Dersin Adı |
Türk Siyasi Düşünce Tarihi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSIR 559
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Ders öğrencilere Osmanlı-Türk siyasi tarihinde ortaya çıkan entellektüel trendlerin bir çerçevesini sunacaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders kapsamında, özellikle liberalizm, muhafazakarlık, milliyetçilik, islamcılık, sosyalizm ve feminizm gibi siyasi akımların dönüşümü üzerinde durulacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Dersin Tanıtımı | ||
2 | Tarihsel Arka Plan | Feroz Ahmad, The Making of Modern Turkey (London and New York: Routledge, 1993). Niyazi Berkes, The Development of Secularism in Turkey (Montreal: McGill University, 1960). | |
3 | Türkiye Liberalizmi I | Ayşe Kadioğlu (2007) An Oxymoron: The Origins of Civic-republican Liberalism in Turkey, Critique: Critical Middle Eastern Studies, 16:2, 171-190. Ali Erkul. “Prens Sabahattin,” Emre Kongar (der.), Türk Toplumbilimcileri I, (Istanbul: Remzi, 1982). | |
4 | Türkiye Liberalizmi II | Ayşe Kadioğlu (2007) An Oxymoron: The Origins of Civic-republican Liberalism in Turkey, Critique: Critical Middle Eastern Studies, 16:2, 171-190. Simten Cosar (2004) “Liberal thought and democracy in Turkey,” Journal of Political Ideologies, 9:1, 71-98. Simten Coşar, “Ahmet Ağaoğlu,” Tanıl Bora, Murat Gültekingil (der.) içinde, Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce, Liberalizm, Cilt 7, (İstanbul: İletişim, 2005), s. 236-242. Ayşe Kadıoğlu, “Milliyetçilik-Liberalizm Ekseninde Vatandaşlık ve Bireysellik,” Tanıl Bora (der.), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Milliyetçilik, Cilt 4 (Istanbul: İletişim, 2002, ss, 284-293). | |
5 | Türkiye Muhafazakarlığı I | Nazim İrem (2004) Undercurrents of European Modernity and the Foundations of Modern Turkish Conservatism: Bergsonism in Retrospect, Middle Eastern Studies, 40:4, 79-112. Tanıl Bora, "Muhafazakârlığın Değişimi ve Türk Muhafazakârlığında Bazı Yol İzleri," Toplum ve Bilim, no.74 (1997): 6-30. Ahmet Çiğdem, "Muhafazarlık Üstüne," Toplum ve Bilim, no.74 (1997): 32-51. | |
6 | Türkiye Muhafazakarlığı II | Devrim Sezer, “The anxiety of cultural authenticity in Turkish communitarian thought: Ahmet Hamdi Tanpınar and Peyami Safa on Europe and modernity,” History of European Ideas, 36 (2010) 427–437. Süleyman Seyfi Öğün, "Türk Muhafazakarlığının Kültür Kökleri ve Peyami Safa'nın Yanılgısı," Toplum ve Bilim no.74 (1997): 102-153. | |
7 | İslamcılık | Ali Bulaç, “İslâm’ın Üç Siyaset Tarzı veya İslâmcıların Üç Nesli,” Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: İslamcılık, Cilt 6 (Istanbul: İletişim, 2004). Nuray Mert, “Türkiye İslâmcılığına Tarihsel Bir Bakış,” Yasin Aktay (ed.) Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: İslamcılık, Cilt 6 (Istanbul: İletişim, 2004). | |
8 | Arasınav | ||
9 | Milliyetçilik | Andrew Davison, “Secularization and Modernization in Turkey: The Ideas of Ziya Gökalp,” Economy and Society, 24/2, May 1995, pp. 189-224. Kerem Ünüvar, “Ziya Gökalp,” Tanıl Bora (der.), Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Milliyetçilik, Cilt 4 (Istanbul: İletişim, 2002). | |
10 | Aşırı Milliyetçilik | Jacob M. Landau, Pan-Turkism : From Irredentism to Cooperation (London : Hurst & Company, 1995). | |
11 | Sosyalizm I | Murat Belge, “Türkiye’de Sosyalizm Tarihinin Ana Çizgileri,” Murat Gültekingil (ed.) Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Sol, Cilt 8 (Istanbul: İletişim, 2007). | |
12 | Sosyalizm II | Mustafa Türkeş, "The Ideology of the Kadro [Kadre] Movement: A Patriotic Leftist Movement in Turkey," in Turkey Before and After Atatürk, edited by Sylvia Kedourie (London: Frank Cass, 1999): 92-119. İlhan Tekeli & Selim İlkin, "Türkiye'de Bir Aydın Hareketi: Kadro," Toplum ve Bilim, no. 24, (Winter 1984): 35-67. | |
13 | Feminizm | Nükhet Sirman, “Feminism in Turkey: A Short History,” New Perspectives on Turkey, 3/1, Fall 1989. Ayşe Kadıoğlu, “Women's Subordination in Turkey: Is Islam Really the Villain?,” Middle East Journal, 48/4, Autumn 1994, pp. 645-661. Simten Coşar, “Women in Turkish political thought: between tradition and modernity,” Feminist Review, 86, 2007, pp.113-131. | |
14 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | ||
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Tüm kaynaklar üniversitemiz kütüphanesinde veya açık kaynak olarak erişilebilir durumdadır veya Blackboard sistemi aracılığıyla öğrencilerimizle paylaşılmaktadır.
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | • Bernard Lewis, The Emergence of Modern Turkey (London: Oxford University Press, 1961). • Stanford J. and Ezel Kural Shaw, History of the Ottoman Empire and Modern Turkey, Volume 2: Reform, Revolution and Republic: The Rise of Modern Turkey, 1908–1975 (Cambridge: Cambridge University Press, 1977). • Feroz Ahmad, The Making of Modern Turkey (London and New York: Routledge, 1993). • Geoffrey Lewis, Modern Turkey (London and Tonbridge: Ernest Benn, 1974). • Roderic Davison, Turkey: A Short History, 2nd edn (Huntingdon: Eothen, 1988). Niyazi Berkes, The Development of Secularism in Turkey (Montreal: McGill University Press, 1964). • Çağlar Keyder, State and Class in Turkey: A Study in Capitalist Development (London: Verso, 1987). • Tanzimat'tan Cumhuriyet'e Türkiye Ansiklopedisi, 6 volumes (İstanbul: İletişim Yayınları, 1986). • Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, 10 volumes (İstanbul: İletişim Yayınları, 1983). • Sina Akşin, editor, Türkiye Tarihi, Volumes 4–5: Çağdaş Türkiye, 1908–1980, and Bugünkü Türkiye, 1980–2003 (İstanbul: Cem Yayınevi, 1989–2003). • Ergun Özbudun, Contemporary Turkish Politics: Challenges to Democratic Consolidation (Boulder: Lynne Rienner Publishers, 2000). • Ersin Kalaycıoğlu, Turkish Dynamics: Bridge Across Troubled Lands (New York: Palgrave Macmillan, 2005). • Sina Akşin, Turkey from Empire to Revolutionary Republic: The Emergence of the Turkish Nation from 1789 to the Present (New York: New York University Press, 2007). • Modern Türkiye'de Siyasî Düşünce, 8 volumes (İstanbul: İletişim Yayınları, 2001–2007) |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
20
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
5
|
70
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
38
|
38
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
33
|
33
|
Final Sınavı |
1
|
36
|
36
|
Toplam |
225
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konusunda kuramsal ve kavramsal yeterlilikleri arttırabilir ve yetkin şekilde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
2 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
3 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki kuramsal ve deneye dayalı boşlukları saptar ve sorgular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Ulusal ve uluslararası siyaset düzeyinde ırk, etnik gruplar, toplumsal cinsiyet ve dine dayalı ayrımcılık mekanizmaları üreten siyasi ve kültürel koşulları tanımlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Bilimsel araştırma tekniklerini kullanarak verileri toplar ve yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Ulusal ve uluslararası siyasetin aktörleri ve kurumları arasındaki ilişkilerde görülen tarihsel süreklilik ve değişiklikleri analiz eder ve yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
7 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
8 |
Siyaset olgusuna ilişkin gündelik hayat içerisinde karşılaşılan sorunlara çözüm üretmeye yönelik olarak sorumluluk alır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
İç ve dış politikadaki çatışmaların çözümlenmesinde kullanılan kurumsal ve siyasal araçları belirler. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili bilimsel kıstaslara uygun bir tez/dönem projesi hazırlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerle ilgili bilgileri takip eder ve akademik ortamlarda tartışmalara katılır. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
12 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..