Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

Tasarım Çalışmaları Yüksek Lisans Programı (Tezli)

FFD 515 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Kamusal Alan Tartışmaları: Tasarım ve Teori
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
FFD 515
Güz/Bahar
3
0
3
0

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Olgu / Vaka çalışması
Soru & Cevap
Gezi / İnceleme
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders, farklı tasarım disiplinlerinin perspektifinden kamusal alanların üretimi, tasarımı ve kullanımına dair güncel tartışmalara odaklanmayı hedefler. Dersin bir diğer amacı ise kamusal alanların gelecekteki tasarımı ve kamu politikalarının üretim süreçlerini eleştirmektir. Ek olarak ders İzmir, Türkiye ve farklı ülkelerden seçilen kamusal alan örneklerinin tartışılması ile kamusal alan tasarımında, kültürel, politik ve coğrafi farklılıkların kavranmasını hedefler.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler;
  • 1) Kamusal alanların tasarımı ve kullanımına dair teorileri sınıflandırabileceklerdir.
  • 2) Kamusal alanların üretimine dair teorik ve politik kavramları tanımlayabileceklerdir.
  • 3) Güncel kamusal alan örneklerini teorik, sosyal ve uygulama açılarından tartışabileceklerdir.
  • 4) Yazı, konuşma ve dijital araçları kullanarak kamusal alanlara dair fikirlerini sunabileceklerdir.
  • 5) Kamusal alan çerçevesinde demokrasi, eşitlik ve erişim konularını tartışabileceklerdir.
Ders Tanımı Bu ders okumalar ve tartışmalarla kamusal alan tartışmasının temelini oluşturan kamusal alan teorisi, kamusal alanda eşitlik ve erişim, kamusal alanın tasarım ve yönetimi konularına odaklanır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtılması, final sunum ve seminer konularının dağıtılması
2 Kamusal Alan Teorileri ve Deneyimleri: Kamusal alan neden önemlidir? Kamusal alan vs. kamusal “alem” Okumalar: Mitchell, Don (1995) “The End of Public Space? People's Park, Definitions of the Public and Democracy” Annals of the Association of American Geographers, Vol. 85, No. 1 pp.108-133 ● Schmidt, S. & Németh, J. (2012). Space, place and the city: Emerging research on public space design and planning. Journal of Urban Design, 15(4) , 453-457. ● Lofland, L. H. (1989). A social life in the public realm. Journal of Contemporary Ethnography, 17(4), 453-482. Teslim1a:: Kendi arşivinizden kamusal alan görseli (fotoğraf, resim, çizimvs.) getirin
3 Kamusal Alan Teorileri ve Deneyimleri: Tiploji: Park, sokak, plaza, “üçüncü mekanlar”, yarı kamusal alanlar Okumalar: Low, S., Taplin, D., & Scheld, S. (2005). Rethinking public parks: Public space and cultural diversity. Austin, TX: University of Texas Press. Ch. 2. Akış, T. (2011). İzmir'de yeşil alan kullanımı: Karşıyaka sahilinde gündelik hayat. TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi Dosya 27 , 63-70. Teslim1b:: Bir kamusal alana gidin, tadını çıkartın ve bir fotoğraf çekip getirin.
4 Kamusal Alan Teorileri ve Deneyimleri: Tarihsel analiz Okumalar: Banerjee, T. (2001). The future of public space: beyond invented streets and reinvented places. Journal of the American Planning Association, 67(1), 9-24. Uzun, İ. K., & Şenol, F. (2020). Recent" nation gardens" and historical development of public green spaces in Turkey. Art-Sanat Dergisi. Teslim1c: Bir kamusal alana dair tarihi halini ve güncel halini gösteren fotoğraflar bulup getirin.
5 Tartışma yazılarının sunumu Teslim1a,b,c Sunumu: 1., 2. ve 3. ödevlere dayanarak bir tartışma yazısı yazın
6 Erişim, sosyal adalet ve kullanım: Kadın ve kamusal alan Okumalar: McDowell, L. (1999). Gender, Identity and Place: Understanding Feminist Geographies. Minneapolis: Minnesota Press. Byrne, J. & Wolch, J. (2009). Nature, race, and parks: past research and future directions for geographic research. Progress in Human Geography, 33(6) , 743-765. Teslim2a: Kadınların kamusal alan kullanımlarına/deneyimlerine dair bir olay/an örneği araştırın.
7 Erişim, sosyal adalet ve kullanım: Yaş ve kamusal alan Okumalar: Sideris, A. L. & Sideris, A. (2009). What brings children to the park? Analysis and measurement of the variables affecting children's use of parks. Journal of the American Planning Association, 76(1) , 89-107. Payne, L. L., Orsega-Smith, E., Roy, M., & Godbey, G. C. (2002). Local park use and personal health among older adults: An exploratory research. Journal of Park and Recreation Administration, 23(2) , 1-20. Teslim2b: Çocukların kamusal alan kullanımlarına/deneyimlerine dair bir olay/an örneği araştırın.
8 Erişim, sosyal adalet ve kullanım: Çevresel adalet ve eşitsizlik Okumalar: Boone, C., Buckley, G., Grove, J., & Sister, C. (2009). Parks and people: An environmental justice inquiry in Baltimore, Maryland. Annals of the Association of American Geographers, 99(4), 767-787. Rigolon, A. (2016). A complex landscape of inequity in access to urban parks: A literature review. Landscape and Urban Planning, 153, 160-169. Teslim2c: Kamusal alanda yaşanan erişim/dışlanma/eşitlik sorunlarına dair bir örnek olay araştırın.
9 Tartışma yazılarının sunumu Teslim2a,b,c Sunumu: 4., 5. ve 6. ödeve dayanarak bir tartışma yazısı yazın.
10 Final makalelerinin taslak sunumu Teslim3 Sunumu:: Final makalelerinin taslağının hazırlanması
11 Tasarım, Politika, Yönetim ve Gözlem: Tasarım ve Politika Üretimi Okumalar: Madanipour, A. (1999). Why are the Design and Development of Public Spaces Significant for Cities. Environment and Planning B, 26 , 879-891. Leorke, D. (2015).The Struggle to Reclaim the City: An Interview With Michael Sorkin. Space and Culture, Vol18(1); 98-105.
12 Tasarım, Politika, Yönetim ve Gözlem: Tasarım ve Politika Üretimi Okumalar: Golicnik, B., & Thompson, C.W. (2009). Emerging relationships between design and use of urban park spaces. Landscape and Urban Planning, 94 , 38-53. Carmona, M., Heath, T., Oc, T., & Tiesdell, S. (2010). Public places, urban spaces: the dimensions of urban design. New York, NY: Routledge. Ch. 7. Sister, C., Wolch, J., & Wilson, J. (2010). Got green? Addressing environmental justice in park provision. GeoJournal , 229–248.
13 Tasarım, Politika, Yönetim ve Gözlem: Özelleşme ve Kamusal Alanı Tehdit Eden Faktörler Hackworth, J. and Smith, N. (2001), The changing state of gentrification. Tijdschrift voor economische en sociale geografie, 92: 464-477. Sorkin, M. (1992). Variations on a Theme Park: The New American City and the End of Public Space. New York: Hill and Wang.
14 Final Makalesi Sunumları Sunum Hazırlığı
15 Dönem Tekrarı
16 Dönemin gözden geçirilmesi  

 

Ders Kitabı
  • Mitchell, Don (1995) “The End of Public Space? People's Park, Definitions of the Public and Democracy” Annals of the Association of American Geographers, Vol. 85, No. 1 pp.108-133
  • Schmidt, S. & Németh, J. (2012). Space, place and the city: Emerging research on public space design and planning. Journal of Urban Design, 15(4) , 453-457.
  • Lofland, L. H. (1989). A social life in the public realm. Journal of Contemporary Ethnography, 17(4), 453-482.
  • Low, S., Taplin, D., & Scheld, S. (2005). Rethinking public parks: Public space and cultural diversity. Austin, TX: University of Texas Press. Ch. 2.
  • Oldenburg, R. (1989). The great good place: Cafes, coffee shops, community centers, beauty parlors, general stores, bars, hangouts, and how they get you through the day. St. Paul, MN: Paragon House Publishers. Excerpts.
  • Akış, T. (2011). İzmir'de yeşil alan kullanımı: Karşıyaka sahilinde gündelik hayat. TMMOB Mimarlar Odası Ankara Şubesi Dosya 27 , 63-70.
  • Carr, Stephen. (1992) “Chapter 3: Public Space Evolving”, in Public Space, Cambridge University Press
  • Banerjee, T. (2001). The future of public space: beyond invented streets and reinvented places. Journal of the American Planning Association, 67(1), 9-24
  • Uzun, İ. K., & Şenol, F. (2020). Recent" nation gardens" and historical development of public green spaces in Turkey. Art-Sanat Dergisi.
  • McDowell, L. (1999). Gender, Identity and Place: Understanding Feminist Geographies. Minneapolis: Minnesota Press.
  • Day, K. (1999). Embassies and sanctuaries: women's experiences of race and fear in public space. Environment and Planning D: Society and Space, 17(3), 307-328.
  • Byrne, J. & Wolch, J. (2009). Nature, race, and parks: past research and future directions for geographic research. Progress in Human Geography, 33(6) , 743-765.
  • Sideris, A. L. & Sideris, A. (2009). What brings children to the park? Analysis and measurement of the variables affecting children's use of parks. Journal of the American Planning Association, 76(1) , 89-107.
  • Passon, C., Levi, D. & Rio, V. (2008). Implications of Adolescents’ Perceptions and Values for Planning and Design. Journal of Planning Education and Research, 28 , 73-85.
  • Payne, L. L., Orsega-Smith, E., Roy, M., & Godbey, G. C. (2002). Local park use and personal health among older adults: An exploratory research. Journal of Park and Recreation Administration, 23(2) , 1-20.
  • Talen, E. & Anselin, L. (1998). Assessing Spatial Equity: An Evaluation of Measures of Accessibility to Public Playgrounds. Environment and Planning A, 64(1) , 595-613.
  • Boone, C., Buckley, G., Grove, J., & Sister, C. (2009). Parks and people: An environmental justice inquiry in Baltimore, Maryland. Annals of the Association of American Geographers, 99(4), 767-787.
  • Banerjee, T. (2001) “The Future of Public Space: Beyond Invented Streets and Reinvented Places” Journal of the American Planning Association 67, 1; pp 9-24
  • Madanipour, A. (1999). Why are the Design and Development of Public Spaces Significant for Cities. Environment and Planning B, 26 , 879-891.
  • Leorke, D. (2015).The Struggle to Reclaim the City: An Interview With Michael Sorkin. Space and Culture, Vol18(1); 98-105.
  • Golicnik, B., & Thompson, C.W. (2009). Emerging relationships between design and use of urban park spaces. Landscape and Urban Planning, 94 , 38-53.
  • Carmona, M., Heath, T., Oc, T., & Tiesdell, S. (2010). Public places, urban spaces: the dimensions of urban design. New York, NY: Routledge. Ch. 7.
  • Sister, C., Wolch, J., & Wilson, J. (2010). Got green? Addressing environmental justice in park provision. GeoJournal , 229–248.
  • Hackworth, J. and Smith, N. (2001), The changing state of gentrification. Tijdschrift voor economische en sociale geografie, 92: 464-477
  • Rigolon, A. (2016). A complex landscape of inequity in access to urban parks: A literature review. Landscape and Urban Planning, 153, 160-169.
  • Sorkin, M. (1992). Variations on a Theme Park: The New American City and the End of Public Space. New York: Hill and Wang.Wilson, J. Q. & Kelling, G. L. (1982). Broken Windows. The Atlantic Monthly , 29-38
Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
10
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
1
40
Seminer/Çalıştay
1
20
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
8
112
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
3
7
21
Sunum / Jüri Önünde Sunum
0
Proje
1
30
30
Seminer/Çalıştay
1
14
14
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
0
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

lisans programında edinilen uygulamalı bilgi birikimini tasarım araştırmalarının teorik alanı aracılığıyla genişletir,

2

tasarım teorileri ve sosyal bilimlerdeki araştırma yöntemleri aracılığıyla kavram ve fikirleri değerlendirir, verileri yorumlamak ve inceler,

3

küresel ve/veya çevresel kriz süreçlerinde yaşanan tasarım problemlerini belirler ve tasarım uygulamacıları için olası çözümler geliştirir,

4

geçmiş tasarım uygulamalarıyla ilgili olarak yaşam kültürü tarihindeki bilgi birikimini genişletir,

5

günlük yaşamdaki yerel uygulamaları araştırmaya teşvik etmek ve edinilen sonuçları tasarım çözümleri üretmek üzere değerlendirir,

6

çeşitli tasarım disiplinleri arasındaki etkileşimi kolaylaştırır ve karmaşık sorunları çözmek için ortak çalışmaları teşvik eder,

7

tasarım eğitiminde uygulanmak üzere tasarım araştırmalarının sonuçlarını değerlendirir,

8

tasarım uygulamalarındaki dönüşümü hızlandırmak amacıyla yeni üretim araçlarını, teknolojileri ve üretim malzemelerini araştırmaya teşvik eder,

9

sosyal ve çevresel sorumlulukları içselleştirmek üzere tasarım uzmanlıklarına karşı etik bir yaklaşım edinir,

10

bir yabancı dili kullanarak tasarım alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar,

11

tasarım alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır (“European Computer Driving Licence”, Advanced Level”). Advanced Level”).

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.