LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
PSIR 502 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Uluslararası İlişkiler Teorileri
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSIR 502
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders, çatışma, güvenlik, güç, bütünleşme ve küreselleşme gibi başlıca Uluslararası İlişkiler konularını farklı kuramsal açılardan tartışmayı ve hem anaakım hem de eleştirel kuramları güncel vakalara uygulamayı amaçlar. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, uluslararası ilişkiler alanındaki kuramsal ve analitik yaklaşımlar hakkında akademik bir çerçeve sunmaktadır. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Uluslararası İlişkiler Teorisi nedir ve Neden Buna İhtiyacımız Var? | Smith, S. (2016). "Introduction: Diversity and Disciplinarity in International Relations Theory", in Dunne et al. (Eds.), International Relations Theories, Ch. 1, Oxford: Oxford University Press. Smith, S. (1995). "The Self-Images of a Discipline: A Genealogy of International Relations Theory", in K. Booth & S. Smith (Eds.)., International Relations Theory Today (pp.1-19), Cambridge: Cambridge University Press. Singer, J. D. (1961). “The Level-of-Analysis Problem in International Relations,” World Politics, 14 (1), pp. 77-92. |
3 | Klasik ve Yapısalcı Realizm | Carr, E.H. (2000). The Twenty Years’ Crisis. An Introduction to the Study of International Relations. London: Palgrave Macmillan, Ch. 1-6. Morgenthau, H. J. (1945) “The Evil of Politics and the Ethics of Evil’, Ethics, 56 (1), pp. 1-18. Guzzini, S. (2004), “The Enduring Dilemmas of Realism”, European Journal of International Relations, 10 (4), pp. 533-568. Waltz, K. N. (1990), “Realist Thought and Neorealist Theory”, Journal of International Affairs, 44 (1), pp. 21-37. |
4 | Liberalizm(ler) | Wilson, P. (2003). “What is Idealism?” in The International Theory of Leonard Woolf: A Study in Twentieth-Century Idealism. London: Palgrave Macmillan, Ch. 2. Keohane, R. (2004), http://www.uctv.tv/shows/Theory-and-International-Institutions-with-Robert-O-Keohane-Conversations-with-History-8991 Doyle, M. (1983). "Kant, Liberal Legacies, and Foreign Affairs, Part I," Philosophy and Public Affairs, 12 (3), pp. 205-235. Owen, J. (1994). "How Liberalism Produces Democratic Peace," International Security, 19 (2), pp. 87-125. Oneal, J., Russett, B., & Berbaum, M. (2003). “Causes of Peace: Democracy, Interdependence, and International Organizations, 1885-1992”. International Studies Quarterly, 47 (3), 371-393. |
5 | İnşacılık | Wendt, A. (1992). “Anarchy is what states make of it: the social construction of power politics,” International Organization, 46 (2), pp. 391‐425. Wendt, A. (1999). Social Theory of International Politics, Cambridge: Cambridge University, pp. 92‐192 Hurd, I. (1999). “Legitimacy and Authority in International Politics,” International Organization, 53 (2), pp. 379‐408. |
6 | Marksizm ve Eleştirel Teori | Linklater, A. (2005). “Marxism” in Burchill, S. (Ed.), Theories of International Relations. London: Palgrave, Ch. 5. Linklater, A. (1986). “Realism, Marxism and Critical International Theory.” Review of International Studies, 12 (4), pp. 301–312. Cox, R. W. (1983). “Gramsci, Hegemony and IR”, Millennium, 12 (2), pp. 162-175. |
7 | Midterm | |
8 | İngiliz Okulu | Buzan, B. (2001). "The English School: An Underexploited Resource in IR", Review of International Studies, 27 (3), pp. 471-88. Bull, H. (1971). “Order vs. Justice in International Society”, Political Studies, 19 (3), pp. 269-83. |
9 | Postyapısalcılık | Foucault, M. (1980) “Truth and Power”. in Gordon. C. (Ed.). Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings 1972-1977, New York: Harvester Wheatsheaf, pp. 109-133. Der Derian, J. (2000). ‘Virtuous War / Virtual Theory,’ International Affairs, 76 (4), pp. 771-788. Dillon, M. and Guerrero, L. L. (2008). “Biopolitics of Security in the 21st Century: an Introduction”, Review of International Studies, 34 (2), pp. 265-292. |
10 | Postkolonyalizm | Said, E. (2003) Orientalism, London: Penguin, pp. 1-49. Darby, P., & Paolini, A. J. (1994). “Bridging International Relations and Postcolonialism”. Alternatives: Global, Local, Political, 19 (3), 371–397. Seth, S. (2011). “Postcolonial Theory and the Critique of International Relations”. Millennium, 40 (1), pp. 167-183. |
11 | Uluslararası İlişkilerde Yeni Yaklaşımlar ve Güvenliğin Değişen Tanımı | Tickner, A. (1997). “You just don’t understand: troubled engagements between feminist and IR theorists”, International Studies Quarterly, 41 (4), pp. 611-632. Kinnvall, C. (2004). “Globalization and Religious Nationalism: Self, Identity, and the Search for Ontological Security”. Political Psychology, 25 (5), pp. 741-767. Rumelili, B. & Adisonmez, U. C. (2020). “Uluslararası İlişkilerde Kimlik-Güvenlik İlişkisine Dair Yeni bir Paradigma: Ontolojik Güvenlik Teorisi” Uluslararası İlişkiler Dergisi, 17 (66), pp. 23-39. Lukes, S. (2005). “Power and the Battle for Hearts and Minds”, Millennium, 33 (3), pp. 477-493. Buzan, B. (1984). “Peace, Power, and Security: Contending Concepts in the Study of International Relations”. Journal of Peace Research, 21 (2), pp. 109-125. Stein, J. G. (2013). “Threat perception in international relations”. in L. Huddy, D. O. Sears, & J. S. Levy (Eds.), The Oxford handbook of political psychology. Oxford: Oxford University Press, pp. 364–394. Adisonmez, U. C. (2016). “What is the Human Security Approach and How the Phenomenon Contributed to the International Security Agenda: Canadian and Japanese Paradigms”. Security Strategies Journal, 12 (24), pp. 1-28. |
12 | Proje Sunumları | |
13 | Proje Sunumları | |
14 | Proje Sunumları | |
15 | Dersin genel değerlendirmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Belirli bir ders kitabı yoktur, ancak öğrencilerin haftalık tartışmaları takip edebilmeleri için aşağıdaki kitabı edinmelerini öneriyoruz: Tim Dunne, Milja Kurki ve Steve Smith (Ed.) (2016). Uluslararası İlişkiler Teorileri: Disiplin ve Çeşitlilik, 3. baskı, Oxford: Oxford University Press.
*Tüm kaynaklar üniversitemiz kütüphanesinde veya açık kaynak olarak erişilebilir durumdadır veya Blackboard sistemi aracılığıyla öğrencilerimizle paylaşılmaktadır. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Moran M. Mandelbaum (2019). The Nation/State Fantasy: From Gellner to Lacan. Palgrace Macmillan. Brent Steele (2008) Ontological Security in Intrernational Relations: Self-Identitiy and the IR State. Routledge. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
20
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
7
|
112
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
15
|
15
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konusunda kuramsal ve kavramsal yeterlilikleri arttırmak, entelektüel merakı uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek | X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek | X | ||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki kuramsal ve deneye dayalı boşlukları saptama ve ileri düzeyde sorgulama yetilerini kazandırmak | X | ||||
4 | Ulusal ve uluslararası siyaset düzeyinde ırk, etnik gruplar, toplumsal cinsiyet ve dine dayalı ayrımcılık mekanizmaları üreten siyasi ve kültürel koşulları tanımlamak | X | ||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki boşlukları dolduracak özgün argümanlar geliştirme yetisini kazandırmak | X | ||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında bilimsel araştırma tekniklerini kullanarak kuram ve kavramları değişkenler cinsinden ölçecek ilgili verileri belirlemek, toplamak, çözümlemek ve yorumlamak | X | ||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına özgü kavram ve terimleri yetkin bir şekilde kullanmak | X | ||||
8 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarmak | X | ||||
9 | Siyaset olgusunun gündelik hayat içerisinde karşılaşılan ve öngörülmeyen sorunlarıyla ilgili çözüm üretebilmek üzere bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak | X | ||||
10 | İç ve dış politikadaki çatışmaların yönetiminde kullanılan kurumsal ve siyasal araçların belirlenmesine yönelik projeler geliştirmek | X | ||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili bilimsel kıstaslara uygun, özgün bir tez/dönem projesi hazırlamak | X | ||||
12 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında bilimsel araştırma projesi tasarlayabilmek ve yürütebilmek | X | ||||
13 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest