Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)

PSIR 503 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Karşılaştırmalı Siyaset
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
PSIR 503
Güz
3
0
3
7.5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Kritik verme
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları)
Dersin Amacı Bu ders, karşılaştırmalı siyasetteki başlıca teorik ve metodolojik tartışmaların yanı sıra alt alandaki belirli araştırma alanlarını da tanıtmaktadır. Bu dersin amaçları, karşılaştırmalı siyasetteki temel kavramları, tartışmaları ve yaklaşımları anlamayı içerir. Konular arasında milletlerin ve devletlerin oluşumu, demokrasi, otokrasi, parti sistemleri, seçim sistemleri, yürütme ve yasama kurumları yer almaktadır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Ulus-devletin kökenlerini açıklayabilecektir,
  • Farklı rejim türlerinin nasıl ortaya çıktığını tartışabilecektir,
  • Farklı ülkelerdeki siyasal kurumları karşılaştırabilecektir,
  • Karşılaştırmalı araştırma yöntemlerini kullanabilecektir,
  • Dünyadaki farklı siyasi sistemleri karşılaştırabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders, genel olarak ülkeler arasında devlet kurumlarının ve siyasi sistemlerin karşılaştırmasını kapsar. Ders süresince öğrencilerin kendilerine verilen materyali okumaları ve sınıf içi tartışmalara aktif olarak katılmaları beklenmektedir. Dersin genel formatı, dersler, verilen okumaların sınıfta tartışılması ve sınavlardan oluşur. Derse katılım zorunludur. Final notunuzun belirli bir kısmı, katılımınıza ve sınıf katılımınıza bağlı olacaktır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
X
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Karşılaştırmalı siyaset nedir? Caramani, Chaps 1- 3; Wilson, Matthew. 2017. “Trends in Political Science Research and the Progress of Comparative Politics,” PS: Political Science and Politics 50(4): 979-8; Mahoney, James, 2010. “After KKV: The New Methodology of Qualitative Research,” World Politics 62(1): 120-47.
3 Ulus ve Devletin Kökenleri Caramani, Ch.4; Taylor, B.D. and Botea, R. 2008. Tilly Tally: War-making and State-making in the Contemporary Third World. International Studies Review 10(1): 27-56; Spruyt, Hendrik. 2011. “War, Trade and State Formation,” in Robert Goodin (ed) Oxford Handbook of Comparative Politics; Mylonas, Harris and Maya Tudor. 2021. “Nationalism: What We Know and What We Still Need to Know.” Annual Review of Political Science, 24:1, 109-132.
4 Rejim çeşitleri: Demokrasi Caramani, Ch.5 Geddes, Barbara. 1999. ‘What Do We Know About Democratization After Twenty Years?’ Annual Review of Political Science, 2:115‐44; Collier, David and Steven Levitsky. 1997. Democracy with Adjectives: Conceptual Innovation in Comparative Research. World Politics 49(3): 430-51; Ziblatt, Daniel. 2006. "How Did Europe Democratize?" World Politics 58: 311–38.
5 Rejim çeşitleri: Otokrasi ve Demokratik Gerileme Caramani, Ch.6 Diamond, Larry. 2002. ‘Thinking about Hybrid Regimes.’ Journal of Democracy 13: 21‐35. Gandhi, Jennifer and Adam Przeworski. 2007. "Authoritarian institutions and the survival of autocrats." Comparative Political Studies 40(11): 1279-1301. ; Waldner, David and Ellen Lust. 2018. "Unwelcome change: Coming to terms with democratic backsliding." Annual Review of Political Science 21: 93-113.
6 Seçim Sistemleri Caramani, Ch.10 Boix, Carles. 1999. “Setting the Rules of the Game: The Choice of Electoral Systems in Advanced Democracies.” American Political Science Review 93 (3 Sep.): 609-624; Horowitz, Donald. 2003. "Electoral systems: A primer for decision makers." Journal of Democracy 14(4): 115-127.
7 Arasınav Arasınav
8 Siyasi Partiler ve Parti Sistemleri Caramani, Ch. 12-13 Urbinati, Nadia and Mark Warren. 2008. "The concept of representation in contemporary democratic theory." Annual Review of Political Science, 11: 387-412.
9 Yasama ve Yürütme Kurumları Caramani, Ch.7&8 Blais, André, Louis Massicotte and Agnieszka Dobrynska. 1997. ‘Direct presidential elections: A world summary.’ Electoral Studies 16(4): 441‐455. Linz, Juan. 1990. ‘The Perils of Presidentialism.’ Journal of Democracy 1(1): 51‐69.
10 Kurumsalcılık: Eski ve Yeni Hall, P. and Taylor, R. (1996) “Political science and the three new institutionalisms”, Political Studies, (44) 936-957. Selznick, P. (1996). Institutionalism" old" and" new". Administrative science quarterly, 270-277. Immergut, E. M. (1998). The theoretical core of the new institutionalism. Politics & society, 26(1), 5-34.
11 Toplumsal Hareketler Caramani, Ch.16 Tarrow, Sidney, and Charles Tilly. 2007. “Contentious Politics and Social Movements.” In Carles Boix and Susan Stokes, eds., Oxford Handbook of Comparative Politics. New York: Oxford University Press.
12 Ekonomi ve Refah Devleti Caramani, Ch. 21. Burkhart, Ross E. 1997. ‘Comparative Democracy and Income Distribution: Shape and Direction of the Causal Arrow.’ Journal of Politics 59(1): 148‐164; Pierson, Paul. 1996. “The New Politics of the Welfare State.” World Politics 48, 2: 143-79. (37)
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları
15 Dönemin Gözden Geçirilmesi
16 Final Sınavı

 

Ders Kitabı

Dersin temel kaynak kitabı şudur: Daniele Caramani. 2008. Comparative Politics. (5th edition) Oxford: Oxford University Press.

Tüm kaynaklar üniversitemiz kütüphanesinde veya açık kaynak olarak erişilebilir durumdadır veya Blackboard sistemi aracılığıyla öğrencilerimizle paylaşılmaktadır.

Önerilen Okumalar/Materyaller

Moore, Barrington, Jr. 1966. Social Origins of Dictatorship and Democracy: Lord and Peasant in the Making of the Modern World. Boston: Beacon Press.

Skocpol, Theda. 1979. States and Social Revolutions: A Comparative Analysis of France, Russia, and China. New York: Cambridge University Press.

Scott, James C. 1985. Weapons of the Weak. New Haven: Yale University Press.

Almond, Gabriel A., and Sidney Verba. 1989 [1963]. The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Newbury Park, CA: Sage.

Gellner, Ernest. 2009 [1983]. Nations and Nationalism. Ithaca: Cornell University Press

Putnam, Robert D. 1993. Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy. Princeton: Princeton University Press.

Lijphart, Arend. 1994. Electoral Systems and Party Systems: A Study of Twenty‐Seven Democracies, 1945‐1990. Oxford: Oxford University Press.

Lijphart, Arend. 1999. Patterns of Democracy: Government Forms and Performance in Thirty-Six Countries. New Haven: Yale University Press.

Kitschelt, Herbert. 1994. The Transformation of European Social Democracy. Cambridge: Cambridge University Press.

Linz, Juan. 2000. Totalitarian and Authoritarian Regimes. Boulder: Lynne Rienner. 

Fukuyama, Francis. 2004. State‐Building: Governance and World Order in the 21st Century. Cornell University Press.

Acemoglu, Daron, and James A. Robinson. 2005. Economic Origins of Dictatorship and Democracy. New York: Cambridge University Press.

Tarrow, Sidney. 2008. Power in Movement: Social Movements and Contentious Politics. New York: Cambridge University Press.

Lichbach, Mark Irving, and Alan S. Zuckerman. 2009. Comparative Politics: Rationality, Culture and Structure (2nd Edition). Cambridge University Press.

Bates, Robert H. 2009. When Things Fall Apart: State Failure in Late Century Africa. Cambridge: Cambridge University Press.

WIMMER, Andreas. 2013. Waves of War: Nationalism, State Formation, and Ethnic Exclusion in the Modern World. Cambridge University Press.

WIMMER, Andreas. 2018. Nation Building: Why Some Countries Come Together While Others Fall Apart. Princeton University Press.

ACADEMIC HONESTY: Honesty and trust are the most fundamental pillars of learning and are necessary foundation for success and academic freedom in a university. Hence, any behavior that jeopardizes the learning environment by violating the rules of academic honesty will not be tolerated or condoned: Violations of academic honesty include but are not limited to: Cheating or facilitating cheating • looking or attempting to look at another student's answers or allowing others to copy one's answers, • copying other student’s in-class or take-home exam answers or letting others use take-home exam answers, • using "cheat sheet," pre-programmed calculator if not allowed by the instructor, • having someone else prepare the term project or homework or letting others use one’s homework/term project/paper, • Assistance of another person in preparation of a tem paper/homework/project if not allowed by the instructor, • Taking an exam for another student, • Purchasing term projects or homework or other assignments, • Signing in place of another student using their name/signature/student id number, Plagiarism • showing the work of another as one's own, • Not properly citing an earlier own work, • Submitting the same homework/paper/term project in one more one course if not allowed by the instructor, • Inaccurately or inadequately citing sources including those from the Internet, Violations of academic honesty can result in disciplinary action, as stated in the "Student Disciplinary Rules and Regulation" of the University. http://www.ieu.edu.tr/en/bylaws/type/read/id/13 and http://kariyer.ieu.edu.tr/en/bylaws/type/read/id/81 By enrolling in the University, each student is assumed to have read the rules and regulations regarding academic dishonesty, and lack of knowledge of this policy is not an acceptable defense.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
20
Laboratuvar / Uygulama
-
-
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
20
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
4
70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
5
75
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
25
25
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
5
5
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
35
35
Final Sınavı
1
37
37
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konusunda kuramsal ve kavramsal yeterlilikleri arttırmak, entelektüel merakı uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek X
2 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek X
3 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki kuramsal ve deneye dayalı boşlukları saptama ve ileri düzeyde sorgulama yetilerini kazandırmak X
4 Ulusal ve uluslararası siyaset düzeyinde ırk, etnik gruplar, toplumsal cinsiyet ve dine dayalı ayrımcılık mekanizmaları üreten siyasi ve kültürel koşulları tanımlamak X
5 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki boşlukları dolduracak özgün argümanlar geliştirme yetisini kazandırmak X
6 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında bilimsel araştırma tekniklerini kullanarak kuram ve kavramları değişkenler cinsinden ölçecek ilgili verileri belirlemek, toplamak, çözümlemek ve yorumlamak X
7 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına özgü kavram ve terimleri yetkin bir şekilde kullanmak X
8 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarmak X
9 Siyaset olgusunun gündelik hayat içerisinde karşılaşılan ve öngörülmeyen sorunlarıyla ilgili çözüm üretebilmek üzere bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak X
10 İç ve dış politikadaki çatışmaların yönetiminde kullanılan kurumsal ve siyasal araçların belirlenmesine yönelik projeler geliştirmek X
11 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili bilimsel kıstaslara uygun, özgün bir tez/dönem projesi hazırlamak X
12 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında bilimsel araştırma projesi tasarlayabilmek ve yürütebilmek X
13 Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.