LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı (Tezli) (Türkçe)
HEM 567 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Kültürlerarası Hemşirelik
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HEM 567
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, kültürün sağlık üzerine etkilerini, kültürlerarası hemşirelik modellerinin kullanımını, kültürel yeterliliğin hemşirelik eğitimi ve uygulamasına entegrasyonu ile farklı kültürlere uygun hemşirelik bakımı verebilmeyi öğretmeyi amaçlar. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, sağlık, hastalık ve kültür kavramı, sağlık ve hastalığı etkileyen kültürel faktörleri, din sağlık ve kültür ilişkisini, kültürlerarası hemşireliğin tanımı, amacı, önemi ve tarihsel gelişimini, kültürel yeterlilik ve gelişim sürecini, kültürlerarası hemşirelik modellerini ve kullanım alanlarını, Dünya’daki farklı kültürleri, Türkiye’de farklı kültürleri ve sağlık yaklaşımlarını, Türkiye’de kültürel çeşitliliği ve sağlık uygulamaları konularını kapsar. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma Dersin Tanıtımı | |
2 | Sağlık ve Kültür Etkileşimi Kültürel Bileşenler | - Patricia A. Potter, Anne G. Perry, Patricia A Stockert, “Fundamentals of Nursing” (London: Elsevier Mosby, 2013), Ss: 101-102. - Seviğ Ü, Tanrıverdi G. “Kültürlerarası Hemşirelik” (İstanbul Medikal Yayıncılık, 2011), Ss: 1-75 |
3 | Sağlık ve Bakımın Kültürel Bileşenleri | - Patricia A. Potter, Anne G. Perry, Patricia A Stockert, 2013, Ss:104. - Seviğ Ü, Tanrıverdi G. 2011, Ss:443-445. |
4 | Kültür ve Yaşam Dönemleri | - Patricia A. Potter, Anne G. Perry, Patricia A Stockert. 2013, Ss: 105-107. - Seviğ Ü, Tanrıverdi G. 2011, Ss:203-239. |
5 | Transkültürel Hemşirelik | - Patricia A. Potter, Anne G. Perry, Patricia A Stockert. 2013, Ss:103. - Seviğ Ü, Tanrıverdi G. 2011, Ss:93-116. |
6 | Kültürel Yeterlilik Kültürel Yeterliliğin Geliştirilmesi | - Patricia A. Potter, Anne G. Perry, Patricia A Stockert, 2013, Ss: 103. - Seviğ Ü, Tanrıverdi G. 2011, Ss:239-395. |
7 | Din, Kültür ve Sağlık İlişkisi | - Patricia A. Potter, Anne G. Perry, Patricia A Stockert, 2013, Ss: 104-105. - Seviğ Ü, Tanrıverdi G. 2011, Ss:45-57. |
8 | Kültürlerarası Hemşirelik Modelleri-I | - Patricia A. Potter, Anne G. Perry, Patricia A Stockert, 2013, Ss: 108-110. - Seviğ Ü, Tanrıverdi G. 2011, Ss:117-140. |
9 | Kültürlerarası Hemşirelik Modelleri-II | - Patricia A. Potter, Anne G. Perry, Patricia A Stockert, 2013, Ss: 108-110. - Seviğ Ü, Tanrıverdi G. 2011, Ss:117-140. |
10 | Ara Sınav | |
11 | Türkiye’de Farklı Kültürler ve Sağlık Yaklaşımları | Barutçugil İ. (2011). Kültürlerarası Yönetim, Kariyer Yayıncılık, İstanbul, ss: 75-80 |
12 | Türkiye’de Kültürel Çeşitlilik ve Sağlık Uygulamaları | Barutçugil İ. (2011). ss: 75-80 |
13 | Dünya Kültürleri ve Sağlık Uygulamaları-I | Barutçugil İ. (2011). ss: 54-74 |
14 | Dünya Kültürleri ve Sağlık Uygulamaları-II | Barutçugil İ. (2011). ss: 54-74 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
https://app.trdizin.gov.tr/publication/paper/detail/TWpRMk9EUTJOZz09
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
7
|
5
|
35
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
26
|
26
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
40
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
50
|
50
|
Toplam |
199
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir. |
X | ||||
2 | Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur. |
X | ||||
3 | Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır. |
|||||
4 | Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır. |
X | ||||
5 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir. |
X | ||||
6 | Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler, |
|||||
7 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. |
X | ||||
8 | Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür. |
|||||
9 | Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
X | ||||
10 | Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür. |
|||||
11 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur. |
|||||
12 | Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür. |
X | ||||
13 | Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest