Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

Tasarım Çalışmaları Yüksek Lisans Programı (Tezli)

FFD 509 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Tasarımda Etik ve Sosyal Sorumluluk
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
FFD 509
Güz/Bahar
3
0
3
7.5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Problem çözme
Soru & Cevap
Kritik verme
Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders öğrencinin tasarımın sosyal sorumluluğu ve etik konusunda düşünmesi ve fikir üretmesini amaçlar; insan-doğa-tasarım üçlemesinde tasarımcının yeri ve sorumluluklarını tartışır. Sürdürülebilirlik ve evrensel tasarım konularında öğrencinin yeterli olgunluğa ulaşması için gerekli akademik altyapıyı oluşturmak dersin ana hedeflerindendir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • tasarımdaki etik ve sürdürülebilirlik kavramlarını tanımlayabilecekler
  • sorumluluk kavramını tasarımın sosyal boyutu ile tartışabilecekler
  • ekolojik, sürdürülebilir ve evrensel tasarımın yanı sıra toplumsal cinsiyete yönelik tasarım, kültürler arası tasarım, aktivist tasarım , döngüsel ve işbirlikçi tasarım anlayışı ile etik tasarım modellerini analiz edip karşılaştırabilecekler
  • doğal afetler, ekonomik buhranlar, savaşlar, sosyal adaletsizlik, iklim ve sağlık krizleri gibi sebeplerden kaynaklanan sorunlar karşısında tasarım önerisi yaratabilecekler,
  • tasarım manifestoları tanımlayabilecek ve yazabileceklerdir
Ders Tanımı Ders tasarım disiplinleri odaklı etik, sürdürülebilir, çevresel konular ve aktivist hareketlerle ilgili çeşitli akademik metinlerin okumaları , sınıf içi tartışmaları, sunumları, film gösterimlerini ve seminerleri içerir. Dersin sonunda öğrencilerin etki ve sürdürülebilir bir tasarım geleceğine yönelik kavramsal bir çözüm önerisini içeren bir aktivist tasarım projesi geliştirmeleri ve buna ilişkin bir manifesto yazmaları beklenir.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse Giriş: Ders izlencesinin aktarımı
2 Ders okuması, anlatım ve tartışma. Tasarımda Etik C. Dilnot , Ethics in Design. 10 Questions in Design Studies : A Reader.eds: H.Clark,D.Brody .2009.s. 180-190 H.Clark , Slow+ Fashion: An oxymoron or promise for the future , Fashion Theory. Volume 12. Issue 4, pp. 427-446,2008
3 Ders okuması, anlatım ve tartışma. Ekoloji, Sürdürülebilirlik ve Döngüsellik E.Manzini, Prometheus of the Everyday, in Discovering Design ed. R.Buchanan, V.Margolin .1995.p.219-243
4 Film izleme + Küçük sınav 1: Bir önceki makalenin analizi +Döngüsellik M.Moreno, C. Rios, Z.Rowe and F.Charnley. “A Conceptual Framework of Circular Design”. Sustainability 2016, 8, 937; doi: 10.3390/su8090937 - - - R.Earley. “Circular Design Futures”. The Design Journal, 20:4, 421-434, DOI: 10.1080/14606925.2017.1328164
5 Ders okuması+ film izleme anlatım ve tartışma. Yavaş tasarım & moda ve Değer yaratma +Küçük sınav 2: H.Clark, Slow+ Fashion: An oxymoron or promise for the future, Fashion Theory. Volume 12. Issue 4, s. 427-446, 2008
6 Çağdaş sanat : İnsani ve sosyal tasarım R.Pinto, N,Bourriad, M.Lucy Orta interview with Paul Virilo., 2003.p.128
7 Ders okuması, anlatım ve tartışma. Sosyal Sorumluluk & Kavramsal Sanat ve Tasarım + Öğrenci sunumlarına (1) Giriş: Tasarım kavramları S. Hansen. “Pleasure stolen from the poor”: Community discourse on the ‘theft’ of a Banksy. Crime Media Culture 2016, Vol. 12(3) 289–307
8 Film gösterimi : Makale analizi + küçük sınav 3 F.M. Montagnino. Joseph Beuys’ Rediscovery of Man–Nature Relationship: A Pioneering Experience of Open Social Innovation
9 Öğrenci sunumları Design Dictionary ; Perspectives on Design Terminology M.Erholf, T, Marshall.(eds), 2008.
10 Ders okuması, anlatım ve tartışma. Tasarım Aktivizmi ve Sosyal tasarım A.F.Luke .”Challenging the paradigm by Dissensus, Consensus and Transitional Practices “ in Handbook of Design for Sustainability by Stuart Walker (ed.) Bloomsbury. 2013 s.486-498
11 Ders okuması, anlatım ve tartışma. Acil Durumlara Karşı Tasarım, Risk Toplumu + Dönem projesine giriş P.Antonelli, Safe. Design Takes on Risk , Interview with Cameron Sinclair s.47-55.2005 V. Dignum. “Responsible Artificial Imtelligence: Designing AI For Human Values”. ITU Journal: ICT Discoveries, Special Issue No. 1, 25 Sept. 2017 T. Yigitcanlar ., L. Butler et al. “Can Building “Artificially Intelligent Cities” Safeguard Humanity from Natural Disasters, Pandemics, and Other Catastrophes? An Urban Scholar’s Perspective” Sensors 2020, 20, 2988; doi:10.3390/s20102988
12 Makale analizi + Toplumsal cinsiyet ve tasarım +Küçük sınav 4 N, Whiteley.Design for Society, Feminist perspectives. P.134-157 C.Buckley .Made in Patriarchy: Toward a Feminist Analysis of Women and Design in Design Discourse (ed.) Victor Margolin , Chicago Press, London , 1989.s.251-262
13 Proje sunumları + Manifesto önerisi Öğrenci sunumları
14 Proje geri bildirimleri Sınıf içi atölye
15 Dersin gözden geçirilmesi
16 Öğrenci sunumları

 

Ders Kitabı

Daniel Purdy ,The rise of fashion: a reader( Minneapolis/ London: Mimnesota press: 2004)

Design for Society by N, Whiteley., 1995. Reaktion Books

Design Discourse by Victor Margolin (ed.), , 1989.Chicago Press, London.

Safe. Design Takes on Risk by P.Antonelli,.2005.Museum of Modern Art.Moma

Handbook of Design for Sustainability by Stuart Walker (ed.) 2013.Bloomsbury. 

Lucy Orta .R.Pinto, N,Bourriad( eds.) M..2003.Taschen

Discovering Design by R.Buchanan, V.Margolin (eds)..1995.University of Chicago Press

Design Studies : A Reader by H.Clark,D.Brody (eds) 2009.Bloomsbury

 

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

Emerging Directions in Handbook of Design for Sustainability T.Fry. by Stuart Walker (ed.) Bloomsbury. 2013.p.522-532

“Design for Existential Crisis in the Anthropocene Age”.by  A. Light, A.Powell, I. Shklovski. Proceedings of the 8th International Conference on Communities and Technologies (C&T '17), 9 pages. DOI: 10.1145/3083671.3083688.    

“Action Centered Design Opportunities in times of multiple Crisis: Designing a toolkit from a participatory conference “ by A. Fuad-Luke, S.U.Yavuz, C. S.Schubert, K. Krois. International Journal of Design for Social Change, Sustainable Innovation and Entrepreneurship, 1(1), 37-49.

Slowness in Fashion by  Ş.Kipöz( ed)Dixi books , London , 2020.p.24-41, 59-68

Fashion-able : Hactivism and Engaged fashion design by  Otto von Busch, phd thesis, School of Design and Crafts , University of Gothenburg , Sweden,2008

Droog Design, Spirit of the nineties ed. Renny Ramakers and Gijs

Bakker, 1998, 010 Publishers, Rotterdam

Eco Fashion, Sass Brown ,2010, Laurence King Publishing

Eco-chic: The fashion paradox, Sandy Black, 2008, Black dog

publishing

The Green Imperative: Natural Design for the Real World, Victor

Papanek,1995 New York, Thames and Hudson.

Cradle to Cradle, Remaking the Way We Make Things William

McDonough, Michael Braungart, 2002, Publisher: Rodale Book

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
4
28
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
2
30
Proje
1
32
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
7
68
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
32
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
10
6
60
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
4
6
24
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
2
30
60
Proje
1
33
33
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
0
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

lisans programında edinilen uygulamalı bilgi birikimini tasarım araştırmalarının teorik alanı aracılığıyla genişletir,

2

tasarım teorileri ve sosyal bilimlerdeki araştırma yöntemleri aracılığıyla kavram ve fikirleri değerlendirir, verileri yorumlamak ve inceler,

X
3

küresel ve/veya çevresel kriz süreçlerinde yaşanan tasarım problemlerini belirler ve tasarım uygulamacıları için olası çözümler geliştirir,

X
4

geçmiş tasarım uygulamalarıyla ilgili olarak yaşam kültürü tarihindeki bilgi birikimini genişletir,

X
5

günlük yaşamdaki yerel uygulamaları araştırmaya teşvik etmek ve edinilen sonuçları tasarım çözümleri üretmek üzere değerlendirir,

6

çeşitli tasarım disiplinleri arasındaki etkileşimi kolaylaştırır ve karmaşık sorunları çözmek için ortak çalışmaları teşvik eder,

X
7

tasarım eğitiminde uygulanmak üzere tasarım araştırmalarının sonuçlarını değerlendirir,

8

tasarım uygulamalarındaki dönüşümü hızlandırmak amacıyla yeni üretim araçlarını, teknolojileri ve üretim malzemelerini araştırmaya teşvik eder,

9

sosyal ve çevresel sorumlulukları içselleştirmek üzere tasarım uzmanlıklarına karşı etik bir yaklaşım edinir,

X
10

bir yabancı dili kullanarak tasarım alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar,

11

tasarım alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır (“European Computer Driving Licence”, Advanced Level”). Advanced Level”).

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.