Dersin Adı |
Bütünleyici Mekânsal Analiz
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
ARCH 562
|
Güz/Bahar
|
2
|
2
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & CevapGezi / İncelemeDeney / Laboratuvar / Atölye uygulamaKonuşmacıAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders, kentsel çevreleri gözlemleme, yorumlama ve temsil etmeye yönelik mekânsal analiz yaklaşımlarını aktarmayı amaçlar. Disiplinlerarası bir bakış açısıyla, mekânsal deneyimler ve duyusal özellikler üzerinden farklı ölçeklerde mekânın somut ve soyut boyutlarının eleştirel bir şekilde incelenmesine odaklanır. Ders, kentsel çevrelerin eleştirel yorumlarını geliştirmek için mekânsal gözlem tekniklerini aktarır. Kuramsal tartışmalar, saha çalışmaları ve temsil tekniklerini birleştirerek, mekânı okumaya yönelik analitik bakış açısı geliştirmeyi teşvik eder. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders, mekânın farklı ölçek ve boyutlarına odaklanarak kenti gözlemleme, analiz etme ve yorumlama yöntemlerine vurgu yapan okumalar, araştırmalar ve tartışmalar etrafında yapılandırılmıştır. Dersler, kentsel mekânın somut ve soyut yönlerini, analiz yöntemlerini ve eleştirel yorumlamayı vurgulayarak kuramsal ve araştırma odaklı okumaları birleştirir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Mekâna Bakış Yolları: Kuramsal Temeller | Cuff, D., Loukaitou-Sideris, A., Presner, T., Zubiaurre, M., & Crisman, J. J. A. (2020). Urban humanities: New practices for reimagining the city. MIT Press. Carmona, M., Heath, T., Oc. T. and Tiesdell, S. (2003). Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, Oxford, Architectural Press. |
3 | Mekânı Hissetmek: Bedensel Deneyim | Zardini, M. (2005). Sense of the City: An Alternate Approach to Urbanism. Canadian Centre for Architecture. Henshaw, V. (2013). Urban smellscapes: Understanding and designing city smell environments. Routledge. |
4 | Mekânda Yürümek | Gehl, J., & Svarre, B. (2013). How to study public life (Vol. 2). Washington, DC: Island press. Middleton, J. (2021). The walkable city: Dimensions of walking and overlapping walks of life. Routledge. |
5 | Mekânı Belgelemek: Kenti Gözlemlemek | Whyte, W. H. (1980). The social life of small urban spaces. Project for Public Spaces. Chase, J., Crawford, M., & Kaliski, J. (Eds.). (1999). Everyday Urbanism. Monacelli Press. Franck, K. A., & Stevens, Q. (2006). Tying down loose space. In Loose space (pp. 1-33). Routledge. |
6 | Mekânı Anlatmak: Mekânsal Hikâye Anlatımı | Siokoli, A., Jung, Y. (2018). Reading Architecture: Literary Imagination and Architectural Experience, New York: Routledge. Rendell, J. (2007). Site-writing: enigma and embellishment. In Critical Architecture (pp. 170-182). Routledge. |
7 | Dönem Projesi Sunumu | |
8 | Resmi Tatil | |
9 | Ara Sınav Haftası Ders İşlenmeyecektir. | |
10 | Saha Araştırması | Öğrenci Keşifleri ve Sunumları | |
11 | Mekânsal Bulguların Analizi | |
12 | Veri Haritalama ve Temsili | Tufte, E. (1990) Envisioning Information. Graphics Press, Cheshire. |
13 | Temsil Üzerine Geri Bildirim | Tufte, E. (1990) Envisioning Information. Graphics Press, Cheshire. |
14 | Dönem projesi teslimi ve sunumu | |
15 | Dönemin Değerlendirilmesi | |
16 | Dersin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Carmona, M., Heath, T., Oc. T. and Tiesdell, S. (2003). Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, Oxford, Architectural Press. Chase, J., Crawford, M., & Kaliski, J. (Eds.). (1999). Everyday Urbanism. Monacelli Press. Cuff, D., Loukaitou-Sideris, A., Presner, T., Zubiaurre, M., & Crisman, J. J. A. (2020). Urban humanities: New practices for reimagining the city. MIT Press. Franck, K. A., & Stevens, Q. (2006). Loose space. Routledge. Gehl, J., & Svarre, B. (2013). How to study public life (Vol. 2). Washington, DC: Island press. Henshaw, V. (2013). Urban smellscapes: Understanding and designing city smell environments. Routledge. Middleton, J. (2021). The walkable city: Dimensions of walking and overlapping walks of life. Routledge. Tufte, E. (1990). Envisioning Information. Graphics Press, Cheshire. Whyte, W. H. (1980). The social life of small urban spaces. Project for Public Spaces. Zardini, M. (2005). Sense of the City: An Alternate Approach to Urbanism. Canadian Centre for Architecture. |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Resource for Urban Design Information Project for Public Space Urban Public Space Urban Sketchers |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje |
1
|
40
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
7
|
98
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
30
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
10
|
10
|
Proje |
1
|
23
|
23
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
225
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Mimarlık alanındaki lisans yeterliklerine dayalı olarak, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
2 |
Mimarlık alanının disiplinlerarası doğasını kavrar ve bu alanda özümsenen bilgiyi ve çözümleme yetilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
3 |
Mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuram ya da pratikte kullanır. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
4 |
Mimarlık alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
5 |
Mimarlık alanındaki bir sorunu teşhis eder, değerlendirir ve bu beceriyi yayın yapma veya uygulama ile ilişkilendirir. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
6 |
Mimarlık alanına ilişkin bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenme sürecini ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
7 |
Mimarlık alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
8 |
Mimarlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulaması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
9 |
Mekansal ilişkiler ile bunların sosyal boyutlarını yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, ve Mimarlık alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
10 |
Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ve profesyonel ortamlarda tartışmalara katılır. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..