Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği (Tezsiz) (Türkçe)

SABE 551 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve Etiğin Temelleri
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
SABE 551
Güz/Bahar
3
0
3
7.5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı; bilimin tanım, kapsam ve metodolojisinin anlaşılması ve bilimin temellerini güçlenlendirecek önemli kavram, bilgi ve becerilerin kazandırılmasıdır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bilimi ve bilim göstergelerini tanımlayabilecektir.
  • Tıp ve Sağlık Bilimlerinde Etiğin önemini ve Yayın Etiğinin kuralarını yorumlayabilecektir.
  • Biyoistatistiksel yöntemlerin temellerini tanımlayabilecektir
  • SPSS uygulaması yapabilecektir
  • Belli-başlı veri tabanlarını belirtebilecek ve ulaşabilecektir.
  • Bilimsel makale türlerini sayabilecek ve bir bilimsel makaleyi efektif olarak okuyabilecektir
  • Bir derleme makalesi yazabileceklerdir.
Ders Tanımı Bilimin tanımı, kapsamı, göstergeleri, temellerini oluşturan kavramlar, yöntemler ve uygulamaları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma-Dersin Tanıtımı Bilim Nedir? Bilimin Felsefesi ve Kısa Tarihçesi. Günümüzde Bilimsel Parametreler Nelerdir? Ülkemizin Sağlık Bilimleri Açısından Dünyaya Katkıları http://www.felsefenedir.com/bilim-felsefesi okunmalı İlgili başka web siteleri /makaleler araştırılmalı
2 Bilimsel Araştırma Nedir? Araştırma Türleri Nelerdir? Basamakları Nelerdir (Bilimsel Metodoloji) (Sunum + Grup Çalışması) Ogden, T & & Goldberg, IA, Ed. Research Proposals, Third Edition: A Guide to Success 3rd Edition Bölüm 2 (s. 21-28) ve Bölüm 3, s. 29-44.
3 Kalitatif Araştırmalar/Deneysel Araştırmalar SIĞRI,Ünsal. Nitel Araştırma Yöntemleri. Beta Yayınları, 2018. Konu: Nitel Yöntemlere Giriş.
4 Tıp ve Sağlık Bilimlerinde Etik –Etik Akıl Yürütme- Tıpla İlgili Ulusal ve Uluslararası Bildirgeler Bildirgeler web sitelerinden araştırılacaktır. J. Runzheimer, L. J. Larsen, Medical Ethics For Dummies, John WileySons, 2011, 1-349
5 Bilim Etiği KANSU, E. Bilim Etiği Sempozyumu TÜBA 14-15 Aralık, 2007. Öğrencilerin bilim etiği konusunda yaptıkları okumalar doğrultusunda tartışmaları beklenmektedir.
6 Etik Kurullara Nasıl Müracaat Yapılır? Müracaat örneklerinin SUNUMLARI İEÜ web sitesinden ve diğer üniversitelerin sitelerinden, Etik kurul müracaatı ile ilgili bilgileri araştıracaklar ve bir müracaat örneği hazırlayacaklardır. SUNUM raporunun dersin öğretim üyesine iletilmesi gerekmektedir.
7 İstatistiğe Giriş Veri Tabani Oluşturma, Veri Girişi (SPSS Uygulama) Verilerin Kontrolü Ve Temizlenmesi (SPSS Uygulama) Sayısal Verilerin Tanımlayıcı Istatistiklerle Özetlenmesi (SPSS uygulama) Özdemir O. Medikal İstatistik. Istanbul Medikal Yayıncılık. 2006. p47-82
8 Nominal Verilerin Tanımlayıcı Istatistiklerle Özetlenmesi -Nominal Verilerin Tablo ve Grafiklerle Sunumu- Nominal Verilerin Tablo ve Grafiklerle Sunumu (SPSS Uygulama) Özdemir O. Medikal İstatistik. Istanbul Medikal Yayıncılık. 2006. p47-82
9 Ara Sınav Sağlık Bilimleri alanında Araştırma Proje ödevlerinin sunumu
10 Sayısal Verilerin Tanımlayıcı Istatistiklerle Özetlenmesi – Sayısal Verilerin Tablo ve Grafiklerle Sunumu (SPSS Uygulama) Özdemir O. Medikal İstatistik. Istanbul Medikal Yayıncılık. 2006. p61-82.
11 Biyoistatistikte Temel Kavramlar (Hipotez Testi, p Değeri, Risk, Güven Aralığı) SPSS Uygulama (Ki Kare Testi) Özdemir O. Medikal İstatistik. Istanbul Medikal Yayıncılık. 2006. p61-82.
12 Pearson/Spearman’s Korelasyon Testi, Serpme Diyagramı Veri Özetleme, Tablo ve Grafiklerle Sunumu (Excel Uygulamasi) Veri Özetleme, Tablo ve Grafiklerle Sunumu (Excel Uygulaması) Özdemir O. Medikal İstatistik. Istanbul Medikal Yayıncılık. 2006. p107-114, p177-212,.
13 Bilimsel Veri Nedir? Bilimsel Veri Tabanları Nelerdir? Bilimsel Veri Tabanlarına Ulaşım Gosling P & Noordam B. Mastering your PhD. Springer 2006. Bölüm 10 (s. 75-79). Bilgisayar ortamında çalışmaya hazırlıklı gelmeleri beklenmektedir.
14 Bilimsel Makale Türleri -Makale Okuma Derleme Makale Nasıl yazılır? İlgili konuda makale örnekleri araştırılarak derse getirilecektir.
15 Dersin Gözden geçirilmesi
16 Final

 

Ders Kitabı

Blaxter, L., Hughes, C., & Tight, M. (2010). How to research. (4th ed.). Open University Press. Maidenhead, Berkshire, England,

Cryer P. (2006). The Research Student’s Guide to Success 

Arthur, J. (2004). A concise guide to college success: carpe diem. Upper Saddle River, N.J.: Pearson/Prentice Hall

Maureen M. Dawson, Brian A Dawson and Joyce A. Overfield, Communication Skills for Biosciences; Wiley-Blackwell, 2010.

BİLİM ETİĞİ SEMPOZYUMU. (Editör: Emin KANSU); 14-15 Aralık 2007.

Güven, H ve Gidener, S. Bilimsel Düşünce ve Araştırmada ETİK. Dokuz Eylül Yayınları, 2003.

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

Andrews, A. (2003). Research questions. London: Continuum

Booth, W. C., Colomb, G. G., & Williams, J. M. (2003). The craft of research. (2nd ed.). Chicago: University of Chicago Press.

Orna E, Stevens G (2009). Managing Information for Research

Oglen TE, Goldberg IA. Research Proposal: A Guide to Success, internetteki ilgili siteler

Bonnetta L (2005) (Ed) Making The Right Movements: A practical guide to scientific management for postdocs and new faculty,  Howard Hughes Medical Institute,

J. Runzheimer, L. J. Larsen, Medical Ethics For Dummies, John WileySons, 2011

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
-
-
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
1
10
Ara Sınav
1
20
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
4
70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
0
Sınıf Dışı Ders Çalışması
14
3
42
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
40
40
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
10
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
1
10
10
Ara Sınavlar
1
30
30
Final Sınavı
1
45
45
    Toplam
225

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği alanında bilim uzmanlığı düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur.

2

Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur.

3

Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.

4

Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili uzmanlık gerektiren bir uygulamayı bağımsız olarak yürütebilir ve liderlik yapar.

5

Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirir.

6

Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği ile ilgili güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü, görsel ve elektronik ortamda sunar.

7

Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği alanında bilimsel ve mesleki yasal sorumluluklar çerçevesinde projeler yürütür.

8

Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur

9

Sağlıkta Kalite ve Hasta Güvenliğialanı ile ilgili kıstaslara uygun dönem ödevi hazırlar ve yürütür.

10

Sağlıkta kalite ve hasta güvenliği alanında bilimsel yenilikleri takip eder, bilgileri kanıta dayalı ve eleştirel bir gözle değerlendirir, bu ilkeler ile yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir.

11

Kendini değerlendirerek gelişmek için plan yapar.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.