LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Doktora Programı
PSIR 605 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Karşılaştırmalı Siyaset
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSIR 605
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Doktora
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin farklı devlet biçimlerini, devlet kurumlarını, siyasi rejimleri, siyasi partileri, seçim sistemlerini ve kitle davranışlarını tanımlayabilmeleri, analiz edebilmeleri ve eleştirel olarak değerlendirebilmeleri beklenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders öğrencilere siyasi kurumlar, siyasi kültür, siyasi davranış ve siyasi süreçleri karşılaştırmalı bir perspektiften tanıtmaktadır. Öğrenciler karşılaştırmalı siyasette kullanılan temel teoriler, yöntemler ve terimler hakkında bilgi sahibi olacaklardır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş- Dersin ve öğretim izlencesinin tanıtımı | Dersin öğretim izlencesi ve öğrencilerin bireysel analitik çalışmaları ile ilgili değerlendirme kurallarını içeren belgeler. |
2 | Karşılaştırmalı Yöntem | Todd Landman, Issues and Methods in Comparative Politics. Routledge. Chapter 1. Lijphart, Arend. "Comparative politics and the comparative method." American political science review 65, no. 03 (1971): 682-693. Kohli, Atul, Peter Evans, Peter J. Katzenstein, Adam Przeworski, Susanne Hoeber Rudolph, James C. Scott, and Theda Skocpol. "The role of theory in comparative politics: A symposium." World Politics 48, no. 01 (1995): 1-49. |
3 | Karşılaştırmalı Yöntem | Landman, Chapters 2 and 3. |
4 | Devlet Kuramı | Skocpol, Theda. 1985, “Bringing the State Back in: Strategies of Analysis in Current Research,” in Peter Evans, et al, Bringing the State Back In. Evans, Peter. "The eclipse of the state? Reflections on stateness in an era of globalization." World politics 50, no. 01 (1997): 62-87. Migdal, Joel S. State in society: Studying how states and societies transform and constitute one another. Cambridge University Press, 2004. Chapters 1-3. Suggested: Held, David, Political Theory and the Modern State, Stanford UP, 1989. |
5 | Demokrasi ve Demokratikleşme | Seymour M. Lipset. 1959. “Some Social Requisites of Democracy: Economic Development and Political Legitimacy,” American Political Science Review 53: 69 105. Samuel P. Huntington, “Will More Countries Become Democratic?” Political Science Quarterly, 99 (Summer 1984): 193-218. Geddes, Barbara. 1999. ‘What Do We Know About Democratization After Twenty Years?’ Annual Review of Political Science, 2:115‐44. Munck, Geraldo L., and Jay Verkuilen. 2002. ‘Conceptualizing and Measuring Democracy: Evaluating Alternative Indices.’ Comparative Political Studies 35: 5‐34. Horowitz, Donald, “Democracy in Divided Societies”, Journal of Democracy, vol.4, no.4, (Oct 1993), p.18-38 |
6 | Demokratik Gerileme ve Otoriterleşme | Linz, Juan J., Totalitarian and Authoritarian Regimes, Rienner Publishers, 2000. ‘Unwelcome Change: Coming to Terms with Democratic Backsliding’ David Waldner and Ellen Lust Annual Review of Political Science 2018 21:1, 93-113; Larry Diamond (2021) Democratic regression in comparative perspective: scope, methods, and causes, Democratization, 28:1, 22-42; Cemal Burak Tansel (2018) Authoritarian Neoliberalism and Democratic Backsliding in Turkey: Beyond the Narratives of Progress, South European Society and Politics, 23:2, 197-217 |
7 | Ara Sınav | |
8 | Hükümet ve Kuvvetleri | Linz, Juan. 1990. ‘The Perils of Presidentialism.’ Journal of Democracy 1(1): 51‐69. Landman, Chap. 8 Riggs, Fred W. 1997. ‘Presidentialism versus parliamentarism: Implications for representativeness and legitimacy.’ International Political Science Review, 18 (3): 253‐278. Ljiphart, Arend, Patterns of Democracy, Yale UP, 2012. |
9 | Siyasal ve Toplumsal Hareketler | Della Porta, Donatella, and Mario Diani, Social Movements: An Introduction, Wiley and Blackwell, 2006. Suggested Read: Tilly, Charles and Sidney Tarrow, Contentious Politics, Oxford UP, 2015. |
10 | Siyasal Çatışma | Landman, Chap. 5. Mark I. “An Evaluation of "Does Economic Inequality Breed Political Conflict?" Studies.” World Politics Vol. 41, No. 4 (Jul., 1989), pp. 431-470. Eastery, William. Can Institutions Resolve Ethnic Conflict? Economic Development and Cultural Change. Vol. 49, No. 4 (July 2001) (pp. 687-706); Fox, J. (2004). The rise of religious nationalism and conflict: Ethnic conflict and revolutionary wars, 1945-2001. Journal of peace Research, 41(6), 715-731. |
11 | Politika ve Ekonomi | Acemoglu, Daron and James Robinson, Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty, Crown Business, 2012. Suggested Read: Frank, Andre Gunder, Development of Underdevelopment, Monthly Review, 1966. |
12 | Krizde Siyaset | Bauman, Zygmunt, and Carlo Bordoni, State of Crisis, Polity Press, 2014. Suggested Read: Della Porta, Donatella, Can Democracy Be Saved?, Polity Press, 2013. |
13 | Öğrenci Sunumları ve Tartışmalar | |
14 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Tüm kaynaklar üniversitemiz kütüphanesinde veya açık kaynak olarak erişilebilir durumdadır veya Blackboard sistemi aracılığıyla öğrencilerimizle paylaşılmaktadır.
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
20
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
10
|
140
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
10
|
10
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
30
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
258
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konusunda kuramsal ve kavramsal yeterlilikleri üst düzeye çıkarır ve derinleştirir. |
X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel ve üst düzey analitik bir yaklaşımla değerlendirir. |
X | ||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki kuramsal ve ampirik boşlukları saptar ve üst düzeyde sorgulama yetilerini kazanır. |
X | ||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki boşlukları dolduracak yenilikçi, öncü ve özgün argümanlar geliştirme yetisini kazanır. |
X | ||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında üst düzey niceliksel ve/veya niteliksel araştırma tekniklerini kullanarak ilgili verileri toplar, çözümler ve yorumlar. |
|||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına özgün eserler üretip, ulusal ve uluslararası endeksler tarafından taranan dergilerde yayınlar yapar. |
|||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak sunar. |
|||||
8 | Siyaset olgusuna ilişkin gündelik hayat içerisinde karşılaşılan sorunlara çözüm üretmeye yönelik olarak sorumluluk alır. |
|||||
9 | Ulusal ve uluslararası siyasetteki çatışmaların çözümlenmesinde kullanılan kurumsal ve siyasal araçların belirlenmesine yönelik projeler geliştirir. |
|||||
10 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili bilimsel kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerle ilgili bilgileri takip eder, yayın yapar ve akademik ortamlardaki tartışmalarda yer alır. |
X | ||||
12 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest