Dersin Adı |
Doğrusal Olmayan Sistemlerin Analizi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
EEE 611
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Doktora
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dersin amacı öğrencilerin: i) doğrusal olmayan sistemlerin denge durumu, limit titreşim ve doğrusal olmayan diğer davranış biçimleri ile birlikte bu davranışların Liapunov ve giriş-çıkış kararlılığı hakkında sağlam bir temel bilgi edinmesini, ii) verilen bir doğrusal olmayan sistemin belirli doğrusal olmayan davranışlarının varlığını, nitel özelliklerini ve kararlılığını belirleme becerisi kazanmalarını hedefler ve doğrusal olmayan sistem bakış açısına sahip olmalarını hedefler. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Doğrusal olmayan davranışlara giriş: Çoklu denge durumu, limit çevrim, dallanma, karmaşık dinamik davranışlar. İki-boyutlu dinamik sistemler, faz düzlemi analizi. Açıklayıcı fonksiyon. Giriş-çıkış analizi ve kararlılık. Liapunov kararlılık kuramı. Lure problemi, daire ve Popov ölçütü. Geri beslemeyle doğrusallaştırma ve kayan mod kontrol. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Doğrusal olmayan system örnekleri. Doğrusal olmayan devrelerin ve control sistemlerinin durum denklemlerinin elde edilmesi | M. Vidyasagar, Nonlinear Systems Analysis, 2nd Edition, SIAM, 2002 Hassan K. Khalil, Nonlinear Systems, 3nd Edition, Printice Hall, 2001 | |
2 | Denge noktası, sabit nokta, çoklu-denge noktası, denge noktalarının ve sabit noktaların varlığı ve tekliği | M. Vidyasagar, Nonlinear Systems Analysis, 2nd Edition, SIAM, 2002 Hassan K. Khalil, Nonlinear Systems, 3nd Edition, Printice Hall, 2001 | |
3 | Doğrusal olmayan durum denklemlerinin çözümlerinin varlığı ve tekliği, Lipschitz süreklilik | M. Vidyasagar, Nonlinear Systems Analysis, 2nd Edition, SIAM, 2002 Hassan K. Khalil, Nonlinear Systems, 3nd Edition, Printice Hall, 2001 | |
4 | Doğrusal olmayan fark denklemlerinin çözümlerinin varlığı ve tekliği, açılmayan dönüşüm, büzme dönüşümü, kapalı ve ters fonksiyon teoremleri | M. Vidyasagar, Nonlinear Systems Analysis, 2nd Edition, SIAM, 2002 Hassan K. Khalil, Nonlinear Systems, 3nd Edition, Printice Hall, 2001 | |
5 | İkinci dereceden dinamik sistemler için faz portresi, periyodik çözümlerin varlığı, Poincare-Bendixson Teoremi | M. Vidyasagar, Nonlinear Systems Analysis, 2nd Edition, SIAM, 2002 Hassan K. Khalil, Nonlinear Systems, 3nd Edition, Printice Hall, 2001 | |
6 | Doğrusal olmayan bir sistemin bir denge noktasının Liapunov kararlılığı ve asimptotik kararlılığı, Liapunov’un birinci yöntemi. Hartman-Grobman Teoremi | M. Vidyasagar, Nonlinear Systems Analysis, 2nd Edition, SIAM, 2002 Hassan K. Khalil, Nonlinear Systems, 3nd Edition, Printice Hall, 2001 | |
7 | Liapunov’un ikinci yöntemi. Doğrusal ve doğrusal olmayan, zamanla-değişmeyen ve zamanla-değişen sistemler için Liapunov işlevleri. | M. Vidyasagar, Nonlinear Systems Analysis, 2nd Edition, SIAM, 2002 Hassan K. Khalil, Nonlinear Systems, 3nd Edition, Printice Hall, 2001 | |
8 | Lasalle’in Değişmezlik Teoremi. Liapunov kararlılığı için gerek koşullar. Tam-kararlılık | M. Vidyasagar, Nonlinear Systems Analysis, 2nd Edition, SIAM, 2002 Hassan K. Khalil, Nonlinear Systems, 3nd Edition, Printice Hall, 2001 | |
9 | 1. Ara sınav | ||
10 | Liapunov kararlılık problemi olarak kontrol problemleri | M. Vidyasagar, Nonlinear Systems Analysis, 2nd Edition, SIAM, 2002 Hassan K. Khalil, Nonlinear Systems, 3nd Edition, Printice Hall, 2001 | |
11 | Sürekli-zaman ve ayrık zaman doğrusal olmayan sistemler için Sınırlı-Giriş Sınırlı-Çıkış kararlılığı | M. Vidyasagar, Nonlinear Systems Analysis, 2nd Edition, SIAM, 2002 Hassan K. Khalil, Nonlinear Systems, 3nd Edition, Printice Hall, 2001 | |
12 | Lure sistemi. Aizerman konjektürü. Sektör şartları. Daire kriteri. Popov kriteri. | M. Vidyasagar, Nonlinear Systems Analysis, 2nd Edition, SIAM, 2002 Hassan K. Khalil, Nonlinear Systems, 3nd Edition, Printice Hall, 2001 | |
13 | 2. Ara sınav | ||
14 | Durum geribeslemesi ile doğrusallaştırma, çıkış geri beslemesi ile doğrusallaştırma. | M. Vidyasagar, Nonlinear Systems Analysis, 2nd Edition, SIAM, 2002 Hassan K. Khalil, Nonlinear Systems, 3nd Edition, Printice Hall, 2001 | |
15 | Kayan kipli control, kesin geribesleme kontrolü. | M. Vidyasagar, Nonlinear Systems Analysis, 2nd Edition, SIAM, 2002 Hassan K. Khalil, Nonlinear Systems, 3nd Edition, Printice Hall, 2001 | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Yukarıda belirtilen kitap ve ders notları |
Önerilen Okumalar/Materyaller | İlgili Kitaplar |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
5
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
2
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
7
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
4
|
60
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
5
|
12
|
60
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
2
|
15
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
27
|
27
|
Toplam |
225
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
2 |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
3 |
Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular, değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
5 |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
6 |
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir, karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
7 |
Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
8 |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir, bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
|
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
10 |
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Elektrik ve Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların elektrik ve elektronik mühendisliği uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..