İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

    Mimarlık Yüksek Lisans Programı (Tezli)

    ARCH 532 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    Kentsel Tasarım Kuramları
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    ARCH 532
    Güz/Bahar
    3
    0
    3
    7.5

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    İngilizce
    Dersin Türü
    Seçmeli
    Dersin Düzeyi
    Yüksek Lisans
    Dersin Veriliş Şekli -
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
    Anlatım / Sunum
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü
    Öğretim Eleman(lar)ı -
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Bu ders kentsel tasarım alanındaki kuram ve pratiği tarihsel süreç içerisinde disiplinlerin ve alt disiplin alanlarının ilişkisi üzerinden irdelemeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, kentsel tasarım alanındaki başlıca yaklaşımları tanımlayarak, kentsel tasarımın mekânsal tasarım alanındaki disiplinlerarası konumunu ve önemini geriye dönük bir bakış açısıyla açıklayabileceklerdir. Nihai olarak öğrencilerin günümüzde kentsel tasarım kuramı kapsamında geliştirilen mevcut yaklaşımları sorgulama yetkinliği kazanması amaçlamaktadır.
    Öğrenme Çıktıları

    Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

    • Kentsel tasarım alanında tarihsel süreç içerisinde geliştirilmiş kuram ve yaklaşımları tanımlayabilecektir.
    • Disiplinlerarası bir alan olarak kentsel tasarımın oluşum sürecini betimleyebilecektir.
    • Kentsel tasarım kuramı ile pratiği arasındaki ilişkiyi dönemsel olarak yorumlayabilecektir.
    • Tasarım bilimlerindeki krizin kentler üzerindeki yansımalarını farklı disiplinler açısından çözümleyebilecektir.
    • Bir kentsel tasarım kuramının geliştirilmesine ilişkin yaklaşımları eleştirel olarak değerlendirebilecektir.
    Ders Tanımı Bu ders mimarlık ve tasarım öğrencilerinin disiplinler arası bir niteliğe sahip olan kentsel tasarım kuram ve uygulamaları konusundaki farkındalıklarını artırmayı içeren, bu anlamda mevcut literatürün irdelenmesi yoluyla öğrencilerin kendi meslek alanlarına ilişkin bakış açılarını zenginleştirmelerinin sağlandığı bir kurguya sahiptir.
    Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    Destek Dersleri
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Giriş ve genel çerçevenin çizilmesi. Ders içeriğinin duyurularak, derse ilişkin kaynak ve okumaların dağıtılması Ellin, N. (1996). Postmodern Urbanism. Blackwell, Oxford, UK. (Chapter 2 ve 3) • Cuthbert, Alexander. 2006. The Form of Cities: Political Economy and Urban Design. Cambridge, MA: Blackwell. (Chapter 1) • Carmona, M., & Tiesdell, S. (2007). The Urban Design Reader. New York: Architectural Press. • Watson, D., Plattus, A., Shibley, R. (2003), Timesaver Standards for Urban Design, McGraw Hill, USA.
    2 Kavramsal bilgilendirme: Tarihsel süreç içerisinde planlama ve mimarlık Ellin, N. (1996). Postmodern Urbanism. Blackwell, Oxford, UK. (Chapter 2 ve 3) • Cuthbert, Alexander. 2006. The Form of Cities: Political Economy and Urban Design. Cambridge, MA: Blackwell. (Chapter 1) • Carmona, M., & Tiesdell, S. (2007). The Urban Design Reader. New York: Architectural Press. • Watson, D., Plattus, A., Shibley, R. (2003), Timesaver Standards for Urban Design, McGraw Hill, USA.
    3 Kavramsal bilgilendirme: Post – endüstriyel kent Ellin, N. (1996). Postmodern Urbanism. Blackwell, Oxford, UK. (Chapter 2 ve 3) • Cuthbert, Alexander. 2006. The Form of Cities: Political Economy and Urban Design. Cambridge, MA: Blackwell. (Chapter 1) • Carmona, M., & Tiesdell, S. (2007). The Urban Design Reader. New York: Architectural Press. • Watson, D., Plattus, A., Shibley, R. (2003), Timesaver Standards for Urban Design, McGraw Hill, USA.
    4 Kavramsal bilgilendirme: Kentsel tasarımın doğuşu Ellin, N. (1996). Postmodern Urbanism. Blackwell, Oxford, UK. (Chapter 2 ve 3) • Cuthbert, Alexander. 2006. The Form of Cities: Political Economy and Urban Design. Cambridge, MA: Blackwell. (Chapter 1) • Carmona, M., & Tiesdell, S. (2007). The Urban Design Reader. New York: Architectural Press. • Watson, D., Plattus, A., Shibley, R. (2003), Timesaver Standards for Urban Design, McGraw Hill, USA.
    5 Tasarım bilimlerinde krizi çözücü bir ara disiplin olarak kentsel tasarım Wyatt, R (2004). “The Great Divide: Differences in Style Between Architects and Urban Planners”. Journal of Architectural and Planning Research, 21(1), 38-54.
    6 Kentsel tasarımda güncel yaklaşımlar: Yer oluşturma ilkeleri - I Bollnow, O. F. (1961). Lived-Space. Philosophy Today 5 (1):31. Jacobs, J. (2022) Büyük Amerikan Şehirlerinin Ölümü ve Yaşamı, Metis Yayınları. / Jacobs, J. (1961) The Death and Life of Great American Cities. Gehl, J. (2010) Cities for People. Island Press.
    7 Kentsel tasarımda güncel yaklaşımlar: Yer oluşturma ilkeleri - II Bollnow, O. F. (1961). Lived-Space. Philosophy Today 5 (1):31. Jacobs, J. (2022) Büyük Amerikan Şehirlerinin Ölümü ve Yaşamı, Metis Yayınları. / Jacobs, J. (1961) The Death and Life of Great American Cities. Gehl, J. (2010) Cities for People. Island Press.
    8 Ara Sınav
    9 Kentsel tasarımda güncel yaklaşımlar: Yeni Şehircilik akımı - I Charter of the New Urbanism (www.cnu.org)
    10 Kentsel tasarımda güncel yaklaşımlar: Yeni Şehircilik akımı - II Charter of the New Urbanism (www.cnu.org)
    11 Kentsel tasarım literatür analizi sonuçları Postmodern Urbanism Chapter 2 ve 3 - Nan Ellin & The Form of Cities Chapter 1 - Cuthbert
    12 Kentsel tasarım literatür analizi sonuçları The Urban Design Reader - Carmona & Tiesdell
    13 Kentsel tasarım literatür analizi sonuçları Timesaver Standards for Urban Design - Watson
    14 Kentsel tasarım kuramı üzerine tartışmalar Tekeli, İ. (1993), Bir Kentsel Tasarım Kuramının Geliştirilmesi Üzerine Düşünceler, Ege Mimarlık,1-2/53, s: 53-58. Carmona M (1998) “Design Control: Bridging the Professional Divide – Part 1: A New Framework” Journal of Urban Design, 3(2): 175-200. Carmona M (1998) “Design Control: Bridging the Professional Divide – Part 2: A New Consensus” Journal of Urban Design, 3(3): 331-358
    15 Dönemin gözden geçirilmesi
    16 Final sınavı

     

    Ders Kitabı
    Önerilen Okumalar/Materyaller
    • Trancik, R. (1986). Finding Lost Space. Van Nostrand Reinhold, NY, USA.
    • Sennett, R. (1999). Gözün Vicdanı: Kentin Tasarımı ve Toplumsal Yaşam. (S. Sertabiboğlu & C. Kurultay, Çev.) Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
    • Gökçen Dündar Ş. (2005). Against the Great Divide: The New Mission of Urban Design Beyond the Boundaries, Aesop, Vienna.
    • Madanipour, A. (1996). Design of Urban Space: An Inquiry into a Socio-Spatial Process. Wiley and Sons, Chichester, USA.

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
    Katılım
    1
    5
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    Portfolyo
    Ödev
    1
    15
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    10
    Proje
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    1
    25
    Final Sınavı
    45
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    5
    100
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    3
    48
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    0
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    10
    5
    50
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    0
    Portfolyo
    0
    Ödev
    1
    35
    35
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    30
    30
    Proje
    0
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    1
    27
    27
    Final Sınavı
    35
    0
        Toplam
    190

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1

    Mimarlık alanındaki lisans yeterliklerine dayalı olarak, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

    -
    -
    -
    -
    -
    2

    Mimarlık alanının disiplinlerarası doğasını kavrar ve bu alanda özümsenen bilgiyi ve çözümleme yetilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.

    -
    -
    -
    -
    X
    3

    Mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuram ya da pratikte kullanır.

    -
    -
    -
    -
    -
    4

    Mimarlık alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.

    -
    -
    -
    -
    X
    5

    Mimarlık alanındaki bir sorunu teşhis eder, değerlendirir ve bu beceriyi yayın yapma veya uygulama ile ilişkilendirir.

    -
    -
    -
    -
    -
    6

    Mimarlık alanına ilişkin bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenme sürecini ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür.

    -
    -
    -
    X
    -
    7

    Mimarlık alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.

    -
    -
    -
    -
    -
    8

    Mimarlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulaması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.

    -
    -
    -
    -
    -
    9

    Mekansal ilişkiler ile bunların sosyal boyutlarını yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, ve Mimarlık alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar.

    -
    -
    -
    -
    X
    10

    Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ve profesyonel ortamlarda tartışmalara katılır.

    -
    -
    -
    -
    -

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest


    İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin