LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı (Tezli)
CPSY 514 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Klinik Öngörüşme
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
CPSY 514
|
Güz/Bahar
|
1
|
2
|
2
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında danışanı yardım aramaya yönlendiren sorunların doğasını anlama, danışanın olası tanısı hakkında bilgi edinme, danışan için uygun olacak tedaviye karar verme veya yönlendirme amacıyla kişiden ilgili bilgileri toplama amacıyla yapılan öngörüşme süreciyle ilgili bilgiler aktarılacaktır. Bu ders sonunda öğrencilerin etkin dinleme ve gözlem yapma, ilişki kurma, tanıya özgü sorgulamada bulunma, kişisel öykü alma, görüşmeyi tanı kapsamında şekillendirme ve görüşme raporu yazma becerilerinin gelişmesi hedeflenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Etkin dinleme ve gözlem yapma, ilişki kurma, tanıya özgü sorgulamada bulunma, kişisel öykü alma, görüşmeyi tanı kapsamında şekillendirme ve görüşme raporu yazma becerilerinin gelişmesi hedeflenmektedir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Klinik Görüşmeye Giriş | |
2 | Temel etik konular. Öz-farkındalık. Klinik görüşme düzeni. | Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 1 & 2 |
3 | Dinleme ve gözlem becerileri. Teşvik edici ifadeler, yeniden ifade etme ve özetleme. Yönlendirici dinleme teknikleri. | Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 3 |
4 | Soru sorma: Kapalı, açık, projektif ve terapötik sorular | Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 4 |
5 | Duygunun yansıtılması ve empati: İlişki becerileri. | Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 5, Morrison, J. (2019). First Interview (4. Baskı). The Guilford Press. Bölüm 7 |
6 | Klinik görüşmeyi yapılandırma ve odağını belirleme | Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 6, Morrison, J. (2019). First Interview (4. Baskı). The Guilford Press. Bölüm 1 & 2 |
7 | Klinik öngörüşmenin yapısı ve teknikleri | Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 7, Morrison, J. (2019). First Interview (4. Baskı). The Guilford Press. Bölüm 5, 6 & 8 |
8 | Hedef odaklı görüşme: Ruhsal Durum Muayenesi | Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 8, Morrison, J. (2019). First Interview (4. Baskı). The Guilford Press. Bölüm 11 & 12 |
9 | Hedef odaklı görüşme: İntihar ve şiddet riskinin değerlendirilmesi | Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 9; Morrison, J. (2019). First Interview (4. Baskı). The Guilford Press. Bölüm 9 |
10 | Tanı koyma ve tedavi planı | Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 10; Morrison, J. (2019). First Interview (4. Baskı). The Guilford Press. Bölüm 13 |
11 | Görüşmeler | |
12 | Görüşmeler | |
13 | Görüşmeler | |
14 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
15 | - | |
16 | - |
Ders Kitabı | Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5th Edition). Wiley. Morrison, J. (2019). First Interview (4th Edition). The Guilford Press. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama |
1
|
40
|
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
4
|
56
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
20
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
29
|
29
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
40
|
40
|
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
X | ||||
2 | Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler. |
X | ||||
3 | Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır. |
X | ||||
4 | Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular. |
X | ||||
5 | Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar. |
X | ||||
6 | Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir. |
X | ||||
7 | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
X | ||||
8 | Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder. |
X | ||||
9 | İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar. |
X | ||||
10 | Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur. |
X | ||||
11 | Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur. |
X | ||||
12 | Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
X | ||||
13 | Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
‘Psikolojik merkez’ İzmir’in hizmetinde
Psikolojik desteğe ihtiyaç duyan kişilere en uygun şartlarda hizmet verilmesi amacıyla İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) bünyesinde faaliyete geçen Psikoloji Uygulama ve Araştırma