İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

    Mimarlık Yüksek Lisans Programı (Tezli)

    ARCH 562 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    Bütünleyici Mekânsal Analiz
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    ARCH 562
    Güz/Bahar
    2
    2
    3
    7.5

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    İngilizce
    Dersin Türü
    Seçmeli
    Dersin Düzeyi
    Yüksek Lisans
    Dersin Veriliş Şekli -
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
    Soru & Cevap
    Gezi / İnceleme
    Deney / Laboratuvar / Atölye uygulama
    Konuşmacı
    Anlatım / Sunum
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü -
    Öğretim Eleman(lar)ı
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Bu ders, kentsel çevreleri gözlemleme, yorumlama ve temsil etmeye yönelik mekânsal analiz yaklaşımlarını aktarmayı amaçlar. Disiplinlerarası bir bakış açısıyla, mekânsal deneyimler ve duyusal özellikler üzerinden farklı ölçeklerde mekânın somut ve soyut boyutlarının eleştirel bir şekilde incelenmesine odaklanır. Ders, kentsel çevrelerin eleştirel yorumlarını geliştirmek için mekânsal gözlem tekniklerini aktarır. Kuramsal tartışmalar, saha çalışmaları ve temsil tekniklerini birleştirerek, mekânı okumaya yönelik analitik bakış açısı geliştirmeyi teşvik eder.
    Öğrenme Çıktıları

    Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

    • Mekânsal kuramların kentsel bağlamlarla olan ilişkisini eleştirel ve disiplinlerarası bir şekilde anlayabileceklerdir.
    • Farklı ölçeklerde mekânın somut ve soyut karakteristiklerini araştırabileceklerdir.
    • Kentsel çevreleri eleştirel bir şekilde yorumlamak üzere mekânsal gözlemleri belgelemek için mekânsal analiz yöntemlerini uygulayabileceklerdir.
    • Saha araştırması yaparak mekânsal bulguları grafik, görsel ve yazılı olarak tartışabileceklerdir.
    • Mimarlığı daha geniş bir bağlamda değerlendirip kentsel çevreyle ilişkisini kavrayabileceklerdir.
    Ders Tanımı Ders, mekânın farklı ölçek ve boyutlarına odaklanarak kenti gözlemleme, analiz etme ve yorumlama yöntemlerine vurgu yapan okumalar, araştırmalar ve tartışmalar etrafında yapılandırılmıştır. Dersler, kentsel mekânın somut ve soyut yönlerini, analiz yöntemlerini ve eleştirel yorumlamayı vurgulayarak kuramsal ve araştırma odaklı okumaları birleştirir.
    Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    X
    Destek Dersleri
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Giriş
    2 Mekâna Bakış Yolları: Kuramsal Temeller Cuff, D., Loukaitou-Sideris, A., Presner, T., Zubiaurre, M., & Crisman, J. J. A. (2020). Urban humanities: New practices for reimagining the city. MIT Press. Carmona, M., Heath, T., Oc. T. and Tiesdell, S. (2003). Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, Oxford, Architectural Press.
    3 Mekânı Hissetmek: Bedensel Deneyim Zardini, M. (2005). Sense of the City: An Alternate Approach to Urbanism. Canadian Centre for Architecture. Henshaw, V. (2013). Urban smellscapes: Understanding and designing city smell environments. Routledge.
    4 Mekânda Yürümek Gehl, J., & Svarre, B. (2013). How to study public life (Vol. 2). Washington, DC: Island press. Middleton, J. (2021). The walkable city: Dimensions of walking and overlapping walks of life. Routledge.
    5 Mekânı Belgelemek: Kenti Gözlemlemek Whyte, W. H. (1980). The social life of small urban spaces. Project for Public Spaces. Chase, J., Crawford, M., & Kaliski, J. (Eds.). (1999). Everyday Urbanism. Monacelli Press. Franck, K. A., & Stevens, Q. (2006). Tying down loose space. In Loose space (pp. 1-33). Routledge.
    6 Mekânı Anlatmak: Mekânsal Hikâye Anlatımı Siokoli, A., Jung, Y. (2018). Reading Architecture: Literary Imagination and Architectural Experience, New York: Routledge. Rendell, J. (2007). Site-writing: enigma and embellishment. In Critical Architecture (pp. 170-182). Routledge.
    7 Dönem Projesi Sunumu
    8 Resmi Tatil
    9 Ara Sınav Haftası Ders İşlenmeyecektir.
    10 Saha Araştırması | Öğrenci Keşifleri ve Sunumları
    11 Mekânsal Bulguların Analizi
    12 Veri Haritalama ve Temsili Tufte, E. (1990) Envisioning Information. Graphics Press, Cheshire.
    13 Temsil Üzerine Geri Bildirim Tufte, E. (1990) Envisioning Information. Graphics Press, Cheshire.
    14 Dönem projesi teslimi ve sunumu
    15 Dönemin Değerlendirilmesi
    16 Dersin gözden geçirilmesi

     

    Ders Kitabı

    Carmona, M., Heath, T., Oc. T. and Tiesdell, S. (2003). Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, Oxford, Architectural Press.

    Chase, J., Crawford, M., & Kaliski, J. (Eds.). (1999). Everyday Urbanism. Monacelli Press.

    Cuff, D., Loukaitou-Sideris, A., Presner, T., Zubiaurre, M., & Crisman, J. J. A. (2020). Urban humanities: New practices for reimagining the city. MIT Press.

    Franck, K. A., & Stevens, Q. (2006). Loose space. Routledge.

    Gehl, J., & Svarre, B. (2013). How to study public life (Vol. 2). Washington, DC: Island press.

    Henshaw, V. (2013). Urban smellscapes: Understanding and designing city smell environments. Routledge.

    Middleton, J. (2021). The walkable city: Dimensions of walking and overlapping walks of life. Routledge.

    Tufte, E. (1990). Envisioning Information. Graphics Press, Cheshire.

    Whyte, W. H. (1980). The social life of small urban spaces. Project for Public Spaces.

    Zardini, M. (2005). Sense of the City: An Alternate Approach to Urbanism. Canadian Centre for Architecture.

    Önerilen Okumalar/Materyaller
    • Calvino, I. 1972, “Invisible Cities”, translated from the Italian by William Weaver.  London :Vintage, 2002
    • Carmona, M., Heath, T., Oc. T. and Tiesdell, S. 2003. Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, Oxford, Architectural Press.
    • Fleming, Ronald Lee. "Questions to Ask a Space." Places 6, no. 4 (Summer 1990): 12-13
    • Gehl, Jan. Life Between Buildings: Using Public Space. NY: Van Nostrand Reinhold, 1987.
    • Gehl, J. and Svarre, B. 2013. How to Study Public Life. Island Press, Washington, DC.
    • Greenbie, Barrie B. Spaces, Dimensions of the Human Landscape. New Haven, Conn: Yale University Press, 1981
    • Jacobs, Allan B. "Clues." In Looking at Cities. Cambridge: Harvard University Press, 1985, pp. 30-83.
    • Jacobs, Allan B. "Starting to Look." In Looking at Cities. Cambridge: Harvard University Press, 1985, pp. 1-13
    • Madanipour,  A.,  2004.  Marginal  Public  Spaces  in  European  Cities,  Journal  of  Urban Design. Vol. 9, No. 3, pp. 267-286.
    • Madanipour, A., 1996. Design of urban space: an inquiry into a socio-spatial process. John Wiley & Son Ltd., Part 1, pp3-28
    • Mehta, V., 2009. Look closely and you will see, listen carefully and you will hear: Urban design and social interaction on streets. Journal of Urban Design, 14(1), 29-64
    • Montgomery, J. 1998,  'Making a city: Urbanity, vitality and urban design',Journal of Urban Design,3:1,93 — 116
    • Pallasmaa, J., 2005, “The eyes of the skin: Architecture and the Senses”, Chichester :  Wiley-Academy
    • Zardini, M. 2005, “Sense of the City: An Alternate Approach to Urbanism”. Canadian Centre for Architecture

     

    Resource for Urban Design Information

    www.rudi.net

    Project for Public Space

    http://www.pps.org/

    Urban Public Space

    http://urban.cccb.org/

    Urban Sketchers

    http://www.urbansketchers.com

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
    Katılım
    1
    10
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    Portfolyo
    Ödev
    1
    30
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    20
    Proje
    1
    40
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    Final Sınavı
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    3
    60
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    1
    40
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    2
    32
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    2
    32
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    14
    7
    98
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    0
    Portfolyo
    0
    Ödev
    1
    30
    30
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    1
    10
    10
    Proje
    1
    23
    23
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    0
    Final Sınavı
    0
        Toplam
    225

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1

    Mimarlık alanındaki lisans yeterliklerine dayalı olarak, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

    -
    -
    -
    -
    X
    2

    Mimarlık alanının disiplinlerarası doğasını kavrar ve bu alanda özümsenen bilgiyi ve çözümleme yetilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.

    -
    -
    -
    -
    X
    3

    Mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuram ya da pratikte kullanır.

    -
    -
    X
    -
    -
    4

    Mimarlık alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.

    -
    -
    -
    -
    X
    5

    Mimarlık alanındaki bir sorunu teşhis eder, değerlendirir ve bu beceriyi yayın yapma veya uygulama ile ilişkilendirir.

    -
    -
    X
    -
    -
    6

    Mimarlık alanına ilişkin bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenme sürecini ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür.

    -
    -
    -
    X
    -
    7

    Mimarlık alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.

    -
    -
    X
    -
    -
    8

    Mimarlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulaması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.

    -
    -
    -
    X
    -
    9

    Mekansal ilişkiler ile bunların sosyal boyutlarını yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, ve Mimarlık alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar.

    -
    -
    -
    X
    -
    10

    Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ve profesyonel ortamlarda tartışmalara katılır.

    -
    -
    -
    X
    -

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest


    YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin