İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

    Endüstri Mühendisliği Yüksek Lisans Programı (Tezli)

    CE 536 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    İnsan Bilgisayar Etkileşimi
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    CE 536
    Güz/Bahar
    3
    0
    3
    7.5

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    İngilizce
    Dersin Türü
    Seçmeli
    Dersin Düzeyi
    Yüksek Lisans
    Dersin Veriliş Şekli -
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
    Olgu / Vaka çalışması
    Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama
    Anlatım / Sunum
    Rapor Yazma
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü -
    Öğretim Eleman(lar)ı
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Dersin amacı, öğrencilere daha etkin kullanıcı arayüzleri geliştirmelerine, kullanılabilirliği yüksek uygulamalar tasarlamalarına ve yeni etkileşim teknikleri geliştirmelerine yardımcı olmak amacıyla kullanıcı odaklı tasarım yöntemleri, araçları ve ilgili güncel araştırma konuları hakkında bilgi ve deneyim vermektir.
    Öğrenme Çıktıları

    Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

    • insan bilgisayar etkileşimi ile ilgili temel terim ve konseptleri özetleyebilir.
    • kullanıcı ve görev gereksinimlerini çözümleyebilir.
    • kullanıcı arayüzlerinin kullanılırlığını test edebilir.
    • İnsan Bilgisayar Etkileşimi alanındaki gelişmeleri değerlendirebilir.
    • İnsan Bilgisayar Etkileşimi alanında bir bilimsel çalışma düzenleyebilir.
    Ders Tanımı Kullanıcı arayüzü temel prensiplerini öğretmek. Kullanılırlık model ve prensiplerini öğrenciye tanıtmak. Kullanıcı ve görev analizini öğrenciye yaptırmak. Tasarım, prototip geliştirme ve değerlendirme işlemlerini öğrenciye proje yaptırarak öğretmek. Yeni kullanıcı arayüzü teknikleri öğretmek. Kullanıcı odaklı araştırmaların nasıl yürütüleceğini öğretmek.
    Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    Destek Dersleri
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 İnsan-bilgisayar etkileşimi araştırmalarına giriş Lazar etal Ch. 1, Stephanidis & Salvendy Vol.01 Ch.s 1-2, Mackenzie Ch. 1
    2 İBE Temelleri: Biliş, Algı, Zihinsel Modeller, Dil, Bellek, Duygu. Stephanidis & Salvendy, Vol.01, Ch.s3-11, Mackenzie Ch. 2
    3 İBE Araştırma Yöntemleri Stephanidis & Salvendy, Vol. 03, Ch.s 1-8, Mackenzie Ch.s 4-6, Lazar etal Ch.s 2-5
    4 Etkileşim Yöntemleri ve Teknolojileri Stephanidis & Salvendy, Vol. 04, Mackenzie Ch. 3
    5 İBE Tasarım Yöntemleri Stephanidis & Salvendy, Vol. 03, Ch.s 9-17, Lazar etal Ch.s 13-16
    6 Akıllı Ortamlarda İBE Stephanidis & Salvendy, Vol. 05
    7 Çeşitli Uygulama Alanlarında İBE: Sağlık, Oyunlar, Etkileşimli Medya, İş ve Ticaret, Üretim Stephanidis & Salvendy, Vol. 06
    8 Ara Sınav
    9 Vaka Çalışmaları: Yazılım Mühendisliği ve Yapay Zeka Teknolojilerinde Kullanıcı Deneyimi Çeşitli akademik makale ve yayınlar.
    10 Vaka Çalışmaları: Sanal / Artırılmış / Karma Gerçeklik Çeşitli akademik makale ve yayınlar.
    11 Vaka Çalışmaları: Göz Takibi ve Çokbiçimli Etkileşim Çeşitli akademik makale ve yayınlar.
    12 Vaka Çalışmaları: Oyuncu-Bilgisayar Etkileşimi Çeşitli akademik makale ve yayınlar.
    13 Vaka Çalışmaları: Beyin-Bilgisayar Arayüzleri ve Giyilebilir Cihazlar Çeşitli akademik makale ve yayınlar.
    14 Vaka Çalışmaları: İnsan-Robot Etkileşimi ve Transhümanizm Çeşitli akademik makale ve yayınlar.
    15 Dönemin gözden geçirilmesi
    16 -

     

    Ders Kitabı

    Research Methods in Human-Computer Interaction, Lazar, J., Feng, J. H., & Hochheiser, H. (2017). Morgan Kaufmann.

    Human-Computer Interaction: Foundations and Advances, Stephanidis, C., Salvendy G. (2024). Taylor & Francis.

    Önerilen Okumalar/Materyaller

    Human-Computer Interaction: An Empirical Research Perspective, MacKenzie, I. S. (2024). Morgan Kaufmann.

    Research Methods for Human-Computer Interaction, Cairns, P., Cox, A. L. (2016). Cambridge University Press.

    Designing The User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction, Shneiderman, B.,  Plaisant, C., Cohen, M., Jacobs, S., Elmqvist, N., Diakopoulos, N. (2018). Pearson.

    Human-Centered AI, Shneiderman, B. (2022). Oxford University Press.

    Selected papers that are posted on the web page.

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
    Katılım
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    Portfolyo
    Ödev
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    3
    20
    Proje
    1
    50
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    1
    30
    Final Sınavı
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    100
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    3
    48
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    0
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    15
    5
    75
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    0
    Portfolyo
    0
    Ödev
    0
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    3
    7
    21
    Proje
    1
    50
    50
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    1
    31
    31
    Final Sınavı
    0
        Toplam
    225

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1

    Temel bilimlerin metodolojik ve uygulamalı ögeleri hakkında uygun bilgi birikimine sahip olur ve bu bilgiyi endüstriyel sistemler kapsamında mühendislik ile ilişkili problemleri tanımlamak için uygular.

    -
    -
    -
    -
    -
    2

    En yeni yöntemleri, teknikleri ve ekipmanı kullanarak Endüstri Mühendisliği ile ilişkili problemleri tanımlar, formüle eder ve çözer.

    -
    -
    -
    -
    -
    3

    Endüstriyel sistemlerin analizini ve tasarımını kaliteden ödün vermeden yapmak için teknikler ve araçları kullanır.

    -
    -
    -
    -
    -
    4

    Temel araştırmaları yürütür ve ilgili konferans ve dergilerde makaleler yayınlar.

    -
    -
    -
    -
    -
    5

    Endüstriyel sistemlerin performans ölçümünü yapmak için testler yapar, elde edilen sonuçları analiz eder ve yorumlar.

    -
    -
    -
    -
    -
    6

    Endüstriyel sistemlerde karar verme süreçlerini yönetir.

    -
    -
    -
    -
    -
    7

    Hayat boyu öğrenmeye yatkındır; mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.

    -
    -
    -
    -
    -
    8

    Endüstri Mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı, uygulanması ve gerekli teknolojilerin kullanımı aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.

    -
    -
    -
    -
    -
    9

    Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler; Endüstri Mühendisliği ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar.

    -
    -
    -
    -
    -
    10

    Bir yabancı dili kullanarak Endüstri Mühendisliği ile ilgili bilgileri takip eder, çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.

    -
    -
    -
    -
    -

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest


    YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin