LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Tasarım Çalışmaları Yüksek Lisans Programı (Tezli)
FFD 509 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Tasarımda Etik ve Sosyal Sorumluluk
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
FFD 509
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaProblem çözmeSoru & CevapKritik vermeDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencinin tasarımın sosyal sorumluluğu ve etik konusunda düşünmesi ve fikir üretmesini amaçlar; insan-doğa-tasarım üçlemesinde tasarımcının yeri ve sorumluluklarını tartışır. Sürdürülebilirlik ve evrensel tasarım konularında öğrencinin yeterli olgunluğa ulaşması için gerekli akademik altyapıyı oluşturmak dersin ana hedeflerindendir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders tasarım disiplinleri odaklı etik, sürdürülebilir, çevresel konular ve aktivist hareketlerle ilgili çeşitli akademik metinlerin okumaları , sınıf içi tartışmaları, sunumları, film gösterimlerini ve seminerleri içerir. Dersin sonunda öğrencilerin etki ve sürdürülebilir bir tasarım geleceğine yönelik kavramsal bir çözüm önerisini içeren bir aktivist tasarım projesi geliştirmeleri ve buna ilişkin bir manifesto yazmaları beklenir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse Giriş: Ders izlencesinin aktarımı | |
2 | Ders okuması, anlatım ve tartışma. Tasarımda Etik | C. Dilnot , Ethics in Design. 10 Questions in Design Studies : A Reader.eds: H.Clark,D.Brody .2009.s. 180-190 H.Clark , Slow+ Fashion: An oxymoron or promise for the future , Fashion Theory. Volume 12. Issue 4, pp. 427-446,2008 |
3 | Ders okuması, anlatım ve tartışma. Ekoloji, Sürdürülebilirlik ve Döngüsellik | E.Manzini, Prometheus of the Everyday, in Discovering Design ed. R.Buchanan, V.Margolin .1995.p.219-243 |
4 | Film izleme + Küçük sınav 1: Bir önceki makalenin analizi +Döngüsellik | M.Moreno, C. Rios, Z.Rowe and F.Charnley. “A Conceptual Framework of Circular Design”. Sustainability 2016, 8, 937; doi: 10.3390/su8090937 - - - R.Earley. “Circular Design Futures”. The Design Journal, 20:4, 421-434, DOI: 10.1080/14606925.2017.1328164 |
5 | Ders okuması+ film izleme anlatım ve tartışma. Yavaş tasarım & moda ve Değer yaratma +Küçük sınav 2: | H.Clark, Slow+ Fashion: An oxymoron or promise for the future, Fashion Theory. Volume 12. Issue 4, s. 427-446, 2008 |
6 | Çağdaş sanat : İnsani ve sosyal tasarım | R.Pinto, N,Bourriad, M.Lucy Orta interview with Paul Virilo., 2003.p.128 |
7 | Ders okuması, anlatım ve tartışma. Sosyal Sorumluluk & Kavramsal Sanat ve Tasarım + Öğrenci sunumlarına (1) Giriş: Tasarım kavramları | S. Hansen. “Pleasure stolen from the poor”: Community discourse on the ‘theft’ of a Banksy. Crime Media Culture 2016, Vol. 12(3) 289–307 |
8 | Film gösterimi : Makale analizi + küçük sınav 3 | F.M. Montagnino. Joseph Beuys’ Rediscovery of Man–Nature Relationship: A Pioneering Experience of Open Social Innovation |
9 | Öğrenci sunumları | Design Dictionary ; Perspectives on Design Terminology M.Erholf, T, Marshall.(eds), 2008. |
10 | Ders okuması, anlatım ve tartışma. Tasarım Aktivizmi ve Sosyal tasarım | A.F.Luke .”Challenging the paradigm by Dissensus, Consensus and Transitional Practices “ in Handbook of Design for Sustainability by Stuart Walker (ed.) Bloomsbury. 2013 s.486-498 |
11 | Ders okuması, anlatım ve tartışma. Acil Durumlara Karşı Tasarım, Risk Toplumu + Dönem projesine giriş | P.Antonelli, Safe. Design Takes on Risk , Interview with Cameron Sinclair s.47-55.2005 V. Dignum. “Responsible Artificial Imtelligence: Designing AI For Human Values”. ITU Journal: ICT Discoveries, Special Issue No. 1, 25 Sept. 2017 T. Yigitcanlar ., L. Butler et al. “Can Building “Artificially Intelligent Cities” Safeguard Humanity from Natural Disasters, Pandemics, and Other Catastrophes? An Urban Scholar’s Perspective” Sensors 2020, 20, 2988; doi:10.3390/s20102988 |
12 | Makale analizi + Toplumsal cinsiyet ve tasarım +Küçük sınav 4 | N, Whiteley.Design for Society, Feminist perspectives. P.134-157 C.Buckley .Made in Patriarchy: Toward a Feminist Analysis of Women and Design in Design Discourse (ed.) Victor Margolin , Chicago Press, London , 1989.s.251-262 |
13 | Proje sunumları + Manifesto önerisi | Öğrenci sunumları |
14 | Proje geri bildirimleri | Sınıf içi atölye |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Öğrenci sunumları |
Ders Kitabı | Daniel Purdy ,The rise of fashion: a reader( Minneapolis/ London: Mimnesota press: 2004) Design for Society by N, Whiteley., 1995. Reaktion Books Design Discourse by Victor Margolin (ed.), , 1989.Chicago Press, London. Safe. Design Takes on Risk by P.Antonelli,.2005.Museum of Modern Art.Moma Handbook of Design for Sustainability by Stuart Walker (ed.) 2013.Bloomsbury. Lucy Orta .R.Pinto, N,Bourriad( eds.) M..2003.Taschen Discovering Design by R.Buchanan, V.Margolin (eds)..1995.University of Chicago Press Design Studies : A Reader by H.Clark,D.Brody (eds) 2009.Bloomsbury
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Emerging Directions in Handbook of Design for Sustainability T.Fry. by Stuart Walker (ed.) Bloomsbury. 2013.p.522-532 “Design for Existential Crisis in the Anthropocene Age”.by A. Light, A.Powell, I. Shklovski. Proceedings of the 8th International Conference on Communities and Technologies (C&T '17), 9 pages. DOI: 10.1145/3083671.3083688. “Action Centered Design Opportunities in times of multiple Crisis: Designing a toolkit from a participatory conference “ by A. Fuad-Luke, S.U.Yavuz, C. S.Schubert, K. Krois. International Journal of Design for Social Change, Sustainable Innovation and Entrepreneurship, 1(1), 37-49. Slowness in Fashion by Ş.Kipöz( ed)Dixi books , London , 2020.p.24-41, 59-68 Fashion-able : Hactivism and Engaged fashion design by Otto von Busch, phd thesis, School of Design and Crafts , University of Gothenburg , Sweden,2008 Droog Design, Spirit of the nineties ed. Renny Ramakers and Gijs Bakker, 1998, 010 Publishers, Rotterdam Eco Fashion, Sass Brown ,2010, Laurence King Publishing Eco-chic: The fashion paradox, Sandy Black, 2008, Black dog publishing The Green Imperative: Natural Design for the Real World, Victor Papanek,1995 New York, Thames and Hudson. Cradle to Cradle, Remaking the Way We Make Things William McDonough, Michael Braungart, 2002, Publisher: Rodale Book |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
4
|
28
|
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
30
|
Proje |
1
|
32
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
7
|
68
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
32
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
10
|
6
|
60
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
4
|
6
|
24
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
30
|
60
|
Proje |
1
|
33
|
33
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | lisans programında edinilen uygulamalı bilgi birikimini tasarım araştırmalarının teorik alanı aracılığıyla genişletir, |
|||||
2 | tasarım teorileri ve sosyal bilimlerdeki araştırma yöntemleri aracılığıyla kavram ve fikirleri değerlendirir, verileri yorumlamak ve inceler, |
X | ||||
3 | küresel ve/veya çevresel kriz süreçlerinde yaşanan tasarım problemlerini belirler ve tasarım uygulamacıları için olası çözümler geliştirir, |
X | ||||
4 | geçmiş tasarım uygulamalarıyla ilgili olarak yaşam kültürü tarihindeki bilgi birikimini genişletir, |
X | ||||
5 | günlük yaşamdaki yerel uygulamaları araştırmaya teşvik etmek ve edinilen sonuçları tasarım çözümleri üretmek üzere değerlendirir, |
|||||
6 | çeşitli tasarım disiplinleri arasındaki etkileşimi kolaylaştırır ve karmaşık sorunları çözmek için ortak çalışmaları teşvik eder, |
X | ||||
7 | tasarım eğitiminde uygulanmak üzere tasarım araştırmalarının sonuçlarını değerlendirir, |
|||||
8 | tasarım uygulamalarındaki dönüşümü hızlandırmak amacıyla yeni üretim araçlarını, teknolojileri ve üretim malzemelerini araştırmaya teşvik eder, |
|||||
9 | sosyal ve çevresel sorumlulukları içselleştirmek üzere tasarım uzmanlıklarına karşı etik bir yaklaşım edinir, |
X | ||||
10 | bir yabancı dili kullanarak tasarım alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar, |
|||||
11 | tasarım alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır (“European Computer Driving Licence”, Advanced Level”). Advanced Level”). |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
DSS 2024 CALL FOR PAPERS | THEME: DESIGN DIALOGUES
DSS 2024 CALL FOR PAPERS THEME: DESIGN DIALOGUES The Design Studies Graduate Program and the Faculty of Fine Arts and Design at the Izmir
Tasarım Çalışmaları Sempozyum 2023 Konferans Bildirileri e-Kitabı yayında!
İzmir Ekonomi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tasarım Çalışmaları Yüksek Lisans ve Doktora Programı ve Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi işbirliğiyle düzenlenen Tasarım Çalışmaları
Design Studies Symposium 2023: Realities & Frontiers
İzmir Ekonomi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tasarım Çalışmaları programının düzenlediği Tasarım Çalışmaları Sempozyumu 2023 (DSS 2023), 1-2 Haziran tarihlerinde İzmir Ekonomi Üniversitesi,
Tasarım Çalışmaları Sempozyumu En İyi Sunum Ödülü
İzmir Ekonomi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tasarım Çalışmaları programının düzenlediği Tasarım Çalışmaları Sempozyumu 2023 (DSS 2023) kapsamında en iyi sunum ödülü için