Dersin Adı |
Mimarlıkta Kuram ve Eleştiri II
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
ARCH 502
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencilerin mimarlık düşüncesine eleştirel bakış açıları geliştirmeleri amacıyla tarihsel metinler ve mimarlık yanısıra çağdaş kültürel kuramlar ve felsefe disiplinlerinin bu metinlere getirdikleri yeni okumalar ve yorumlamaları tartışabilmeleri. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders Mimarlıkta Kuram ve Eleştiri I dersinin devamı niteliğindedir. Tarihsel temalar yanısıra çağdaş mimarlık söylemleri ve mimarlık disiplininin küresellik, sürdürülebilirlik ve dijital tasarım gibi yeni temaları kuramsal açıdan tartışılır. Mimarlık alanındaki yeni dil arayışları, mimarlıktaki yeniliklerle toplumsal alanın yeni bakış açıları çakıştırılarak tartışmaya açılır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Ders konularinin tanitimi | ||
2 | 21. Yuzyilda mimari teori ve kritik | Quiz (Küçük Sınav) • Andrew Leach “Criticality and Operativity” in Jane Rendell, Jonathan Hill, Murray Fraser and Mark Dorian eds. Critical Architecture (New York: Routledge 2007) ISBN13: 978-0-415-41538-1, pp. 14-21 • Naomi Stead “Criticism in/and/of Crisis” in Jane Rendell, Jonathan Hill, Murray Fraser and Mark Dorian eds. Critical Architecture (New York: Routledge 2007) ISBN13: 978-0-415-41538-1, pp. 76-83 | |
3 | Küresellesme ve mimarliktaki yansimalari: Bilgi Cagi ve Ag Toplumu Ikonik mimari Mega-projeler Mimarlikta markalasma | Quiz (Küçük Sınav) • Tai-lok Lui (2008) “City Branding without Content: Hong Kong’s aborted West Kowloon mega-project, 1998-2006” IDPR 30(3), PP. 215-226 | |
4 | Mimaride kritik kulturel perspektifler: Feminist kritik Postkolonyel kritik Kuir kritik | Quiz (Küçük Sınav) Jane Rendell “Tendencies and Trajectories: Feminist Approaches in Architecture” in C. Greg Crysler, Stephen Cairns and Hilde Heynen, eds. The SAGE Handbook of Architectural Theory (Sage Publications 2012). ISBN-13: 978-1412946131, pp. 85-97 | |
5 | 21. Yuzyil mimarisini etkileyen kritik kulturel teoriler ve globallesme hakkinda odev sunumu: Ogrenciler tartisilan konular ile ilgili bir mimari proje secip, bu projenin 5-6 sayfalik bir kritigini rapor halinde yazip, odevleri hakkinda power point sunum hazirlayacaklar. Kritikte secilen teorik cerceveye uygunluk esas alinacaktir. Makale ve proje en gec dersin dorduncu haftasinda secilmis olmalidir. | ||
6 | 21. yuzyil mimarisinde dijital tasarim ve gorsellestirme: Bilgi caginda profesyonel mimarlik Komputasyonal Tasarim Dijital Morfojenesis: Deleuze ve Genetik Algoritmalar | Quiz (Küçük Sınav) • Manuel De Landa (2002) “Deleuze and the Use of Genetic Algorithm in Architecture” in Architectural Design 72(1):9-12. | |
7 | Sanali Insa etmek: 21.yuzyilda yapi teknolojisi ve malzeme secimi: Mimarlarin yapi grubundaki liderligi Daha yuksek ve daha cabuk insa etmek Tasarimda dogru malzeme seciminin onemi, Akıllı bina tasarımı | Quiz (Küçük Sınav) • Arie Grafland and Heidi Sohn“Introduction: Technology, Science and Virtuality” in C. Greg Crysler, Stephen Cairns and Hilde Heynen, eds. The SAGE Handbook of Architectural Theory (Sage Publications 2012). ISBN-13: 978-1412946131, pp. 471-487. | |
8 | Mimarlik ve teknoloji odevi: Ogrenciler gunumuz mimarliginin degerlerini yansitan yeni yapilmis bir mimari proje secip onu teknolojik acidan kritik edecekler. Kritigi 5-6 sayfalik bir makale halinde sunup, powerpoint presentasyon olarak anlatacaklar. Kritikte secilen teorik cerceveye uygunluk esas alinacaktir. Proje secimleri en gec yedinci haftada belirlenecek. | ||
9 | Doga dostu tasarim: Doga dostu tasarim: Surdurulebilir tasarim felsefesi ve mimari pratikteki yeri. Organik/ yesil mimarlik prensipleri. Surdurulebilir tasarimda materyal secimi ve enerji verimi | Quiz (Küçük Sınav) • Ceridwen Owen and Kim Dovey (2008) “Fields of Sustainable Architecture” The Journal of Architecture, 13:1, pp.9-21 | |
10 | Doga dostu tasarim: Yeni akimlar: Biomimkri / Biofilia Kentsel tasarim ve surdurulebilirlik | Quiz (Küçük Sınav) • Rajshekhar Rao (2014) “Biomimicry in Architecture” International Journal of Advanced Research in Civil, Structural, Environmental and Infrastructure Engineering and Developing, Vol. 1 Issue 3. • Judith Heerwagen and Betty Hase (2001) “Building Biophilia: Connecting People to Nature in Building Design” | |
11 | Sürdürülebilir mimarlik: Ogrenciler surdurulebilir/doga dostu bir mimarlik veya kentsel tasarim kurallariyla yeni yapilmis bir proje secip onu kritik edecekler. Kritigi 5-6 sayfalik bir makale halinde sunup, powerpoint presentasyon olarak analatacaklar. Kritikte secilen teorik cerceveye uygunluk esas alinacaktir. Proje secimleri en gec onuncu haftada belirlenecek. | ||
12 | 21.yuzyilda sehir: Mimarlar icin onemi 21. Yuzyilda kentsellesme: Global sehirler, mega-kentler, mega-bölgeler. Marka kentler: Yapisal cevrenin kentsel tanitim ve pazarlamadaki yeri. Splintering (Parcalanmis) Kentlesme: Gunumuzde altyapi aglarinin kentsel cevreyi sosyo-ekonomik olarak bolmesi. Sehirlerdeki aglar: Ulasim, dogal cevre, sosyal aglar. Sehirlerde gecekondulasma ve izinsiz yapilar. | Quiz (Küçük Sınav) • Stephen Graham (2001) “The Spectre of Splintering Metropolis” Cities Vol. 18 no 6pp. 365-368 | |
13 | Turkiye’de Kentsel Donusum: Yeni kentsel paradigma mi | Quiz (Küçük Sınav) | |
14 | 21. Yuzyilda sehir odevi: Ogrenciler 21. Yuzyilda gelismis olan uygulanmis veya uygulanmasi dusunulen degisik sehirlesme fikirlerini inceleyecekler, bir tanesini secip 5-6 sayfalik bir raporda sunumunu ve kritigini yapacaklar. | ||
15 | Donem tekrari | ||
16 | Kolokyum |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
8
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
32
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
4
|
20
|
Proje |
1
|
40
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
7
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
6
|
84
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
8
|
2
|
16
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
4
|
4
|
16
|
Proje |
3
|
20
|
60
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
224
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Mimarlık alanındaki lisans yeterliklerine dayalı olarak, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
2 |
Mimarlık alanının disiplinlerarası doğasını kavrar ve bu alanda özümsenen bilgiyi ve çözümleme yetilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
3 |
Mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuram ya da pratikte kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
4 |
Mimarlık alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
5 |
Mimarlık alanındaki bir sorunu teşhis eder, değerlendirir ve bu beceriyi yayın yapma veya uygulama ile ilişkilendirir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
6 |
Mimarlık alanına ilişkin bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenme sürecini ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
7 |
Mimarlık alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
8 |
Mimarlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulaması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
9 |
Mekansal ilişkiler ile bunların sosyal boyutlarını yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, ve Mimarlık alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
10 |
Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ve profesyonel ortamlarda tartışmalara katılır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..