LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Yüksek Lisans Programı (Tezli)
PSIR 506 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Türkiye-AB İlişkileri
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSIR 506
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders yüksek lisans öğrencilerine Türkiye’nin AB’yle ilişkilerinin genel bir çerçevesini çizmek amacıyla tasarlanmıştır. Dersin amacı Türkiye-AB ilişkilerini farklı konuları ele alarak sistematik bir biçimde değerlendirmektir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste Türkiye’nin AB ile ilişkileri güvenlik, iktisadi ve toplumsal boyutlarıyla incelenecektir. Her bir boyut açıklanırken tarihsel, hukuki, kurumsal ve uluslararası bağlamlar dikkate alınacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | AB Çalışmaları içine Türkiye'nin üyeliğini konumlandırmak/ Okuma ve Sunum Teknikleri | -Schimmelfennig, F. and Sedelmeier, U. (2002) ‘Theorizing EU enlargement: research focus, hypotheses, and the state of research’, Journal of European Public Policy 9(4): 500-528. |
3 | Ankara Anlaşması'ndan Gümrük Birliği'ne (1963-1995) | - Aydın, Mustafa (2003) ‘The Determinants of Turkish Foreign Policy, and Turkey’s European Vocation’ The Review of International Affairs 3(2):306-331. - Kabaalioglu (1998) The Custom Union: A final step before Turkey’s Accession to the EU, 113-140 - Arıkan, H. (2003) Turkey and the EU (Ashgate): 59-69 - Hartler, Christina and Sam Laird (1999) The EU Model and Turkey. A Case for Thanksgiving, Journal of World Trade (33) 3, 147-165 - World Bank (2014) Evaluation of the EU-Turkey Customs Union, http://www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/document/eca/turkey/tr-eu-customs-union-eng.pdf |
4 | Doğu genişlemesi, Lüksemburg (1997) ve Helsinki (1999) Zirveleri | -MüftülerBaç, M. and Mclaren, L. M. (2003) ‘Enlargement preferences and policymaking in the European Union: Impacts on Turkey’, European Integration 25: 17-30 - -Barnes, I. and Barnes, P. (2007) ‘Enlargement’, in Cini, M. (ed) European Union Politics (Oxford: Oxford University Press): 421-440 - -Eralp, A. ‘Turkey in the enlargement process: From Luxembourg to Helsinki’ - -Susanna Verney (2007) The dynamics of EU accession: Turkish travails in comparative perspective - -Yilmaz, Bahri (2008) The Relation of Turkey with the EU: Candidate forever?, Center for European Studies Working Paper Series, No. 167, chapter 3-4 |
5 | Adaylık Statüsünden Üyelik Görüşmelerinin Başlamasına (1999-2005) | - -Akçapar, B. (2007) Turkey’s new European era (Rowman and Littlefield): 11-56. - -Schimmelfennig, Frank (2008), ‘Entrapped again: The way to EU membership negotiations with Turkey’, UCD Dublin European Institute, Working Paper 8, http://www.ucd.ie/dei/wp/WP_08-8_Schimmelfennig.pdf - McLaren, Lauren (2007), ‘Explaining Opposition to Turkish Membership of the EU’, European Union Politics, Vol. 8, No. 2, pp. 251 – 278 |
6 | Üyelik görüşmelerinin organizasyonu ve görüşme süreci | European Commission: Understanding Enlargement, http://ec.europa.eu/enlargement/pdf/publication/enl-understand_en.pdf (online) - -Ugur, M. (2010) Open-Ended Membership Prospect and Commitment Credibility: Explaining the Deadlock in EU–Turkey Accession Negotiations, Journal of Common Market Studies, 4(4): 967-991. - Marc Pierini (2017) EU-Turkey Relations Confined to Core Priorities, https://carnegieeurope.eu/strategiceurope/74791 |
7 | Türkiye'nin Avrupalılaşması | - -Tocci, N. (2005) ‘Europeanization in Turkey: Trigger or Anchor for Reform?’, South European Society and Politics 10(1): 73-83 -Bürgin, A. (2017) Why the EU still matters in Turkish Domestic Politics: Insights from Recent Reforms in Migration Policy 21(1):105-118 Schimmelfennig, F. (2003) ‘Costs, Commitment and Compliance: The Impact of EU Democratic Conditionality on Latvia, Slovakia and Turkey’, Journal of Common Market Studies 41(3): 495518 (online) - -Bürgin, Alexander (2011): Why Turkey is ready for a readmission agreement, Journal of European Public Policy (online) - |
8 | Arasınav | |
9 | Türkiye'nin AB Üyeliğinini Ekonomik ve Politik Sonuçları I | -Ülgen, S. (2017) Trade As Turkey’s EU Anchor, Carnegie Europe, https://carnegieeurope.eu/2017/12/13/trade-as-turkey-s-eu-anchor-pub-75002; - Kirişci/Ekim (2015) Why an EU-Turkey Customs Union Upgrade is Good for Turkey, The German Marshall Fund of the US; http://www.gmfus.org/publications/why-eu-turkey-customs-union-upgrade-good-turkey, http://www.gmfus.org/publications/why-eu-turkey-customs-union-upgrade-good-turkey Ugur, M. (2008) Economic implications of Turkish EU membership: the advantage of tying one’s hand, Munich Personal RePEc Archive, http://mpra.ub.uni-muenchen.de/18547/1/MPRA_paper_18547.pdf -MüftülerBaç, M. (2004) ‘Turkey’s accession to the European Union: Institutional and Security Challenges’, Perceptions, Autumn: 29-43 (required: page 33-34) |
10 | Türkiye'nin AB Üyeliğinini Ekonomik ve Politik Sonuçları II | - Kirişci and Toygür (2019) Turkey’s new presidential system and a changing west, Implications for Turkish foreign policy and Turkish-West relations, Brookings, https://www.brookings.edu/research/turkeys-new-presidential-system-and-a-changing-west/; Müftüler-Bac/Gürsoy, Y. (2010): Is there a Europeanization of Turkey’s Foreign Policy, Turkish Studies, vol.11, no. 3 -Öniş, Ziya (2014) Turkey and the Arab Revolutions: Boundaries of Regional Power Influence in a Turbulent Middle East, Mediterranean Politics 19(2), 203-219. |
11 | Öğrenci Sunumları | |
12 | Öğrenci Sunumları | |
13 | Türkiye'nin AB Üyeliğinin Avrupalılık ve Milli Kimlikler Üzerindeki Olası Sonuçları | - Delhey, Jan (2007) Do enlargements make the EU less cohesive? An analysis of trust between EU nationalities, Journal of Common Market Studies, vol 45,2, 253-79 -Parker, Owen (2009), ’Cosmopolitan Europe and the EU-Turkey question: the politics of a common destiny’, Journal of European Public Policy, Vol. 16, No. 7, pp. 1085-1101 -MacMillan, Cahterine (2010) Which identity for the European Union, http://www.e-ir.info/2010/03/21/which-identity-for-the-eu-implications-of-and-for-turkeys-accession/ (Online) - |
14 | AB-Türkiye İlişkilerinin Geleceği | Müftüler-Bac (2017) Turkey’s future with the European Union: an alternative model of differentiated integration, Turkish Studies 18(3), Bürgin (2018): Despite the growing alienation between Turkey and the EU: A continuation of the accession process remains the best option, Orient 59(3) 24-32 |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Yukarıda belirtilen okumalar ve power point sunumlar. Tüm kaynaklar üniversitemiz kütüphanesinde veya açık kaynak olarak erişilebilir durumdadır veya Blackboard sistemi aracılığıyla öğrencilerimizle paylaşılmaktadır.
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Uluslararası gazete makaleleri |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
15
|
Proje |
1
|
15
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav |
1
|
20
|
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
30
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
20
|
Proje |
1
|
25
|
25
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
1
|
25
|
25
|
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
35
|
35
|
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konusunda kuramsal ve kavramsal yeterlilikleri arttırabilir ve yetkin şekilde kullanır. |
X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
X | ||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki kuramsal ve deneye dayalı boşlukları saptar ve sorgular. |
|||||
4 | Ulusal ve uluslararası siyaset düzeyinde ırk, etnik gruplar, toplumsal cinsiyet ve dine dayalı ayrımcılık mekanizmaları üreten siyasi ve kültürel koşulları tanımlar. |
|||||
5 | Bilimsel araştırma tekniklerini kullanarak verileri toplar ve yorumlar. |
X | ||||
6 | Ulusal ve uluslararası siyasetin aktörleri ve kurumları arasındaki ilişkilerde görülen tarihsel süreklilik ve değişiklikleri analiz eder ve yorumlar. |
X | ||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. |
X | ||||
8 | Siyaset olgusuna ilişkin gündelik hayat içerisinde karşılaşılan sorunlara çözüm üretmeye yönelik olarak sorumluluk alır. |
|||||
9 | İç ve dış politikadaki çatışmaların çözümlenmesinde kullanılan kurumsal ve siyasal araçları belirler. |
|||||
10 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili bilimsel kıstaslara uygun bir tez/dönem projesi hazırlar. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerle ilgili bilgileri takip eder ve akademik ortamlarda tartışmalara katılır. |
|||||
12 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest