Oxford University Press. |
13 | Humanistik Psikoterapi ve Öğrenci sunumları | Prochaska, J. O., & Norcross, J. C. (2018). Systems of psychotherapy: A transtheoretical analysis. Oxford University Press. |
14 | Psikoterapi Entegrasyonu ve Öğrenci sunumları | Prochaska, J. O., & Norcross, J. C. (2018). Systems of psychotherapy: A transtheoretical analysis. Oxford University Press. |
15 | - | - |
16 | - | - |
Ders Kitabı | Mitchell, S. A., & Black, M. J. (2016). Freud and beyond: A history of modern psychoanalytic thought. Basic Books. ISBN-10: 0465014054
Prochaska, J. O., & Norcross, J. C. (2018). Systems of psychotherapy: A transtheoretical analysis. Oxford University Press. ISBN-10: 049560187X |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Fonagy, P., & Target, M. (2003). Psychoanalytic theories: Perspectives from developmental psychopathology. John Wiley & Sons. ISBN:186156239X
Greenberg, J., Mitchell, S. A., Greenberg, P. J., Greenberg, F. G., & Mitchell, R. I. (1983). Object relations in psychoanalytic theory. Harvard University Press. ISBN:0674629752
Palombo, J., Bendicsen, H. K., & Koch, B. J. (2009). Guide to psychoanalytic developmental theories. Springer Science & Business Media. ISBN:0387884548
Tyson, P., & Tyson, R. L. (1990). Psychoanalytic theories of development: An integration. Yale University Press. ISBN:0300055102
Önerilen Makaleler: Bacal H. A. (1987). British object-relations theorists and self-psychology: some critical reflections. The International Journal of psycho-analysis, 68 ( Pt 1), 81–98. Baker, H. S., & Baker, M. N. (1987). Heinz Kohut's self-psychology: an overview. The American journal of psychiatry, 144(1), 1–9. https://doi.org/10.1176/ajp.144.1.1 Bion, W. R. (1957). Differentiation of the psychotic from non-psychotic personalities. The International Journal of Psychoanalysis, 38, 266–275. Bion, W. R. (1959). Attacks on linking. The International Journal of Psychoanalysis, 40, 308–315. Bion, W. R. (2013). The psycho-analytic study of thinking. The Psychoanalytic Quarterly, 82(2), 301–310. https://doi.org/10.1002/j.2167-4086.2013.00030.x Benjamin J. (2004). Beyond doer and done to: an intersubjective view of thirdness. The Psychoanalytic Quarterly, 73(1), 5–46. https://doi.org/10.1002/j.2167-4086.2004.tb00151.x Caper R. (1998). Psychopathology and primitive mental states. The International Journal of psycho-analysis, 79 ( Pt 3), 539–551. Brown L. J. (2012). Bion's discovery of alpha function: thinking under fire on the battlefield and in the consulting room. The International Journal of psycho-analysis, 93(5), 1191–1214. https://doi.org/10.1111/j.1745-8315.2012.00644.x Goldin, D. (2022) Prologue: Heinz Hartmann Revisited: The Ongoing Problem of Adaptation, Psychoanalytic Inquiry, 42:3, 159162, DOI: 10.1080/07351690.2022.2047365 Havens L. (1986). A theoretical basis for the concepts of self and authentic self. Journal of the American Psychoanalytic Association, 34(2), 363–378. https://doi.org/10.1177/000306518603400206 Klein M. Notes on some schizoid mechanisms. J Psychother Pract Res. 1996 Spring;5(2):160-79. PMID: 22700275; PMCID: PMC3330415. Kramer, S., & Akhtar, S. (1988). The developmental context of internalized preoedipal object relations. Clinical applications of Mahler's theory of symbiosis and separation-individuation. The Psychoanalytic Quarterly, 57(4), 547–576. Ogden T. H. (1988). Misrecognitions and the fear of not knowing. The Psychoanalytic Quarterly, 57(4), 643–666. Ogden, T. H. (2004). On holding and containing, being and dreaming. The International Journal of Psychoanalysis, 85(6), 1349–1364. https://doi.org/10.1516/T41H-DGUX-9JY4-GQC7 O'Shaughnessy, E. (1981). A commemorative essay on W.R. Bion's theory of thinking. Journal of Child Psychotherapy, 7, 181-192. Rogers, C. R. (1959). A Theory of Therapy, Personality, and Interpersonal Relationships: As Developed in the Client-Centered Framework. In S. Koch (Ed.), Psychology: A Study of a Science. Formulations of the Person and the Social Context (Vol. 3, pp. 184-256). New York: McGraw Hill. Safran, J. D. (1993). Breaches in the therapeutic alliance: An arena for negotiating authentic relatedness. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 30(1), 11–24. https://doi.org/10.1037/0033-3204.30.1.11 Schore A. N. (2009). Relational trauma and the developing right brain: an interface of psychoanalytic self-psychology and neuroscience. Annals of the New York Academy of Sciences, 1159, 189–203. https://doi.org/10.1111/j.1749-6632.2009.04474.x Stern, D. N., Sander, L. W., Nahum, J. P., Harrison, A. M., Lyons-Ruth, K., Morgan, A. C., Bruschweiler-Stern, N., & Tronick, E. Z. (1998). Non-interpretive mechanisms in psychoanalytic therapy. The 'something more' than interpretation. The Process of Change Study Group. The International Journal of psycho-analysis, 79 ( Pt 5), 903–921. Winnicott, Donald W., 'The Theory of the Parent-Infant Relationship', in Lesley Caldwell, and Helen Taylor Robinson (eds), The Collected Works of D. W. Winnicott: Volume 6, 1960-1963 (New York, 2016; online edn, Oxford Academic, 1 Dec. 2016), https://doi.org/10.1093/med:psych/9780190271381.003.0022 van der Horst, F. C., & van der Veer, R. (2008). Loneliness in infancy: Harry Harlow, John Bowlby and issues of separation. Integrative psychological & behavioral science, 42(4), 325–335. https://doi.org/10.1007/s12124-008-9071-x
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
-
|
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
5
|
80
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
20
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
20
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
27
|
27
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
X | ||||
2 | Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler. |
X | ||||
3 | Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır. |
X | ||||
4 | Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular. |
X | ||||
5 | Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar. |
X | ||||
6 | Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir. |
X | ||||
7 | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
X | ||||
8 | Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder. |
X | ||||
9 | İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar. |
X | ||||
10 | Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur. |
X | ||||
11 | Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur. |
X | ||||
12 | Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
X | ||||
13 | Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
‘Psikolojik merkez’ İzmir’in hizmetinde
Psikolojik desteğe ihtiyaç duyan kişilere en uygun şartlarda hizmet verilmesi amacıyla İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) bünyesinde faaliyete geçen Psikoloji Uygulama ve Araştırma