İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

    Mimarlık Yüksek Lisans Programı (Tezli)

    ARCH 564 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    İzmir ve Kentleşme
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    ARCH 564
    Güz/Bahar
    2
    2
    3
    7.5

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    İngilizce
    Dersin Türü
    Seçmeli
    Dersin Düzeyi
    -
    Dersin Veriliş Şekli -
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
    Gezi / İnceleme
    Anlatım / Sunum
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü
    Öğretim Eleman(lar)ı -
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Bu ders öğrencileri İzmir’in kentleşme süreciyle ilgili bilgilendirmeyi amaçlar. İzmir’in kentleşme süreci, planlama ve kentsel tasarım süreci ve önemli/güncel mimari ve kentsel tasarım projelerini mimari bir bakış açısıyla öğrencilere sunmayı hedefler. Ders, öğrencilerin İzmir’in sosyal-mekansal gelişim sürecini kavramalarını ve bu süreçleri kentsel tasarımın prensipleri, planlama teorileri ve çerçeveleri kapsamında teorize edebilmelerini sağlar.
    Öğrenme Çıktıları

    Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

    • İzmir’in kentsel dokusunu analiz edebilecektir
    • İzmir’in önemli binalarını tanıyıp, mimarlığın ana akımlarının ve kentleşme süreçlerinin bu binalar ve İzmir’in yapısal çevresinin gelişim sürecine olan etkilerini açıklayabileceklerdir.
    • önemli mimarların İzmir’de yer alan eserlerini tanıyabileceklerdir
    • kentleşmenin değişik boyutlarını ortaya koyup sınıflandırabileceklerdir
    • akademik yazım tekniklerini geliştireceklerdir
    • önemli kentleşme akımlarını öğreneceklerdir.
    Ders Tanımı İzmir kentleşme sürecinde önemli bir aşamadadır. Bu sürecin Cumhuriyet öncesinden başlayarak günümüze kadar incelenmesi farklı sonuçlar ortaya çıkarır. Bu bağlamda İzmir’deki mekan üretim sonucu araştırılması gereken bir olgudur. İzmir’in geleneksel dokusunun bu sürece etkisinin araştırılması da çok önemlidir. Ders üç bölümden oluşmaktadır: Kentleşmenin teorik boyutu, İzmir kentleşmesinin tarihi boyutu, İzmir'in günümüzdeki kentleşmesinde etkili olan etmenler.
    Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    Destek Dersleri
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Ders konularinin tanitimi
    2 Kentlesme olgusu: Teorik yaklasim Çalıştay 1: Araştırma Konusu ve Sorusu / Olası Çalışma alanları
    3 Kentleşme – Küreselleşme – Kentsel Rekabetedebilirlik Çalıştay 2: Araştırma Sorusu Sunumu; Literatür Taraması üzerinde çalışma
    4 İzmir’in Kentsel Gelişimi Çalıştay 3: Literatür Taraması ön sunumu
    5 İzmir ve yeni kent merkezi Oner, A.C. and Pasin, B. (2015) “Emerging Towers in Bayrakli: Sustainability as a Branding Strategy or a Tool for Local Development?” Buildings , Vol. 5, 834-859. Çalıştay 4: İzmir özelinde vaka çalışması için bilgi toplama
    6 İzmir ve Yaratıcı Göç Shah, K. A., Gökçen, Ş. ve Polat, B. (2024). “Yaratıcı Sınıfın Göç Eğilimlerinde Yaşam KalitesininmYeri: İstanbul’dan İzmir’e Yaratıcı Göç” Kent Akademisi Dergisi, 17(1):22-42. https://doi.org/10.35674/kent.1388912 Çalıştay 5: Döngüsel Tasarım ve Yapısal Çevre
    7 İzmir’in Tasarım Kent kimliği Mengi, O., Durmaz-Drinkwater B., Oner, A.C., Velibeyoglu K. (2017). “Place management of a creative city: the case of Izmir”. International Journal of Knowledge Based Development, 8(3), 271-291. Çalıştay 6: İzmir özelinde vaka çalışmasının ön sonuçlarını sunmak.
    8 Bayram Tatili
    9 Sınav Haftası
    10 Proje Taslak Sunumu Çalıştay 7: İzmir özelinde vaka çalışmasının ön sonuçlarını sunmak.
    11 İzmir ve Kültür Ekonomisi Gökçen Ş., Akdemir Z., Alpaslan Hİ., Kumral N., Güçlü M., Türkcan B., Gürel G., Sanul G., Satırcı D., (2013) . İzmir 2012 Kültür Ekonomisi Envanteri ve İzmir Kültür Ekonomisi Gelişme Stratejisi., Edt: Oğuz, S. C. Ve Yaprak Yorgun, B., İzmir Kalkınma Ajansı Yayını, ISBN: 978-605-5826-15-4. IZKA (2020) Türkiye’de Yaratıcı Endüstrilerin İBBS2 Bölgeleri Düzeyinde Analizi:İzmir’e Bir Bakış, İzmir. Çalıştay 8: Analiz sonuçlarını muhakeme etmek.
    12 Final Proje Kritiği
    13 Final Proje Kritiği- Revizyon
    14 Final Proje Teslimi ve Sunumu Proje Raporu ve Sunum
    15 Final Proje Teslimi ve Sunumu Proje Raporu ve Sunum
    16 Donem degerlendirmesi

     

    Ders Kitabı

    Bu ders için gerekli ders kitabı bulunmamaktadır. Aşağıdaki liste, ders sırasında başvurulacak bazı önemli kitapları göstermektedir. Her ders için bu kaynaklar haftalık okumalar olarak Blackboard aracılığıyla verilecektir. Final raporu için, bu kaynakların yanı sıra ek kaynaklara da başvurmanız gerekecektir.

    Önerilen Okumalar/Materyaller

    Beyru, Rauf (1994), “Planlamada 1935-50 Dönemi, Le Corbusier İzmir’den Geçmişti”, Ege Mimarlık 94/3 (14): 17-23

     

    Bilsel, C. 2009. Izmir’de Cumhuriyet Donemi Planlamasi, (1923-1965): 20. Yuzyil Kentsel Mirasi, Ege Mimarlik, Ekim, pp. 12-17.

     

    Bilsel, Cana (1996), “Ideology and Urbanism During the Early Republican Period: Two Master Plans For İzmir and Scenarios of Modernization”, METU Journal of Faculty of Architecture, 16/1-2: 13-30.

     

    Carmona, M., Heath, T., OC, T., Tiesdell, S. 2003. Public Places Urban Spaces: The Dimensions of Urban Design, Oxford: Architectural Press.

     

    Gökçen Dündar, Ş. (2010) “Rise of Culture, Fall of Planning in Izmir, Turkey”, PASOS Revista de Turismo y Patrimonio Cultural - Journal of Tourism and Cultural Heritage. Special Issue, 8 (3), 51 – 66. DOI:10.25145/j.pasos.2010.08.034.

     

    Gökçen Dündar, Ş. (2010) “Unvan Peşindeki Kentler: ‘Mega’ Projeler ve ‘Mega Etkinlikler’ Üzerinden Bir Bakış”. Mimarlık, 353, 53-58.

    http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=367&RecID=2390

     

    Gökçen, Ş. (2018) “The Changing Face of Waterfront Housing Developments in Port District of Izmir, Turkey.", Living in the Harbor - Mieszkac W Porcie, Edt: Gabriela Rembarz, 9788363563479, Studia KPZK - Polska Akademia Nauk Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Krajupolska (Studies of the Committee for Spatial Economy and Regional Planning, Polish Academy of Sciences), Warszawa, 2018, pp.57-81.

     

    Gökçen Ş., Akdemir Z., Alpaslan Hİ., Kumral N., Güçlü M., Türkcan B., Gürel G., Sanul G., Satırcı D., (2013) . İzmir 2012 Kültür Ekonomisi Envanteri ve İzmir Kültür Ekonomisi Gelişme Stratejisi., Edt: Oğuz, S. C. Ve Yaprak Yorgun, B., İzmir Kalkınma Ajansı Yayını, ISBN: 978-605-5826-15-4.

     

    IZKA (2020) Türkiye’de Yaratıcı Endüstrilerin İBBS2 Bölgeleri Düzeyinde Analizi:İzmir’e Bir Bakış, İzmir.

     

    Shah, K. A., Gökçen, Ş. ve Polat, B. (2024). “Yaratıcı Sınıfın Göç Eğilimlerinde Yaşam KalitesininmYeri: İstanbul’dan İzmir’e Yaratıcı Göç” Kent Akademisi Dergisi, 17(1):22-42.

    https://doi.org/10.35674/kent.1388912

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
    Katılım
    1
    10
    Laboratuvar / Uygulama
    Arazi Çalışması
    1
    5
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    Portfolyo
    Ödev
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    2
    20
    Proje
    1
    25
    Seminer/Çalıştay
    8
    40
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    Final Sınavı
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    13
    100
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    2
    32
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    2
    32
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    12
    6
    72
    Arazi Çalışması
    1
    6
    6
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    0
    Portfolyo
    0
    Ödev
    0
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    2
    4
    8
    Proje
    1
    35
    35
    Seminer/Çalıştay
    8
    5
    40
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    0
    Final Sınavı
    0
        Toplam
    225

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1

    Mimarlık alanındaki lisans yeterliklerine dayalı olarak, bu alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.

    X
    -
    -
    -
    -
    2

    Mimarlık alanının disiplinlerarası doğasını kavrar ve bu alanda özümsenen bilgiyi ve çözümleme yetilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.

    -
    -
    -
    -
    X
    3

    Mimarlık alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri kuram ya da pratikte kullanır.

    -
    X
    -
    -
    -
    4

    Mimarlık alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.

    -
    -
    -
    -
    X
    5

    Mimarlık alanındaki bir sorunu teşhis eder, değerlendirir ve bu beceriyi yayın yapma veya uygulama ile ilişkilendirir.

    -
    -
    -
    X
    -
    6

    Mimarlık alanına ilişkin bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenme sürecini ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür.

    -
    -
    X
    -
    -
    7

    Mimarlık alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.

    -
    -
    -
    -
    X
    8

    Mimarlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulaması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.

    X
    -
    -
    -
    -
    9

    Mekansal ilişkiler ile bunların sosyal boyutlarını yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, ve Mimarlık alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar.

    -
    -
    -
    X
    -
    10

    Bir yabancı dili kullanarak Mimarlık alanı ile ilgili bilgileri takip eder ve akademik ve profesyonel ortamlarda tartışmalara katılır.

    -
    -
    -
    -
    X

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest


    YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin