Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

Klinik Psikoloji Yüksek Lisans Programı (Tezli)

CPSY 523 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Ölçek Geliştirme ve Uyarlama
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
CPSY 523
Güz/Bahar
3
0
3
7.5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere psikometrinin esaslarının, teknik ve yöntemsel prensiplerinin ve ayrıca psikometrinin gelişim sürecindeki ve şu andaki yaklaşımlarının tanıtılmasıdır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Ölçek düzeyleri, puan transformasyonları ve normları açıklayabilecektir.
  • Psikometrinin güvenirlik ve geçerlik gibi tekniklerinin teorik temellerini tanımlayabilecektir.
  • Bu teknikleri gerçek veri setlerinde uygulayabilecektir.
  • Analizler sonucunda elde edilen sonuçları yorumlayabilecektir.
  • Gerçek veri setlerinden elde edilen sonuçları raporlayabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders öğrencileri; psikolojik testlerin doğası, amaçları ve kullanımı, psikometrinin tarihsel gelişimi, psikometride etik, psikometriyle ilgili temel istatistiksel kavramlar, normlar ve test puanlarının yorumlanması, klasik test kuramındaki güvenirlik ve türleri ile geçerlik ve geçerlikle ilgili yapılan çalışmaların türleri konusunda bilgilendirmek üzere düzenlenmiştir

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
X
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Ders İçeriğinin Gözden Geçirilmesi ve Psikolojik Ölçümün Önemi Furr, R. M. & Bacharach, V. R. (2013). Psychometrics: An Introduction (2nd ed.). Sage (Chapter 2)
2 Psikolojik Test Etmenin Tarihi Kaplan, R. M. & Saccuzzo, D. P. (2009). Psychological Testing: Priciples, Applicationsi and Issues (7th ed.). Wadsworth Cengage Learning (Chapter 1) and Gregory, R. J. (2011). Psychological Testing: History, Priciples, and Applications (6th ed.). Allyn & Bacon (Chapter 1)
3 Ölçmede Temel Kavramlar Furr, R. M. & Bacharach, V. R. (2013). Psychometrics: An Introduction (2nd ed.). Sage (Chapter 2-3) and Murphy, K. R. & Davidshofer, C. O. (2005). Psychological Testing: Priciples and Applications (6th ed.). Pearson (Chapter 4)
4 Dönüştürmeler ve Normlar Murphy, K. R. & Davidshofer, C. O. (2005). Psychological Testing: Priciples and Applications (6th ed.). Pearson (Chapter 5) and Coaley, K. (2010). An Introduction to Psychological Assessment and Psychometrics (1st ed.). Sage (Chapter 3)
5 Test Boyutluluğu ve Faktör Analizi Furr, R. M. & Bacharach, V. R. (2013). Psychometrics: An Introduction (2nd ed.). Sage (Chapter 4)
6 Ara Sınav I
7 Güvenirlik Furr, R. M. & Bacharach, V. R. (2013). Psychometrics: An Introduction (2nd ed.). Sage (Chapter 5) and Murphy, K. R. & Davidshofer, C. O. (2005). Psychological Testing: Priciples and Applications (6th ed.). Pearson (Chapter 6)
8 Güvenirlik Furr, R. M. & Bacharach, V. R. (2013). Psychometrics: An Introduction (2nd ed.). Sage (Chapter 6)
9 Geçerlik Furr, R. M. & Bacharach, V. R. (2013). Psychometrics: An Introduction (2nd ed.). Sage (Chapter 8) and Kaplan, R. M. & Saccuzzo, D. P. (2009). Psychological Testing: Priciples, Applicationsi and Issues (7th ed.). Wadsworth Cengage Learning (Chapter 5)
10 Geçerlik Furr, R. M. & Bacharach, V. R. (2013). Psychometrics: An Introduction (2nd ed.). Sage (Chapter 9)
11 Ölçmede Yanlılık Furr, R. M. & Bacharach, V. R. (2013). Psychometrics: An Introduction (2nd ed.). Sage (Chapter 10-11) and Kaplan, R. M. & Saccuzzo, D. P. (2009). Psychological Testing: Priciples, Applicationsi and Issues (7th ed.). Wadsworth Cengage Learning (Chapter 19)
12 Ara Sınav II
13 Öğrenci Sunumları
14 Öğrenci Sunumları
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Final

 

Ders Kitabı

Furr, R. M.; Bacharach, V. R. (2013). Psychometrics: An Introduction (2nd ed.). Sage. ISBN: 978-1452256801

Murphy, K. R.; Davidshofer, C. O. (2005). Psychological Testing: Priciples and Applications (6th ed.). Pearson. (3) Kaplan, R. M. & Saccuzzo, D. P. (2009). ISBN: 978-013189172

Psychological Testing: Priciples, Applicationsi and Issues (7th ed.). Wadsworth Cengage Learning.(4) Gregory, R. J. (2011).  ISBN: 978-1133492016 

An Introduction to Psychological Assessment and Psychometrics (1st ed.). Sage ISBN: 978-1446267158

Psychological Testing: History, Priciples, and Applications (6th ed.). (5) Allyn & Bacon. Coaley, K. (2010).   ISBN-13: 978-0205959259

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
2
40
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
30
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
4
70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
5
80
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
0
Sunum / Jüri Önünde Sunum
2
10
20
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
2
22
44
Final Sınavı
1
33
33
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Lisans yeterliliklerine dayalı olarak Psikoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

X
2

Psikoloji alanı ile ilgili diğer disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar ve edindiği bilgi ve becerileri disiplinler arası boyutta inceler.

X
3

Psikoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere kullanır.

X
4

Belirli bir psikoterapi yaklaşımı çerçevesinde vaka formülasyonu yapabilir ve buna dayalı olarak müdahale tekniklerini uygular.

X
5

Kişilik yapılarını ve psikolojik bozuklukları klinik görüşmelerle değerlendirir ve bir psikolojik değerlendirme fomülasyonunu içeren rapor yazar.

X
6

Alanı ile ilgili olarak karşılaştığı sorunları, bilimsel yöntemler ve araçlar doğrultusunda analiz eder ve çözüm yöntemi geliştirir.

X
7

Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili soruları; bilimsel bir yaklaşım ve yaratıcı bir düşünceyle sorgular ve eleştirel bir şekilde değerlendirir.

X
8

Alanı ile ilgili bilgi birikiminin oluşturulmasında ilgili mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun hareket eder.

X
9

İnsan duygu, düşünce ve davranışını açıklamada genetik, fizyolojik, sosyal ve çevresel faktörlerin etkilerini ayırt eder ve bu faktörlerin karşılıklı etkileşimini anlar ve yorumlar.

X
10

Psikolojik bozuklukların etiyolojisi, belirti kümeleri, gidişatı ve sonlanma özellikleri açısından alanının gerektirdiği ölçüde yeterliliğe sahip olur.

X
11

Alanı ile ilgili takip ettiği güncel çalışmaları ve eleştirel yaklaşımları değerlendirir ve çalışmasına dâhil edebilme yetkinliğine sahip olur.

X
12

Bir yabancı dili kullanarak Psikoloji alanı ile ilgili bilgileri izler ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.

X
13

Psikoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.