İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

    Bilgisayar Mühendisliği Yüksek Lisans Programı (Tezli)

    IE 520 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    Kısıt Programlama
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    IE 520
    Güz/Bahar
    3
    0
    3
    7.5

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    İngilizce
    Dersin Türü
    Seçmeli
    Dersin Düzeyi
    Yüksek Lisans
    Dersin Veriliş Şekli -
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü -
    Öğretim Eleman(lar)ı -
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencinin yeni bir programlama paradigmasına dayalı bilgi edinmesidir. Bu paradigmalar sonlu etki alanları üzerinde çeşitli kısıtlamalara dayanır ve ders öğrenciye bu kısıtları kullanarak kombinatoryal problemleri çözme konusunda deneyim kazandırır. Optimizasyon Programlama Dili (OPL) ve Yazılım Paketi tanıtılacak ve dönem boyunca çeşitli kombinatoryal problemleri kısıt programı olarak modellemek için kullanılacak. Bunun yanı sıra, özel arama yöntemleri yazımı için kullanılacaktır.
    Öğrenme Çıktıları

    Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

    • Kısıt programlamayla ilgili temel kavramları açıklayabilir ve ispatlayabilir.
    • Bir genel kısıt çözücünün nasıl çalıştığını, üzerine çalıştığı prensipler ve mimarisini anlatarak açıklayabilir.
    • Bir kombinatöryel problemi verilen bir kısıt çözücünün yapısal temel kısıt ifadelerini kullanarak bir kısıt problemi olarak modelleyebilir.
    • Arama işinin kısıt programı tarafından çalıştırılmak üzere bir sezgisel kontrolünü deneysel metodlarla oluşturabilir.
    • Aynı kombinatöryel problem için birden fazla kısıt programını formülize edip deneysel olarak karşılaştırabilir.
    • Kısıtlar ya da değişkenler arasında kontrollü artıklık durumlarının hesapsal sonuçlarını deneysel olarak değerlendirebilir.
    • Bir kombinatöryel problemin kısıt programındaki simetrileri tanımlamak ve elemek yoluyla programın çalışmasını hızlandırabilir.
    • Bir kısıt çözücüyü yeni bir kısıt ekleyerek geliştirebilir. Bu amaçla bir filtreleme algoritmasını kullanabilir ve neden eski temel kısıtlarla çalışılmasından daha hızlı olacağını tartışabilir.
    Ders Tanımı Kısıt programlamanın temel kavramları. Kombinatöryel problemlerin kısıt üzerinde modellenmesi. Kısıt tutarlılığı ve propagasyonu. Global kısıtlar ve propagasyon algoritmaları. Arama, arama ağacının inşa edilmesi, arama ağacının keşfedilmesi ve sezgiseller. Eniyileştirme. Gelişmiş teknikler: küme değişkenleri, artıklık ve simetriyle başetmek. Bir kısıt programlama dilinde geliştirme.

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    Destek Dersleri
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık Öğrenme Çıktısı
    1 Kısıt sağlama problemleri Ders notları
    2 Kısıt programlamanın temel kavramları Ders notları
    3 OPL kullanarak kombinatöryel problemlerin modellenmesi I Ders notları
    4 OPL kullanarak kombinatöryel problemlerin modellenmesi II Ders notları
    5 Kısıt tutarlılığı ve propagasyonu I Ders notları
    6 Kısıt tutarlılığı ve propagasyonu II Ders notları
    7 Global kısıtlar Ders notları
    8 Ara sınav Ders notları
    9 Arama sezgiselleri I Ders notları
    10 Arama sezgiselleri II Ders notları
    11 Küme değişkenleri Ders notları
    12 Simetri Ders notları
    13 Eniyileştirme problemleri Ders notları
    14 Tartışma, araştırma ve sunumlar I Ders notları
    15 Tartışma, araştırma ve sunumlar II Ders notları
    16 Dönemin gözden geçirilmesi

     

    Ders Kitabı Ders yansıları
    Önerilen Okumalar/Materyaller İlgili araştırma makaleleri

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
    Katılım
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    Portfolyo
    Ödev
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    30
    Proje
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    1
    30
    Final Sınavı
    1
    40
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    60
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    40
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    3
    48
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    0
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    15
    6
    90
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    0
    Portfolyo
    0
    Ödev
    0
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    5
    5
    Proje
    0
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    1
    15
    15
    Final Sınavı
    1
    22
    22
        Toplam
    180

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    PÇ Sub Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1 Bilgisayar Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
    -
    -
    -
    -
    -
    2 Bilgisayar Mühendisliği alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
    -
    -
    -
    -
    -
    3 Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir.
    -
    -
    -
    -
    -
    4 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
    -
    -
    -
    -
    -
    5 Bilgisayar Mühendisliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
    -
    -
    -
    -
    -
    6 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir.
    -
    -
    -
    -
    -
    7 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler.
    -
    -
    -
    -
    -
    8 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
    -
    -
    -
    -
    -
    9 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
    -
    -
    -
    -
    -
    10 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
    -
    -
    -
    -
    -
    11 Bilgisayar Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların bilgisayar mühendisliği uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.
    -
    -
    -
    -
    -
    12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
    -
    -
    -
    -
    -

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

     


    YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin