Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı (Tezli)

CPSY 522 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Aile ve Çift Terapileri
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CPSY 522
Güz/Bahar
3
0
3
7.5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Grup çalışması
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu derste, aile ve çift terapilerinin temel ilkeleri ve bu ilkelerin aile sistemine uygulanışı işlenecektir. Amaç, aile sistemini ve alt sistemlerini kavrayabilmek, farklı aile ve çift terapi yöntemlerini karşılaştırmak ve örneklendirmektir. Aile ve aile bireylerinin ruh sağlığını etkileyen koşulları derinlemesine anlayabilmek, aile içi patolojik ilişki örüntüleri ve özellikleri ile ilgili kuram ve araştırmaların gözden geçirilmesi hedeflenmektedir
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Aile ve çift terapisinin tarihsel gelişimini değerlendirebileceklerdir.
  • Aile ve çift terapilerinde yaygın kullanılan temel yaklaşımları açıklayabileceklerdir.
  • Günümüz aile ve çift terapilerinde hakim olan çeşitli yaklaşımları birbirleriyle kıyaslayabileceklerdir
  • Aile içi patolojik ilişki örüntüleri aile terapilerine ilişkin kuramlar açısından tartışabileceklerdir.
  • Farklı kuramların müdahale tekniklerini örneklendirebileceklerdir
Ders Tanımı Bu ders, aile ve aile bireylerinin ruh sağlığını derinlemesine etkileyen koşulları anlamaya ve aile içi patolojik ilişki örüntüleri ve özellikleri ile ilgili kuramları açıklayabilmeye odaklanmaktadır.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders tanıtımı
2 Yakın İlişkilerle ilgili Farklı Bakış Açıları Olson, D., DeFrain, J., & Skogrand, L. (2019). Marriages and families: Intimacy, diversity, and strengths (9th Edition). New York, NY: McGraw Hill. ISBN:978-1-259-91429-4 (1. Bölüm)
3 Aile Biliminin Tarihi ve Aile Terapisinin Evrimi Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 (2. Bölüm) Olson, D., DeFrain, J., & Skogrand, L. (2019). Marriages and families: Intimacy, diversity, and strengths (9th Edition). New York, NY: McGraw Hill. ISBN:978-1-259-91429-4 (3. Bölüm)
4 Evlilik ve Aile Dinamiklerini Anlama/Ailenin Gelimi: Süreklilik ve Değişim Olson, D., DeFrain, J., & Skogrand, L. (2019). Marriages and families: Intimacy, diversity, and strengths (9th Edition). New York, NY: McGraw Hill. ISBN:978-1-259-91429-4 (3. Bölüm) Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Edition). Cengage Learning. ISBN: 978-1111828806 (2. Bölüm) Tanner, L. R., Haddock, S. A., Zimmerman, T. S., & Lund, L. K. (2003). Images of couples and families in Disney feature-length animated films. The American Journal of Family Therapy, 31(5), 355-373.
5 Aile Sistemler Yaklaşımı Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Edition). Cengage Learning. ISBN: 978-1111828806 (4. Bölüm) Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 (4. Bölüm) Olson, D., DeFrain, J., & Skogrand, L. (2019). Marriages and families: Intimacy, diversity, and strengths (9th Edition). New York, NY: McGraw Hill. ISBN:978-1-259-91429-4 (3. Bölüm) Karakurt, G., & Silver, K. E. (2014). Therapy for childhood sexual abuse survivors using attachment and family systems theory orientations. The American journal of family therapy, 42(1), 79-91. Ng, K. M., & Smith, S. D. (2006). The relationships between attachment theory and intergenerational family systems theory. The Family Journal, 14(4), 430-440.
6 Aile Sistemler Yaklaşımı Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Edition). Cengage Learning. ISBN: 978-1111828806 (4. Bölüm) Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 (4. Bölüm) Olson, D., DeFrain, J., & Skogrand, L. (2019). Marriages and families: Intimacy, diversity, and strengths (9th Edition). New York, NY: McGraw Hill. ISBN:978-1-259-91429-4 (3. Bölüm) Hooper, L. M. (2007). The application of attachment theory and family systems theory to the phenomena of parentification. The Family Journal, 15(3), 217-223. Haskins, C. (2003). Treating sibling incest using a family systems approach. Journal of Mental Health Counseling, 25(4), 337-350.
7 Bowen Aile Sistemler Kuramı Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Edition). Cengage Learning. ISBN: 978-1111828806 (8. Bölüm) Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 (5. Bölüm) Heiden Rootes, K. M., Jankowski, P. J., & Sandage, S. J. (2010). Bowen family systems theory and spirituality: Exploring the relationship between triangulation and religious questing. Contemporary Family Therapy, 32, 89-101. Erdem, G., & Safi, O. A. (2018). The cultural lens approach to Bowen family systems theory: Contributions of family change theory. Journal of Family Theory & Review, 10(2), 469-483.
8 Bowen Aile Sistemler Kuramı Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Edition). Cengage Learning. ISBN: 978-1111828806 (8. Bölüm) Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 (5. Bölüm) Peleg-Popko, O. (2002). Bowen theory: A study of differentiation of self, social anxiety, and physiological symptoms. Contemporary Family Therapy, 24, 355-369. Willis, K., Miller, R. B., Yorgason, J., & Dyer, J. (2021). Was bowen correct? The relationship between differentiation and triangulation. Contemporary Family Therapy, 43, 1-11.
9 Minuchin Yapısal Aile Terapisi Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 - 7. Bölüm (ss. 110-128) Parker, M. L., & Molteni, J. (2017). Structural family therapy and autism spectrum disorder: Bridging the disciplinary divide. The American Journal of Family Therapy, 45(3), 135-148. Negash, S., & Morgan, M. L. (2016). A family affair: Examining the impact of parental infidelity on children using a structural family therapy framework. Contemporary Family Therapy, 38, 198-209.
10 Minuchin Yapısal Aile Terapisi Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 - 7. Bölüm (ss. 110-128) Eddy, B. P., Clayton, C., & Hertlein, K. M. (2020). Our family is a team: A structural family therapy tool for counselors. Journal of Creativity in Mental Health, 1-14. Chappelle, N., & Tadros, E. (2021). Using structural family therapy to understand the impact of poverty and trauma on African American adolescents. The Family Journal, 29(2), 237-244. Pak, M. D., & Öztürk, B. (2019). Yapısal aile terapisi kuramı ekseninde "İstanbullu Gelin" dizisinin analizi. Journal of International Social Research, 12(65), 1202-1208.
11 Satir Deneyimsel Aile Terapisi Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 – 8. Bölüm (ss. 129-147) Allen, E. E., Anaya, I. M., Dearing, T. A., D’Aniello, C., Roberts, F. E., & Smith, M. (2022). Satir Family Therapy and Adolescent Mental Health Implications of COVID-19. The American Journal of Family Therapy, 1-14. Lau, W. K. W., Leung, P. P. Y., & Chung, C. L. P. (2019). Effects of the Satir model on mental health: A randomized controlled trial. Research on Social Work Practice, 29(7), 775-785.
12 Satir Deneyimsel Aile Terapisi Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 – 8. Bölüm (ss. 129-147) Banmen, J. (2002). The Satir model: Yesterday and today. Contemporary Family Therapy, 24(1), 7-22.
13 Profesyonel Meseleler ve Etik Uygulamalar Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Edition). Cengage Learning. ISBN: 978-1111828806 (6. Bölüm) Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon. ISBN: 0205496156 (3. Bölüm) Hertlein, K. M., Blumer, M. L., & Mihaloliakos, J. H. (2015). Marriage and family counselors’ perceived ethical issues related to online therapy. The Family Journal, 23(1), 5-12.
14 Dönemin gözden geçirilmesi -
15 - -
16 - -

 

Ders Kitabı

Zorunlu Ders Kitapları:

Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2012). Family therapy: An overview (8th Edition). Cengage Learning.

ISBN: 978-1111828806

 

Nichols, M. P., & Schwartz, R. C. (2014). The essentials of family therapy (6th Edition). Boston: Allyn and Bacon.

ISBN: 0205496156

 

Olson, D., DeFrain, J., & Skogrand, L. (2019). Marriages and families: Intimacy, diversity, and strengths (9th Edition). New York, NY: McGraw Hill.

ISBN:978-1-259-91429-4

 

Tavsiye Edilen Kitaplar:

Glick, I. D., Rait, D. S., Heru, A. M., & Ascher, M. (2016). Couples and family therapy in clinical practice (5th Edition). Wiley-Blackwell.

ISBN: 978-1118897256

 

Patterson, J., Williams, L., Edwards, T. M., Chamow, L., & Grauf-Grounds, C. (2018). Essential skills in family therapy: From the first interview to termination (3rd Edition). Guilford Publications.

ISBN: 9781462533435

Önerilen Okumalar/Materyaller

Ders slaytları

Güncel makaleler

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
1
40
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
20
Proje
1
40
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
Final Sınavı
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
2
60
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
3
42
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
58
58
Proje
1
77
77
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
0
Final Sınavı
0
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

X
2

Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler.

X
3

Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır.

X
4

Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular.

X
5

Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar.

X
6

Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir.

X
7

Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir.

X
8

Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder.

X
9

İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar.

X
10

Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur.

X
11

Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur.

X
12

Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.

X
13

Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.