LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği (Tezli) (Türkçe)
SKG 503 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Nitel Araştırma Yöntemleri
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
SKG 503
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, sağlık işletmelerinde kalite geliştirmeye yönelik niteliksel araştırma yöntemlerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Ders kapsamında; niteliksel araştırmanın kullanım alanları, planlaması, araştırma sorusunun özellikleri, veri toplama yöntemleri, örneklem seçimi, verilerin analiz yöntemleri, niteliksel araştırmanın geçerliliği konuları işlenecektir. Dersin içeriği, örnek olay analizi, katılımlı / katılımsız gözlem, görüşme teknikleri, odak grup çalışmaları gibi niteliksel araştırma tasarımları ve etnografı, görüngübilim, içerik analizi, yapı bozumu, söylem / retorik analizi gibi niteliksel veri analiz yöntemlerinden oluşmaktadır. Buna bağlı olarak yapılacak olan kalitatif çalışmaların, raporlanması ve sunumu ele alınacaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Niteliksel araştırmanın kullanım alanları, planlaması, araştırma sorusunun özellikleri, veri toplama yöntemleri, örneklem seçimi, verilerin analiz yöntemleri, niteliksel araştırmanın geçerliliği konuları işlenecektir. Dersin içeriği, örnek olay analizi, katılımlı / katılımsız gözlem, görüşme teknikleri, odak grup çalışmaları gibi niteliksel araştırma tasarımları ve etnografı, görüngübilim, içerik analizi, yapı bozumu, söylem / retorik analizi |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Farklı bir paradigma: Kalitatif Araştırma ve adımları | Öğrencilerin derse, ilgili ders konularını şu kitaptan çalışıp gelmeleri önerilir: Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Hasan Şimşek, Ali Yıldırım, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2005. |
2 | Kalitatif araştırmaya odaklanma-Araştırma sorusu | Öğrencilerin derse, ilgili ders konularını şu kitaptan çalışıp gelmeleri önerilir: Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Hasan Şimşek, Ali Yıldırım, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2005. |
3 | Veri Toplama Yöntemleri | Öğrencilerin derse, ilgili ders konularını şu kitaptan çalışıp gelmeleri önerilir: Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Hasan Şimşek, Ali Yıldırım, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2005. |
4 | Örneklem Oluşturma | Öğrencilerin derse, ilgili ders konularını şu kitaptan çalışıp gelmeleri önerilir: Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Hasan Şimşek, Ali Yıldırım, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2005. |
5 | Odak Grup Çalışması | Öğrencilerin derse, ilgili ders konularını şu kitaptan çalışıp gelmeleri önerilir: Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Hasan Şimşek, Ali Yıldırım, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2005. |
6 | Birebir görüşme ve gözlem | Öğrencilerin derse, ilgili ders konularını şu kitaptan çalışıp gelmeleri önerilir: Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Hasan Şimşek, Ali Yıldırım, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2005. |
7 | Veri Analizi ve türleri | Öğrencilerin derse, ilgili ders konularını şu kitaptan çalışıp gelmeleri önerilir: Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Hasan Şimşek, Ali Yıldırım, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2005. |
8 | ARA SINAV | |
9 | Kodlama (veya açık kodlama) | Öğrencilerin derse, ilgili ders konularını şu kitaptan çalışıp gelmeleri önerilir: Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Hasan Şimşek, Ali Yıldırım, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2005. |
10 | Tema kategorileri oluşturma (veya Aksiyel kodlama ve teori geliştirme) | Öğrencilerin derse, ilgili ders konularını şu kitaptan çalışıp gelmeleri önerilir: Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Hasan Şimşek, Ali Yıldırım, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2005. |
11 | Metin haline getirme (Ya da seçici kodlama) | Öğrencilerin derse, ilgili ders konularını şu kitaptan çalışıp gelmeleri önerilir: Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Hasan Şimşek, Ali Yıldırım, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2005. |
12 | Kalitatif araştırmanın raporlanması | Öğrencilerin derse, ilgili ders konularını şu kitaptan çalışıp gelmeleri önerilir: Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Hasan Şimşek, Ali Yıldırım, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2005. |
13 | Kalitatif araştırmalara eleştirel değer biçilmesi | Öğrencilerin derse, ilgili ders konularını şu kitaptan çalışıp gelmeleri önerilir: Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Hasan Şimşek, Ali Yıldırım, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2005. |
14 | RAPORLARIN SUNUMU VE DEĞERLENDİRME | Derste tartışılan vaka ile ilgili tüm öğrencilerin uygun rapor formatında bir çalışmayı dersin hocasına iletmesi gereklidir. |
15 | RAPORLARIN SUNUMU VE DEĞERLENDİRME | Derste tartışılan vaka ile ilgili tüm öğrencilerin uygun rapor formatında bir çalışmayı dersin hocasına iletmesi gereklidir. |
16 | Final |
Ders Kitabı | Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Hasan Şimşek, Ali Yıldırım, Seçkin Yayınevi, Ankara, 2005. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | International Journal of Social Research Methodology |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
16
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
2
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
15
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
65
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
35
|
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
3
|
10
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
15
|
15
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
25
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
190
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği alanında bilim uzmanlığı düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur. |
X | ||||
2 | Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. |
X | ||||
3 | Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. |
X | ||||
4 | Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir uygulamayı bağımsız olarak yürütebilir ve liderlik yapar. |
X | ||||
5 | Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirir. |
X | ||||
6 | Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü, görsel ve elektronik ortamda sunar. |
X | ||||
7 | Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği alanında bilimsel ve mesleki yasal sorumluluklar çerçevesinde projeler yürütür.
|
X | ||||
8 | Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur |
X | ||||
9 | Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliğialanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün tez projesi hazırlar ve yürütür. |
X | ||||
10 | Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği alanında bilimsel yenilikleri takip eder, bilgileri kanıta dayalı ve eleştirel bir gözle değerlendirir, bu ilkeler ile yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir.
|
X | ||||
11 | Kendini değerlendirerek gelişmek için plan yapar. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest