Dersin Adı |
Sağlık Alanında Çalışan Sağlığı ve Hasta Güvenliği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SKG 501
|
Güz
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencinin sağlıkta kalite kapsamında yer alan hasta güvenliği konusunda farkındalığını geliştirmesini, bu konudaki bilgi ve becerileri artırmasını, sağlık kuruluşlarını hasta güvenliği açısından değerlendirmesini, hasta güvenliği kültürünün oluşturulmasında rehberlik yapmayı, hasta güvenliği konusunda risk yaratan faktörleri belirlemesini, özellikle tıbbi hataların bildirilmesi ve sınıflandırılması bilincinin geliştirilmesini tartışmak, tıbbi hataların azaltılmasında ve tüm süreçlerde liderliği planlamasını, ayrıca çalışan sağlığı ve güvenliği konularının önemini kavramasını, hasta güvenliğinin hukuki boyutu konusunda farkındalığının artmasını, kök neden analizi gibi derinlemesine hata nedenlerine yönelik düşünme sürecini geliştirmesini sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Kurum kültürü, hasta güvenliği ve kaliteli bakım, güvenli kültür oluşturma, iletişim ve ekip çalışması, hasta güvenliğinde yüksek riskli ve öncelik verilen alanlar, tıbbi hata bildirim sistemleri, hatalardan ve raporlardan öğrenme Kök neden analizi ve kullanılan yöntemler, cihaz, kan güvenliği ve güvenli hastane ortamı, ilaç hataları ve ilaç güvenliği, hasta düşmeleri ve yaralanmaları önleme stratejileri, basınç ülserleri ve enfeksiyonları önleme stratejileri, kalite ve hasta güvenliğini geliştirme araçları, çalışma koşulları ve çalışan sağlığı, hasta güvenliğinin etik ve hukuki boyutu |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri |
X
|
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Tanışma Ders tanıtımı | ||
2 | Çalışan Sağlığı ve Hasta Güvenliğinde Temel Kavramlar Kurum Kültürü, Hasta Güvenliği ve Kaliteli Bakım | Güler H. (2021). Hasta ve Çalışan Güvenliği, Medipol Üniversitesi Yayınları, İstanbul, ss:29-83 -Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). Hasta Güvenliği, Palme Yayınevi, Ankara, ss:1-23 -Hughes RG. (e-book free, 2008). Patient Safety and Quality: An Evidence-Based Handbook for Nurses. AHRQ Publication, USA, Chapter 1,32,33 | |
3 | Risk, Tehlike, Koruma Kavramları Hasta Güvenliğinde Yüksek Riskli ve Öncelik Verilen Alanlar | Güler H. (2021). ss:151-171 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:39-67 | |
4 | Hasta Düşmeleri ve Yaralanmaları Önleme Stratejileri | Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:257-268, 305-334 Hughes RG (2008). Chapter 10 | |
5 | Tıbbi Hata Bildirim Sistemleri Hatalardan ve Raporlardan Öğrenme | Güler H. (2021). ss:11-23, 105-111 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:11-23; 67-97 Hughes RG (2008). Chapter 9,35,36,38 | |
6 | İlaç Hataları ve Ilaç Güvenliği | Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:293-304 Hughes RG (2008). Chapter 37,38 | |
7 | Güvenli Hastane Ortamı Cihaz Güvenliği | Güler H. (2021). ss:137-151 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:361-406 Hughes RG (2008). Chapter 46-51 | |
8 | Hasta ve Çalışan Hakları | Güler H. (2021). ss:189-193 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:521-539 | |
9 | Sağlık Çalışanlarında Çalışma Ortamından Kaynaklanan Riskler ve Korunma | Güler H. (2021). ss:135-193 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:115-157 Hughes RG (2008). Chapter 39, 40 | |
10 | Kan Güvenliği | Güler H. (2021) ss:135-189 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:115-157 | |
11 | Sağlık Alanında Çalışan Sağlığı ve Hasta Güvenliğinin Etik ve Hukuki Boyutu | Güler H. (2021). ss:189-193 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:521-539 | |
12 | Hastane Enfeksiyonları | Güler H. (2021). ss: 171-183 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:235-256 Hughes RG (2008). Chapter 41, 42 | |
13 | Hasta ve Çalışan Güvenliği ile ilgili Filmlerin Değerlendirilmesi | ||
14 | Ders Özetlenmesi ve Değerlendirilmesi | ||
15 | Dersin Gözden Geçirilmesi | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
|
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | International Journal for Quality in Health Care Quality and Safety in Health Care Health Care Management Review Journal of Patient Safety Journal of Nursing Administration Journal of Nursing Management National Patient Safety Agency - http://www.npsa.nhs.uk/ National Patient Safety Foundation - http://www.npsf.org/ Agency for Healthcare Research and Quality – http://www.ahrq.gov/ VA National Center for Patient Safety - http://www.patientsafety.gov/ Institute of Healthcare Improvement – http://www.ihi.org/ihi National Institutes of Health – http://www.nih.gov/ Centers of Disease Control and Prevention - http://www.cdc.gov/niosh/ Canadian Nurses Assosiation - http://www.cna-nurses.ca/cna/practice/environment/safety/guide/default_e.aspx Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik (2011) https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110406-3.htm Hasta Hakları Yönetmeliği (1998) https://www.saglik.gov.tr/TR,10461/hasta-haklari-yonetmeligi.html |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
40
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
0
|
||
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
40
|
40
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
40
|
80
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
57
|
57
|
Toplam |
225
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği alanında bilim uzmanlığı düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
2 |
Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir uygulamayı bağımsız olarak yürütebilir ve liderlik yapar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirir. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü, görsel ve elektronik ortamda sunar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 |
Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği alanında bilimsel ve mesleki yasal sorumluluklar çerçevesinde projeler yürütür.
|
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
9 |
Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliğialanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün tez projesi hazırlar ve yürütür. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
10 |
Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği alanında bilimsel yenilikleri takip eder, bilgileri kanıta dayalı ve eleştirel bir gözle değerlendirir, bu ilkeler ile yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir.
|
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Kendini değerlendirerek gelişmek için plan yapar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..