LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Uygulamalı Matematik ve İstatistik (Doktora)
STAT 506 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Çok Değişkenli İstatistik ve Kapulalar Teorisi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
STAT 506
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders çok değişkenli istatistiksel tekniklerini ve kapulalarıhakkında bilgi vermeyi amaçlamaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders matematik ve istatistik lisansüstü öğrencilerinin çok değişkenli istatistik teorisini, özellikle kapulalar teorisi ile bağlantılarını vurgulayarak kavramalarını sağlamak amacıyla tasarlanmıştır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Kapulalar, Sklar teoremi, kapulalar ve rastgele değişkenler | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, Duxbury Press; 4 edition,2004. ISBN-13: 978-0534387785 “An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer; 2nd edition,2006. ISBN-13: 978-0387286594 |
2 | Rastgele değişkenlerin ortak dağılım fonksiyonları için Frechet – Hoeffding sınırları | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, Duxbury Press; 4 edition,2004. ISBN-13: 978-0534387785 “An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer; 2nd edition,2006. ISBN-13: 978-0387286594 |
3 | Yaşam kapulası, çok değişkenli kapula | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, Duxbury Press; 4 edition,2004. ISBN-13: 978-0534387785 “An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer; 2nd edition,2006. ISBN-13: 978-0387286594 |
4 | Arşimetrik kapulalar | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, McGrawHill, 1990.“An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer Series in Statistics, 2006. |
5 | Kapula oluşturmak yöntemleri | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, Duxbury Press; 4 edition,2004. ISBN-13: 978-0534387785 “An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer; 2nd edition,2006. ISBN-13: 978-0387286594 |
6 | Çok değişkenli normal dağılım | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, Duxbury Press; 4 edition,2004. ISBN-13: 978-0534387785 “An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer; 2nd edition,2006. ISBN-13: 978-0387286594 |
7 | Çok değişkenli Normal yoğunluğun kuadratik formunun dağılımı | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, Duxbury Press; 4 edition,2004. ISBN-13: 978-0534387785 “An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer; 2nd edition,2006. ISBN-13: 978-0387286594 |
8 | Çokdeğişkenli üstel dağılım | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, Duxbury Press; 4 edition,2004. ISBN-13: 978-0534387785 “An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer; 2nd edition,2006. ISBN-13: 978-0387286594 |
9 | Wishart dağılımı, x vektörünü bölümleme ve şartlı kovaryans matrisleri | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, McGrawHill, 1990.“An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer Series in Statistics, 2006. |
10 | Çok değişkenli gamma dağılım | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, Duxbury Press; 4 edition,2004. ISBN-13: 978-0534387785 “An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer; 2nd edition,2006. ISBN-13: 978-0387286594 |
11 | Bağımlılık ve yaşlanma özelliklerinin kapulalarla ifade edilmesi | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, Duxbury Press; 4 edition,2004. ISBN-13: 978-0534387785 “An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer; 2nd edition,2006. ISBN-13: 978-0387286594 |
12 | Kendal tau, Sperman rho. Kuyruk bağımlılıg özellikleri | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, McGrawHill, 1990.“An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer Series in Statistics, 2006. |
13 | Diğer bağımlılık ve ilişki ölçütleri. Gini katsayısı dayalı bağımlılık ölçütü | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, Duxbury Press; 4 edition,2004. ISBN-13: 978-0534387785 “An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer; 2nd edition,2006. ISBN-13: 978-0387286594 |
14 | Empirik kapula, çokdeğişkenli bağımlılık | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, Duxbury Press; 4 edition,2004. ISBN-13: 978-0534387785 “An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer; 2nd edition,2006. ISBN-13: 978-0387286594 |
15 | Dersin gözden geçirilmesi | |
16 | Final sınavı |
Ders Kitabı | “Multivariate Statistical Methods”, Donald F. MORRISON, Duxbury Press; 4 edition,2004. ISBN-13: 978-0534387785 “An Introduction to Copulas”, Roger B. NELSON, Springer; 2nd edition,2006. ISBN-13: 978-0387286594 |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Multivariate Analysis, K. V. MARDIA, J. T. KENT and J. M. BIBBY, Academic Press, 1979. ISBN-13: 978-0124712522 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje |
1
|
20
|
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
50
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
50
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
50
|
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
6
|
84
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
1
|
28
|
28
|
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
30
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
35
|
35
|
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, teorik matematik ve istatistik kuramları ve uygulamalarına ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek, , derinleştirmek ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaştırmak, |
X | ||||
2 | Matematik ve İstatistikte orijinal, bağımsız ve kritik düşünme yeteneklerine sahip olmak ve teorik kavramlar geliştirebilmek, |
X | ||||
3 | Matematik ve İstatistikteki problemleri tanıyabilme ve doğrulayabilme yeteneğine sahip olmak, |
X | ||||
4 | Disiplinlerarası yaklaşımla, teorik ve uygulamalı matematik ve istatistik yöntemlerini yeni problemlerin analiz ve çözümümde uygulayabilmek ve uygulama konusunda kendi potansiyellerini keşfedebilmek, |
X | ||||
5 | Uygulamalı Matematiğin ve istatistiğin kullanıldığı hemen her alanda, uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek, sonuçlandırıp, raporlayabilmek, |
X | ||||
6 | Uygulamalı Matematik ve İstatistik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerilerini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, yenileyebilmek, ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilmek, |
X | ||||
7 | Uygulamalı Matematik ve İstatistik alanında analizlerini ve önerdiği yöntemleri, uzman kişilere, bilimsel nitelikte aktarabilmek, |
X | ||||
8 | Ulusal ve uluslararası (İngilizce) akademik kaynakları etkin bir şekilde kullanabilmek ve bilgi birikimini güncel tutabilmek, yurtiçi ve yurtdışı meslektaşlarıyla rahat bir şekilde iletişim kurabilmek, periyodik litaretürü takip edebilmek, alanındaki ve alan dışındaki bilimsel toplantılara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarımda bulunabilmek, |
X | ||||
9 | Uygulamalı Matematik ve İstatistik alanlarında yaygın olarak kullanılan yazılımlara aşina olmak ve en az ikisini etkin şekilde kullanabilmek, |
X | ||||
10 | Uygulamalı Matematik ve İstatistik alanlarında bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunmak, |
X | ||||
11 | Evrensel anlamda birikimli ve duyarlı olarak tüm süreçleri etkin şekilde değerlendirebilmek, karşılaştığı toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunup ve bu değerlerin gelişimini desteklemek, |
X | ||||
12 | Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilmek ve çözümleri taşıyabilmek, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları incelemek ve yorumlamak, |
X | ||||
13 | Matematik ve istatistiğn kullanıldığı sistem ve konularla ilgili strateji, politika ve planlar geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları yorumlayıp geliştirebilmek, |
X | ||||
14 | Matematik ve İstatistik bilinmlerinin gelişmesinde ve kaynaşmasında yer alan önemli kişileri, olay ve olguları, diğer bilim dallarının gelişmesindeki etkileri açısından değerlendirebilmek, tartışabilmek, inceleyebilmek, |
X | ||||
15 | Uygulamalı Matematik ve İstatistik alanında bireysel veya ekip olarak bir bilimsel çalışmayı sürdürmek, bağımsız çalışmanın ilgili tüm aşamalarında etkili olmak, karar verme sürecine katılmak, zamanı etkili kullanarak gerekli planlamayı yapmak ve yürütmek. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER
YÜZYILLARIN KURAMINA YENİ SOLUK İZMİR EKONOMİ’DEN
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Matematik Bölümü öğretim üyeleri geliştirdikleri TÜBİTAK projesiyle değişmezlik kuramında yeni bir modülün özelliklerini inceleyecek. Kuramın işlemedi özel durumları