LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı (Tezli)
CPSY 515 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Klinik Psikolojide Etik
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
CPSY 515
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaOlgu / Vaka çalışmasıAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere alandaki mesleki standartları ve etik olarak bilgilendirilmiş bir uygulama geliştirmek için gereken kuralları ve düzenlemeleri öğretmek amacıyla klinik psikolojideki çeşitli etik konuları kapsar. Özellikle, eleştirel bir etik bilinç ve etik bir karar verme yetkinliği edinmede öğrencilere fayda sağlayacaktır. Sınıf içi tartışmalar, dersi öğrenme deneyiminin merkezindedir. Bu doğrultuda öğrencilerin her derste teorik konuları ve vaka uygulamalarını değerlendirme ve tartışmada aktif katılımcılar olması beklenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, bir bilim ve meslek olarak klinik psikolojinin etiğe uygun biçimde nasıl çalışılacağı ve uygulanacağının incelenmesini, klinik psikoloji alanında bilim ve meslek etiğinin nasıl ele alındığını ele alacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Psikoterapi çalışmasında gücü ve etik davranışları tanımlama | Pope & Vasques. Chapter 3- Ethics and critical thinking & Chapter 4- Trust, power, and caring Koocher & Keith-Spiegel. Chapter 1- On being ethical Nagy. Chapter 3- The general ethical principles of psychotherapists McWilliams. Power and love (pp. 150-162) |
3 | Yetkinlik ve Etik olarak bilgilendirilmiş bir terapist olmaya hazırlanmak | Koocher & Keith-Spiegel. Chapter 2- Competence: Personal fitness, qualifications, and training issues Pope & Vasques. Chapter 6- Competence and the human therapist Pope, Sonne & Beverly. Chapter 4- Questions we'd rather avoid: A self-assessment Nancy McWilliams. Chapter 3- The therapist’s preparation |
4 | Psikoterapi sürecini etik bir zorunluluk ve etik karar verme olarak açıklığa kavuşturmak | McWilliams. Chapter 4 - Preparing the client Pope & Vasques. Chapter 14- Informed consent and informed refusal Koocher & Keith-Spiegel. Chapter 3- Psychotherapy I- Ethical obligations of psychotherapists & Chapter 17- Making ethical decision-taking and action |
5 | Mahremiyet ve Gizlilik | Koocher & Keith-Spiegel. Chapter 6- Confidentiality, privacy, and record keeping Nagy. Chapter 6- Privacy and confidentiality & Chapter 7- Avoiding harm and exploitation The Oxford Handbook. Patient protection and paternalism in psychotherapy |
6 | Psikoterapide sınır sorunları - Çerçeve hakkında düşünme ve Cinsel olmayan çoklu ilişkiler ve danışanlarla istem dışı karşılaşmalar | McWilliams. Chapter 5- Boundaries I: The Frame & Chapter 7- Boundaries II: Quandaries Pope & Vasques. Chapter 17- Nonsexual multiple relationships and other boundary issues Koocher & Keith-Spiegel. Chapter 8- Nonsexual multiple role relationships |
7 | Psikoterapide sınır sorunları - Cinsel sınır ihlalleri | Pope & Vasques. Chapter 16- Sexual relationships with clients Koocher & Keith-Spiegel. Chapter 9 - Attraction, romance, and sexual intimacies with clients and subordinates Pope, Sonne & Beverly. Chapter 2- Therapists' sexual arousals, attractions, and fantasies: an example of a topic that isn't there |
8 | Farklı psikoterapi modalitelerindeki etik sorunlar ve çevrimiçi teknolojileri kullanırken etik | Koocher & Keith-Spiegel. Chapter 4- Psychotherapy II- Ethical issues in psychotherapeutic techniques and related controversies The Oxford Handbook. Psychotherapy with children and adolescents The Oxford Handbook. Social media ethics for the professional psychotherapist The Oxford Handbook. Ethical aspects of online psychotherapy Pope & Vasques. Chapter 5- Therapy in the digital world: The ethical challenges of the new technologies |
9 | Psikoterapide sosyal adalete dair etik değerlendirmeler | Hailes, H. P., Ceccolini, C. J., Gutowski, E., & Liang, B. (2021). Ethical guidelines for social justice in psychology. Professional Psychology: Research and Practice, 52(1), 1-11. Paré, D. (2014). Social Justice and the Word: Keeping Diversity Alive in Therapeutic Conversations. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy, 48(3). Winter, L. A. (2019). Social justice and remembering “the personal is political” in counselling and psychotherapy: So, what can therapists do? Counseling and Psychotherapy Research, 19(3). Pope & Vasques. Chapter 12- Different conclusions: Example from the interrogation controversy |
10 | Psikoterapide farklı gruplarla çalışmaya dair etik değerlendirmeler I | Pope & Vasques. Chapter 18- Culture, context, and individual differences Koocher & Keith-Spiegel. Chapter 5- Ethical challenges in working with human diversity Knapp, S., & Vandecreek, L. (2007). When values of different cultures conflict: Ethical decision making in a multicultural context. Professional Psychology: Research and Practice, 38, 660–666. Kim, S. & Cardemil, E. (2012) Effective psychotherapy with low-income clients: The importance of attending to social class. Journal of Contemporary Psychotherapy, 42(1), 27-35. American Psychological Association. Guidelines for Psychological Practice for People with Low-Income and Economic Marginalization |
11 | Psikoterapide farklı gruplarla çalışmaya dair etik değerlendirmeler II | McLaughlin, K. D. (2017). Ethical considerations for clinicians treating victims and perpetrators of intimate partner violence. Ethics & Behavior, 27(1), 43–52 O’Brien, C. (2015). Working with domestic violence: A clinician’s guide to ethical and competent practice. InPsych, 37(5) The Oxford Handbook. “Even therapists need therapists”: Ethical issues in working with LGBTQ+ clients Morrow, S. L. (2000). First do no harm: Therapist issues in psychotherapy with lesbian, gay, and bisexual clients. In R. M. Perez, K. A. DeBord, & K. J. Bieschke (Eds.), Handbook of counseling and psychotherapy with lesbian, gay, and bisexual clients (p. 137–156). American Psychological Association American Psychological Association. Guidelines for psychological practice with lesbian, gay, and bisexual clients |
12 | Kendine Zarar Verme ve İntihar | Pope & Vasques. Chapter 20- Recognizing, assessing, and responding to suicidal risk White, V. E., McCormick, L. J., &Kelly, B. L. (2003). Counseling clients who self-injure: Ethical considerations. Counselling and Values, 47(3). |
13 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
14 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Sınav |
Ders Kitabı | Pope, K. S. & Vasques, M. J. T. (2011). Ethics in psychotherapy and counseling: A practical guide. John Wiley & Sons. ISBN: 9780470633076 Koocher, G. P. & Keith- Spiegel, P. (2016). Ethics in psychology and the mental health professions: Standards and cases. Oxford University Press. ISBN: 9780199957699 Pope, K. S. & Sonne, J. L., & Beverly, G. (2006). What therapists do not talk about and why? Understanding the taboos that hurt us and our clients. American Psychological Association. ISBN: 9781591474012 Nagy, T. F. (2011). Essential ethics for psychologists: A primer for understanding and mastering core issues. American Psychological Association. ISBN: 978-1-4338-0863-0 McWilliams, N. (2004). Psychoanalytic psychotherapy: A practitioner’s guide. The Guilford Press. ISBN: 9781593850098 Oxford Handbook of Psychotherapy Ethics (2019). Edited by Manuel Trachsel, Jens Gaab, Nikola Biller-Andorno, Şerife Tekin, and John Z. Sadler. ISBN: 9780198817338 Morrow, S. L. (2000). First do no harm: Therapist issues in psychotherapy with lesbian, gay, and bisexual clients. In R. M. Perez, K. A. DeBord, & K. J. Bieschke (Eds.), Handbook of counseling and psychotherapy with lesbian, gay, and bisexual clients (p. 137–156). American Psychological Association White, V. E., McCormick, L. J., &Kelly, B. L. (2003). Counseling clients who self-injure: Ethical considerations. Counselling and Values, 47(3). McLaughlin, K. D. (2017). Ethical considerations for clinicians treating victims and perpetrators of intimate partner violence. Ethics & Behavior, 27(1), 43–52 O’Brien, C. (2015). Working with domestic violence: A clinician’s guide to ethical and competent practice. InPsych, 37(5) Knapp, S., & Vandecreek, L. (2007). When values of different cultures conflict: Ethical decision making in a multicultural context. Professional Psychology: Research and Practice, 38, 660–666. Kim, S. & Cardemil, E. (2012) Effective psychotherapy with low-income clients: The importance of attending to social class. Journal of Contemporary Psychotherapy, 42(1), 27-35. Hailes, H. P., Ceccolini, C. J., Gutowski, E., & Liang, B. (2021). Ethical guidelines for social justice in psychology. Professional Psychology: Research and Practice, 52(1), 1-11. Paré, D. (2014). Social Justice and the Word: Keeping Diversity Alive in Therapeutic Conversations. Canadian Journal of Counselling and Psychotherapy, 48(3). Winter, L. A. (2019). Social justice and remembering “the personal is political” in counselling and psychotherapy: So, what can therapists do? Counseling and Psychotherapy Research, 19(3). |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
40
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
60
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
60
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
5
|
70
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
45
|
45
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
62
|
62
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
X | ||||
2 | Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler. |
X | ||||
3 | Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır. |
X | ||||
4 | Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular. |
X | ||||
5 | Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar. |
X | ||||
6 | Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir. |
X | ||||
7 | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
X | ||||
8 | Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder. |
X | ||||
9 | İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar. |
X | ||||
10 | Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur. |
X | ||||
11 | Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur. |
X | ||||
12 | Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
X | ||||
13 | Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
‘Psikolojik merkez’ İzmir’in hizmetinde
Psikolojik desteğe ihtiyaç duyan kişilere en uygun şartlarda hizmet verilmesi amacıyla İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) bünyesinde faaliyete geçen Psikoloji Uygulama ve Araştırma