LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Doktora Programı
PSIR 631 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Uluslararası İlişkiler Teorileri
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSIR 631
|
Güz
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Doktora
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Uluslararası İlişkiler alanındaki farklı teorik yaklaşımları incelemek ve güncel teorik tartışmaları anlayıp yorumlayabilmek. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, uluslararası ilişkiler disiplinindeki temel teorik ve analitik yaklaşımları incelemektedir. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Neden Uluslararası İlişkiler Teorilerine İhtiyaç Duyarız? | Bull, Hedley. 1966. “International Theory: The Case for a Classical Approach.” World Politics 18: 361-77. Chernoff, Waltz, Kenneth. 1979. Theory of International Politics, Chapter 1. David A. Lake, “Why ‘isms’ Are Evil: Theory, Epistemology, and Academic Sects as Impediments to Understanding and Progress,” International Studies Quarterly, 55, 2(2011), 465-480. Fred. 2007. Theory and Metatheory in International Relations. New York: Palgrave Macmillan. Chapter 3. Duncan Snidal, “Rational Choice and IR,” in Carlsnaes, Risse, and Simmons, Handbook of International Relations (London: Sage, 2002). |
3 | Klasik ve Yapısal Realizm | Carr, E.H. (2000). ‘The Twenty Years’ Crisis. An Introduction to the Study of International Relations’. London: Palgrave Macmillan, Ch. 1-6. Morgenthau, H. J. (1945) ‘The Evil of Politics and the Ethics of Evil’, Ethics 56(1), pp. 1-18. Guzzini, S. (2004), ‘The Enduring Dilemmas of Realism’, European Journal of International Relations 10(4), pp. 533-568. Waltz, K. N. (1990), ‘Realist Thought and Neorealist Theory’, Journal of International Affairs 44(1), pp. 21-37. |
4 | Liberalizm(ler) | Wilson, P. (2003). ‘What is Idealism?’ in The International Theory of Leonard Woolf: A Study in Twentieth-Century Idealism. London: Palgrave Macmillan, Ch. 2. Navari, C. (1989). ‘The Great Illusion Revisited: The International Theory of Norman Angell’, Review of International Studies (15), pp. 341-358. Keohane, R. (2004), http://www.uctv.tv/shows/Theory-and-International-Institutions-with-Robert-O-Keohane-Conversations-with-History-8991 Doyle, M. (1983). ‘Kant, Liberal Legacies, and Foreign Affairs, Part I’, Philosophy and Public Affairs 12 (3), pp. 205-235. Owen, J. (1994). "How Liberalism Produces Democratic Peace," International Security 19 (2), pp. 87-125. Oneal, J., Russett, B., & Berbaum, M. (2003). ‘Causes of Peace: Democracy, Interdependence, and International Organizations, 1885-1992’, International Studies Quarterly 47(3), 371-393. |
5 | İnşacılık | Wendt, A. (1992). ‘Anarchy is what states make of it: the social construction of power politics’, International Organization 46(2), pp. 391‐425. Wendt, A. (1999). Social Theory of International Politics, Cambridge: Cambridge University, pp. 92‐192. Hurd, I. (1999). ‘Legitimacy and Authority in International Politics’, International Organization 53(2), pp. 379‐408. |
6 | Marksizm ve Eleştirel Teori | Linklater, A. (2005). “Marxism” in Burchill, S. (Ed.), Theories of International Relations. London: Palgrave, Ch. 5. Linklater, A. (1986). ‘Realism, Marxism and Critical International Theory’, Review of International Studies 12(4), pp. 301–312. Cox, R. W. (1983). ‘Gramsci, Hegemony and IR’, Millennium 12(2), pp. 162-175. |
7 | Araştırma Önerileri | |
8 | İngiliz Okulu | Buzan, B. (2001). ‘The English School: An Underexploited Resource in IR’, Review of International Studies 27(3), pp. 471-88. Bull, H. (1971). ‘Order vs. Justice in International Society’, Political Studies 19(3), pp. 269-83. |
9 | Postyapısalcılık | Foucault, M. (1980). ‘Truth and Power’ in Gordon. C. (Ed.). Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings 1972-1977, New York: Harvester Wheatsheaf, pp. 109-133. Der Derian, J. (2000). ‘Virtuous War / Virtual Theory,’ International Affairs 76(4), pp. 771-788. Dillon, M. and Guerrero, L. L. (2008). ‘Biopolitics of Security in the 21st Century: an Introduction’, Review of International Studies 34(2), pp. 265-292. |
10 | Postkolonyalizm | Said, E. (2003) Orientalism, London: Penguin, pp. 1-49. Darby, P., & Paolini, A. J. (1994). ‘Bridging International Relations and Postcolonialism’, Alternatives: Global, Local, Political 19(3), 371–397. Seth, S. (2011). ‘Postcolonial Theory and the Critique of International Relations’, Millennium, 40(1), pp. 167-183. |
11 | Yeni Uİ Yaklaşımları | Tickner, A. (1997). ‘You just don’t understand: troubled engagements between feminist and IR theorists’, International Studies Quarterly 41(4), pp. 611-632. Kinnvall, C. (2004). ‘Globalization and Religious Nationalism: Self, Identity, and the Search for Ontological Security’, Political Psychology 25(5), pp. 741-767. Rumelili, B. & Adisonmez, U. C. (2020). ‘Uluslararası İlişkilerde Kimlik-Güvenlik İlişkisine Dair Yeni bir Paradigma: Ontolojik Güvenlik Teorisi’, Uluslararası İlişkiler Dergisi 17(66), pp. 23-39. Adisonmez, U. C. (2016). ‘What is the Human Security Approach and How the Phenomenon Contributed to the International Security Agenda: Canadian and Japanese Paradigms’, Security Strategies Journal 12(24), pp. 1-28. |
12 | Araştırma Projelerinin Değerlendirilmesi | |
13 | Araştırma Projelerinin Değerlendirilmesi | |
14 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Her hafta için okuma listeleri yukarıda verilmiştir. Tüm kaynaklar üniversitemiz kütüphanesinde veya açık kaynak olarak erişilebilir durumdadır veya Blackboard sistemi aracılığıyla öğrencilerimizle paylaşılmaktadır.
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
20
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
7
|
98
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
20
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
20
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
216
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konusunda kuramsal ve kavramsal yeterlilikleri üst düzeye çıkarır ve derinleştirir. |
X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında yapılar, aktörler, kurumlar ve kültür gibi etkenler arasındaki ilişkileri eleştirel ve üst düzey analitik bir yaklaşımla değerlendirir. |
X | ||||
3 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki kuramsal ve ampirik boşlukları saptar ve üst düzeyde sorgulama yetilerini kazanır. |
X | ||||
4 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler literatüründeki boşlukları dolduracak yenilikçi, öncü ve özgün argümanlar geliştirme yetisini kazanır. |
|||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında üst düzey niceliksel ve/veya niteliksel araştırma tekniklerini kullanarak ilgili verileri toplar, çözümler ve yorumlar. |
X | ||||
6 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına özgün eserler üretip, ulusal ve uluslararası endeksler tarafından taranan dergilerde yayınlar yapar. |
|||||
7 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak sunar. |
|||||
8 | Siyaset olgusuna ilişkin gündelik hayat içerisinde karşılaşılan sorunlara çözüm üretmeye yönelik olarak sorumluluk alır. |
|||||
9 | Ulusal ve uluslararası siyasetteki çatışmaların çözümlenmesinde kullanılan kurumsal ve siyasal araçların belirlenmesine yönelik projeler geliştirir. |
X | ||||
10 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili bilimsel kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerle ilgili bilgileri takip eder, yayın yapar ve akademik ortamlardaki tartışmalarda yer alır. |
|||||
12 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest