Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı (Tezli)

CPSY 511 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
İleri Psikopatoloji
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CPSY 511
Bahar
3
0
3
7.5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli Çevrim içi
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Olgu / Vaka çalışması
Kritik verme
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders, klinik değerlendirme, tanı koyma ve klinik müdahale süreçlerini anlamak için kapsamlı bir giriş niteliğindedir. Bu ders kapsamında psikopatolojiler ve psikopatolojilere zemin hazırlayan biyolojik ve psikososyal yatkınlıklar ele alınacaktır. Buna bağlı olarak duygudurum bozuklukları, psikotik bozukluklar, kaygı bozuklukları, travma ile ilişkili bozukluklar gibi bozukluklar örnek olgular üzerinden tanımlanarak, ayırıcı tanıları üzerine tartışılacak ve olası tedavi seçenekleri ile ilgili genel bilgi verilecektir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Normal dışı davranışı psikanalitik bakış açısından tanımlayabileceklerdir.
  • Psikopatolojinin gelişimini tartışabileceklerdir.
  • Farklı kişilik organizasyonlarının gelişimsel düzeylerini açıklayabileceklerdir.
  • Belirli psikopatolojilerde nesne ilişkileri, kendilik ve savunma mekanizmalarının rolünü tartışabileceklerdir.
  • Psikanalitik bakış açısından vaka formülasyonu yapabileceklerdir.
Ders Tanımı Bu dersin amacı bilimsel ve klinik perspektiflerden, farklı bakış açıları göz önüne alınarak, normal dışı davranış üzerine bir anlayış geliştirmektir

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş – Niçin Tanı? McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 1)
2 Psikanalitik Karakter Tanısı McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 2)
3 Kişilik Örgütlenmesinin Gelişimsel Düzeyleri ve Klinik Açıdan Anlamları McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press. (Bölüm 3&4)
4 Depresif ve Manik Kişilikler McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 11)
5 Bağımlı ve Mazoşistik Kişilikler Lingiardi, V., Bornstein, R. F.(2015) The Psychodynamic Diagnostic Manual Version 2 (PDM-2) - p.369 McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 12)
6 Histerik Kişilikler & Somatizasyon McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 14) Lingiardi, V., Bornstein, R. F.(2015) The Psychodynamic Diagnostic Manual Version 2 (PDM-2) - p.42
7 Obsesif ve Kompülsif Kişilikler & Fobik Kişilikler McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 13)
8 Narsistik Kişilikler McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 8)
9 Psikopatik / Antisosyal ve Sadistik Kişilikler McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 7)
10 Şizoid Kişilikler McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 9)
11 Paranoid Kişilikler McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 10)
12 Disosiyatif Kişilikler McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.(Bölüm 15)
13 Vaka Örnekleri ve Formülasyon
14 Vaka Örnekleri ve Formülasyon
15 Vaka Örnekleri ve Formülasyon
16 Final sınavı

 

Ders Kitabı
McWilliams, N. (2011). Psychoanalytic diagnosis: Understanding personality structure in the clinical process (2nd ed.). Guilford Press.
 
Lingiardi, V., & McWilliams, N. (Eds.). (2017). Psychodynamic diagnostic manual: PDM-2 (2nd ed.). The Guilford Press.

 

Önerilen Okumalar/Materyaller
Akhtar, S. (1994) Object Constancy and Adult Psychopathology. International Journal of Psychoanalysis 75:441-455
Balint, M. (1969) Trauma and Object Relationship. International Journal of Psychoanalysis 50:429-435
Bion, W. R. (2013) Attacks on Linking. Psychoanalytic Quarterly 82:285-300
Bollas, C. (2013) Catch Them before They Fall: The Psychoanalysis of Breakdown. London & New York: Routledge, 2013, 143 pp.
Freud, A. (1936). The Ego and The Mechanisms of Defense. 
Freud, S. (1905) Fragment of an Analysis of a Case of Hysteria (1905 [1901]). The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud 7:1-122
Green, A. (1986). The Dead Mother. in On Private Madness.
Kernberg, O. F. (1970) A Psychoanalytic Classification of Character Pathology. Journal of the American Psychoanalytic Association 18:800-822
Kernberg, O. F. (1970) Factors in the Psychoanalytic Treatment of Narcissistic Personalities. Journal of the American Psychoanalytic Association 18:51-85
Kernberg, O. F. (1988) Clinical Dimensions of Masochism. Journal of the American Psychoanalytic Association 36:1005-1029
Kernberg, O. F. (2007) The Almost Untreatable Narcissistic Patient. Journal of the American Psychoanalytic Association 55:503-539
Khan, M. R. (1960) Clinical Aspects of the Schizoid Personality: Affects and Technique. International Journal of Psychoanalysis 41:430-436
Khan, M. R. (1966) Role of Phobic and Counterphobic Mechanisms and Separation Anxiety in Schizoid Character Formation. International Journal of Psychoanalysis 47:306-312
Klein, M. (1946) Notes on Some Schizoid Mechanisms. International Journal of Psychoanalysis 27:99-110
Klein, M. (1948) A Contribution to the Theory of Anxiety and Guilt. International Journal of Psychoanalysis 29:114-123
Kohut, H. (1966) Forms and Transformations of Narcissism. Journal of the American Psychoanalytic Association 14:243-272
Lenzenweger M. F.,Clarkin J. F. (2004) Major Theories of Personality Disorder (Chapter 3: A Psychoanalytic Theory of Personality Disorders by Kernberg & Caligor)
Marty, P. (1968) A Major Process of Somatization: The Progressive Disorganization. International Journal of Psychoanalysis 49:246-249
McDougall, J. (1974) The Psychosoma and the Psychoanalytic Process. International Review of Psychoanalysis 1:437-459
McDougall, J. (2000) Theatres of the psyche. Journal of Analytical Psychology 45:45-64
Ogden, T. H. (1979) On Projective Identification. International Journal of Psychoanalysis 60:357-373
Racamier, P. (2014) On Narcissistic Perversion. International Journal of Psychoanalysis 95:119-132
Rycroft, C. (1960) The Analysis of a Paranoid Personality. International Journal of Psychoanalysis 41:59-69
Segal, H. (1957) Notes on Symbol Formation. International Journal of Psychoanalysis 38:391-397
Winnicott, D. W. (1949) Hate in the Counter-Transference. International Journal of Psychoanalysis 30:69-74
Winnicott, D. W. (1974) Fear of Breakdown. International Review of Psychoanalysis 1:103-107
Winnicott, D. W. (2016). The Theory of the Parent-Infant Relationship. The Collected Works of D. W. Winnicott, 141-158.

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
40
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
2
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
6
84
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
20
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
33
33
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
1
40
40
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

X
2

Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler.

X
3

Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır.

X
4

Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular.

X
5

Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar.

X
6

Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir.

X
7

Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir.

X
8

Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder.

X
9

İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar.

X
10

Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur.

X
11

Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur.

X
12

Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.

X
13

Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.