İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

    Mimarlık Yüksek Lisans Programı (Tezli)

    ARCH 501 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    Mimarlıkta Kuram ve Eleştiri I
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    ARCH 501
    Güz
    3
    0
    3
    7.5

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    İngilizce
    Dersin Türü
    Zorunlu
    Dersin Düzeyi
    Yüksek Lisans
    Dersin Veriliş Şekli -
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
    Olgu / Vaka çalışması
    Soru & Cevap
    Kritik verme
    Anlatım / Sunum
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü -
    Öğretim Eleman(lar)ı
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Öğrencilerin mimarlık düşüncesine eleştirel bakış açıları geliştirmeleri amacıyla tarihsel metinler ve mimarlık yanısıra çağdaş kültürel kuramlar ve felsefe disiplinlerinin bu metinlere getirdikleri yeni okumalar ve yorumlamaları tartışabilmeleri.
    Öğrenme Çıktıları

    Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

    • 20. Yüzyıldaki mimari kuramları tartışabilecekler.
    • Mimarlık disiplinine güncel kuramlar ile yaklaşabilecekler.
    • Disiplinlerarası düzeyde mimarlık eleştirisi yapabilecekler.
    • Disiplinlerarası akademik araştırma yapabilecekler.
    • Mimarlık alanına etik sorunları yöneltebilecekler.
    • Akademik yazma becerisinin disiplinlerarası bağlamda uygulayabilecekler.
    Ders Tanımı Bu derste mimarlık kuramlarında tarihsel olarak süregiden temalar çağdaş yorumlamalar yoluyla tartışmaya açılır.

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    X
    Destek Dersleri
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık Öğrenme Çıktısı
    1 Ders konularinin tanitimi - Teorilerin mimarliktaki onemi
    2 Akademik Arastirma ve Akademik Makale Yazimi
    3 Modernizm: Teori • Modernizmde Mimari Tasarim ve Representasyon Mallgrave, H. F., & Contandriopoulos, C. (2008). Architectural theory, volume II: An anthology from 1871–2005. Maldwell, MA: Blackwell Publishing seçilmiş Okumalar/ Küçük sınav 1
    4 Modernizmde yapi ve malzeme teknolojileri • Modernizmin sehirler ve dogal cevreyle ilgili soylemleri Thomas L. Schumacher (2005) Horizontality, Journal of Architectural Education, 59:1, 17-26, DOI: 10.1111/ j.1531-314X.2005.00002.x ve Eloísa Petti Pinheiro (2012) New urban forms: the crescents of Bath and Le Corbusier's plan for Rio de Janeiro, Planning Perspectives, 27:1, 121-129, DOI: 10.1080/02665433.2012.629820 / Küçük sınav 2
    5 Modernizmle ilgili odev sunumu: Modernist Mimarlar Araştırması Ödev Teslimi/ Sunum
    6 Yapisalcilik: Teori • Yapisalcilikta Mimari Tasarim ve Representasyon Söderqvist, L. (2011). Structuralism in architecture: A definition, Journal of Aesthetics & Culture, 3(1), 5414. https://doi. org/10.3402/jac.v3i0.5414/ Küçük sınav 3
    7 Postmodernizm: Teori • Postmodernizmde Mimari Tasarim ve Representasyon Jencks, C. (2011) The Story of Post-Modernism: Five Decades of the Ironic, Iconic and Critical in Architecture 1st Edition Wiley, 19-47 / Küçük sınav 4
    8 Postmodern mimaride yapi ve malzeme teknolojileri • Postmodernizmin sehirler ve dogal cevreyle ilgili soylemleri Venturi, Robert; Scott Brown, Denise, and Izenour, Steven (1977). Learning from Las Vegas. MIT Press 1-47/ Küçük sınav 5
    9 Postmodernizmle ilgili odev sunumu: Postmodernizme kritik bir bakış Ödev Teslimi/ Sunum
    10 Mimaride semiotik ve fenomenoloji Mallgrave, H. F., & Contandriopoulos, C. (2008). Architectural theory, volume II: An anthology from 1871–2005. Maldwell, MA: Blackwell Publishing seçilmiş Okumalar / Küçük sınav 6
    11 Yapisalcilik otesi donem ve Dekonstruktivizm: Teori - Yapisalcilik otesi donem ve Dekonstruktivizmde Mimari Tasarim ve Representasyon. Yapisalcilik otesi donem ve dekonstruktivizmde yapi ve malzeme teknolojileri - Yapisalcilik otesi donem ve dekonstruktivizmin sehirler ve dogal cevreyle ilgili soylemleri Mary McLeod (1989) “Architecture and Politics in the Reagan Era: From Postmodernism to Deconstructivism,” Assemblage 8 / Küçük sınav 7
    12 Yapısalcılık ötesi dönem ve Dekonstruktivizm ile ilgili ödev sunumu: Mimarlar Araştırması Ödev Teslimi/ Sunum
    13 Mimarlıkta eleştiri - Temeller Coyne, Dr. R. (2020) “The Production of Architectural Criticism” Architectural Theory Review 16(2) / Küçük sınav 8
    14 Mimarlıkta eleştiri ve güncel mimarlık söylemi Dünya kentlerinden vaka analizleri
    15 Mimarlıkta eleştiri ödevi: İkonik Mimarlık ve eleştiri Ödev Teslimi/ Sunum
    16 Donem degerlendirmesi

     

    Ders Kitabı Yok
    Önerilen Okumalar/Materyaller
    • Thomas L. Schumacher (2005) Horizontality, Journal of Architectural Education, 59:1, 17-26, DOI: 10.1111/ j.1531-314X.2005.00002.x  Eloísa Petti Pinheiro (2012) New urban forms: the crescents of Bath and Le Corbusier's plan for Rio de Janeiro, Planning Perspectives, 27:1, 121-129, DOI: 10.1080/02665433.2012.629820 / 
    • Söderqvist, L. (2011). Structuralism in architecture: A definition, Journal of Aesthetics & Culture, 3(1), 5414. https://doi. org/10.3402/jac.v3i0.5414 
    • Jencks, C. (2011) The Story of Post-Modernism: Five Decades of the Ironic, Iconic and Critical in Architecture 1st Edition 
    • Wiley Venturi, Robert; Scott Brown, Denise, and Izenour, Steven (1977). Learning from Las Vegas. MIT Press. 
    • Mary McLeod (1989) “Architecture and Politics in the Reagan Era: From Postmodernism to Deconstructivism,” Assemblage 8. 
    • Coyne, Dr. R. (2020) “The Production of Architectural Criticism” Architectural Theory Review 16(2) . 
    • Peter Barry, Beginning Theory (Manchester: Manchester University Press, 1995) . 
    • C. Greg Crysler, Stephen Cairns and Hilde Heynen, eds. The SAGE Handbook of Architectural Theory (Sage Publications 2012). 
    • William W. Braham and Jonathan A. Hale, Rethinking Technology: A Reader in Architectural Theory (Oxford: Routledge 2007). 
    • Michael Dear, The Postmodern Urban Condition (Oxford: Blackwell Publishing 2000). 
    • Terry Eagleton, Literary Theory (Minneapolis: The University of Minnesota Press, 2003) 
    • Michael Hays, ed., Architecture Theory Since 1968 (Cambridge Mass.: The MIT Press, 1998) 
    • Neil Leach, ed., Rethinking Architecture (London: Routledge, 1997) 
    • Harry Francis Mallgrave and Christiana Contandriopoulos, eds. Architectural Theory: An Anthology from 1871-2005, Volume II (Oxford: Blackwell Publishing 2008). 
    • Kate Nesbitt, ed., Theorizing a New Agenda for Architecture (New York: Princeton Architectural Press, 1996) 
    • Joan Ockman, ed., Architecture Culture 1943-1968 (New York: Rizzoli1993) 
    • John Reader, Cities: A Magisterial Exploration of the Nature and Impact of the City from Its Beginnings to the Mega-Conurbations of Today (New York: Atlantic Monthly Press 2004) 
    • Felicity D. Scott, Architecture of Techno-utopia: Politics After Modernism (Cambridge Mass.: The MIT Press, 2007)

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
    Katılım
    1
    8
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    Portfolyo
    Ödev
    1
    32
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    4
    20
    Proje
    4
    40
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    Final Sınavı
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    7
    100
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    3
    48
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    0
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    12
    7
    84
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    0
    Portfolyo
    0
    Ödev
    8
    1
    8
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    4
    3
    12
    Proje
    4
    18
    72
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    0
    Final Sınavı
    0
        Toplam
    224

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    PÇ Sub Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1

    Mimarlık alanındaki lisans yeterliklerine dayalı olarak, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

    -
    -
    -
    -
    X
    2

    Mimarlık alanının disiplinlerarası doğasını kavrar ve bu alanda özümsenen bilgiyi ve çözümleme yetilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.

    -
    -
    -
    -
    X
    3

    Mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuram ya da pratikte kullanır.

    -
    -
    -
    -
    X
    4

    Mimarlık alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.

    -
    -
    -
    X
    -
    5

    Mimarlık alanındaki bir sorunu teşhis eder, değerlendirir ve bu beceriyi yayın yapma veya uygulama ile ilişkilendirir.

    -
    -
    -
    X
    -
    6

    Mimarlık alanına ilişkin bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenme sürecini ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür.

    -
    -
    -
    X
    -
    7

    Mimarlık alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.

    -
    X
    -
    -
    -
    8

    Mimarlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulaması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.

    -
    -
    X
    -
    -
    9

    Mekansal ilişkiler ile bunların sosyal boyutlarını yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, ve Mimarlık alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar.

    -
    -
    -
    -
    -
    10

    Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ve profesyonel ortamlarda tartışmalara katılır.

    -
    -
    -
    -
    X

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

     


    YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin