
‘Psikolojik merkez’ İzmir’in hizmetinde
Psikolojik desteğe ihtiyaç duyan kişilere en uygun şartlarda hizmet verilmesi amacıyla İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) bünyesinde faaliyete geçen Psikoloji Uygulama ...
Dersin Adı |
İleri Psikopatoloji
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
CPSY 511
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | Çevrim içi | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaOlgu / Vaka çalışmasıKritik vermeAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, vaka formülasyonu ve klinik değerlendirme süreçlerinde psikanalitik teorinin pratik uygulamasına odaklanmaktadır. Kişilik yapısı çerçevesinde, psikopatolojinin ve semptomların öznel deneyiminin psikodinamik bir bakış açısıyla anlaşılmasını amaçlamaktadır. Vaka örnekleri üzerinden kişilik yapısının oluşumundaki etkenler ve bu etkenlerin klinik değerlendirmesi üzerinde durulacaktır. Ayırt edici tanıları temel alarak, araştırmalar ışığında farklı yapılanmalara uygun olan terapötik müdahaleler tartışılacaktır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, psikodinamik teorinin temel kavramları ve ilkeleri çerçevesinde kişilik organizasyonu düzeylerinin incelenmesiyle başlayarak, farklı kişilik yapılarını ve bu yapıları, tipik sağlıklı görünümlerinin dışına çıkan patolojik özellikleriyle birlikte detaylı şekilde inceler. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş – Niçin Tanı? | McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 1) |
2 | Psikanalitik Karakter Tanısı | McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 2) |
3 | Kişilik Örgütlenmesinin Gelişimsel Düzeyleri ve Klinik Açıdan Anlamları | McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press. (Bölüm 3&4) |
4 | Depresif ve Manik Kişilikler | McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 11) |
5 | Bağımlı ve Mazoşistik Kişilikler | Lingiardi, V., Bornstein, R. F.(2015) The Psychodynamic Diagnostic Manual Version 2 (PDM-2) - p.369 McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 12) |
6 | Histerik Kişilikler & Somatizasyon | McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 14) Lingiardi, V., Bornstein, R. F.(2015) The Psychodynamic Diagnostic Manual Version 2 (PDM-2) - p.42 |
7 | Obsesif ve Kompülsif Kişilikler & Fobik Kişilikler | McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 13) |
8 | Narsistik Kişilikler | McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 8) |
9 | Psikopatik / Antisosyal ve Sadistik Kişilikler | McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 7) |
10 | Şizoid Kişilikler | McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 9) |
11 | Paranoid Kişilikler | McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 10) |
12 | Disosiyatif Kişilikler | McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 15) |
13 | Vaka Örnekleri ve Formülasyon | |
14 | Vaka Örnekleri ve Formülasyon | |
15 | Vaka Örnekleri ve Formülasyon | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.
Lingiardi, V., & McWilliams, N. (Eds.). (2017). Psychodynamic diagnostic manual: PDM-2 (2nd ed.). The Guilford Press.
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Akhtar, S. (1994) Object Constancy and Adult Psychopathology. International Journal of Psychoanalysis 75:441-455
Balint, M. (1969) Trauma and Object Relationship. International Journal of Psychoanalysis 50:429-435
Bion, W. R. (2013) Attacks on Linking. Psychoanalytic Quarterly 82:285-300
Bollas, C. (2013) Catch Them before They Fall: The Psychoanalysis of Breakdown. London & New York: Routledge, 2013, 143 pp.
Freud, A. (1936). The Ego and The Mechanisms of Defense.
Freud, S. (1905) Fragment of an Analysis of a Case of Hysteria (1905 [1901]). The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud 7:1-122
Green, A. (1986). The Dead Mother. in On Private Madness.
Kernberg, O. F. (1970) A Psychoanalytic Classification of Character Pathology. Journal of the American Psychoanalytic Association 18:800-822
Kernberg, O. F. (1970) Factors in the Psychoanalytic Treatment of Narcissistic Personalities. Journal of the American Psychoanalytic Association 18:51-85
Kernberg, O. F. (1988) Clinical Dimensions of Masochism. Journal of the American Psychoanalytic Association 36:1005-1029
Kernberg, O. F. (2007) The Almost Untreatable Narcissistic Patient. Journal of the American Psychoanalytic Association 55:503-539
Khan, M. R. (1960) Clinical Aspects of the Schizoid Personality: Affects and Technique. International Journal of Psychoanalysis 41:430-436
Khan, M. R. (1966) Role of Phobic and Counterphobic Mechanisms and Separation Anxiety in Schizoid Character Formation. International Journal of Psychoanalysis 47:306-312
Klein, M. (1946) Notes on Some Schizoid Mechanisms. International Journal of Psychoanalysis 27:99-110
Klein, M. (1948) A Contribution to the Theory of Anxiety and Guilt. International Journal of Psychoanalysis 29:114-123
Kohut, H. (1966) Forms and Transformations of Narcissism. Journal of the American Psychoanalytic Association 14:243-272
Lenzenweger M. F.,Clarkin J. F. (2004) Major Theories of Personality Disorder (Chapter 3: A Psychoanalytic Theory of Personality Disorders by Kernberg & Caligor)
Marty, P. (1968) A Major Process of Somatization: The Progressive Disorganization. International Journal of Psychoanalysis 49:246-249
McDougall, J. (1974) The Psychosoma and the Psychoanalytic Process. International Review of Psychoanalysis 1:437-459
McDougall, J. (2000) Theatres of the psyche. Journal of Analytical Psychology 45:45-64
Ogden, T. H. (1979) On Projective Identification. International Journal of Psychoanalysis 60:357-373
Racamier, P. (2014) On Narcissistic Perversion. International Journal of Psychoanalysis 95:119-132
Rycroft, C. (1960) The Analysis of a Paranoid Personality. International Journal of Psychoanalysis 41:59-69
Segal, H. (1957) Notes on Symbol Formation. International Journal of Psychoanalysis 38:391-397
Winnicott, D. W. (1949) Hate in the Counter-Transference. International Journal of Psychoanalysis 30:69-74
Winnicott, D. W. (1974) Fear of Breakdown. International Review of Psychoanalysis 1:103-107
Winnicott, D. W. (2016). The Theory of the Parent-Infant Relationship. The Collected Works of D. W. Winnicott, 141-158.
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
12
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
12
|
48
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
40
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
7
|
98
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
12
|
4
|
48
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
31
|
31
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
225
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
2 |
Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
3 |
Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
4 |
Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular. |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
5 |
Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar. |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
7 |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
8 |
Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar. |
-
|
X
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur. |
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
12 |
Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
13 |
Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
Psikolojik desteğe ihtiyaç duyan kişilere en uygun şartlarda hizmet verilmesi amacıyla İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) bünyesinde faaliyete geçen Psikoloji Uygulama ...
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..