LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
PSIR 505 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Politik Teori
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSIR 505
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Siyaset felsefesinin klasik metinlerinin eleştirel bir gözle yorumlanmasını içeren bu seminer dersi, siyasal düşünceler tarihindeki merkezi kavramları ve tartışmaları incelemeyi amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu seminer dersi, öncelikle siyaset bilimi ve uluslararası ilişkler alanında uzmanlaşan öğrencileri hedeflemekle birlikte, politika teorisine ilgi duyan tüm lisansüstü öğrencilerine açıktır. Siyasal düşüneceler tarihinden seçilen birincil metinler ışığında, siyasal hayatın temel kavramları (adalet, özgürlük, eşitlik, demokrasi, yurttaşlık, vb.) ve politika teorisindeki bazı çağdaş ekol ve yaklaşımlar (liberalizm, cumhuriyetçilik, eleştirel teori, hermeneutik, vb.) ele alınacaktır. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş: Siyaset teorisi nedir? | Leo Strauss, What is political philosophy? –and other studies. Chicago & London: The University of Chicago Press, 1959. [p.9-56]. |
2 | Siyaset | Carl Schmitt, The Concept of the Political, Chicago & London: University of Chicago Press, 2007. [p.19-79]. |
3 | Devlet ve Siyasi Yükümlülükler | Hannah Arendt, Civil Disobedience. In “Crises of the Republic”, San Diego: Harcourt Brace & Company, 1972. [pp.49-102] *Suggested movie: Leviathan (2014), Director: Andrey Zvyagintsev. |
4 | Adalet | John Rawls, A Theory of Justice. Cambridge: Harvard University Press, 1971. [pp.3-22, 60-95]. |
5 | Eşitlik | Ronald Dworkin, (a) Justice for Hedgehogs. Cambridge: Harvard University Press, 2011 [p. 1-19; 351-364]; (b) Sovereign Virtue. Cambridge: Harvard University Press, 2002. [p.1-15]. *Suggested movie: I, Daniel Blake (2016), Director: Ken Loach. |
6 | Özgürlük | Isaiah Berlin, Two Concepts of Liberty [pp.167-217] |
7 | Haklar | Charles Beitz, The Idea of Human Rights. Oxford: Oxford University Press, 2009. [p.1-26; 198-212] *Suggested movie: Selma (2014), Director: Ava DuVernay. |
8 | Demokrasi | Jurgen Habermas, Between Facts and Norms. Cambridge: The MIT Press, 1996. [Chapter7, pp.287-328]. *Suggested movie: 12 Angry Men (1957), Director: Sidney Lumet. |
9 | Kimlik, Gelenek, Topluluk | Charles Taylor, The Politics of Recognition. In “Multiculturalism and the politics of recognition”, ed. Amy Gutmann. Princeton: Princeton University Press. [pp. 25-73] *Suggested movie: Dogville (2003), Director: Lars Von Trier. |
10 | Kozmopolitanizm | Immanuel Kant, Perpetual Peace. In “Kant: Political Writings”, Cambridge: Cambridge University Press. |
11 | Toplumsal Cinsiyet | Susan Moller Okin, Justice, Gender and the Family. New York: Basic Books, 1989. [p.3-24; 170-186] |
12 | Anayasacılık | Jeremy Waldron, Law and Disagreement. Oxford: Clarendon Press, 2004. [Chapter 13, pp.282-312] |
13 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
14 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Tüm kaynaklar üniversitemiz kütüphanesinde veya açık kaynak olarak erişilebilir durumdadır veya Blackboard sistemi aracılığıyla öğrencilerimizle paylaşılmaktadır.
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
3
|
90
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
12
|
8
|
96
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
3
|
27
|
81
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konusunda kuramsal ve kavramsal yeterlilikleri arttırmak, entelektüel merakı uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek | X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek | X | ||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki kuramsal ve deneye dayalı boşlukları saptama ve ileri düzeyde sorgulama yetilerini kazandırmak | X | ||||
4 | Ulusal ve uluslararası siyaset düzeyinde ırk, etnik gruplar, toplumsal cinsiyet ve dine dayalı ayrımcılık mekanizmaları üreten siyasi ve kültürel koşulları tanımlamak | X | ||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki boşlukları dolduracak özgün argümanlar geliştirme yetisini kazandırmak | X | ||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında bilimsel araştırma tekniklerini kullanarak kuram ve kavramları değişkenler cinsinden ölçecek ilgili verileri belirlemek, toplamak, çözümlemek ve yorumlamak | X | ||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına özgü kavram ve terimleri yetkin bir şekilde kullanmak | X | ||||
8 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarmak | X | ||||
9 | Siyaset olgusunun gündelik hayat içerisinde karşılaşılan ve öngörülmeyen sorunlarıyla ilgili çözüm üretebilmek üzere bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak | X | ||||
10 | İç ve dış politikadaki çatışmaların yönetiminde kullanılan kurumsal ve siyasal araçların belirlenmesine yönelik projeler geliştirmek | X | ||||
11 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili bilimsel kıstaslara uygun, özgün bir tez/dönem projesi hazırlamak | X | ||||
12 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında bilimsel araştırma projesi tasarlayabilmek ve yürütebilmek | X | ||||
13 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest