Dersin Adı |
Çağdaş Mimarlık
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
ARCH 504
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Dönemin değişen anlayışlarını ve temel sorunsallarını mimarlık yazıları ve kuramsal metinler aracılığıyla tartışmak ve eleştirel bir çerçeve içerisinde çağdaş mimarlık konularını değerlendirmek. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, çağdaş mimarlığın son 20 yıldaki mimarlık ve tasarım pratiklerine odaklanan genel bir değerlendirmesidir. Ders kapsamında, teknolojik gelişmelerin yanı sıra sosyal ve çevresel değişimlerle bağlantılı olarak çağdaş mimarlık sahnesindeki tartışma konuları ele alınacaktır. Mimarlıkta tasarım kavrayışlarındaki dönüşümler incelenecek ve son 20 yılda mimarlık pratiğindeki örgütsel, teknolojik ve kültürel değişimler, özellikle Bilgi Teknolojilerinin mimarlık üzerindeki etkisi ve pandeminin bu değişimlere olan yansımaları üzerinde durulacaktır. Dersin amacı, çağdaş mimarlık teorileri, pratikleri ve dönüşümlerine eleştirel bir bakışla teorik bir altyapı sunmaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık | Öğrenme Çıktısı |
1 | Derse giriş | ||
2 | Dijital Mimarlığın Temelleri | 1-Kalay, Y. E. (2006). The impact of information technology on design methods, products and practices. Design studies, 27(3), 357-380. 2-Knight, T., & Stiny, G. (2001). Classical and non-classical computation. Architectural Research Quarterly, 5(4), 355–372. doi:10.1017/S1359135502001410 3-Picon, A. (2016). From authorship to ownership: A historical perspective. Architectural Design, 86(5), 36-41 | |
3 | Dijital Dönüşümün Başlangıcı | 1-Oxman, R. (2006). Theory and design in the first digital age. Design studies, 27(3), 229-265. 2-Kolarevic, B. Introduction in Architecture in the Digital Age: Design and Manufacturing (2003) 3-Terzidis, K. (1992). The role of Computers in Architectural Design. IAPS Proceedings 4-Mitchell, W. J. (1994). Three paradigms for computer-aided design. Automation in Construction, 3(2-3), 239-245 | |
4 | Parametrik Tasarım ve Yeni Formlar | 1-Schumacher, P. (2009). Parametricism: A new global style for architecture and urban design. Architectural design, 79(4), 14-23. 2-Carpo, Mario. “Digital Indeterminism: The New Digital Commons and the Dissolution of Architectural Authorship.” Architecture in Formation, On the Nature of Information in Digital Architecture, edited by Pablo Lorenzo-Eiroa and Aaron Sprecher, Routledge, 2013, pp. 47–52. 3-Peters, B., Peters, T. and Aish, R. (2013). First Build Your Tools. In Inside Smartgeometry (eds B. Peters and T. Peters). Pg 36-49. 4-Silver, M. (2006), Building without drawings: Automason Ver 1.0. Archit Design, 76: 46-51. | |
5 | Mimarlık ve Veri | 1- Cantamessa, M., Montagna, F., Altavilla, S., & Casagrande-Seretti, A. (2020). Data-driven design: the new challenges of digitalization on product design and development. Design Science, 6, e27. doi:10.1017/dsj.2020.25. 2- Kitchin, Rob, Data-Driven, Networked Urbanism (August 10, 2015). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2641802 3- Hensel, D. S., Tyc, J., & Hensel, M. (2022). Data-driven design for Architecture and Environment Integration. SPOOL, 9(1), 19-34. | |
6 | Yapay zeka ve Mimarlık | 1- Leach, Neil, What is AI? In Architecture in the Age of Artificial Intelligence, London : Bloomsbury Publishing, 2021 (pp.15-40). 2-Chaillou, S. (2021). AI and architecture: An experimental perspective. In The Routledge Companion to Artificial Intelligence in Architecture (pp. 420-441). Routledge. | |
7 | Post-Dijital Mimarlık | 1-Eisenman, P. (2013). Architecture after the age of printing (1992). The Digital Turn in Architecture 1992–2012, 15-27. 2-Kolarevic, B. (2008, April). Post-digital architecture: towards integrative design. In First International Conference on Critical Digital: What Matters (s) (pp. 149-156). 3-Guan, R., Lu, J.,Peng, Z. , Wang, X., Applying Digital Technologies in Urban Environment, Encyclopedia of Sustainable Technologies, Volume 2, 2024, pp. 446-458. | |
8 | Ara Tatil | Ara sınav ödevi teslimleri (Çevrimiçi) | |
9 | Mimarlık Pratiği ve Ofislerdeki Değişimler-1 | 1- Kolarevic, B. (2003). Digital master builders? In B. Kolarevic (Ed.), Architecture in the digital age: Design and manufacturing (pp. 97-107). Spon Press. 2- Yaneva, A. (2022). Pandemic variations of design practice. In Architecture After Covid. UK: Bloomsbury Publishing. 3- Carpo, M. “The Office Was Once a Vital Technology, but Its Time May Be Over.” The Architect’s Newspaper, New York (electronic publication, March 2022: https://www.archpaper.com/2022/03/op-ed-office-was-once-a-vital-technology-but-its-time-may-be-over/). | |
10 | Mimarlık Pratiği ve Ofislerdeki Değişimler-2 | 1-Friedman, A. (2017). The cultured corporation: Art, architecture and the postwar office building. In Architectures of Display (pp. 233-248). Routledge. 2-van Berkel, B., & ter Braak, M. (2016). UNStudio: Research and the ritual of sharing in the practice of UNStudio. In The Changing Shape of Practice (pp. 96-107). Routledge. 3-Castle, H. (2006). Unified design: collaborative working at Arup Associates. Architectural Design, 76(4), 98-105. 4-van Berkel, B. (2013). Navigating the Computational Turn. Architectural Design, 83(2), 82-87. | |
11 | Sosyal Sorumluluk ve Toplum Odaklı Tasarım | 1-Aravena, A. (2010). Elemental-Interview. Perspecta, 42, 85-89. 2-Latour, B., & Yaneva, A. (2017). «Give me a gun and I will make all buildings move»: an aNt’s view of architecture. Ardeth. A Magazine on the Power of the Project, (1), 103-111. 3-Halloran, V. (2020). Solving the Housing Crisis Half-a-House at a Time. The University of Miami Inter-American Law Review, 52(1), 95-130. | |
12 | Sürdürülebilirlik ve Malzemelerdeki Değişimler | 1-Yeang, Ken, “Eco-Design and Planning”, Iran: Architecture for Changing Societies, Philip Jodidio (ed.), Torino: Umberto Allemandi & C., 2004, pp.177-181. 2-Garcia, E., Vale, B., (2021). Current Ideas for Future Built Environments. Collapsing Gracefully: Making a Built Environment that is Fit for the Future, 17-47. 3-Bonevac, D. (2010). Is sustainability sustainable?. Academic Questions, 23(1), 84. | |
13 | Gelecekteki Mimarlık | 1-Leach, N. (2009). Digital morphogenesis. Architectural Design, 79(1), 32-37. 2-Maas, W., Arpa, J., & Nilsson, F. (2019). MVRDV+ The Why Factory: Factoring the why in design practice. In The Changing Shape of Architecture (pp. 92-100). Routledge. 3-Mathews, S. (2006). The Fun Palace as virtual architecture: Cedric Price and the practices of indeterminacy. Journal of Architectural Education, 59(3), 39-48. 4- Leach, Neil, The future of the architectural office. In Architecture in the Age of Artificial Intelligence, London : Bloomsbury Publishing, 2021, (pp 115-137). 5- Carpo, M. (2020). Rise of the Machines. Mario Carpo on Robotic Construction.” Artforum 58(7), (pp. 172-179). | |
14 | Vaka incelemeleri | *örnekler daha sonra duyurulacaktır. | |
15 | Genel Değerlendirme | ||
16 | Dönem Ödevi Teslimleri ve Sunumları |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Önerilen Referans Kaynaklar / Recommended Reference Sources: • Charles Jencks & Karl Kropf, Theories and Manifestoes of Contemporary Architecture (Great Britain: Academy Editions, 1997) • K. Michael Hays, Architecture’s Desire: Reading the Late Avant-Garde (Cambridge Mass.: The MIT Press, 2010) • K. Michael Hays, ed., Architecture Theory Since 1968 (Cambridge Mass.: The MIT Press, 1998) |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
14
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo |
1
|
30
|
Ödev |
8
|
40
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
24
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
20
|
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
8
|
6
|
48
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
1
|
4
|
4
|
Ödev |
8
|
1
|
8
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
2
|
2
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
110
|
#
|
PÇ Sub | Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Mimarlık alanındaki lisans yeterliklerine dayalı olarak, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
2 |
Mimarlık alanının disiplinlerarası doğasını kavrar ve bu alanda özümsenen bilgiyi ve çözümleme yetilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
3 |
Mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuram ya da pratikte kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
4 |
Mimarlık alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
5 |
Mimarlık alanındaki bir sorunu teşhis eder, değerlendirir ve bu beceriyi yayın yapma veya uygulama ile ilişkilendirir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
6 |
Mimarlık alanına ilişkin bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenme sürecini ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
7 |
Mimarlık alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
8 |
Mimarlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulaması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
9 |
Mekansal ilişkiler ile bunların sosyal boyutlarını yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, ve Mimarlık alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
10 |
Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ve profesyonel ortamlarda tartışmalara katılır. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..