Dersin Adı |
Ortadoğu Politikası
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSIR 558
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı tarihte üç büyük dinin merkezi, günümüzde pek çok önemli çatışmanın sahnesi olan Ortadoğu bölgesinin tarihi geçmişini Osmanlı İmparatorluğunun sonundan başlayarak, İngiltere ve Fransa’nin “böl ve yönet” politikalarını devam ettiği iki dünya savaşı arası dönemde devam ederek ve Arapİsrail çatışmasının kökenine inerek incelemektir. Tarihi gelişimi inceledikten sonra bölge bellli temalar altında analiz edilecektir. Bu temaların arasında siyasi İslamın yükselmesi ve siyasi ekonomi (yani petrol politikası ve rantiye devlet) ve siyasi liberalleşme konuları incelenecektir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste Orta Doğu’nun tarihsel gelişimi özellikle Birinci Dünya Savaşı yani Osmanlı İmparatorluğunun yıkılması ile incelenip, Batılı güçlerin Ortadoğu politikasındaki etkisine bakılacaktır. İsrail’in kuruluşu ve Arap-İsrail Savaşları günümüz Ortadoğu politikalarını anlamamıza ışık tutacaktır. Ayrıca siyasi İslam’ın ilerleyişi ve petrol ekonomisinin bölgeye etkisi incelenecektir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Giriş: Orta Doğu Neresidir? Ortadoğu’nun önemi, Ortadoğu’nun dünya politikasına etkisi, Batı’nın Ortadoğu’ya bakışı ve Orientalism | ||
2 | Ortadoğu’da kolonyal yönetim ve kolonyal dönem sonrası devlet oluşumu | David S. Sorenson, An Introduction to the Modern Middle East (Boulder, CO.: Westview Press, 2008), pp. 11-41.Beverley MiltonEdwards, Contemporary Politics in the Middle East (Cambridge: Polity Press, 2000), pp. 15-39.. | |
3 | Arap Milliyetçiliği ve Arap-İsrail Çatışmaları | William Ochsenwald and Sydney Nettleton Fisher, The Middle East, A History, (Boston: McGraw Hill, 2004), pp. 533-581. | |
4 | Arap Milliyetçiliği ve Arap-İsrail Çatışmaları | Beverley MiltonEdwards, Contemporary Politics in the Middle East (Cambridge: Polity Press, 2000), pp. 41-66. Documentary on ArabIsraeli Conflict | |
5 | Arap Milliyetçiliği ve Arap-İsrail Çatışmaları | William Ochsenwald and Sydney Nettleton Fisher, The Middle East, A History, (Boston: McGraw Hill, 2004), pp. 533-581. | |
6 | Yeni Devletlerin oluşumu (Suriye ve Irak örnekleri) | Monte Palmer, The Politics of the Middle East, (Belmont, CA: Thomson, Wadsworth, 2007): 148-153 ve 223-228. | |
7 | Arasınav | ||
8 | Siyasi İslamın yükselişi: Radikal ve Ilımlı İslamı hareketler | Beverley MiltonEdwards, Contemporary Politics in the Middle East (Cambridge: Polity Press, 2000), pp.121-143.Najib Ghadbian, Democratization and Islamist Challenge in the Arab World, (Boulder: Westview Press, 1992), pp. 59-82. | |
9 | Siyasi İslamın yükselişi: İslami hareketlerMüslüman Kardeşler, Hizbullah, ve Hamas | Augustus Richard Norton, “The Role of Hezbollah in Lebanese Domestic Politics,” The International Spectator, Vol. 42, No. 4, (December 2007): 75-91.Are Hovdenak, “Hamas in Transition: The Failure of Sanctions,” Democratization, Vol. 16, No. 1, (February 2009): 59-80. | |
10 | Politik Ekonomi: Petrol Politikası ve Rantiyer Devlet | David S. Sorenson, An Introduction to the Modern Middle East (Boulder, CO.: Westview Press, 2008): 73-93.Beverley MiltonEdwards, Contemporary Politics in the Middle East (Cambridge: Polity Press, 2000): 68-92. | |
11 | Siyasi Liberalleşme ve Otoriter Rejimlerin devam etmesi | Beverley MiltonEdwards, Contemporary Politics in the Middle East (Cambridge: Polity Press, 2000): 145-171 | |
12 | Siyasi Liberalleşme ve Otoriter Rejimlerin devam etmesi | Rex Brynen, Bahgat Korany and Paul Noble “Introduction” in Brynen, Korany and Noble, eds., Political Liberalization and Democratization in the Arab World: Theoretical Perspectives, (Boulder: Lynne Rienner, 1995): 327 | |
13 | Öğrenci Sunumları | ||
14 | Öğrenci Sunumları | ||
15 | Öğrenci Sunumları | ||
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri, makaleler ve power point sunumlar. Tüm kaynaklar üniversitemiz kütüphanesinde veya açık kaynak olarak erişilebilir durumdadır veya Blackboard sistemi aracılığıyla öğrencilerimizle paylaşılmaktadır.
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | A History of the Modern Middle East William L. Cleveland and Martin Bunton, Westview Press, 2009. A Peace to End All Peace David Fromkin, Holt and Co., 2001. Contending Visions of the Middle East Zachary Lockman, Cambridge UP, 2004. Modernizing Islam: Religion in the Public Sphere in Europe and the Middle East John L. Esposito and Francois Burgat (eds.) |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
13
|
7
|
91
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
20
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
25
|
25
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
21
|
21
|
Toplam |
225
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konusunda kuramsal ve kavramsal yeterlilikleri arttırabilir ve yetkin şekilde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
3 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki kuramsal ve deneye dayalı boşlukları saptar ve sorgular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Ulusal ve uluslararası siyaset düzeyinde ırk, etnik gruplar, toplumsal cinsiyet ve dine dayalı ayrımcılık mekanizmaları üreten siyasi ve kültürel koşulları tanımlar. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
5 |
Bilimsel araştırma tekniklerini kullanarak verileri toplar ve yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Ulusal ve uluslararası siyasetin aktörleri ve kurumları arasındaki ilişkilerde görülen tarihsel süreklilik ve değişiklikleri analiz eder ve yorumlar. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
7 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Siyaset olgusuna ilişkin gündelik hayat içerisinde karşılaşılan sorunlara çözüm üretmeye yönelik olarak sorumluluk alır. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
9 |
İç ve dış politikadaki çatışmaların çözümlenmesinde kullanılan kurumsal ve siyasal araçları belirler. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili bilimsel kıstaslara uygun bir tez/dönem projesi hazırlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerle ilgili bilgileri takip eder ve akademik ortamlarda tartışmalara katılır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..