Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı (Tezli)

CPSY 514 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Klinik Öngörüşme
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CPSY 514
Güz/Bahar
1
2
2
7.5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu ders kapsamında danışanı yardım aramaya yönlendiren sorunların doğasını anlama, danışanın olası tanısı hakkında bilgi edinme, danışan için uygun olacak tedaviye karar verme veya yönlendirme amacıyla kişiden ilgili bilgileri toplama amacıyla yapılan öngörüşme süreciyle ilgili bilgiler aktarılacaktır. Bu ders sonunda öğrencilerin etkin dinleme ve gözlem yapma, ilişki kurma, tanıya özgü sorgulamada bulunma, kişisel öykü alma, görüşmeyi tanı kapsamında şekillendirme ve görüşme raporu yazma becerilerinin gelişmesi hedeflenmektedir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Temel klinik öngörüşme tekniklerini açıklayabilecektir.
  • Etkin dinleme ve gözlemleme stratejilerini kullanabilecektir.
  • Danışanın kişisel tarihçesini etkili şekilde sorgulayabilecektir.
  • Psikopatolojilere özgü sorgulama yöntemlerini karşılaştırabilecektir.
  • Danışan ile etkili bir iletişimin kurulabilmesi için süreci yönetebilecektir.
  • Edindiği kuramsal bilgiler ışığında, öngörüşme sürecini formüle edebilecektir.
Ders Tanımı Etkin dinleme ve gözlem yapma, ilişki kurma, tanıya özgü sorgulamada bulunma, kişisel öykü alma, görüşmeyi tanı kapsamında şekillendirme ve görüşme raporu yazma becerilerinin gelişmesi hedeflenmektedir.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Klinik Görüşmeye Giriş
2 Temel etik konular. Öz-farkındalık. Klinik görüşme düzeni. Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 1 & 2
3 Dinleme ve gözlem becerileri. Teşvik edici ifadeler, yeniden ifade etme ve özetleme. Yönlendirici dinleme teknikleri. Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 3
4 Soru sorma: Kapalı, açık, projektif ve terapötik sorular Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 4
5 Duygunun yansıtılması ve empati: İlişki becerileri. Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 5, Morrison, J. (2019). First Interview (4. Baskı). The Guilford Press. Bölüm 7
6 Klinik görüşmeyi yapılandırma ve odağını belirleme Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 6, Morrison, J. (2019). First Interview (4. Baskı). The Guilford Press. Bölüm 1 & 2
7 Klinik öngörüşmenin yapısı ve teknikleri Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 7, Morrison, J. (2019). First Interview (4. Baskı). The Guilford Press. Bölüm 5, 6 & 8
8 Hedef odaklı görüşme: Ruhsal Durum Muayenesi Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 8, Morrison, J. (2019). First Interview (4. Baskı). The Guilford Press. Bölüm 11 & 12
9 Hedef odaklı görüşme: İntihar ve şiddet riskinin değerlendirilmesi Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 9; Morrison, J. (2019). First Interview (4. Baskı). The Guilford Press. Bölüm 9
10 Tanı koyma ve tedavi planı Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5. Baskı). Wiley. Bölüm 10; Morrison, J. (2019). First Interview (4. Baskı). The Guilford Press. Bölüm 13
11 Görüşmeler
12 Görüşmeler
13 Görüşmeler
14 Dönemin gözden geçirilmesi
15 -
16 -

 

Ders Kitabı

Sommers – Flanagan, J. & Sommers – Flanagan R. (2015). Clinical Interviewing. (5th Edition). Wiley.

Morrison, J. (2019). First Interview (4th Edition). The Guilford Press.

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
1
40
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
3
70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
32
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
4
56
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
20
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
29
29
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
1
40
40
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

X
2

Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler.

X
3

Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır.

X
4

Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular.

X
5

Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar.

X
6

Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir.

X
7

Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir.

X
8

Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder.

X
9

İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar.

X
10

Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur.

X
11

Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur.

X
12

Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.

X
13

Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.