LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Kamu Hukuku Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) (Türkçe)
KHUK 520 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Anayasal Sosyal Haklar Kuramı
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
KHUK 520
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu dersinin amacı, sosyal hakların anayasa hukuku perspektifinden normatif niteliklerini ve anayasa yargısı düzeyindeki icrasını incelemektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Derste esas olarak anayasal sosyal hakların karakteristik özellikleri ve bunların dava edilebilirliği sorunu ele alınacaktır. Bunun için hem literatürdeki tartışmalar irdelenecek hem de karşılaştırmalı yargısal içtihat ele alınacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dersin tanıtımı, konu ve yöntemi | |
2 | Anayasal sosyal hakların tarihsel gelişimi | Yolcu, s. 22-28; Dericiler, s. 19-54; Tanör, s. 43-74. |
3 | Sosyal haklar anayasacılığı | Yolcu, s. 28-48 |
4 | Hak kavramı ve sosyal haklar | Yolcu, s. 48-56; Tanör, s. 13-42. |
5 | Anayasal sosyal hakların unsurları | Yolcu, s. 56-90; Tanör, s. 74-79. |
6 | Sosyal hakların dava edilebilirliği sorunu-I | Yolcu, s. 91-120; Dericiler, s. 220-238. |
7 | Sosyal hakların dava edilebilirliği sorunu-II | Yolcu, s. 121-133 |
8 | Yargısal uygulama: Güney Afrika | Yolcu, s. 161-205 |
9 | Yargısal uygulama: Kolombiya | Yolcu, s. 206-236 |
10 | Yargısal uygulama: Hindistan | Yolcu, s. 236-264 |
11 | Türkiye’de sosyal hakların anayasal statüsü | Yolcu, s. 300-315; Tanör, s. 142-149 & s.163-169. |
12 | Türk Anayasa Mahkemesinin tutumu | Yolcu, s. 315-360; Tanör, s. 372-381. |
13 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin yaklaşımı | Yolcu, s. 362-377; Dericiler, s. 241-251. |
14 | Ödevlerin Sunumu | |
15 | Ödevlerin Sunumu | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Serkan YOLCU, Anayasa Yargısında Sosyal Hakların Korunması, Ankara: Seçkin, 2018. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Bülent TANÖR, Anayasa Hukukunda Sosyal Haklar, İstanbul: May Yayınları, 1978; İbrahim KABOĞLU (ed.), Anayasal Sosyal Haklar: Avrupa Sosyal Şartı, Karşılaştırmalı Hukuk ve Türkiye, İstanbul: Legal, 2012; Özge Yücel DERİCİLER, Sosyal Haklar ve İnsan Hakları Hukuku Çerçevesinde Devletin Yükümlülükleri: Refah Devletinin Krizi Ekseninde Bir İnceleme, İstanbul: On İki Levha, 2014. |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
50
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | ||
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
2
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
3
|
48
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
50
|
50
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
34
|
34
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
0
|
||
Final Sınavı |
1
|
45
|
45
|
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Kamu hukuku alanında analitik ve eleştirel bakış açısıyla olayları hukuki kurallar temelinde yorumlama yeteneğini pekiştirir. |
X | ||||
2 | Kamu hukuku alanlarında ve alt disiplinlerine ait kavram ve kurumlara ilişkin bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. |
X | ||||
3 | Kamu hukuku alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirerek yeni bilgiler oluşturur. |
X | ||||
4 | Kamu hukuku alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak sorunları çözer. |
X | ||||
5 | Kamu hukuku alanına özgü araştırma yöntemlerini kullanır. |
X | ||||
6 | Kamu hukuku ve alt disiplinleriyle ilgili alanlarda sahip olunacak uzmanlık derecesindeki bilgi ve donanımı etkin bir şekilde yazılı ve sözlü olarak aktarır. |
|||||
7 | Başta yargı organları önüne gelen uyuşmazlıklara ilişkin olanlar olmak üzere hukuksal sorunları çözer. |
X | ||||
8 | Bilgilerin işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
X | ||||
9 | Kamu hukuku alanında ve alt disiplinleriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. |
X | ||||
10 | Kamu hukuku alanı ile ilgili bilimsel kıstaslara uygun, özgün bir tez/dönem projesi hazırlar. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest