LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı (Tezli)
CPSY 522 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Aile ve Çift Terapileri
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
CPSY 522
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaGrup çalışmasıSoru & CevapAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste, aile ve çift terapilerinin temel ilkeleri ve bu ilkelerin aile sistemine uygulanışı işlenecektir. Amaç, aile sistemini ve alt sistemlerini kavrayabilmek, farklı aile ve çift terapi yöntemlerini karşılaştırmak ve örneklendirmektir. Aile ve aile bireylerinin ruh sağlığını etkileyen koşulları derinlemesine anlayabilmek, aile içi patolojik ilişki örüntüleri ve özellikleri ile ilgili kuram ve araştırmaların gözden geçirilmesi hedeflenmektedir |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, aile ve aile bireylerinin ruh sağlığını derinlemesine etkileyen koşulları anlamaya ve aile içi patolojik ilişki örüntüleri ve özellikleri ile ilgili kuramları açıklayabilmeye odaklanmaktadır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ders tanıtımı | |
2 | Yakın İlişkilerle ilgili Farklı Bakış Açıları | Olson, D., DeFrain, J., & Skogrand, L. (2019). Marriages and families: Intimacy, diversity, and strengths (9th Edition). New York, NY: McGraw Hill. ISBN:978-1-259-91429-4 (1. Bölüm) |
3 | Aile Biliminin Tarihi ve Aile Terapisinin Evrimi | Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 (2. Bölüm) Olson, D., DeFrain, J., & Skogrand, L. (2019). Marriages and families: Intimacy, diversity, and strengths (9th Edition). New York, NY: McGraw Hill. ISBN:978-1-259-91429-4 (3. Bölüm) |
4 | Evlilik ve Aile Dinamiklerini Anlama/Ailenin Gelimi: Süreklilik ve Değişim | Olson, D., DeFrain, J., & Skogrand, L. (2019). Marriages and families: Intimacy, diversity, and strengths (9th Edition). New York, NY: McGraw Hill. ISBN:978-1-259-91429-4 (3. Bölüm) Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Edition). Cengage Learning. ISBN: 978-1111828806 (2. Bölüm) Tanner, L. R., Haddock, S. A., Zimmerman, T. S., & Lund, L. K. (2003). Images of couples and families in Disney feature-length animated films. The American Journal of Family Therapy, 31(5), 355-373. |
5 | Aile Sistemler Yaklaşımı | Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Edition). Cengage Learning. ISBN: 978-1111828806 (4. Bölüm) Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 (4. Bölüm) Olson, D., DeFrain, J., & Skogrand, L. (2019). Marriages and families: Intimacy, diversity, and strengths (9th Edition). New York, NY: McGraw Hill. ISBN:978-1-259-91429-4 (3. Bölüm) Karakurt, G., & Silver, K. E. (2014). Therapy for childhood sexual abuse survivors using attachment and family systems theory orientations. The American journal of family therapy, 42(1), 79-91. Ng, K. M., & Smith, S. D. (2006). The relationships between attachment theory and intergenerational family systems theory. The Family Journal, 14(4), 430-440. |
6 | Aile Sistemler Yaklaşımı | Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Edition). Cengage Learning. ISBN: 978-1111828806 (4. Bölüm) Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 (4. Bölüm) Olson, D., DeFrain, J., & Skogrand, L. (2019). Marriages and families: Intimacy, diversity, and strengths (9th Edition). New York, NY: McGraw Hill. ISBN:978-1-259-91429-4 (3. Bölüm) Hooper, L. M. (2007). The application of attachment theory and family systems theory to the phenomena of parentification. The Family Journal, 15(3), 217-223. Haskins, C. (2003). Treating sibling incest using a family systems approach. Journal of Mental Health Counseling, 25(4), 337-350. |
7 | Bowen Aile Sistemler Kuramı | Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Edition). Cengage Learning. ISBN: 978-1111828806 (8. Bölüm) Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 (5. Bölüm) Heiden Rootes, K. M., Jankowski, P. J., & Sandage, S. J. (2010). Bowen family systems theory and spirituality: Exploring the relationship between triangulation and religious questing. Contemporary Family Therapy, 32, 89-101. Erdem, G., & Safi, O. A. (2018). The cultural lens approach to Bowen family systems theory: Contributions of family change theory. Journal of Family Theory & Review, 10(2), 469-483. |
8 | Bowen Aile Sistemler Kuramı | Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Edition). Cengage Learning. ISBN: 978-1111828806 (8. Bölüm) Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 (5. Bölüm) Peleg-Popko, O. (2002). Bowen theory: A study of differentiation of self, social anxiety, and physiological symptoms. Contemporary Family Therapy, 24, 355-369. Willis, K., Miller, R. B., Yorgason, J., & Dyer, J. (2021). Was bowen correct? The relationship between differentiation and triangulation. Contemporary Family Therapy, 43, 1-11. |
9 | Minuchin Yapısal Aile Terapisi | Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 - 7. Bölüm (ss. 110-128) Parker, M. L., & Molteni, J. (2017). Structural family therapy and autism spectrum disorder: Bridging the disciplinary divide. The American Journal of Family Therapy, 45(3), 135-148. Negash, S., & Morgan, M. L. (2016). A family affair: Examining the impact of parental infidelity on children using a structural family therapy framework. Contemporary Family Therapy, 38, 198-209. |
10 | Minuchin Yapısal Aile Terapisi | Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 - 7. Bölüm (ss. 110-128) Eddy, B. P., Clayton, C., & Hertlein, K. M. (2020). Our family is a team: A structural family therapy tool for counselors. Journal of Creativity in Mental Health, 1-14. Chappelle, N., & Tadros, E. (2021). Using structural family therapy to understand the impact of poverty and trauma on African American adolescents. The Family Journal, 29(2), 237-244. Pak, M. D., & Öztürk, B. (2019). Yapısal aile terapisi kuramı ekseninde "İstanbullu Gelin" dizisinin analizi. Journal of International Social Research, 12(65), 1202-1208. |
11 | Satir Deneyimsel Aile Terapisi | Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 – 8. Bölüm (ss. 129-147) Allen, E. E., Anaya, I. M., Dearing, T. A., D’Aniello, C., Roberts, F. E., & Smith, M. (2022). Satir Family Therapy and Adolescent Mental Health Implications of COVID-19. The American Journal of Family Therapy, 1-14. Lau, W. K. W., Leung, P. P. Y., & Chung, C. L. P. (2019). Effects of the Satir model on mental health: A randomized controlled trial. Research on Social Work Practice, 29(7), 775-785. |
12 | Satir Deneyimsel Aile Terapisi | Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 – 8. Bölüm (ss. 129-147) Banmen, J. (2002). The Satir model: Yesterday and today. Contemporary Family Therapy, 24(1), 7-22. |
13 | Profesyonel Meseleler ve Etik Uygulamalar | Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Edition). Cengage Learning. ISBN: 978-1111828806 (6. Bölüm) Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 (3. Bölüm) Hertlein, K. M., Blumer, M. L., & Mihaloliakos, J. H. (2015). Marriage and family counselors’ perceived ethical issues related to online therapy. The Family Journal, 23(1), 5-12. |
14 | Dönemin gözden geçirilmesi | - |
15 | - | - |
16 | - | - |
Ders Kitabı | Zorunlu Ders Kitapları: Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Edition). Cengage Learning. ISBN: 978-1111828806
Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156
Olson, D., DeFrain, J., & Skogrand, L. (2019). Marriages and families: Intimacy, diversity, and strengths (9th Edition). New York, NY: McGraw Hill. ISBN:978-1-259-91429-4
Tavsiye Edilen Kitaplar: Glick, I. D., Rait, D. S., Heru, A. M., & Ascher, M. (2016). Couples and family therapy in clinical practice (5th Edition). Wiley-Blackwell. ISBN: 978-1118897256
Patterson, J., Williams, L., Edwards, T. M., Chamow, L., & Grauf-Grounds, C. (2018). Essential skills in family therapy: From the first interview to termination (3rd Edition). Guilford Publications. ISBN: 9781462533435 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Ders slaytları Güncel makaleler |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
40
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje |
1
|
40
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
58
|
58
|
Proje |
1
|
77
|
77
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
X | ||||
2 | Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler. |
X | ||||
3 | Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır. |
X | ||||
4 | Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular. |
X | ||||
5 | Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar. |
X | ||||
6 | Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir. |
X | ||||
7 | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir. |
X | ||||
8 | Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder. |
X | ||||
9 | İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar. |
X | ||||
10 | Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur. |
X | ||||
11 | Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur. |
X | ||||
12 | Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
X | ||||
13 | Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
‘Psikolojik merkez’ İzmir’in hizmetinde
Psikolojik desteğe ihtiyaç duyan kişilere en uygun şartlarda hizmet verilmesi amacıyla İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) bünyesinde faaliyete geçen Psikoloji Uygulama ve Araştırma