LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Mimarlık Yüksek Lisans Programı (Tezli)
ARCH 501 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Mimarlıkta Kuram ve Eleştiri I
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
ARCH 501
|
Güz
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaOlgu / Vaka çalışmasıSoru & CevapKritik vermeAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencilerin mimarlık düşüncesine eleştirel bakış açıları geliştirmeleri amacıyla tarihsel metinler ve mimarlık yanısıra çağdaş kültürel kuramlar ve felsefe disiplinlerinin bu metinlere getirdikleri yeni okumalar ve yorumlamaları tartışabilmeleri. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste mimarlık kuramlarında tarihsel olarak süregiden temalar çağdaş yorumlamalar yoluyla tartışmaya açılır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ders konularinin tanitimi - Teorilerin mimarliktaki onemi | |
2 | Akademik Arastirma ve Akademik Makale Yazimi | |
3 | Modernizm: Teori • Modernizmde Mimari Tasarim ve Representasyon | Mallgrave, H. F., & Contandriopoulos, C. (2008). Architectural theory, volume II: An anthology from 1871–2005. Maldwell, MA: Blackwell Publishing seçilmiş Okumalar/ Küçük sınav 1 |
4 | Modernizmde yapi ve malzeme teknolojileri • Modernizmin sehirler ve dogal cevreyle ilgili soylemleri | Thomas L. Schumacher (2005) Horizontality, Journal of Architectural Education, 59:1, 17-26, DOI: 10.1111/ j.1531-314X.2005.00002.x ve Eloísa Petti Pinheiro (2012) New urban forms: the crescents of Bath and Le Corbusier's plan for Rio de Janeiro, Planning Perspectives, 27:1, 121-129, DOI: 10.1080/02665433.2012.629820 / Küçük sınav 2 |
5 | Modernizmle ilgili odev sunumu: Modernist Mimarlar Araştırması | Ödev Teslimi/ Sunum |
6 | Yapisalcilik: Teori • Yapisalcilikta Mimari Tasarim ve Representasyon | Söderqvist, L. (2011). Structuralism in architecture: A definition, Journal of Aesthetics & Culture, 3(1), 5414. https://doi. org/10.3402/jac.v3i0.5414/ Küçük sınav 3 |
7 | Postmodernizm: Teori • Postmodernizmde Mimari Tasarim ve Representasyon | Jencks, C. (2011) The Story of Post-Modernism: Five Decades of the Ironic, Iconic and Critical in Architecture 1st Edition Wiley, 19-47 / Küçük sınav 4 |
8 | Postmodern mimaride yapi ve malzeme teknolojileri • Postmodernizmin sehirler ve dogal cevreyle ilgili soylemleri | Venturi, Robert; Scott Brown, Denise, and Izenour, Steven (1977). Learning from Las Vegas. MIT Press 1-47/ Küçük sınav 5 |
9 | Postmodernizmle ilgili odev sunumu: Postmodernizme kritik bir bakış | Ödev Teslimi/ Sunum |
10 | Mimaride semiotik ve fenomenoloji | Mallgrave, H. F., & Contandriopoulos, C. (2008). Architectural theory, volume II: An anthology from 1871–2005. Maldwell, MA: Blackwell Publishing seçilmiş Okumalar / Küçük sınav 6 |
11 | Yapisalcilik otesi donem ve Dekonstruktivizm: Teori - Yapisalcilik otesi donem ve Dekonstruktivizmde Mimari Tasarim ve Representasyon. Yapisalcilik otesi donem ve dekonstruktivizmde yapi ve malzeme teknolojileri - Yapisalcilik otesi donem ve dekonstruktivizmin sehirler ve dogal cevreyle ilgili soylemleri | Mary McLeod (1989) “Architecture and Politics in the Reagan Era: From Postmodernism to Deconstructivism,” Assemblage 8 / Küçük sınav 7 |
12 | Yapısalcılık ötesi dönem ve Dekonstruktivizm ile ilgili ödev sunumu: Mimarlar Araştırması | Ödev Teslimi/ Sunum |
13 | Mimarlıkta eleştiri - Temeller | Coyne, Dr. R. (2020) “The Production of Architectural Criticism” Architectural Theory Review 16(2) / Küçük sınav 8 |
14 | Mimarlıkta eleştiri ve güncel mimarlık söylemi | Dünya kentlerinden vaka analizleri |
15 | Mimarlıkta eleştiri ödevi: İkonik Mimarlık ve eleştiri | Ödev Teslimi/ Sunum |
16 | Donem degerlendirmesi |
Ders Kitabı | Yok |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
8
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
32
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
4
|
20
|
Proje |
4
|
40
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
7
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
12
|
7
|
84
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
8
|
1
|
8
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
4
|
3
|
12
|
Proje |
4
|
18
|
72
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
224
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Mimarlık alanındaki lisans yeterliklerine dayalı olarak, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
X | ||||
2 | Mimarlık alanının disiplinlerarası doğasını kavrar ve bu alanda özümsenen bilgiyi ve çözümleme yetilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
X | ||||
3 | Mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuram ya da pratikte kullanır. |
X | ||||
4 | Mimarlık alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. |
X | ||||
5 | Mimarlık alanındaki bir sorunu teşhis eder, değerlendirir ve bu beceriyi yayın yapma veya uygulama ile ilişkilendirir. |
X | ||||
6 | Mimarlık alanına ilişkin bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenme sürecini ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. |
X | ||||
7 | Mimarlık alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
X | ||||
8 | Mimarlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulaması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
X | ||||
9 | Mekansal ilişkiler ile bunların sosyal boyutlarını yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, ve Mimarlık alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar. |
|||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ve profesyonel ortamlarda tartışmalara katılır. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest