LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Özel Hukuk Yüksek Lisans Programı (Tezli) (Türkçe)
HUK 565 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Doğrudan Yabancı Sermaye Yatırımları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HUK 565
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, global olarak artan yabancı sermaye yatırımlarını gerek ulusal mevzuat gerekse milletlerarası sözleşmeler ışığında tartışmaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Türkiye’de yabancı sermaye yatırımları gün geçtikçe artmaktadır. Aynı şekilde, Türk yatırımcılar yurtdışında yatırım yapmakta ve birçok proje gerçekleştirmektedir. Bu bağlamda, yabancı sermaye yatırımlarının korunması büyük bir önem kazanmıştır. Yabancı sermaye yatırımlarının korunması, milli kanunlarla; ikili ve çok taraflı yatırımların korunmasına ve teşvikine ilişkin anlaşmalarla sağlanmaktır. Bu derste Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu ve Türkiye’nin taraf olduğu ikili ve çok taraflı sözleşmeler anlamında yabancı yatırım, yabancı yatırımcı, yabancı yatırımcıların hakları ve bu hakların korunması konuları işlenecektir. Ayrıca, yabancı yatırım uyuşmazlıklarının çözüm yolları, özellikle ICSID tahkimi, hakkında bilgi verilecektir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Yabancı Yatırımlara İlişkin Genel Bilgiler | Çelikel, s. 209-214. |
2 | Yabancı Yatırımlara İlişkin Genel Hükümler | Çelikel, s. 214-221. |
3 | Yabancı Yatırımlara İlişkin Özel Hükümler | Çelikel, s. 221-260. |
4 | Doğrudan Yabancı Yatırımlarda Yabancı Uyruklu Personel İstihdamı | Çelikel, s. 162-209, s. 265-279. |
5 | Yabancı Sermaye ile Türkiye’de Kurulan Şirketlerin Taşınmaz Mal ve Sınırlı Ayni Hak İktisapları | Çelikel, s. 299-323. |
6 | Yatırımların Teşviki ve Korunmasına İlişkin İki Taraflı Antlaşmalar | Çelikel, s. 260-262. |
7 | Yabancı Yatırımların Güvence Altına Alınmasını Sağlayan Çok Taraflı Antlaşmalar | Çelikel, s. 262-265. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yabancı Yatırımlara İlişkin Genel Bilgiler | Sunum ve Olay Çalışması. |
10 | Yabancı Yatırımlara İlişkin Genel Hükümler | Sunum ve Olay Çalışması. |
11 | Yabancı Yatırımlara İlişkin Özel Hükümler | Sunum ve Olay Çalışması. |
12 | Doğrudan Yabancı Yatırımlarda Yabancı Uyruklu Personel İstihdamı | Sunum ve Olay Çalışması. |
13 | Yabancı Sermaye ile Türkiye’de Kurulan Şirketlerin Taşınmaz Mal ve Sınırlı Ayni Hak İktisapları | Sunum ve Olay Çalışması. |
14 | Yatırımların Teşviki ve Korunmasına İlişkin İki Taraflı Antlaşmalar | Sunum ve Olay Çalışması. |
15 | Yabancı Yatırımların Güvence Altına Alınmasını Sağlayan Çok Taraflı Antlaşmalar | Sunum ve Olay Çalışması. |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Çelikel, Aysel, Yabancılar Hukuku, Yenilenmiş 24. Bs., Beta, İstanbul, 2018. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Altıparmak, Cüneyt, Yabancıların Türkiye'de Mülk Edinmesinin Temel Esasları, Seçkin, 2019; Ayan, Hasan Alparslan, İş Hukukunda Yabancıların Çalıştırılması, Seçkin, 2019; Erten, Rıfat, Doğrudan Yabancı Yatırımlar Kanunu’nun Türk Yabancılar Hukuku Sistemi İçindeki Yeri ve Rolü, BTHAE Yayınları, Ankara, 2005; Tiryakioğlu Bilgin, Doğrudan Yatırımların Uluslararası Hukukta Korunması, Dayınlarlı Yayınları, Ankara, 2003. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
60
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
40
|
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
3
|
48
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
33
|
33
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
43
|
43
|
Final Sınavı |
1
|
53
|
53
|
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Özel hukuk alanında analitik düşünerek olayları hukuki kurallar temelinde yorumlama yeteneğini pekiştirmek. | X | ||||
2 | Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi. | X | ||||
3 | Özel hukuk alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek. | X | ||||
4 | Özel hukuk alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri sorunların analizinde kullanabilmek. | X | ||||
5 | Hukuki kavram, kurum ve yöntemler arasında bağlantı kurarak eleştirel bir bakış açısı ile yorumlayabilmek. | X | ||||
6 | Özel hukuk ve alt disiplinleriyle ilgili alanlarda sahip olunacak uzmanlık derecesindeki bilgi ve donanımı etkin bir şekilde yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek. | X | ||||
7 | Başta yargı organları önüne gelen uyuşmazlıklara ilişkin olanlar olmak üzere hukuksal sorunları çözebilmek. | X | ||||
8 | Etkin iletişim becerilerine sahip olabilmek. | X | ||||
9 | Bilgilerin işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmek. | X | ||||
10 | Özel hukuk alanında ve alt disiplinleriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest