İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

    Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği (Tezli) (Türkçe)

    SKG 501 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    Sağlık Alanında Çalışan Sağlığı ve Hasta Güvenliği
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    SKG 501
    Güz
    3
    0
    3
    7.5

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    Türkçe
    Dersin Türü
    Zorunlu
    Dersin Düzeyi
    Yüksek Lisans
    Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
    Anlatım / Sunum
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü
    Öğretim Eleman(lar)ı
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Öğrencinin sağlıkta kalite kapsamında yer alan hasta güvenliği konusunda farkındalığını geliştirmesini, bu konudaki bilgi ve becerileri artırmasını, sağlık kuruluşlarını hasta güvenliği açısından değerlendirmesini, hasta güvenliği kültürünün oluşturulmasında rehberlik yapmayı, hasta güvenliği konusunda risk yaratan faktörleri belirlemesini, özellikle tıbbi hataların bildirilmesi ve sınıflandırılması bilincinin geliştirilmesini tartışmak, tıbbi hataların azaltılmasında ve tüm süreçlerde liderliği planlamasını, ayrıca çalışan sağlığı ve güvenliği konularının önemini kavramasını, hasta güvenliğinin hukuki boyutu konusunda farkındalığının artmasını, kök neden analizi gibi derinlemesine hata nedenlerine yönelik düşünme sürecini geliştirmesini sağlamaktır.
    Öğrenme Çıktıları

    Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

    • Uluslararası hasta güvenliği hedeflerini tartışabileceklerdir.
    • Kurum kültürü ve güvenlik kültürünü açıklayabileceklerdir.
    • İlaç hataları ve ilaç güvenliğini tartışabileceklerdir.
    • Hasta düşmelerini, bası yaralarını ve enfeksiyonları önleme stratejilerini sıralayabileceklerdir.
    • Çalışma koşulları ile çalışan sağlığını ilişkilendirebileceklerdir.
    • Sağlık çalışanlarında çalışma ortamından kaynaklanan risklerden korunma yöntemlerini açıklayabileceklerdir.
    • Çalışan sağlığı ve hasta güvenliğinin etik boyutunu tartışabileceklerdir.
    • Çalışan sağlığı ve hasta güvenliğinin hukuki boyutunu tartışabileceklerdir.
    Ders Tanımı Kurum kültürü, hasta güvenliği ve kaliteli bakım, güvenli kültür oluşturma, iletişim ve ekip çalışması, hasta güvenliğinde yüksek riskli ve öncelik verilen alanlar, tıbbi hata bildirim sistemleri, hatalardan ve raporlardan öğrenme Kök neden analizi ve kullanılan yöntemler, cihaz, kan güvenliği ve güvenli hastane ortamı, ilaç hataları ve ilaç güvenliği, hasta düşmeleri ve yaralanmaları önleme stratejileri, basınç ülserleri ve enfeksiyonları önleme stratejileri, kalite ve hasta güvenliğini geliştirme araçları, çalışma koşulları ve çalışan sağlığı, hasta güvenliğinin etik ve hukuki boyutu

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    Destek Dersleri
    X
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık Öğrenme Çıktısı
    1 Tanışma Ders tanıtımı
    2 Çalışan Sağlığı ve Hasta Güvenliğinde Temel Kavramlar Kurum Kültürü, Hasta Güvenliği ve Kaliteli Bakım Güler H. (2021). Hasta ve Çalışan Güvenliği, Medipol Üniversitesi Yayınları, İstanbul, ss:29-83 -Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). Hasta Güvenliği, Palme Yayınevi, Ankara, ss:1-23 -Hughes RG. (e-book free, 2008). Patient Safety and Quality: An Evidence-Based Handbook for Nurses. AHRQ Publication, USA, Chapter 1,32,33
    3 Risk, Tehlike, Koruma Kavramları Hasta Güvenliğinde Yüksek Riskli ve Öncelik Verilen Alanlar Güler H. (2021). ss:151-171 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:39-67
    4 Hasta Düşmeleri ve Yaralanmaları Önleme Stratejileri Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:257-268, 305-334 Hughes RG (2008). Chapter 10
    5 Tıbbi Hata Bildirim Sistemleri Hatalardan ve Raporlardan Öğrenme Güler H. (2021). ss:11-23, 105-111 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:11-23; 67-97 Hughes RG (2008). Chapter 9,35,36,38
    6 İlaç Hataları ve Ilaç Güvenliği Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:293-304 Hughes RG (2008). Chapter 37,38
    7 Güvenli Hastane Ortamı Cihaz Güvenliği Güler H. (2021). ss:137-151 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:361-406 Hughes RG (2008). Chapter 46-51
    8 Hasta ve Çalışan Hakları Güler H. (2021). ss:189-193 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:521-539
    9 Sağlık Çalışanlarında Çalışma Ortamından Kaynaklanan Riskler ve Korunma Güler H. (2021). ss:135-193 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:115-157 Hughes RG (2008). Chapter 39, 40
    10 Kan Güvenliği Güler H. (2021) ss:135-189 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:115-157
    11 Sağlık Alanında Çalışan Sağlığı ve Hasta Güvenliğinin Etik ve Hukuki Boyutu Güler H. (2021). ss:189-193 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:521-539
    12 Hastane Enfeksiyonları Güler H. (2021). ss: 171-183 Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). ss:235-256 Hughes RG (2008). Chapter 41, 42
    13 Hasta ve Çalışan Güvenliği ile ilgili Filmlerin Değerlendirilmesi
    14 Ders Özetlenmesi ve Değerlendirilmesi
    15 Dersin Gözden Geçirilmesi
    16 Final Sınavı

     

    Ders Kitabı

    -Güler H. (2021). Hasta ve Çalışan Güvenliği, Medipol Üniversitesi Yayınları, İstanbul. ISBN:9786054797363

    -Sur H, Palteki T, Yazıcı G. (2019). Hasta Güvenliği, Palme Yayınevi, Ankara. ISBN:9786052822968

    -Hughes RG. (e-book free, 2008). Patient Safety and Quality: An Evidence-Based Handbook for Nurses. AHRQ Publication, USA. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK2651/

     

     

    Önerilen Okumalar/Materyaller

    International Journal for Quality in Health Care

    Quality and Safety in Health Care

    Health Care Management Review

    Journal of Patient Safety  

    Journal of Nursing Administration

    Journal of Nursing Management

    National Patient Safety Agency - http://www.npsa.nhs.uk/

    National Patient Safety Foundation - http://www.npsf.org/

    Agency for Healthcare Research and Quality – http://www.ahrq.gov/

    VA National Center for Patient Safety - http://www.patientsafety.gov/

    Institute of Healthcare Improvement – http://www.ihi.org/ihi

    National Institutes of Health – http://www.nih.gov/

    Centers of Disease Control and Prevention -  http://www.cdc.gov/niosh/

    Canadian Nurses Assosiation - http://www.cna-nurses.ca/cna/practice/environment/safety/guide/default_e.aspx

    Hasta ve Çalışan Güvenliğinin Sağlanmasına Dair Yönetmelik (2011)

    https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/04/20110406-3.htm

    Hasta Hakları Yönetmeliği (1998) https://www.saglik.gov.tr/TR,10461/hasta-haklari-yonetmeligi.html

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
    Katılım
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    Portfolyo
    Ödev
    1
    20
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    2
    40
    Proje
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    Final Sınavı
    1
    40
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    3
    60
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    1
    40
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    3
    48
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    0
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    0
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    0
    Portfolyo
    0
    Ödev
    1
    40
    40
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    2
    40
    80
    Proje
    0
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    0
    Final Sınavı
    1
    57
    57
        Toplam
    225

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    PÇ Sub Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1

    Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği alanında bilim uzmanlığı düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.

    -
    -
    -
    X
    -
    2

    Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.

    -
    X
    -
    -
    -
    3

    Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.

    -
    -
    -
    -
    -
    4

    Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir uygulamayı bağımsız olarak yürütebilir ve liderlik yapar.

    -
    -
    -
    -
    -
    5

    Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirir.

    -
    X
    -
    -
    -
    6

    Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü, görsel ve elektronik ortamda sunar.

    -
    -
    -
    -
    -
    7

    Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği alanında bilimsel ve mesleki yasal sorumluluklar çerçevesinde projeler yürütür.

    -
    X
    -
    -
    -
    8

    Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur

    -
    -
    X
    -
    -
    9

    Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliğialanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün tez projesi hazırlar ve yürütür.

    -
    -
    -
    X
    -
    10

    Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği alanında bilimsel yenilikleri takip eder, bilgileri kanıta dayalı ve eleştirel bir gözle değerlendirir, bu ilkeler ile yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir.

    -
    X
    -
    -
    -
    11

    Kendini değerlendirerek gelişmek için plan yapar.

    -
    -
    -
    -
    -

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

     


    YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin