LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Tasarım Çalışmaları Doktora Programı
FFD 655 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Kitlesel Kişiselleştirme ve Inovatif (Yenilikçi) Ürün Geliştirme
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
FFD 655
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Doktora
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | - | |||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında kitlesel kişiselleştirmenin tasarım alanlarındaki kullanımı incelenir. Dersin amaçları kitlesel kişiselleştirmenin gelişimi ve gelecek olasılıkları hakkında bilgi sahibi olmayı ve en son gelişmeleri yenilikçi ürün geliştirme amacıyla kullanabilmeyi içerir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Günümüzde pazarda ve tüketici taleplerinde yaşanan değişimler, kişiselleştirilmiş ürünlere duyulan ihtiyacı belirgin hale getirmiş, gelişen teknolojinin getirdiği avantajlar ile birlikte pek çok alanda yeni oluşumlar gündeme gelmiştir. Kişiselleştirme kavramı son dönemde özellikle kitlesel kişiselleştirme (mass customization) üzerinde yoğunlaşmaktadır. Bu konu hem üretim, hem hizmet sektöründe hızla gelişerek, tasarım alanında da tartışılan konulardan biri haline gelmiştir. Bu ders kapsamında kitlesel kişiselleştirme ve inovasyon kavramları ele alınarak, özellikle tasarım disiplinleri ile ilgili incelemelere ve uygulamalara yer verilir. Kitlesel kişiselleştirme konusundaki güncel değişimler ve trendler analiz edilerek, moda tasarımı gibi belli tasarım alanlarına yönelik kişiselleştirilmiş ve/veya yenilikçi (inovatif) ürün geliştirme ile ilgili araçlar ve yöntemler incelenir. \n |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş | Yok |
2 | Kitlesel kişiselleştirme ve inovasyon tanım ve kapsamı | Okuma Gilmore, J. ve Pine, J. (1997). The four faces of customization, Harvard Business Review, 75(1), 91-101. Pine, J. (1993). Mass customization: The new frontier in the business. Boston, Massachusetts : Harvard Business School Press Kratochvil, M. ve Carson, C. (2005). Growing modular: Mass customization of complex products, services and software, Berlin: Springer. |
3 | Kitlesel kişiselleştirme için önemli gelişmeler ve yeni teknolojiler | Okuma Gilmore, J. ve Pine, J. (1997). The four faces of customization, Harvard Business Review, 75(1), 91-101. Pine, J. (1993). Mass customization: The new frontier in the business. Boston, Massachusetts : Harvard Business School Press Kratochvil, M. ve Carson, C. (2005). Growing modular: Mass customization of complex products, services and software, Berlin: Springer. |
4 | Örnekler, giyim endüstrisinde kitlesel kişiselleştirme | Trend araştırması |
5 | Çeşitli tasarım alanlarındaki gelişmeler ve gelecekteki trendler | Yeni teknolojilerin araştırılması |
6 | Üretim ve hizmet odaklı örnekler | Okuma Choy, R. ve Loker, R. Mass customization of wedding gowns: Design involvement on the internet. Clothing and Textiles Research Journal, 22 (1/2), 79-87, 2004. TBA |
7 | "Maker" Hareketi | Okuma Boër, C. ve Dulio, S. (2007). Mass customization and footwear: Myth, salvation or reality? London: Springer Verlag. TBA |
8 | Belirli alanlar için literatür araştırması ve okumalar | |
9 | Bireysel araştırma ve öğrenci projeleri üzerine tartışma | Bireysel okuma/ araştırma |
10 | Bireysel araştırma ve öğrenci projeleri üzerine tartışma | Bireysel okuma/ araştırma |
11 | Bireysel araştırma ve öğrenci projeleri üzerine tartışma | Bireysel okuma/ araştırma |
12 | Bireysel araştırma ve öğrenci projeleri üzerine tartışma | Bireysel okuma/ araştırma |
13 | Sunumlar/Tartışmalar | Sunum |
14 | Sunumlar/Tartışmalar | Sunum |
15 | Dönem değerlendirmesi | |
16 | Dönem değerlendirmesi |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Gilmore, J. and Pine, J. (1997). The four faces of customization, Harvard Business Review, 75(1), 91-101 Boër, C. ve Dulio, S. (2007). Mass customization and footwear: Myth, salvation or reality? London: Springer Verlag. Pine, J. (1993). Mass customization: The new frontier in the business. Boston, Massachusetts : Harvard Business School Press Kratochvil, M. ve Carson, C. (2005). Growing modular: Mass customization of complex products, services and software, Berlin: Springer. Fogliatto, F., Da Silviera, G., Borenstein, D. and., “The mass customization decade: An updated review of the literature”, International Journal of Production Economics, 238 (2012), 14-25. Lee, S.,Kunz, G.I., Fiore, A.M., Campbell, J.R., “Acceptance of mass customization of apparel: merchandising issues associated with preference for product, process and place.” Clothing and textiles research journal, 20(3), 138-146, 2002. Choy, R. ve Loker, R. Mass customization of wedding gowns: Design involvement on the internet. Clothing and Textiles Research Journal, 22 (1/2), 79-87, 2004. The role of mass customization in the apparel industry |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
2
|
50
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
50
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı | ||
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
3
|
100
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı | ||
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
4
|
64
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
3
|
42
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
2
|
20
|
40
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
80
|
80
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
0
|
||
Toplam |
226
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Tasarım alanına yeni fikirlerle inovatif katkı sağlayacak güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir, |
|||||
2 | Tasarım alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır, |
|||||
3 | Tasarım alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, bütünsel ve yaratıcı düşünerek yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, |
|||||
4 | Tasarım disiplininde bağımsız araştırma yapar, bilimsel olayları geniş, derin ve eleştirel bir bakış açısı ile analiz eder, yeni sentezlere ulaşır ve değerlendirebilmek için gerekli adımları belirleme yeteneği kazanır, |
|||||
5 | Tasarım alanı ve alt disiplinleri ile ilgili bilimsel makaleleri ulusal ve/veya uluslararası saygın hakemli dergilerde yayınlayarak veya bilimsel toplantılarda sunarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir, |
|||||
6 | Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini bilimsel bir şekilde ifade etmek ve savunmak için etkili bir iletişim kurar, |
|||||
7 | Tasarım alanında etkili iletişim ile takım çalışmasını yürütür, |
|||||
8 | İngilizce dilini kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır, |
|||||
9 | Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri sürekli takip ederek, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur, |
|||||
10 | Tasarım tescili, marka ve patent alabilecek özgün model ve ürünleri ortaya çıkarabilecek becerileri geliştirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
DSS 2024 CALL FOR PAPERS | THEME: DESIGN DIALOGUES
DSS 2024 CALL FOR PAPERS THEME: DESIGN DIALOGUES The Design Studies Graduate Program and the Faculty of Fine Arts and Design at the Izmir
Design Studies Symposium 2023: Realities & Frontiers
İzmir Ekonomi Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tasarım Çalışmaları programının düzenlediği Tasarım Çalışmaları Sempozyumu 2023 (DSS 2023), 1-2 Haziran tarihlerinde İzmir Ekonomi Üniversitesi,