Dersin Adı |
İleri Hesaplama Kuramı
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
CE 518
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Servis Dersi
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı otomata teorisi ve formel diller ile ilgili ayrıntılı ve kapsamlı çalışma sağlamaktır. Bu derste hesaplama analizinde kullanılan, sonlu durumlu otomata, dil bilgisi ve Turing Makinası gibi konuları içeren klasik matematiksel modeller sunulmaktadır. Bir bilgisayar bilimcisi neyin hesaplanabilir, neyin hesaplanamaz olduğuna karar verebilmelidir. Bu ayırım sadece iyi bir bilimsel hesaplama modeli ile yapılabilir. Bu ders hesaplama analizi için güçlü bir matematiksel modelleme düşencesi sunar. Bu ders geçen yüzyılda önerilen ve analiz edilen farklı hesaplama modellerini inceler. Bu modellerin çoğu tam olarak aynı hesaplamaları yaptıklarından dolayı eşdeğer görülmüştür. Diğer modellerin daha güçsüz olduğu fakat gerçekleştirimlerinin kolay olduğu gösterişmiştir ve bunlar bazı amaçlar için faydalıdır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Öğrenme Çıktıları |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ders Tanımı | Dersin içeriğindeki konular şu şekilde olacaktır : sonlu otomata, düzenli ifadeler ve diller, düzenli dillerin özellikleri, bağlamdan bağımsız dil bilgileri ve diller, aşağı bastırmalı otomata, bağlamdan bağımsız dillerin özellikleri, Turing makinesi ve karar verilemezlik. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Sonlu Otomata | Chapter 2. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
2 | Düzenli ifadeler ve uygulamaları | Chapter 3. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
3 | Düzenli ifadeler için cebirsel kurallar | Chapter 3. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
4 | Düzenli diller için pompalama savı; düzenli dillerin sonlandırma özellikleri | Chapter 4. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
5 | Düzenli dillerin karar özellikleri; eşdeğerlik ve otomatanın minimizasyonu | Chapter 4. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
6 | Bağlamdan bağımsız dil bilgileri; ayrıştırma ağaçları | Chapter 5. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
7 | Dilbilgilerindeki ve dillerdeki muğlaklık | Chapter 5. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
8 | Yığın yapılı otomata | Chapter 6. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
9 | Bağlamdan bağımsızlık için normal formlar; bağlamdan bağımsız diller için pompalama savı | Chapter 7. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
10 | Bağlamdan bağımsız diller için sonlandırma özellikleri; bağlamdan bağımsız diller için karar verme özellikleri | Chapter 7. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
11 | Turing makineleri / | Chapter 8. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
12 | Özyinelemeli olarak sayılamayan bir dil / | Chapter 9. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
13 | Özyinelemeli olarak sayılabilirliğine karar verilemeyen bir problem | Chapter 9. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
14 | Post'un uygunluk problemi | Chapter 9. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
15 | Karar verilemez problem örnekleri | Chapter 9. Introduction to Automata Theory, Languages, and Computation. J.E. Hopcroft, R. Motawa, and J.D. Ullman. Second Edition, ISBN 0-321-21029-8. | |
16 | - |
Ders Kitabı | Yukarıda belirtilen kitap ve ders yansıları |
Önerilen Okumalar/Materyaller | İlgili Araştırma Makaleleri |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % | LO 1 | LO 2 | LO 3 | LO 4 | LO 5 | LO 6 | LO 7 | LO 8 |
Katılım | ||||||||||
Laboratuvar / Uygulama | ||||||||||
Arazi Çalışması | ||||||||||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||||||||||
Portfolyo | ||||||||||
Ödev | ||||||||||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
30
|
||||||||
Proje | ||||||||||
Seminer/Çalıştay | ||||||||||
Sözlü Sınav | ||||||||||
Ara Sınav |
1
|
30
|
||||||||
Final Sınavı |
1
|
40
|
||||||||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
9
|
135
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
5
|
5
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
15
|
15
|
Final Sınavı |
1
|
22
|
22
|
Toplam |
225
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 | Bilgisayar Mühendisliği temel kuramlarını üst düzeyde anlar ve uygular, |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 | Bilgisayar Mühendisliği'nde en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir, |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
3 | Bilgisayar Mühendisliği'nde en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir, |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 | Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar, |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 | Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir, |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 | Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur, |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
7 | Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirir ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır, |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 | Bilgisayar Mühendisliği'nde fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar, |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 | Bilgisayar Mühendisliği'nde çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır, |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 | Bilgisayar Mühendisliğinin kullanıldığı sistem ve konularla ilgili strateji, politika ve planlar geliştirir ve elde edilen sonuçları yorumlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..