İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

    Bilgisayar Mühendisliği (Doktora)

    CE 518 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    İleri Hesaplama Kuramı
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    CE 518
    Güz/Bahar
    3
    0
    3
    7.5

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    İngilizce
    Dersin Türü
    Servis Dersi
    Dersin Düzeyi
    Yüksek Lisans
    Dersin Veriliş Şekli -
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü -
    Öğretim Eleman(lar)ı -
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Bu dersin amacı otomata teorisi ve formel diller ile ilgili ayrıntılı ve kapsamlı çalışma sağlamaktır. Bu derste hesaplama analizinde kullanılan, sonlu durumlu otomata, dil bilgisi ve Turing Makinası gibi konuları içeren klasik matematiksel modeller sunulmaktadır. Bir bilgisayar bilimcisi neyin hesaplanabilir, neyin hesaplanamaz olduğuna karar verebilmelidir. Bu ayırım sadece iyi bir bilimsel hesaplama modeli ile yapılabilir. Bu ders hesaplama analizi için güçlü bir matematiksel modelleme düşencesi sunar. Bu ders geçen yüzyılda önerilen ve analiz edilen farklı hesaplama modellerini inceler. Bu modellerin çoğu tam olarak aynı hesaplamaları yaptıklarından dolayı eşdeğer görülmüştür. Diğer modellerin daha güçsüz olduğu fakat gerçekleştirimlerinin kolay olduğu gösterişmiştir ve bunlar bazı amaçlar için faydalıdır.
    Öğrenme Çıktıları

    Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

    • değişik teknikleri kullanarak verilen dilleri tanıyabilen deterministik ve deterministic olmayan otomata inşa edebileceklerdir.
    • verilen bir düzenli ifadeyi, onu tanıyabilen deterministik olmayan bir sonlu otomataya dönüştürebilecektir.
    • bir dilin düzenli veya bağlam-bağımsız olmadığını ispatlayabilecektir.
    • bağlam-bağımsız gramer tasarlayabilecek ve ayrıştırma ağaçlarını kullanarak muğlak olup olmadığına karar vererek gerekirse Chomsky'nin normal formuna çevirebilecektir.
    • verilen dilleri tanıyıp, değişik teknikler kullanarak, deterministik ve deterministik olmayan eşlenik aşağı bastırmalı otomatayı yapılandırabilecektir.
    • bağlam-bağımsız gramer ve eşdeğer aşağı bastırmalı otomatayı birbirlerine çevirebilecektir.
    • çeşitli teknikler kullanarak, verilen dilleri tanıyabilen Turing makineleri inşa edebilecektir.
    • diagonalizasyon tekniği, Post'un karşılık gelme problemi ve bazı karar verilemez problemleri betimleyebilecektir.
    Ders Tanımı Dersin içeriğindeki konular şu şekilde olacaktır : sonlu otomata, düzenli ifadeler ve diller, düzenli dillerin özellikleri, bağlamdan bağımsız dil bilgileri ve diller, aşağı bastırmalı otomata, bağlamdan bağımsız dillerin özellikleri, Turing makinesi ve karar verilemezlik.

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    Destek Dersleri
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık Öğrenme Çıktısı
    1 Sonlu Otomata Chapter 2. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    2 Düzenli ifadeler ve uygulamaları Chapter 3. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    3 Düzenli ifadeler için cebirsel kurallar Chapter 3. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    4 Düzenli diller için pompalama savı; düzenli dillerin sonlandırma özellikleri Chapter 4. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    5 Düzenli dillerin karar özellikleri; eşdeğerlik ve otomatanın minimizasyonu Chapter 4. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    6 Bağlamdan bağımsız dil bilgileri; ayrıştırma ağaçları Chapter 5. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    7 Dilbilgilerindeki ve dillerdeki muğlaklık Chapter 5. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    8 Yığın yapılı otomata Chapter 6. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    9 Bağlamdan bağımsızlık için normal formlar; bağlamdan bağımsız diller için pompalama savı Chapter 7. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    10 Bağlamdan bağımsız diller için sonlandırma özellikleri; bağlamdan bağımsız diller için karar verme özellikleri Chapter 7. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    11 Turing makineleri / Chapter 8. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    12 Özyinelemeli olarak sayılamayan bir dil / Chapter 9. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    13 Özyinelemeli olarak sayılabilirliğine karar verilemeyen bir problem Chapter 9. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    14 Post'un uygunluk problemi Chapter 9. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    15 Karar verilemez problem örnekleri Chapter 9. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8.
    16 -

     

    Ders Kitabı Yukarıda belirtilen kitap ve ders yansıları
    Önerilen Okumalar/Materyaller İlgili Araştırma Makaleleri

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
    Katılım
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    Portfolyo
    Ödev
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    30
    Proje
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    1
    30
    Final Sınavı
    1
    40
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    1
    60
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    1
    40
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    3
    48
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    0
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    15
    9
    135
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    0
    Portfolyo
    0
    Ödev
    0
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    5
    5
    Proje
    0
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    1
    15
    15
    Final Sınavı
    1
    22
    22
        Toplam
    225

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    PÇ Sub Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1 Bilgisayar Mühendisliği temel kuramlarını üst düzeyde anlar ve uygular,
    -
    -
    -
    -
    -
    2 Bilgisayar Mühendisliği'nde en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir,
    -
    -
    -
    -
    -
    3 Bilgisayar Mühendisliği'nde en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir,
    -
    -
    -
    -
    -
    4 Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar,
    -
    -
    -
    -
    -
    5 Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir,
    -
    -
    -
    -
    -
    6 Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur,
    -
    -
    -
    -
    -
    7 Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirir ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır,
    -
    -
    -
    -
    -
    8 Bilgisayar Mühendisliği'nde fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar,
    -
    -
    -
    -
    -
    9 Bilgisayar Mühendisliği'nde çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır,
    -
    -
    -
    -
    -
    10 Bilgisayar Mühendisliğinin kullanıldığı sistem ve konularla ilgili strateji, politika ve planlar geliştirir ve elde edilen sonuçları yorumlar.
    -
    -
    -
    -
    -

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

     


    YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin