LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı (Tezli) (Türkçe)
HEM 570 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Ameliyathane Hemşireliği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HEM 570
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin, ameliyathane hemşiresinin rol ve sorumlulukları, ameliyathanede hasta ve çalışan güvenliği, ve intraoperatif hasta bakımı konularında güncel ve kanıt temelli bilgi kazanmaları amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, ameliyathane yapı, mimarisi ve yönetimini, ameliyathanede hasta pozisyonlarını, ameliyathane hemşiresininnin görev yetki ve sorumluluklarını, ameliyathanede hasta ve çalışan güvenliği konularını içerir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, Dersin Tanıtımı | |
2 | Ameliyathanede ekip çalışması Ameliyathane Hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları Ameliyathanede etik ve yasal konular | Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s:3-9 |
3 | Ameliyathanede Hasta Güvenliği -Ameliyathanede risk yönetimi -Hasta güvenliğini sağlamada mevcut yaklaşımlar -Yanlış kişi, bölge, ve işlem -Basınç Yaraları -Derin ven trombozu | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s:185-328 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 75-165 |
4 | Ameliyathanede Hasta Güvenliği -Yabancı cisim unutulması -Elektrik ve kimyasal yanıklar Hasta güvenliği için yürütülen ulusal ve uluslar arası çalışmalar JCI’ın hasta güvenliği hedefleri ve uygulanması | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s: 369-415 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 165-173 |
5 | Ameliyathanede çalışan güvenliği -Kişisel koruyucu ekipmanlar -Anestezik gaz atıklarına maruz kalma -Ergonomi -Toksik zehirlenmeler | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s:151-177 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 177-190 |
6 | Ameliyathanede çalışan güvenliği -Kesici ve delici alet yaralanmaları ve kan youyla bulaşan patojenler -Güvenli hasta kaldırma ve taşıma -Kayma, takılma ve düşmeler -Gürültü | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s: 417-471 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 191-205 |
7 | Ameliyathanede çevre güvenliği -Yangın güvenliği -Kimyasal güvenlik -Cerrahi duman -Lateks allerjisi -Radyasyon güvenliği | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s: 237-263 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015. s: 207-234 |
8 | ARA SINAV | |
9 | Isı Kontrolü -Hipotermi -Malign Hipotermi | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s: 531-555 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 339-355 |
10 | Kanama Kontrolü | Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 527-529 |
11 | Cerrahi alan enfeksiyonları ve korunma ilkeleri | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s: 29-95 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 407-445 |
12 | Ameliyathane Temizliği ve dezenfeksiyonu | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s: 675-823 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 575-577 |
13 | Ameliyathanede Atık Yönetimi | Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 587-589 |
14 | Özel Cerrahi uygulamalar -Minimal invaziv cerrahi - Gamma knife uygulamaları -Video Teknoloji -Lazer Cerrahisi -Elektro cerrahi | Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2016 Edition s:589-617 Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015. s: 635-693 |
15 | Özel Cerrahi uygulamalar -Ultrasonik Cerrahi -Robotik Cerrahi -Pnömatik turnike uygulaması -Hibrit ameliyathaneler | Van Giersbergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015 s: 703-723 |
16 | Final |
Ders Kitabı | PowerPoint sunumları, Dersin hocası tarafından düzenlenecek notlar ve diğer kaynaklar. Conner R., Guidelines for perioperative practice, AORN, 2017 Edition Van Gıerabergen M., Kaymakçı Ş. Ameliyathane Hemşireliği . Meta basım matbaacılık hizmetleri, İzmir, 2015. Center For Disease Control (CDC) http://www.cdc.gov/, Ekim 2014. American Hospital Association (AHA) http://www.aha.org/, Ekim 2011 5 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Karadakovan A, Aslan E. F. Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Geliştirilmiş 3. Akademisyen Tıp Kitapevi, Ankara, 2014 Smeltzer C. S, Bare B, Hinkle J, ve Cheever K. Brunner & Suddarth’s textbook of Medical-Surgical Nursing. Twelfth edition, 2010; 422-455 Rothrock C. R. Alexander's Care of the Patient in Surgery, fourteenth edition, Elsevier mosby, 2010 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
2
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
3
|
48
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
24
|
24
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
20
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
30
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
40
|
Toplam |
210
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir. |
X | ||||
2 | Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur. |
X | ||||
3 | Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır. |
|||||
4 | Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır. |
X | ||||
5 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir. |
X | ||||
6 | Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler, |
|||||
7 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. |
X | ||||
8 | Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür. |
X | ||||
9 | Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
X | ||||
10 | Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür. |
|||||
11 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur. |
|||||
12 | Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür. |
X | ||||
13 | Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest