LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı (Tezli) (Türkçe)
HEM 578 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Kanıta Dayalı Hemşirelik
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HEM 578
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; kanıta dayalı uygulama ve kanıta dayalı hemşireliğin öğrenilmesidir. Güncel rehberlere ulaşma, verileri analiz etme ve hemşirelik girişimlerini kanıta dayandırmaları ve hasta bakımına yansıtabilmeleri hedeflenmiştir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, kanıta dayalı hemşirelik uygulamasının avantajları ve faydalarını, kanıt seviyelerini, kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarının önündeki engelleri ve yanıtlanabilir klinik bir soru oluşturma (PICO), kanıta dayalı çalışmalara ulaşılmasını ve değerlendirilmesi konularını içerir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tanışma, Dersin Tanıtımı | |
2 | Kanıta dayalı hemşirelik bileşenleri ve tarihçesi | Guyatt, G., Ciliska, D. & DiCenso, A., Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, 2014 Chapter 1: 3-45 |
3 | Kanıta dayalı hemşireliğin yararları, kanıt tipleri ve düzeyleri | Guyatt, G., Ciliska, D. & DiCenso, A., Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, 2014 Chapter 2: 45-96 |
4 | Kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları ile ilgili engeller (bireysel, kurumsal) | Guyatt, G., Ciliska, D. & DiCenso, A., Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, 2014 Chapter 3: 76-86 |
5 | Yanıtlanabilir klinik bir soru oluşturma (PICO) | Guyatt, G., Ciliska, D. & DiCenso, A., Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, 2014 Chapter 3: 50-77 http://guides.mclibrary.duke.edu/ebm/pico |
6 | Randomize kontrollü çalışmalar, randomizasyon yöntemleri, randomize kontrollü çalışmaların değerlendirilmesi (Consort, Jadad ölçeği vb) | Guyatt, G., Ciliska, D. & DiCenso, A., Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, 2014 Chapter 4: 90-165 |
7 | Sistematik incelemeler ve meta analizler ve değerlendirilmeleri | Guyatt, G., Ciliska, D. & DiCenso, A., Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, 2014 Chapter 5: 167-299 |
8 | ARA SINAV | |
9 | Sistematik inceleme ve meta-analizlerde geçerlilik, önemlilik ve uygulanabilirlik | Guyatt, G., Ciliska, D. & DiCenso, A., Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, 2014 Chapter 6: 300-376 |
10 | Araştırma kalitesini, kanıtın ve önerinin gücünü değerlendirme | Guyatt, G., Ciliska, D. & DiCenso, A., Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, 2014 Chapter 7: 380-467 |
11 | Kanıtların eleştirel değerlendirilmesi ve klinik önerilerin belirlenmesi | Guyatt, G., Ciliska, D. & DiCenso, A., Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, 2014 Chapter 8: 470-530 |
12 | Araştırma kullanımını artıran stratejiler | Guyatt, G., Ciliska, D. & DiCenso, A., Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, 2014 Chapter 9: 532-656 |
13 | Kanıta dayalı uygulama rehberler, amaçları ve uygulamada kullanımı | Guyatt, G., Ciliska, D. & DiCenso, A., Evidence-Based Nursing: A Guide to Clinical Practice, St. Louis, MO: Elsevier Mosby, 2014 Chapter 10: 600-660 |
14 | Ödev sunumları | Kanıt düzeyi yüksek bir çalışmanın eleştirel incelenmesi ve sunulması |
15 | Genel tekrar | |
16 | Final |
Ders Kitabı |
|
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | - Öztürk Çopur E. Kuru N., Canbolat Seyman Ç. Hemşirelikte Kanıta Dayalı Uygulamalara Genel Bakış, Sağlık ve Hemşirelik Bakım Yönetimi Dergisi, 2015, 1(2), 51-53. - Babaoğlu, Ö.M. Yaşar, Ü., Dost, T., Kayalp, O. Kanıta Dayalı Tıp: Kavramlar, Örnekler ve Görüşler. Türkiye Klinikleri, 2009, 29(5), 1298-305. - Lemieux-Charles L, Champagne F, Using Knowledge and Evidence In Health Care, University of Toronto, 2004. - Yurtsever, S., Altıok, M. Kanıta Dayalı Uygulamalar ve Hemşirelik, F.Ü. Sağlık Bil. Dergisi 2006, 20(2), 159-166.. - Newell, R, Burnard, P, Research For Evidence-Based Practice, Blackwell Pub. 2006 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
2
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
65
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
35
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
3
|
45
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
10
|
0
|
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
10
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
22
|
22
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
35
|
Toplam |
160
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir. |
X | ||||
2 | Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur. |
X | ||||
3 | Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır. |
|||||
4 | Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır. |
X | ||||
5 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir. |
X | ||||
6 | Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler, |
X | ||||
7 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. |
X | ||||
8 | Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür. |
X | ||||
9 | Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
X | ||||
10 | Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür. |
X | ||||
11 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur. |
X | ||||
12 | Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür. |
|||||
13 | Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest