İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

    Mimarlık Yüksek Lisans Programı (Tezli)

    ARCH 551 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    Yapıları Okumak Metinleri İnşa Etmek
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    ARCH 551
    Güz/Bahar
    3
    0
    3
    7.5

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    İngilizce
    Dersin Türü
    Seçmeli
    Dersin Düzeyi
    Yüksek Lisans
    Dersin Veriliş Şekli -
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü -
    Öğretim Eleman(lar)ı -
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Öğrencileri mimarlık ve edebiyatın ilişkisinden haberdar etmek ve yapıları okumanın ve Batı kültürünün eksenel metinlerine mimari açıdan bakmanın farklı yollarını sunmak.
    Öğrenme Çıktıları

    Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

    • Öğrenci, ut pictura poesis, paragone, ekphrasis gibi Batı edebiyatı ve sanatının temel kavramlarını mimarlık ile ilişkili olarak açıklayabilecektir.
    • Öğrenci, söz sanatına özgü mekanın kökeni ve Ortaçağ mimarlığı ile architecture parlante kavramının mimarlığı üzerindeki etkileri hakkında bilgi sahibi olabilecektir.
    • Öğrenci, Pitoresk ve Süblim gibi mimarlığın bazı görsel kavramlarının edebi kaynaklarını anlayabilecektir.
    • Öğrenci, 20. yüzyıl mimarlığının eksenel kavramlarının edebiyattaki köklerini yada meyvelerini analiz edebilecektir.
    • Öğrenci, mimarlıktaki güncel kuram tartışmalarında kullanılan edebiyat teorisinden kökenlenen kavramları yorumlayabilecektir.
    Ders Tanımı Bu ders okuma ve yazma edimlerine mimari bağlamda odaklanır. Bu hem üç boyutlu mimari ifadelerin okunmasını hem de yapılı çevrenin anlatılarının analizini kapsar. Ders mimarlık ve yazılı eserler arasında oluşup Ortaçağlar boyunca geliştirilen, Aydınlanma ve Romantizm dönemlerinde detaylandırılan ve yirminci yüzyılda bezenen ilişkinin ana kavramlarına odaklanır.

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    X
    Destek Dersleri
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık Öğrenme Çıktısı
    1 Giriş
    2 Ut Pictura Poesis ve Paragone Horace. “Ars Poetica (extracts).” In Horace for Students of Literature. pp. 722. Michelangelo. “Da Scultori.” Madrigal. Wystan Hugh Auden. Musée des Beaux Arts. William Carlos Williams. Landscape with the Fall of Icarus. William Shakespeare. “Sonnet 55.” In William Shakespeare: The Poems, p. 247.
    3 Ekfrasis ve Ekfrastik Mimarlık Plato. “Phaedrus (extracts).” In Collected Dialogues. Homer. “Iliad (extracts).” In Iliad of Homer. Virgil. The Aeneid (extracts). John Keats. Ode on a Grecian Urn. Henrik Ibsen. The Lady From the Sea (extracts). “Gilgamesh (extracts)” In Myths From Mesopotamia: Creation, The Flood, Gilgamesh, and Others.
    4 Ortaçağda Söze Özgü Mekan Leo of Ostia. “The Chronicle of Montecassino.” In A Documentary History of Art, pp.918. Abbot Suger. “The Book of Suger, Abbot of St Dennis.” In Architectural Theory V. 1, pp. 2223 William Durandus. “The Symbolism of Churches and Church Ornaments.” In Architectural Theory V. 1, pp. 2324.
    5 Architecture Parlante (Konuşan Mimarlık) Francis Bacon. “Of Building.” In The Essays, pp. 19396. Emil Kaufmann. Three Revolutionary Architects: Boullée, Ledoux, and Lequeu (extracts). John Ruskin. “Preface (extracts).” In The Seven Lamps of Architecture. Anthony Vidler, “The Idea of Type: The Transformation of the Academic Ideal, 17501830.” In Oppositions, pp. 43959.
    6 Ars Memorativa (Bellek Sanatı) Cicero, Ad Herennium (extracts). Cicero, De Oratore (extracts). Yates, A. F. The Art of Memory (extracts).
    7 Seyahat Sunumu ve Metinsel Kent Pierre Gilles. The Antiquities of Constantinople. Hugh Ferriss. “The Metropolis of Tomorrow.” In Architectural Theory V. 2, pp. 15556. Archigram. “Manifesto.” In Architectural Theory V.2, p. 356. Bernard Tschumi. “Programmatic Account.” In Manhattan Transcripts, pp. 812.
    8 Kurgusal Yerler ve Ütopyalar Dante Alighieri. Divine Comedy (extracts). Thomas Moore. Utopia (extracts). Italo Calvino. Invisible Cities (extracts). Ursula K. Le Guin. The Dispossessed (extracts). Michel Foucault. “Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias.” In Rethinking Architecture, pp.35056.
    9 Resimsi ve Yüce Longinus “On the Sublime.” In Aristotle, the Poetics; ‘Longinus’, pp. 121254. Francis Bacon. “Of Gardens.” In The Essays, pp. 197202. William Temple. “Upon the Gardens of Epicurus, or, of Gardening in the year 1685.” In Architectural Theory V. 1, p. 229. Edmund Burke. “A Philosophical Inquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and the Beautiful (extracts).” In Architectural Theory V. 1, pp. 27383.
    10 Zaman ve Ötesi H. G. Wells. The Time Machine (extracts). Guillaume Apollinaire. Calligrammes: Poems of Peace and War (19131916), pp. 6061. Paul Virilio. “The State of Emergency.” In The Virilio Reader, pp. 4657.
    11 Güç ve Kontrol Gilles Deleuze. “Postscript on Control Societies.” In Architecture Theory, pp. 24852. Michel Foucault. “Panopticism (extracts).” In Rethinking Architecture, pp. 35667. . Discipline and Punish (extracts). George Orwell. Nineteen Eightyfour (Extracts).
    12 Metinsel İkamet Martin Heidegger. “Building, Dwelling, Thinking (extracts).” In Rethinking Architecture, pp. 100124. Gaston Bachelard. The Poetics of Space (extracts). Peter Hedges. What’s Eating Gilbert Grape (extracts).
    13 İşaretler ve Sembolik Mimarlık Ferdinand de Saussure. Course in General Linguistics (extracts). Roland Barthes. “The Eiffel Tower. “In The Eiffel Tower and Other Mythologies, pp. 318. Georges Bataille. “The Obelisk.” In Architecture Theory, pp. 1725.
    14 Ve Onun Yapıçözümü Jacques Derrida. “Letter to Peter Eisenman,” In Critical Architecture and Contemporary Culture, pp. 2028. . “Architecture Where the Desire May Live.” In Rethinking Architecture, pp. 31923. . “Point De Folie – Maintenant L’architecture.“ In Rethinking Architecture, pp. 32436. Daniel Libeskind. “Symbol and Interpretation.” In Architectural Theory V. 2, pp. 46465.
    15 Sunumlar
    16 Tekrar ve Değerlendirme

     

    Ders Kitabı Apollinaire, Guillaume. Calligrammes: Poems of Peace and War (19131916). Trans. Anne Hyde Greet. Los Anleles, London: University of California Press, 2004. Bacon, Francis. The Essays. Ed. With an introduction by John Pitcher. London; New York, etc: Penguin, 1985. Ballantyne, Andrew, ed. Architecture Theory: A Reader in Philosophy and Culture. London; New York: Continuum, 2005. Barthes, Roland. “The Eiffel Tower. “In The Eiffel Tower and Other Mythologies. Trans. Richard Howard, pp. 318. Berkeley; Los Angeles; London: University of California Press, 1997. Calvino, Italo. Invisible Cities (extracts). Trans. William Weaver. San Diego; New York; London: Harcourt, 1974. Cicero, M. T. De Oratore. Trans. E.W. Sutton and H. Rackham. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1942. Cicero, M. T. Rhetorica Ad Herennium: De Ratione Dicendi. Trans. H, Caplan, ed. G. P. Goold. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1954. Derrida, Jacques. “Letter to Peter Eisenman,” In Critical Architecture and Contemporary Culture. Trans. Hillary P. Hanel, pp. 2028. New York: Oxford University Press, 1994. Michel Foucault. Discipline and Punish: The Birth of the Prison. Trans. Alan Sheridan. London: Penguin, 1977. “Gilgamesh” In Myths From Mesopotamia: Creation, The Flood, Gilgamesh, and Others. Trans. Stephanie Dalley. Oxford; New York: Oxford University Press, 1989. Gilles, Pierre. The Antiquities of Constantinople. Trans. John Ball. New York: Italica Press, 1988. Hays, Michael, ed. Oppositions. New York: Princeton Architectural Press, 1998. Hedges, Peter. What’s Eating Gilbert Grape. New York; London, etc: Washington Square Press, 1991. Homer. “Iliad.” In The Iliad of Homer. Trans. Richard Lattimore. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1951, 1961. Horace. “Ars Poetica.” In Horace for Students of Literature: The “Ars Poetica” and Its Tradition. Trans. Leon Golden, pp. 722. Florida: Alfred A Knopf, 1995. Kaufmann, Emil. “Three Revolutionary Architects: Boullée, Ledoux, and Lequeu,” Transactions of the American Philosophical Society 42 (October 1952): 53858. Leach, Neil, ed. Rethinking Architecture: A Reader in Cultural Theory. London; New York: Routledge, 1997. Ursula K. Le Guin. The Dispossessed: An Ambiguous Utopia. New York: Harper Collins, 1974. Leo of Ostia. “The Chronicle of Montecassino.” In A Documentary History of Art: The Middle Ages and the Renaissance. Vol. 1. Trans. Herbert Bloch Ed. Elizabeth Gilmore Holt. Garden City, NY: Doubleday Anchor, 1957. 918. Longinus “On the Sublime.” In Aristotle, the Poetics; ‘Longinus’, On the Sublime; Demetrius, On Style. Trans. W. Hamilton Fyfe. Ed. G. P. Goold. Cambridge, Mass: Harvard University Press; London: William Heineman, 1982. 121254. Mallgrave, Harry Francis and Christina Contandriopoulos. Architectural Theory: An Anthology From 1871 to 2005. V 1. Malden; Oxford, UK: Blackwell, 2008. Mallgrave, Harry Francis and Christina Contandriopoulos. Architectural Theory: An Anthology From 1871 to 2005. V 1. Malden; Oxford, UK: Blackwell, 2008. Orwell, George. Nineteen Eightyfour. New York; London, etc: Penguin, 2003. Plato. “Phaedrus.” In Collected Dialogues. Ed. Edith Hamilton and Huntington Cairns, 475525. Princeton, NJ: Prinston University Press, 1961. Ruskin, John. The Seven Lamps of Architecture. Introduction by Sir Arnold Lunn. London: Dent, 1907; New York: Dutton, 1969. Shakespeare, William. “Sonnet 55.” In William Shakespeare: The Poems. Ed. David Bevington, 247. Toronto; New York: Bantam Books, 1988. Saussure, Ferdinand. Course in General Linguistics. Ed. Charles Bally ve Albert Sechehaye, trans. Wade Baskin. New York; Toronto; London: Mc Graw Hill, 1966. Tschumi, Bernard. Manhattan Transcripts: Theoretical Projects. New York: St Martin’s Press, 1981. Virgil. The Aeneid. Trans. W. F. Jackson Knight. Harmondsworth: Penguin Books,1956. Virilio, Paul. The Virilio Reader. Ed. James der Derian. Malden, Mass; Oxford, UK: Blackwell, 1998. Wells, H. G. The Time Machine. New York; London, etc: Penguin, 2002. Yates, A. F. The Art of Memory. Chicago; London: University of Chicago Press, 1966.
    Önerilen Okumalar/Materyaller Yok

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
    Katılım
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    Portfolyo
    Ödev
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    30
    Proje
    1
    40
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    Final Sınavı
    1
    30
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    70
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    30
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    3
    48
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    0
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    15
    7
    105
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    0
    Portfolyo
    0
    Ödev
    0
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    20
    20
    Proje
    1
    40
    40
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    0
    Final Sınavı
    1
    12
    12
        Toplam
    225

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    PÇ Sub Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1

    Mimarlık alanındaki lisans yeterliklerine dayalı olarak, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

    -
    -
    -
    -
    X
    2

    Mimarlık alanının disiplinlerarası doğasını kavrar ve bu alanda özümsenen bilgiyi ve çözümleme yetilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.

    -
    -
    -
    -
    X
    3

    Mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuram ya da pratikte kullanır.

    -
    -
    -
    X
    -
    4

    Mimarlık alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.

    -
    -
    -
    -
    X
    5

    Mimarlık alanındaki bir sorunu teşhis eder, değerlendirir ve bu beceriyi yayın yapma veya uygulama ile ilişkilendirir.

    -
    -
    -
    X
    -
    6

    Mimarlık alanına ilişkin bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenme sürecini ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür.

    -
    -
    -
    -
    X
    7

    Mimarlık alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.

    -
    -
    -
    -
    X
    8

    Mimarlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulaması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.

    -
    -
    X
    -
    -
    9

    Mekansal ilişkiler ile bunların sosyal boyutlarını yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, ve Mimarlık alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar.

    -
    -
    -
    -
    X
    10

    Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ve profesyonel ortamlarda tartışmalara katılır.

    -
    -
    -
    -
    X

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

     


    YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin