Dersin Adı |
Kentsel Tasarım Kuramları
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
ARCH 532
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders kentsel tasarım alanındaki kuram ve pratiği tarihsel süreç içerisinde disiplinlerin ve alt disiplin alanlarının ilişkisi üzerinden irdelemeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, kentsel tasarım alanındaki başlıca yaklaşımları tanımlayarak, kentsel tasarımın mekânsal tasarım alanındaki disiplinlerarası konumunu ve önemini geriye dönük bir bakış açısıyla açıklayabileceklerdir. Nihai olarak öğrencilerin günümüzde kentsel tasarım kuramı kapsamında geliştirilen mevcut yaklaşımları sorgulama yetkinliği kazanması amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders mimarlık ve tasarım öğrencilerinin disiplinler arası bir niteliğe sahip olan kentsel tasarım kuram ve uygulamaları konusundaki farkındalıklarını artırmayı içeren, bu anlamda mevcut literatürün irdelenmesi yoluyla öğrencilerin kendi meslek alanlarına ilişkin bakış açılarını zenginleştirmelerinin sağlandığı bir kurguya sahiptir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş ve genel çerçevenin çizilmesi. Ders içeriğinin duyurularak, derse ilişkin kaynak ve okumaların dağıtılması | Ellin, N. (1996). Postmodern Urbanism. Blackwell, Oxford, UK. (Chapter 2 ve 3) • Cuthbert, Alexander. 2006. The Form of Cities: Political Economy and Urban Design. Cambridge, MA: Blackwell. (Chapter 1) • Carmona, M., & Tiesdell, S. (2007). The Urban Design Reader. New York: Architectural Press. • Watson, D., Plattus, A., Shibley, R. (2003), Timesaver Standards for Urban Design, McGraw Hill, USA. |
2 | Kavramsal bilgilendirme: Tarihsel süreç içerisinde planlama ve mimarlık | Ellin, N. (1996). Postmodern Urbanism. Blackwell, Oxford, UK. (Chapter 2 ve 3) • Cuthbert, Alexander. 2006. The Form of Cities: Political Economy and Urban Design. Cambridge, MA: Blackwell. (Chapter 1) • Carmona, M., & Tiesdell, S. (2007). The Urban Design Reader. New York: Architectural Press. • Watson, D., Plattus, A., Shibley, R. (2003), Timesaver Standards for Urban Design, McGraw Hill, USA. |
3 | Kavramsal bilgilendirme: Post – endüstriyel kent | Ellin, N. (1996). Postmodern Urbanism. Blackwell, Oxford, UK. (Chapter 2 ve 3) • Cuthbert, Alexander. 2006. The Form of Cities: Political Economy and Urban Design. Cambridge, MA: Blackwell. (Chapter 1) • Carmona, M., & Tiesdell, S. (2007). The Urban Design Reader. New York: Architectural Press. • Watson, D., Plattus, A., Shibley, R. (2003), Timesaver Standards for Urban Design, McGraw Hill, USA. |
4 | Kavramsal bilgilendirme: Kentsel tasarımın doğuşu | Ellin, N. (1996). Postmodern Urbanism. Blackwell, Oxford, UK. (Chapter 2 ve 3) • Cuthbert, Alexander. 2006. The Form of Cities: Political Economy and Urban Design. Cambridge, MA: Blackwell. (Chapter 1) • Carmona, M., & Tiesdell, S. (2007). The Urban Design Reader. New York: Architectural Press. • Watson, D., Plattus, A., Shibley, R. (2003), Timesaver Standards for Urban Design, McGraw Hill, USA. |
5 | Tasarım bilimlerinde krizi çözücü bir ara disiplin olarak kentsel tasarım | Wyatt, R (2004). “The Great Divide: Differences in Style Between Architects and Urban Planners”. Journal of Architectural and Planning Research, 21(1), 38-54. |
6 | Kentsel tasarımda güncel yaklaşımlar: Yer oluşturma ilkeleri - I | Bollnow, O. F. (1961). Lived-Space. Philosophy Today 5 (1):31. Jacobs, J. (2022) Büyük Amerikan Şehirlerinin Ölümü ve Yaşamı, Metis Yayınları. / Jacobs, J. (1961) The Death and Life of Great American Cities. Gehl, J. (2010) Cities for People. Island Press. |
7 | Kentsel tasarımda güncel yaklaşımlar: Yer oluşturma ilkeleri - II | Bollnow, O. F. (1961). Lived-Space. Philosophy Today 5 (1):31. Jacobs, J. (2022) Büyük Amerikan Şehirlerinin Ölümü ve Yaşamı, Metis Yayınları. / Jacobs, J. (1961) The Death and Life of Great American Cities. Gehl, J. (2010) Cities for People. Island Press. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kentsel tasarımda güncel yaklaşımlar: Yeni Şehircilik akımı - I | Charter of the New Urbanism (www.cnu.org) |
10 | Kentsel tasarımda güncel yaklaşımlar: Yeni Şehircilik akımı - II | Charter of the New Urbanism (www.cnu.org) |
11 | Kentsel tasarım literatür analizi sonuçları | Postmodern Urbanism Chapter 2 ve 3 - Nan Ellin & The Form of Cities Chapter 1 - Cuthbert |
12 | Kentsel tasarım literatür analizi sonuçları | The Urban Design Reader - Carmona & Tiesdell |
13 | Kentsel tasarım literatür analizi sonuçları | Timesaver Standards for Urban Design - Watson |
14 | Kentsel tasarım kuramı üzerine tartışmalar | Tekeli, İ. (1993), Bir Kentsel Tasarım Kuramının Geliştirilmesi Üzerine Düşünceler, Ege Mimarlık,1-2/53, s: 53-58. Carmona M (1998) “Design Control: Bridging the Professional Divide – Part 1: A New Framework” Journal of Urban Design, 3(2): 175-200. Carmona M (1998) “Design Control: Bridging the Professional Divide – Part 2: A New Consensus” Journal of Urban Design, 3(3): 331-358 |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
5
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
15
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
25
|
Final Sınavı |
45
|
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
5
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
10
|
5
|
50
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
35
|
35
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
30
|
30
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
27
|
27
|
Final Sınavı |
35
|
0
|
|
Toplam |
190
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Mimarlık alanındaki lisans yeterliklerine dayalı olarak, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
2 |
Mimarlık alanının disiplinlerarası doğasını kavrar ve bu alanda özümsenen bilgiyi ve çözümleme yetilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
3 |
Mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuram ya da pratikte kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
4 |
Mimarlık alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
5 |
Mimarlık alanındaki bir sorunu teşhis eder, değerlendirir ve bu beceriyi yayın yapma veya uygulama ile ilişkilendirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
6 |
Mimarlık alanına ilişkin bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenme sürecini ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
7 |
Mimarlık alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
8 |
Mimarlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulaması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
9 |
Mekansal ilişkiler ile bunların sosyal boyutlarını yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, ve Mimarlık alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
10 |
Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ve profesyonel ortamlarda tartışmalara katılır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..