LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Bilgisayar Mühendisliği Yüksek Lisans Programı (Tezsiz)
IE 508 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Sistem Simülasyonu ve Modellemesi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
IE 508
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Anlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders system simulasyonu kavramını öğretmenin yanısıra, öğrencilere gerçek ve kurgusal sistemlerin modellerini geliştirmeyi ve analiz etmeyi öğretmeyi amaçlar |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders simulasyon modellemede temel kavramlar, rassal sayı ve rassal değişken türetimi, model sağlama ve doğrulaması, girdi verilerinin modellenmesi, çıktı analizi, simulasyonda deney tasarımı ve optimizasyon, ajan-tabanlı simulasyon gibi konuları içerir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Temel Simulasyon Modelleme-Giriş & Temel Kavramlar | Bölüm 1, Law, A. M., Simulation Modeling and Analysis, 5th Ed., McGraw-Hill, 2015. |
2 | Temel Simulasyon Modelleme-Tek İstasyonlu Kuyruk Sistemi, C modeli | Bölüm 1, Law, A. M., Simulation Modeling and Analysis, 5th Ed., McGraw-Hill, 2015. |
3 | Temel Simulasyon Modelleme-Paralel/Dağıtılan Simulasyon, Simulasyon Çeşitleri, Uygulama Örnekleri | Bölüm 1, Law, A. M., Simulation Modeling and Analysis, 5th Ed., McGraw-Hill, 2015. |
4 | Karmaşık Sistemlerin Modellenmesi | Bölüm 2, Law, A. M., Simulation Modeling and Analysis, 5th Ed., McGraw-Hill, 2015. |
5 | Girdi Olasılık Dağılımlarının Seçilmesi-Örnek Bağımsızlığını Değerlendirme Teknikleri, Parametrelerin Tahmini | Bölüm 6, Law, A. M., Simulation Modeling and Analysis, 5th Ed., McGraw-Hill, 2015. |
6 | Girdi Olasılık Dağılımlarının Seçilmesi-Çok Değişkenli Dağılımların Belirlenmesi, Korrelasyonlar, Rassal Süreçler | Bölüm 6, Law, A. M., Simulation Modeling and Analysis, 5th Ed., McGraw-Hill, 2015. |
7 | Rassal Sayı ve Rassal Değişken Türetimi | Bölüm 7-8, Law, A. M., Simulation Modeling and Analysis, 5th Ed., McGraw-Hill, 2015. |
8 | Simulasyon Modellerinin Sağlaması ve Doğrulaması | Bölüm 5, Law, A. M., Simulation Modeling and Analysis, 5th Ed., McGraw-Hill, 2015. |
9 | Tek Sistem İçin Çıktı Verisi Analizi | Bölüm 9, Law, A. M., Simulation Modeling and Analysis, 5th Ed., McGraw-Hill, 2015. |
10 | Alternatif Sistem Konfigurasyonlarının Karşılaştırılması | Bölüm 10, Law, A. M., Simulation Modeling and Analysis, 5th Ed., McGraw-Hill, 2015. |
11 | Arasınav | |
12 | Deney Tasarımı ve Optimizasyon | Bölüm 12, Law, A. M., Simulation Modeling and Analysis, 5th Ed., McGraw-Hill, 2015. |
13 | Ajan-Tabanlı Simulasyon | Bölüm 13, Law, A. M., Simulation Modeling and Analysis, 5th Ed., McGraw-Hill, 2015. |
14 | Proje Sunumları | |
15 | Dönemin Değerlendirilmesi | |
16 | Tekrar |
Ders Kitabı | Law, Averill M. Simulation Modeling and Analysis, 5th Ed., McGraw-Hill Inc., 2015. ISBN: 978-007-340132-4. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Banks, J., Carson II, J. S., Nelson, L. B., and Nicol M. D. Discrete-Event System Simulation, Fifth Edition, Pearson Inc. 2014. ISBN: 978-1-292-02437-0. Kelton, W.D., Sadowski, R. P. and Zupick, N.B. Simulation With ARENA, McGraw-Hill, Inc., Sixth Edition, 2015. ISBN: 978-1-259-25436-9. Pegden, D.C., Shannon, E.R. and Sadowski P.R. Introduction to Simulation Using SIMAN, McGrawHill, Inc. 1995. ISBN: 978-0071138109. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
20
|
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje |
1
|
40
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
4
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
5
|
70
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
1
|
15
|
15
|
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
12
|
12
|
Proje |
1
|
50
|
50
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
30
|
30
|
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Bilgisayar Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | ||||
2 | Bilgisayar Mühendisliği alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. | X | ||||
3 | Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular, değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. | X | ||||
4 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir. | X | ||||
5 | Bilgisayar Mühendisliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | X | ||||
6 | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. | X | ||||
7 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. | X | ||||
8 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | ||||
9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | ||||
10 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | X | ||||
11 | Bilgisayar Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların bilgisayar mühendisliği uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. | X | ||||
12 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest