LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
İşletme (MBA) Yüksek Lisans Programı (Tezli)
BA 522 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Sosyal Ağ Analizi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
BA 522
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sosyal ağ analizi yöntemlerinin bilimsel araştırmalarda kullanımına yönelik bir kuram ve uygulamalı beceri zemini sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Sosyal ağ yaklaşımı bir yandan sosyal yapının oluşumuna neden olan davranışsal dinamikleri, diğer yandan oluşmuş yapının davranışlara etkisini inceler. Bu derste bu özgün yaklaşımın temelini oluşturan sosyal bilim kuramları ve bu kuramlara dayalı araştırma tasarımının nasıl yapılacağı incelenmektedir. Bu çerçevede ilişkisel sosyal analiz için gerekli çizge yöntemleri ve metrikleri uygulamalı olarak öğretilmektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: Sosyal ağlar ve ilişkisel sosyal araştırma. | Gençer (2020) bölüm 1 |
2 | Sosyal ağ araştırma süreci ve yöntemi. Uygulama becerileri: R veya Python’a giriş. | Cross ve Parker (2004), Bölüm 1 |
3 | Sosyal yapının incelenmesi: ağ görselleştirme, merkez, periferi, ve benzer yapısal unsurların teşhisi. Uygulama becerileri: R veya Python ile sosyal ağ görselleştirme. | Gençer (2020), bölüm 11 |
4 | Temel çizge kuramı ile genel yapısal özelliklerin belirlenmesi. Farklı sosyal sistemlerin metriklerle karşılaştırılması. Uygulama becerileri: R veya Python ile ay ölçütlerinin çıkartılması | Gençer (2020), bölüm 2 |
5 | Aktörlerin yerel yapısal özellikleri: merkezilik. Uygulama becerileri: R veya Python ile ağ analizi vaka çalışmaları | Gençer (2020), bölüm 3 |
6 | Aktörlerin genel yapıdaki yeri: yerel olmayan merkezilik ölçümleri. Uygulama becerileri: R veya Python ile ağ metriklerinin ve aktör özelliklerinin beraber kullanımı | Gençer (2020), bölüm 4 |
7 | Sosyal ağ analizinde araştırma tasarımı ve örneklem seçimi. | Frank (2005) |
8 | Sosyal ağ araştırma verisi toplama ve yönetme. Uygulama becerileri: R veya Python ile sosyal medyadan ağ verisi toplama. | Gençer (2020), bölüm 10, Gençer (2020b) |
9 | Bireyleri çevreleyen ağlar: ego ağları, ve gruplaşma. Yapısal gedikler ve zayıf bağların iş ağlarına etkisi. | Gençer (2020), bölüm 6 |
10 | Ağ dinamikleri: mütekabiliyet, yapısal denge, sınıflanma, ve aynı-türlük davranışları. Uygulama becerileri: R veya Python ile rasssal ağ oluşturma. | Gençer (2020), bölüm 5 |
11 | Yapısal değişimin modellenmesi: istatistiksel ağ modelleri ve simülasyonlar. Uygulama becerileri: R ile istatistiksel ağ modellerinin veriye oturtulması ve yorumlanması. | Gençer (2020), bölüm 8 |
12 | Genel yapının modellenmesi: blokmodeller Uygulama becerileri: R ile blokmodel uygulaması | Gençer (2020), bölüm 9 |
13 | Sosyal medya analizi | Gençer (2020), bölüm 12 |
14 | Proje sunumları | |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Gençer, M. (2020). Applied Social Network Analysis With R: Emerging Research and Opportunities (pp. 1-120). Hershey, PA: IGI Global. Doi:10.4018/978-1-7998-1912-7 ISBN13: 9781799819127 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Cross, R. L., & Parker, A. (2004). The hidden power of social networks: Understanding how work really gets done in organizations. Harvard Business Press. Frank, O. (2005). Network sampling and model fitting. “Models and methods in social network analysis” içinde, s31-56. Carrington, P. J., Scott, J., & Wasserman, S. (Ed.). Cambridge university press. Gençer, M, 2020b (yayın sürecinde), Örgütlerde Sosyal Ağ Düzeneği Analizi Araştırma Yöntemleri, Yönetim Araştırmaları Dergisi |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
2
|
40
|
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
4
|
56
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
3
|
20
|
60
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
40
|
40
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
2
|
10
|
20
|
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
224
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Genel işletme bilgi ve becerilerini gösterir. |
|||||
2 | İşletme disiplininde uzmanlaştığı alanda güncel literatürü inceler. |
|||||
3 | İşletmelerin performansını bütünsel bakış açısıyla değerlendirir. |
|||||
4 | Bilim alanı ile ilgili fikirlerini ve araştırma sonuçlarını etkili bir biçimde farklı dinleyici kitlelerine aktarır. |
X | ||||
5 | İşletme problemlerine yaratıcı ve yenilikçi çözümler getirir. |
|||||
6 | İşletme problemlerini analitik ve teknolojik araç ve teknikler kullanarak çözer. |
X | ||||
7 | İşletme alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. |
X | ||||
8 | Araştırma yaparken ve iş ile ilgili kararlarında etik ve sosyal sorumlu davranış sergiler. |
X | ||||
9 | Bağımsız olarak ampirik bir araştırma tasarlar ve yürütür. |
X | ||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak İşletmecilik alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ortamlarda tartışmalara katılır. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest