İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

    Mimarlık Yüksek Lisans Programı (Tezli)

    ARCH 562 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    Bütünleyici Mekânsal Analiz
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    ARCH 562
    Güz/Bahar
    2
    2
    3
    7.5

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    İngilizce
    Dersin Türü
    Seçmeli
    Dersin Düzeyi
    Yüksek Lisans
    Dersin Veriliş Şekli -
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü -
    Öğretim Eleman(lar)ı -
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Bu ders bir mekanın fiziksel, çevresel, sosyal ve kültürel karakteristiklerini, somut ve soyut bileşenlerini kavramaya yönelik analiz yöntemlerini kullanarak kentsel çevreyi gözlemleme, yorumlama becerilerini kazandırmayı hedefler. Öğrencilerin, kentin ölçek, doku, blokların formu, sokaklar, bölgeler, kamusal alanlar gibi fiziksel strüktürünü ve duygusal/algısal bileşenlerini, karakteristiklerini incelemeyi amaçlar. Bunun yanısıra, öğrencilerin gözlemleneni kayıt etmek, sunmak, anlatabilmek için gerekli olan, çizim, fotoğraf, eskiz, harita gibi gerekli olan temel grafik iletişim tekniklerinden uygun olanları seçecek bilgi ve kavrama düzeyinde olmasını hedefler.
    Öğrenme Çıktıları

    Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

    • Öğrenciler kentsel mekanı analiz etmeye yönelik olarak, duyusal ve morfolojik analiz methodlarını kavrayabileceklerdir/
    • Öğrenciler bir mekanın bileşenlerini ve dinamiklerini tanımlayabileceklerdir
    • Öğrenciler mekanın somut ve soyut karakteristiklerini farklı ölçeklerde açıklayabileceklerdir.
    • Öğrenciler gözlemleneni kayıt etmek ve temsil edip anlatmaya yönelik teknikleri tanımlayabilecekler, bulgularını grafik, görsel ve yazılı olarak tartışabileceklerdir.
    • Öğrenciler mimariyi daha geniş bir bağlamda değerlendirip kentsel çevreyle ilişkisini kavrayabileceklerdir.
    • Öğrenciler mekanı anlamak, bakmak, okumakla ilgili bir farkındalık geliştirip tartışabileceklerdir.
    Ders Tanımı Temel olarak kentsel mekan analiz yöntemlerine odaklanan bu derste, kentin morfolojik yapısı, somut ve soyut karakteristikleri, kentsel mekanın mimari mekanla ilişkisi gibi konular, farklı ölçeklerdeki mekana odaklanarak çok disiplinli bir yaklaşımla tartışılacaktır. Bu derste öğrencilerin mekanın tasarımı için gerekli olan yeri anlama, okuma, kente görme-bakma biçimlerinin bilgisini edinmeleri amaçlanmıştır.

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    X
    Destek Dersleri
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık Öğrenme Çıktısı
    1 Derse Giriş
    2 Akademik Okuma ve Yazmaya Giriş
    3 Mekanın/Yerin İnşası Ödev 1 Studio Kritiği, Geri Bildirim, Proje
    4 Mekansal Analiz Studio Kritiği, Geri Bildirim, Proje
    5 Mekansal Analiz ve Gözlem Studio Kritiği, Geri Bildirim, Proje
    6 Yerin Bileşenleri: Morfolojik Özellikler & Öğrenci Sunumu 1 Öğrenci Sunumları Studio Kritiği, Geri Bildirim, Proje
    7 Yerin Bileşenleri: Sosyal Özellikler & Öğrenci Sunumu 2 Öğrenci Sunumları Studio Kritiği, Geri Bildirim, Proje
    8 Yerin Bileşenleri: İşlevsel Özellikler & Öğrenci Sunumu 3 Öğrenci Sunumları Studio Kritiği, Geri Bildirim, Proje
    9 Ara Sınav 1
    10 Yerin Bileşenleri: Görsel Özellikler & Öğrenci Sunumu 4 Öğrenci Sunumları Studio Kritiği, Geri Bildirim, Proje
    11 Yerin Bileşenleri: Algısal Boyut & Öğrenci Sunumu 5 Öğrenci Sunumları Studio Kritiği, Geri Bildirim, Proje
    12 Yerin Bileşenleri: Zamansal Boyut & Öğrenci Sunumu 6 Ödev 3 Studio Kritiği, Geri Bildirim, Proje
    13 Akademik yazım, strüktür ve içerik Studio Kritiği, Geri Bildirim, Proje
    14 Projelerin Sunumu
    15 Dersin Gözden Geçirilmesi Proje Raporlarının teslimi
    16 Final Sınavı

     

    Ders Kitabı

    Bu ders dört ana bölümden oluşmaktadır; mekanı gözlemlemek, okumak, temsil etmek ve yorumlamak. Her aşamanın başında verilen ders anlatımları ders notunu oluşturur.

    Carmona, M., Heath, T., Oc. T. and Tiesdell, S. 2003. Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, Oxford, Architectural Press.

    Önerilen Okumalar/Materyaller
    • Calvino, I. 1972, “Invisible Cities”, translated from the Italian by William Weaver.  London :Vintage, 2002
    • Carmona, M., Heath, T., Oc. T. and Tiesdell, S. 2003. Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, Oxford, Architectural Press.
    • Fleming, Ronald Lee. "Questions to Ask a Space." Places 6, no. 4 (Summer 1990): 12-13
    • Gehl, Jan. Life Between Buildings: Using Public Space. NY: Van Nostrand Reinhold, 1987.
    • Gehl, J. and Svarre, B. 2013. How to Study Public Life. Island Press, Washington, DC.
    • Greenbie, Barrie B. Spaces, Dimensions of the Human Landscape. New Haven, Conn: Yale University Press, 1981
    • Jacobs, Allan B. "Clues." In Looking at Cities. Cambridge: Harvard University Press, 1985, pp. 30-83.
    • Jacobs, Allan B. "Starting to Look." In Looking at Cities. Cambridge: Harvard University Press, 1985, pp. 1-13
    • Madanipour,  A.,  2004.  Marginal  Public  Spaces  in  European  Cities,  Journal  of  Urban Design. Vol. 9, No. 3, pp. 267-286.
    • Madanipour, A., 1996. Design of urban space: an inquiry into a socio-spatial process. John Wiley & Son Ltd., Part 1, pp3-28
    • Mehta, V., 2009. Look closely and you will see, listen carefully and you will hear: Urban design and social interaction on streets. Journal of Urban Design, 14(1), 29-64
    • Montgomery, J. 1998,  'Making a city: Urbanity, vitality and urban design',Journal of Urban Design,3:1,93 — 116
    • Pallasmaa, J., 2005, “The eyes of the skin: Architecture and the Senses”, Chichester :  Wiley-Academy
    • Zardini, M. 2005, “Sense of the City: An Alternate Approach to Urbanism”. Canadian Centre for Architecture

     

    Resource for Urban Design Information

    www.rudi.net

    Project for Public Space

    http://www.pps.org/

    Urban Public Space

    http://urban.cccb.org/

    Urban Sketchers

    http://www.urbansketchers.com

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
    Katılım
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    1
    30
    Portfolyo
    Ödev
    3
    30
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    2
    20
    Proje
    1
    10
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    1
    10
    Final Sınavı
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    8
    100
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    2
    32
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    2
    32
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    14
    4
    56
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    1
    20
    20
    Portfolyo
    0
    Ödev
    3
    18
    54
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    2
    4
    8
    Proje
    1
    18
    18
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    1
    4
    4
    Final Sınavı
    0
        Toplam
    224

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    PÇ Sub Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1

    Mimarlık alanındaki lisans yeterliklerine dayalı olarak, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

    -
    -
    -
    -
    X
    2

    Mimarlık alanının disiplinlerarası doğasını kavrar ve bu alanda özümsenen bilgiyi ve çözümleme yetilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.

    -
    -
    -
    -
    X
    3

    Mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuram ya da pratikte kullanır.

    -
    -
    X
    -
    -
    4

    Mimarlık alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.

    -
    -
    -
    -
    X
    5

    Mimarlık alanındaki bir sorunu teşhis eder, değerlendirir ve bu beceriyi yayın yapma veya uygulama ile ilişkilendirir.

    -
    -
    X
    -
    -
    6

    Mimarlık alanına ilişkin bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenme sürecini ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür.

    -
    -
    -
    X
    -
    7

    Mimarlık alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.

    -
    -
    X
    -
    -
    8

    Mimarlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulaması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.

    -
    -
    -
    X
    -
    9

    Mekansal ilişkiler ile bunların sosyal boyutlarını yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, ve Mimarlık alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar.

    -
    -
    -
    X
    -
    10

    Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ve profesyonel ortamlarda tartışmalara katılır.

    -
    -
    -
    X
    -

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

     


    YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin