İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

    Bilgisayar Mühendisliği (Doktora)

    CE 608 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    Eşzamanlı Sistemlerin Formal Spesifikasyonu ve Doğrulanması
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    CE 608
    Güz/Bahar
    3
    0
    3
    7.5

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    İngilizce
    Dersin Türü
    Seçmeli
    Dersin Düzeyi
    Doktora
    Dersin Veriliş Şekli -
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü -
    Öğretim Eleman(lar)ı
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Bu dersin amacı reaktif sistemlerin spesifikasyonlara uygun davranıp davranmadıklarının kesin bir şekilde doğrulanmasında kullanılan formalizmlerin derinlemesine incelenmesidir. Bu formalizmlerden bir kısmı matematiksel temellere bir kısmıda mantık temellerine dayanır. CCS ve CSP matematiksel temellere dayanan formal diller olup mantık mantık temeline dayanan nitelemeside vardır. Formal metodlar endüstride elektronik devre ve ağ protokollerinin doğrulanmısında başarı ile kullanılmışlardır. Protokollerinin doğrulanması dersde üzerinde durulacak bir alandır. Sistemler, bu konuda yazılmiş araçlar kullanılarak formal bir şekilde tanımlanıp doğrulanacaktır
    Öğrenme Çıktıları
    #
    İçerik
    PÇ Sub
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1değişik spesifikasyon formalizmleri kullanarak, sistemlerin nasıl davranması gerektiğini değişik şekillerde ifade edebilirler.
    2davranışsal eşdeğerlilik kavramını oluşturan prensipleri açıklayabilirler.
    3modal mantık kullanarak sistemlerin özelliklerini belirtebilirler.
    4doğrulama araçlarını kullanarak tasarlanın sistemlerin, istenen özelliklere sahip olup olmadıklarını gösterebilirler.
    5karşılaştıkları bir doğrulama probleminde kullanılabilecekleri en faydalı formal teknikleri ve metodları seçebilirler.
    Ders Tanımı Bu ders eşzamanlı ve reaktif sistemlerin davranışları hakkında akıl yürütmekde kullanılan formal spesifikasyon tekniklerinin gözden geçirilmesi üzerinedir.

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    X
    Destek Dersleri
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık Öğrenme Çıktısı
    1 Formal spesifikasyona ve doğrulamaya giriş. Formal metod ne demektir? Nerede ve niçin kullanılırlar? Test ile doğrulama arasındaki fark nedir? Okutman Yansıları
    2 Formal spesifikasyon dilleri ve araçları Aceto et.al. “Reactive Systems: Modelling Specification and Verification”
    3 LOTOS: Temporal sıralamaya dayanan bir spesifikasyon dili T Bolognesi, E Brinksma. "Introduction to the ISO specification language LOTOS" Computer Networks and ISDN systems, 1987.
    4 Labelled transition systems Hoare. “Communicating Sequential Processes” Ch. 1.
    5 Bir spesifikasyon dili CSP (Bağlantılı sıralı işlemler) Hoare. “Communicating Sequential Processes” Ch. 2-3.
    6 Spesifikasyon dili CCS Robin Milner, “Communication and Concurrency” Ch. 1-3
    7 Eşdeğerliliğe giriş ve CCS kullanarak doğrulamansı Robin Milner, “Communication and Concurrency” Ch. 4.
    8 Eşdeğerli tabanlı doğrulama (devam) Robin Milner, “Communication and Concurrency” Ch. 4.
    9 Midterm
    10 CCSkullanarak prerorder tabanlı doğrulama Cleaveland and Steffen "A preorder for partial process specifications"LNCS, 1990, Vol 458, 141-151.
    11 CCS dilinin mantıksal nitelemesi Robin Milner, “Communication and Concurrency”, Ch 10.
    12 Manalı örnekler Aceto et.al. “Reactive Systems: Modelling Specification and Verification” pages 50 - 53
    13 Makale sunumları -
    14 Makale sunumları
    15 Tekrar
    16 -

     

    Ders Kitabı Okutman materyelleri
    Önerilen Okumalar/Materyaller 1) Luca Aceto, Anna Ingolfsdottir, Kim Larsen and Jiri Srba “Reactive Systems: Modelling Specification and Verification”, Cambridge University Press, 2007 2.) Robin Milner, “Communication and Concurrency”, (3rd ed.). Prentice Hall. 1989.3) C. A. R. Hoare. “Communicating Sequential Processes”, Prentice Hall,1985

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı % LO 1 LO 2 LO 3 LO 4 LO 5
    Katılım
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    Portfolyo
    Ödev
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    20
    Proje
    1
    20
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    1
    25
    Final Sınavı
    1
    35
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    3
    65
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    1
    35
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    3
    48
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    0
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    15
    4
    60
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    0
    Portfolyo
    0
    Ödev
    0
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    30
    30
    Proje
    1
    30
    30
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    1
    20
    20
    Final Sınavı
    1
    37
    37
        Toplam
    225

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    PÇ Sub Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1 Bilgisayar Mühendisliği temel kuramlarını üst düzeyde anlar ve uygular,
    -
    -
    -
    -
    X
    2 Bilgisayar Mühendisliği'nde en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir,
    -
    -
    -
    X
    -
    3 Bilgisayar Mühendisliği'nde en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir,
    -
    -
    X
    -
    -
    4 Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar,
    -
    -
    -
    X
    -
    5 Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir,
    -
    -
    -
    -
    X
    6 Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur,
    -
    -
    -
    X
    -
    7 Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirir ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır,
    -
    -
    -
    X
    -
    8 Bilgisayar Mühendisliği'nde fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar,
    -
    -
    -
    -
    X
    9 Bilgisayar Mühendisliği'nde çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır,
    -
    -
    X
    -
    -
    10 Bilgisayar Mühendisliğinin kullanıldığı sistem ve konularla ilgili strateji, politika ve planlar geliştirir ve elde edilen sonuçları yorumlar.
    -
    -
    -
    X
    -

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

     


    İzmir Ekonomili'lerin Başarı Hikayeleri

    Sami Eyidilli
    Department of Business Administration
    Profesyonel
    Merve Akça
    Psychology
    Yurtdışı Kariyer
    Aslı Nur TİMUR YORDANOV
    CIU Lead Sustainable Energy Architect
    Profesyonel
    Alper GÜLER
    Qreal 3D Technologies
    Girişimci

    YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin