LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Lojistik Yönetimi Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
LOG 560 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Tehlikeli Madde Lojistiği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
LOG 560
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dersin amacı, tehlikeli maddelerin kimyası ile ilgili temel bilgiler, taşınması esnasındaki güvenli elleçleme konuları ve çevresel kuralları öğretmektir. Ders içeriği tehlikeli maddelerin taşınması ile ilgili güvenlik yasalarında geçen gereklilikleri, tehlikeli maddelerin paketlenmesi ve işaretlenme kurallarının tanımlanması amaçları düşünülerek düzenlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin kurallara uygun taşıma belgeleri ile ilgili temel konular ve farklı taşımacılık modlarında tehlikeli madde taşımacılığı kurallarına hakim olması amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders tehlikeli maddelerin kimyası ve bu maddelerin güvenli elleçlenmesi ve taşınması ile ilgili temel bilgiler vermeyi hedeflemektedir. İşlenecek konular arasında tehlikeli maddelerin sınıflandırılması, tehlikeli madde taşımacılığı ile ilgili devletler tarafından geliştirilen düzenlemeler, tehlikeli maddelerin taşınması ve paketlenmesi, tehlikeli maddeleri imha etme yolları bulunmaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: Tehlikeli Maddelerin Tanımı | UN Recommendations on the Transport of Dangerous Goods, Model Regulations (Rev.18) |
2 | Tehlikeli Madde Kimyası Toksikoloji Tehlikeli maddelerin sınıflandırılmaları | Globally Harmonized System of Classification and Labelling of Chemicals (GHS, Rev.5) European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road (ADR 2015) |
3 | Uluslararası Ve Ulusal Yönetmelikler | European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road (ADR 2015) US DOT 49 CFR |
4 | Tehlikeli Madde Dökümanları | European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road (ADR 2015) |
5 | Uygun Paketleme ve İşaretleme Gereklilikleri | Globally Harmonized System of Classification and Labelling of Chemicals (GHS, Rev.5) |
6 | Elleçleme ve istifleme kuralları Yükleme öncesinde ve boşaltma sonrası temizleme kuralları Taşıma teçhizatları ile ilgili gereklilikler | İlgili okuma materyali |
7 | Sevkiyat yöntemi ve gönderimdeki kısıtlamalar Taşınan madde miktarlarının sınırlandırılması ve miktar muafiyetleri Karışık yüklemeye ilişkin yasaklar ve tedbirler | İlgili okuma materyali |
8 | Tehlikeli madde taşımacılığı ile ilgili trafik mevzuatı ve kısıtlamalar Araçta bulundurulması gereken belgeler ve seyir kuralları | İlgili okuma materyali |
9 | Ara Sınav | |
10 | Taşıma modlarına göre tehlikeli madde taşımacılığı (Karayolu, Denizyolu, Havayolu, Demiryolu) | IMDG-International Maritime Dangerous Goods (IMO) RID-Regulations concerning the international Carriage of Dangerous Goods by Rail DGR-International Air Transport Association (IATA) |
11 | Yolcuların taşınması ile ilgili kurallar | İlgili okuma materyali |
12 | Tehlikeli maddelerin taşınmasıyla ilgili işletmeye yönelik güvenlik planlarının hazırlanması | European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road (ADR 2015) |
13 | Tehlikeli Madde Acil Durum Eylemleri / sızıntılara müdahale etme kuralları | 2012 Emergency Response Guidebook (ERG2012) |
14 | Tehlikeli Madde Bertarafı / Tehlikeli maddelerin ayrıştırılması kuralları | Environmental and health & safety management, Nicholas P. Cheremisinoff, Madelyn Graffia (Ch 9). |
15 | Tehlikeli madde kaynaklı kaza nedenleri, çeşitleri ve kazaların raporlanması İşletmeler için hazırlanacak yıllık raporların hazırlanma usul ve esasları | İlgili okuma materyali |
16 | Dönemin Gözden Geçirilmesi |
Ders Kitabı | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ile ilgili ders notlari ve ilgi sunumlar |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Transportation of hazardous materials, Office of Technology Assessment, Washington DC: US Government Printing Office, July 1986. Environmental and health & safety management, Nicholas P. Cheremisinoff, Madelyn Graffia, William Andrew Inc., 1995,ISBN: 978-0-8155-1390-2. Transportation of hazardous materials: a guide to compliance, Nicholas P. Cheremisinoff, Noyes Pub., 1994. ISBN 081551350X, 9780815513506. Emergency Response Guidebook, US Department of Transportation, Transport Canada, and the Secretariat of Communications and Transportation of Mexico (SCT), 2012. http://phmsa.dot.gov/ http://www.unece.org/trans/danger/danger.html |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
16
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
4
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
40
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
100
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
20
|
4
|
80
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
4
|
7
|
28
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
39
|
39
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
30
|
30
|
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Eğitim süresince edindikleri bilgi ve beceriler ile kendi profesyonel değerlerine, bağlı oldukları kuruma ve lojistik sektörünün gelişimine katkıda bulanabilmeli, kurum ve sektördeki değişimi yönetebilmeli. | X | ||||
2 | Lojistik ve tedarik zinciri yönetimi alanındaki güncel işletme ve teknoloji uygulamaları ile analiz ve strateji geliştirme yöntemleri hakkında yetkinliğe sahip olmalı. | X | ||||
3 | Aldıkları disiplinlerarası dersler ile tedarik zinciri yönetimini bilgi teknolojileri ve yenilikçi süreçler ile birleştirerek fırsatlar yaratabilmeli. | X | ||||
4 | Küresel lojistik ve tedarik zinciri konuları üzerinde çalışarak yaratıcı çözümler geliştirme ve proje yönetimi bilgisini kullanarak bunları hayata geçirme yeteneklerini edinmeli. | X | ||||
5 | Problem ve vaka analizi tabanlı öğrenme ile etkin bir lojistik ve tedarik zinciri yönetimi için gerekli bilgi, beceri ve yetkinlikleri edinmeli. | X | ||||
6 | Lojistik ve tedarik zinciri süreçlerini yönetim bilimi bakış açısı ve analitik yaklaşımlar kullanarak inceleyebilmeli, ilgili kavram ve fikirleri bilimsel yöntemlerle analiz edebilmeli, verileri yorumlayabilmeli ve değerlendirebilmeli. | X | ||||
7 | Akademik alanda çalışmalara devam ediyorlarsa lojistik uygulamalarıyla ilgili yeterli bilgi sahibi olmalı; sektörde çalışıyorlarsa kavramsal konularda yeterli donanıma sahip olmalı. | X | ||||
8 | Araştırma alanı kapsamında uygun araştırma sorularını belirleyebilmeli, bu alanda gerekli yöntemleri kullanarak etkin bir çalışma yürütebilmeli ve araştırma sonuçlarını sektörde veya akademik alanda uygulayabilmeli. | X | ||||
9 | Kişisel ve mesleki yetkinliğini güncel tutabilmek için çalıştığı sektörle ilgili değişimleri takip edebilmeli ve gerektiği durumlarda kendini geliştirebilmeli. | X | ||||
10 | Aldığı sektör odaklı eğitim sayesinde, lojistik ve tedarik zinciri konularında alanlarında uzman kişiler olmalı. | X | ||||
11 | Yurtiçi ve yurtdışı doktora çalışmalarına devam edecek donanıma sahip olmalıdır. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest