Dersin Adı |
Türkiye’deki İşletmelerin Yapısal Analizi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
ISL 584
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıProblem çözmeOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapKritik vermeAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin Türkiye’deki iş ortamını tarihsel ve karşılaştırmalı olarak anlamalarını sağlamaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders Türk İş Sistemini tarihsel karşılaştırmalı bir bakış açısıyla ele almaktadır. Derste, özellikle iş-devlet ilişkileri, örgütsel yapılar ve stratejiler ve yönetici seçkinler açısından Türk İş Sistemi özelliklerinin tarihsel değişimi analiz edilmektedir. Derste ayrıca, girişimci davranışını ve ekonomik faaliyetlerin örgütlenmesini biçimleyen ekonomik, politik ve kurumsal koşullar incelenmektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Karşılaştırmalı Perspektif: Ulusal İş Sistemleri Yaklaşımı | Özen, Ş. 2023. Toplumsal Bağlam ve Örgütsel Analiz: Temel Yaklaşımlar (sadece 61-81 sayfalar arasını okuyunuz). Ş. Özen ve S. Dirlik (Der). Yönetim ve Örgüt Araştırmalarında Toplumsal Bağlam, sayfa 11-122, İmge, Ankara. |
3 | Türk İş Ortamına Giriş | Özen, Ş. 2022. Türkiye’de iş sistemi. Yayımlanmamış ders notu. |
4 | Türkiye’de Özel Girişimciliğin Dünü ve Bugünü | Buğra, A. 1994. Devlet ve işadamları. İstanbul: İletişim Yayınları (sayfa 11-239) |
5 | Türkiye’de İşletme Grupları | Çolpan, A., ve Hikino, T. 2008. Türkiye’de büyük şirketler kesiminde işletme gruplarının iktisadi rolü ve çeşitlendirme stratejileri. Yönetim Araştırmaları Dergisi, 8 (1-2): 23-58. |
6 | Türk İşletme Gruplarında Çeşitlenme Stratejisi | Sağlam, H., ve Çokgezen, M. 2019. Çeşitlenmeden odaklanmaya Türkiye’deki işletme grupları: Koç Grubu ve İş Bankası örnekleri. Yönetim Araştırmaları Dergisi 15 (1-2): 99-139. |
7 | Türkiye’de Kurumsal Yönetişim | Üsdiken, B. ve Yıldırım-Öktem, Ö. 2008, Kurumsal ortamda degişim ve büyük aile holdingleri bünyesindeki şirketlerin yönetim kurullarında ‘icrada görevli olmayan’ ve ‘bağımsız’ üyeler,” Amme İdaresi Dergisi, 41 (1): 43-71. |
8 | Türkiye’de Yönetici Seçkinler | Üsdiken, B., Yıldırım-Öktem, Ö., Şenol, F. N. 2015. İç Halkaya Dahil Olmak: Türkiye’deki Büyük Aile Holdinglerinde Profesyonel Yöneticiler. ODTÜ Gelişme Dergisi, 42: 521-551. |
9 | Değişen Devlet-İş İlişkileri | Buğra, A. ve Savaşkan, O. 2014. Türkiye’de Yeni Kapitalizm: Siyaset, Din ve İş Dünyası. İletişim Yayınları, İstanbul; Buğra, A. ve Savaşkan, O. 2010. Yerel sanayi ve bugünün Türkiye’sinde iş dünyası. Toplum ve Bilim, 117, 92-122. |
10 | Türkiye’de Piyasa ve Sosyal Yapı | Buğra, A. 2000. Piyasa oluşturmanın piyasa dışı mekanizmaları: Türkiye’de dayanıklı tüketim malları sektörünün gelişimi. Devlet piyasa karşıtlığının ötesinde: İhtiyaçlar ve tüketim üzerine yazılar. 63-96. İstanbul: İletişim. |
11 | Türkiye’de Yönetim | Nichols, T., ve Suğur, N. 2005. Global işletme, yerel emek: Türkiye’de işçiler ve modern fabrika. İstanbul: İletişim (sayfa 107-182). |
12 | Türkiye’ye yönetim bilgisinin transferi | Özen, Şükrü ve Önder, Çetin. 2022. Türkiye’de Örgütler İthal Yönetim Modellerini Nasıl Uyguluyor? Aslına Sadakat ve Göstermelik Uygulama. Şükrü Özen (Der.) Örgüt Kuramı Çalışmaları: Hüseyin Leblebici’ye Armağan, s. 345-388. İmge Kitabevi, Ankara. |
13 | Türkiye’de yenilik yönetimi | Tekin, Z. Avados, Y., ve Gümüş, S. 2016. Uluslararası pazarlarda inovasyon stratejileri: Türkiye ve Dünyadan beyaz eşya sektörü inovasyon örnekleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (46) 850-856. |
14 | Proje Sunumları | |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Ön hazırlık için verilen kitap ve makaleler |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Ön hazırlık için verilen kitap ve makaleler |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
35
|
Proje |
1
|
65
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
40
|
40
|
Proje |
1
|
95
|
95
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
225
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Genel işletme bilgi ve becerilerini gösterir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
2 |
İşletme iletişimi becerilerini etkili bir biçimde gösterir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
3 |
İşletme problemlerine yaratıcı ve yenilikçi çözümler getirir. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
İşletmelerin performansını bütünsel ve eleştirel bakış açısıyla değerlendirir. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
5 |
İşletme hedeflerine ulaşmada çalışma arkadaşlarına ve firmalarına liderlik eder. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Takım çalışması gerektiren proje ve işlerde etkin rol alır. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
7 |
İş ile ilgili kararlarında etik ve sosyal sorumlu davranış sergiler. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
8 |
İşletme problemlerini analitik ve teknolojik araç ve teknikler kullanarak çözer. |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Sistematik araştırma yoluyla işletme problemlerine çözüm getirir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
10 |
Bir yabancı dili kullanarak İşletmecilik alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ortamlarda tartışmalara katılır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..