Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

İşletme (MBA) Yüksek Lisans Programı (Tezli)

BA 522 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Sosyal Ağ Analizi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
BA 522
Güz/Bahar
3
0
3
7.5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu dersin amacı sosyal ağ analizi yöntemlerinin bilimsel araştırmalarda kullanımına yönelik bir kuram ve uygulamalı beceri zemini sağlamaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler:
  • İşletme alanındaki araştırmalarda sosyal ağ analizi yöntemlerinin varlıkların tekil incelenmesinden farklı olarak yapabileceği katkıyı açıklayabileceklerdir,
  • İşletme alanındaki araştırmalarda sosyal ağ analizi yöntemlerinin varlıkların tekil incelenmesinden farklı olarak yapabileceği katkıyı açıklayabileceklerdir,
  • Sosyal ağ araştırmalarında araştırma örneklemi elde etmek için uygun yöntemleri belirleyebileceklerdir
  • Sosyal ilişkilerin ölçümü için gerekli veri toplama yöntemini uygulayabilecekler
  • Matematiksel çizge yöntemlerine dayalı olarak araştırma sorusuna uygun ağ ölçütlerini seçebileceklerdir
Ders Tanımı Sosyal ağ yaklaşımı bir yandan sosyal yapının oluşumuna neden olan davranışsal dinamikleri, diğer yandan oluşmuş yapının davranışlara etkisini inceler. Bu derste bu özgün yaklaşımın temelini oluşturan sosyal bilim kuramları ve bu kuramlara dayalı araştırma tasarımının nasıl yapılacağı incelenmektedir. Bu çerçevede ilişkisel sosyal analiz için gerekli çizge yöntemleri ve metrikleri uygulamalı olarak öğretilmektedir.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş: Sosyal ağlar ve ilişkisel sosyal araştırma. Gençer (2020) bölüm 1
2 Sosyal ağ araştırma süreci ve yöntemi. Uygulama becerileri: R veya Python’a giriş. Cross ve Parker (2004), Bölüm 1
3 Sosyal yapının incelenmesi: ağ görselleştirme, merkez, periferi, ve benzer yapısal unsurların teşhisi. Uygulama becerileri: R veya Python ile sosyal ağ görselleştirme. Gençer (2020), bölüm 11
4 Temel çizge kuramı ile genel yapısal özelliklerin belirlenmesi. Farklı sosyal sistemlerin metriklerle karşılaştırılması. Uygulama becerileri: R veya Python ile ay ölçütlerinin çıkartılması Gençer (2020), bölüm 2
5 Aktörlerin yerel yapısal özellikleri: merkezilik. Uygulama becerileri: R veya Python ile ağ analizi vaka çalışmaları Gençer (2020), bölüm 3
6 Aktörlerin genel yapıdaki yeri: yerel olmayan merkezilik ölçümleri. Uygulama becerileri: R veya Python ile ağ metriklerinin ve aktör özelliklerinin beraber kullanımı Gençer (2020), bölüm 4
7 Sosyal ağ analizinde araştırma tasarımı ve örneklem seçimi. Frank (2005)
8 Sosyal ağ araştırma verisi toplama ve yönetme. Uygulama becerileri: R veya Python ile sosyal medyadan ağ verisi toplama. Gençer (2020), bölüm 10, Gençer (2020b)
9 Bireyleri çevreleyen ağlar: ego ağları, ve gruplaşma. Yapısal gedikler ve zayıf bağların iş ağlarına etkisi. Gençer (2020), bölüm 6
10 Ağ dinamikleri: mütekabiliyet, yapısal denge, sınıflanma, ve aynı-türlük davranışları. Uygulama becerileri: R veya Python ile rasssal ağ oluşturma. Gençer (2020), bölüm 5
11 Yapısal değişimin modellenmesi: istatistiksel ağ modelleri ve simülasyonlar. Uygulama becerileri: R ile istatistiksel ağ modellerinin veriye oturtulması ve yorumlanması. Gençer (2020), bölüm 8
12 Genel yapının modellenmesi: blokmodeller Uygulama becerileri: R ile blokmodel uygulaması Gençer (2020), bölüm 9
13 Sosyal medya analizi Gençer (2020), bölüm 12
14 Proje sunumları
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Gençer, M. (2020). Applied Social Network Analysis With R: Emerging Research and Opportunities (pp. 1-120). Hershey, PA: IGI Global. Doi:10.4018/978-1-7998-1912-7 ISBN13: 9781799819127

Önerilen Okumalar/Materyaller

Cross, R. L., & Parker, A. (2004). The hidden power of social networks: Understanding how work really gets done in organizations. Harvard Business Press. Frank, O. (2005). Network sampling and model fitting. “Models and methods in social network analysis” içinde, s31-56. Carrington, P. J., Scott, J., & Wasserman, S. (Ed.). Cambridge university press. Gençer, M, 2020b (yayın sürecinde), Örgütlerde Sosyal Ağ Düzeneği Analizi Araştırma Yöntemleri, Yönetim Araştırmaları Dergisi

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
40
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
4
100
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
4
56
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
3
20
60
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
40
40
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
2
10
20
Final Sınavı
0
    Toplam
224

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Genel işletme bilgi ve becerilerini gösterir.

2

İşletme disiplininde uzmanlaştığı alanda güncel literatürü inceler.

3

İşletmelerin performansını bütünsel bakış açısıyla değerlendirir.

4

Bilim alanı ile ilgili fikirlerini ve araştırma sonuçlarını etkili bir biçimde farklı dinleyici kitlelerine aktarır.

X
5

İşletme problemlerine yaratıcı ve yenilikçi çözümler getirir.

6

İşletme problemlerini analitik ve teknolojik araç ve teknikler kullanarak çözer.

X
7

İşletme alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bakış açısıyla değerlendirir.

X
8

Araştırma yaparken ve iş ile ilgili kararlarında etik ve sosyal sorumlu davranış sergiler.

X
9

Bağımsız olarak ampirik bir araştırma tasarlar ve yürütür.

X
10

Bir yabancı dili kullanarak İşletmecilik alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ortamlarda tartışmalara katılır.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.