LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Tasarım Çalışmaları Yüksek Lisans Programı (Tezli)
FFD 515 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Kamusal Alan Tartışmaları: Tasarım ve Teori
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
FFD 515
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
0
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapGezi / İncelemeAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, farklı tasarım disiplinlerinin perspektifinden kamusal alanların üretimi, tasarımı ve kullanımına dair güncel tartışmalara odaklanmayı hedefler. Dersin bir diğer amacı ise kamusal alanların gelecekteki tasarımı ve kamu politikalarının üretim süreçlerini eleştirmektir. Ek olarak ders İzmir, Türkiye ve farklı ülkelerden seçilen kamusal alan örneklerinin tartışılması ile kamusal alan tasarımında, kültürel, politik ve coğrafi farklılıkların kavranmasını hedefler. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders okumalar ve tartışmalarla kamusal alan tartışmasının temelini oluşturan kamusal alan teorisi, kamusal alanda eşitlik ve erişim, kamusal alanın tasarım ve yönetimi konularına odaklanır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtılması, final sunum ve seminer konularının dağıtılması | |
2 | Kamusal Alan Teorileri ve Deneyimleri: Kamusal alan neden önemlidir? Kamusal alan vs. kamusal “alem” | Okumalar: Mitchell, Don (1995) “The End of Public Space? People's Park, Definitions of the Public and Democracy” Annals of the Association of American Geographers, Vol. 85, No. 1 pp.108-133 ● Schmidt, S. & Németh, J. (2012). Space, place and the city: Emerging research on public space design and planning. Journal of Urban Design, 15(4) , 453-457. ● Lofland, L. H. (1989). A social life in the public realm. Journal of Contemporary Ethnography, 17(4), 453-482. Teslim1a:: Kendi arşivinizden kamusal alan görseli (fotoğraf, resim, çizimvs.) getirin |
3 | Kamusal Alan Teorileri ve Deneyimleri: Tiploji: Park, sokak, plaza, “üçüncü mekanlar”, yarı kamusal alanlar | Okumalar: Low, S., Taplin, D., & Scheld, S. (2005). Rethinking public parks: Public space and cultural diversity. Austin, TX: University of Texas Press. Ch. 2. Akış, T. (2011). İzmir'de yeşil alan kullanımı: Karşıyaka sahilinde gündelik hayat. TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi Dosya 27 , 63-70. Teslim1b:: Bir kamusal alana gidin, tadını çıkartın ve bir fotoğraf çekip getirin. |
4 | Kamusal Alan Teorileri ve Deneyimleri: Tarihsel analiz | Okumalar: Banerjee, T. (2001). The future of public space: beyond invented streets and reinvented places. Journal of the American Planning Association, 67(1), 9-24. Uzun, İ. K., & Şenol, F. (2020). Recent" nation gardens" and historical development of public green spaces in Turkey. Art-Sanat Dergisi. Teslim1c: Bir kamusal alana dair tarihi halini ve güncel halini gösteren fotoğraflar bulup getirin. |
5 | Tartışma yazılarının sunumu | Teslim1a,b,c Sunumu: 1., 2. ve 3. ödevlere dayanarak bir tartışma yazısı yazın |
6 | Erişim, sosyal adalet ve kullanım: Kadın ve kamusal alan | Okumalar: McDowell, L. (1999). Gender, Identity and Place: Understanding Feminist Geographies. Minneapolis: Minnesota Press. Byrne, J. & Wolch, J. (2009). Nature, race, and parks: past research and future directions for geographic research. Progress in Human Geography, 33(6) , 743-765. Teslim2a: Kadınların kamusal alan kullanımlarına/deneyimlerine dair bir olay/an örneği araştırın. |
7 | Erişim, sosyal adalet ve kullanım: Yaş ve kamusal alan | Okumalar: Sideris, A. L. & Sideris, A. (2009). What brings children to the park? Analysis and measurement of the variables affecting children's use of parks. Journal of the American Planning Association, 76(1) , 89-107. Payne, L. L., Orsega-Smith, E., Roy, M., & Godbey, G. C. (2002). Local park use and personal health among older adults: An exploratory research. Journal of Park and Recreation Administration, 23(2) , 1-20. Teslim2b: Çocukların kamusal alan kullanımlarına/deneyimlerine dair bir olay/an örneği araştırın. |
8 | Erişim, sosyal adalet ve kullanım: Çevresel adalet ve eşitsizlik | Okumalar: Boone, C., Buckley, G., Grove, J., & Sister, C. (2009). Parks and people: An environmental justice inquiry in Baltimore, Maryland. Annals of the Association of American Geographers, 99(4), 767-787. Rigolon, A. (2016). A complex landscape of inequity in access to urban parks: A literature review. Landscape and Urban Planning, 153, 160-169. Teslim2c: Kamusal alanda yaşanan erişim/dışlanma/eşitlik sorunlarına dair bir örnek olay araştırın. |
9 | Tartışma yazılarının sunumu | Teslim2a,b,c Sunumu: 4., 5. ve 6. ödeve dayanarak bir tartışma yazısı yazın. |
10 | Final makalelerinin taslak sunumu | Teslim3 Sunumu:: Final makalelerinin taslağının hazırlanması |
11 | Tasarım, Politika, Yönetim ve Gözlem: Tasarım ve Politika Üretimi | Okumalar: Madanipour, A. (1999). Why are the Design and Development of Public Spaces Significant for Cities. Environment and Planning B, 26 , 879-891. Leorke, D. (2015).The Struggle to Reclaim the City: An Interview With Michael Sorkin. Space and Culture, Vol18(1); 98-105. |
12 | Tasarım, Politika, Yönetim ve Gözlem: Tasarım ve Politika Üretimi | Okumalar: Golicnik, B., & Thompson, C.W. (2009). Emerging relationships between design and use of urban park spaces. Landscape and Urban Planning, 94 , 38-53. Carmona, M., Heath, T., Oc, T., & Tiesdell, S. (2010). Public places, urban spaces: the dimensions of urban design. New York, NY: Routledge. Ch. 7. Sister, C., Wolch, J., & Wilson, J. (2010). Got green? Addressing environmental justice in park provision. GeoJournal , 229–248. |
13 | Tasarım, Politika, Yönetim ve Gözlem: Özelleşme ve Kamusal Alanı Tehdit Eden Faktörler | Hackworth, J. and Smith, N. (2001), The changing state of gentrification. Tijdschrift voor economische en sociale geografie, 92: 464-477. Sorkin, M. (1992). Variations on a Theme Park: The New American City and the End of Public Space. New York: Hill and Wang. |
14 | Final Makalesi Sunumları | Sunum Hazırlığı |
15 | Dönem Tekrarı | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
40
|
Seminer/Çalıştay |
1
|
20
|
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
8
|
112
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
3
|
7
|
21
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
30
|
30
|
Seminer/Çalıştay |
1
|
14
|
14
|
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | lisans programında edinilen uygulamalı bilgi birikimini tasarım araştırmalarının teorik alanı aracılığıyla genişletir, |
|||||
2 | tasarım teorileri ve sosyal bilimlerdeki araştırma yöntemleri aracılığıyla kavram ve fikirleri değerlendirir, verileri yorumlamak ve inceler, |
|||||
3 | küresel ve/veya çevresel kriz süreçlerinde yaşanan tasarım problemlerini belirler ve tasarım uygulamacıları için olası çözümler geliştirir, |
|||||
4 | geçmiş tasarım uygulamalarıyla ilgili olarak yaşam kültürü tarihindeki bilgi birikimini genişletir, |
|||||
5 | günlük yaşamdaki yerel uygulamaları araştırmaya teşvik etmek ve edinilen sonuçları tasarım çözümleri üretmek üzere değerlendirir, |
|||||
6 | çeşitli tasarım disiplinleri arasındaki etkileşimi kolaylaştırır ve karmaşık sorunları çözmek için ortak çalışmaları teşvik eder, |
|||||
7 | tasarım eğitiminde uygulanmak üzere tasarım araştırmalarının sonuçlarını değerlendirir, |
|||||
8 | tasarım uygulamalarındaki dönüşümü hızlandırmak amacıyla yeni üretim araçlarını, teknolojileri ve üretim malzemelerini araştırmaya teşvik eder, |
|||||
9 | sosyal ve çevresel sorumlulukları içselleştirmek üzere tasarım uzmanlıklarına karşı etik bir yaklaşım edinir, |
|||||
10 | bir yabancı dili kullanarak tasarım alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar, |
|||||
11 | tasarım alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır (“European Computer Driving Licence”, Advanced Level”). Advanced Level”). |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
DSS 2024 CALL FOR PAPERS | THEME: DESIGN DIALOGUES
DSS 2024 CALL FOR PAPERS THEME: DESIGN DIALOGUES The Design Studies Graduate Program and the Faculty of Fine Arts and Design at the Izmir
Tasarım Çalışmaları Sempozyum 2023 Konferans Bildirileri e-Kitabı yayında!
İzmir Ekonomi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tasarım Çalışmaları Yüksek Lisans ve Doktora Programı ve Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi işbirliğiyle düzenlenen Tasarım Çalışmaları
Design Studies Symposium 2023: Realities & Frontiers
İzmir Ekonomi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tasarım Çalışmaları programının düzenlediği Tasarım Çalışmaları Sempozyumu 2023 (DSS 2023), 1-2 Haziran tarihlerinde İzmir Ekonomi Üniversitesi,
Tasarım Çalışmaları Sempozyumu En İyi Sunum Ödülü
İzmir Ekonomi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tasarım Çalışmaları programının düzenlediği Tasarım Çalışmaları Sempozyumu 2023 (DSS 2023) kapsamında en iyi sunum ödülü için