Dersin Adı |
İş Hukukunda Altişverenlik
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HUK 503
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaAnlatım / Sunum | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | İşletmelerde alt işveren(taşeron) vasıtası ile iş ilişkileri kurulmasının yaygınlaşmasının, işçi hakları ile iş hukukuna etkilerinin, uluslararası ve ulusal mevzuat ışığında, karşılaştırmalı olarak değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu dersin içeriğini, dünyada ve Türkiye’de “alt işverenlik(taşeronlaşma)”olgusunun İş Hukuku ve işçi haklarına etkisinin irdelenmesi oluşturacaktır. Derste işlenecek temel konu başlıkları, iş hukukunda işçi, işveren ve alt işveren kavramları, iş sözleşmesinden kaynaklanan işçi ve işverenin hak ve borçları ile iş ilişkisinde alt işverenin varlığının bu hak ve borçlara hukuki etkisi, alt işverenliğin yasal koşulları ve muvazaa, iş hukukunun temel ilkeleri çerçevesinde alt işverenlik(taşeronlaşma) olgusunun, işçinin temel hak ve özgürlükleri ile sosyal haklarına etkileri olarak belirtilebilir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | İş hukukunun, Borçlar Hukukundan bağımsız varlığının sebebi olan, iş sözleşmesi ile kurulan iş ilişkisinin özelllikleri ve iş hukukunun temel ilkeleri | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması, farklı kaynakların araştırılması. |
2 | İş hukukunda işçi, işveren ve alt işveren kavramları | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması, farklı kaynakların araştırılması. |
3 | İş sözleşmesinden kaynaklanan işçi ve işverenin hak ve borçları | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması, farklı kaynakların araştırılması. |
4 | İş ilişkisinde alt işverenin varlığının işçi ve işverenin hak ve borçlarına hukuki etkisi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması, farklı kaynakların araştırılması. |
5 | Dünyada alt işverenlik, düzenleme ve uygulamalar | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması, farklı kaynakların araştırılması. |
6 | Türkiye’de alt işverenlik, yasal koşulları ve muvazaa | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması, farklı kaynakların araştırılması. |
7 | Alt işverenlik ile ilgili Yargıtay uygulaması | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması, farklı kaynakların araştırılması. |
8 | ARASINAV | |
9 | Alt işverenliğin sosyal haklarla etkileşimi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması, farklı kaynakların araştırılması. |
10 | Alt işverenliğin sosyal haklarla ilişkisi bağlamında temel hak ve özgürlüklere etkisi | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması, farklı kaynakların araştırılması. |
11 | Devletin alt işverenlikle ilgili görev ve sorumlulukları | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması, farklı kaynakların araştırılması. |
12 | Sendikalar ve alt işverenlik | Kaynakların ilgili bölümlerinin okunması, farklı kaynakların araştırılması. |
13 | DÖNEM PROJESİ SUNUMU | Sunum hazırlığı |
14 | DÖNEM PROJESİ SUNUMU | Sunum hazırlığı |
15 | Genel Değerlendirme | |
16 | Genel Değerlendirme |
Ders Kitabı | İş Hukukunda Altişveren, Hande Bahar Aytaç, İstanbul 2011, Beta, Sunum notları Alpagut, G. (2008) Alt İşverenlik Yönetmeliği Ve Hukuka Uygunluk Sorunu, Legal İş Hukuku Ve Sosyal Güvenlik Hukuku Dergisi, V.5 N.20, Legal Yayınları, İstanbul. Arslan H.(2000) “Küreselleşmenin Emek Üzerindeki İdeolojik Etkileri Ve Seçenek Sorunu”, Küreselleşme(Editing E.Ahmet Tonak), İmge Kitabevi,Ankara, P.159-279. Auer P. (2005), Protected Mobility For Employment And Decent Work, Labour Market Security İn Globalised World, ILO Employment Analysis And Research Unit Employment Strategy Department, www.ilo.org Canbolat, T. (1986) Alt İşveren Kavramı ve Uygulama Sorunları, Tühis, Ankara Çelik, N.(1993) Türk Iş Hukukunda Asıl Işveren-Alt Işveren Ilişkisinden Doğan Bazı Uygulama Sorunları, Iş Hukukunun Ulusal ve Uluslararası Temel ve Güncel Sorunları Sempozyumu. Demir F.(2005) En Son Yargıtay Kararları Işığında İş Hukuku Ve Uygulaması, Birleşik Matbaacılık, İzmir. Demir, F. (2006) “Kayıtdışı İşçilik Ve Bir Model Önerisi”, Prof.Dr.Toker Dereli’ye Armağan, http://www.calisma.org.pdf , 7.6.2009, P.415-439. Erdut Z.(2002) Uluslararası Sosyal Politika Ve Türkiye, DEÜ Y. İzmir, |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Ekin, N.(2002) Ekonomik Ve Hukuksal Boyutlarıyla Alt İşveren, İTO. Güzel A.(2004) “İş Yasasına Göre Alt İşveren Kavramı Ve Asıl İşveren-Alt İşveren İlişkisinin Sınırları”, Çalışma Ve Toplum Dergisi 2004/1, İstanbul. ILO (2008) ILO Declaration On Social Justice For A Fair Globalisation, ILO 97th Session Geneva, www.ilo.org. Koray, M.(2005) Sosyal Politika, İmge Kitabevi Y., Ankara. Mollamahmutoğlu,H.-Astarlı,M(2011) İş Hukuku, Ankara. Narmanlıoğlu, Ü. (2012) İş Hukuku, Beta Y. Özveri, M.(2004) Alt İşveren Uygulaması ve Yeni İş Yasası, Legal İSGHD. Soyer, P.(2006) 4857 Sayılı İş Kanunu Açısından Asıl İşveren-Alt İşveren İlişkisinin Kurulması ve Sonuçları, Sicil. Süzek, S. İş Hukuku(2012), Beta Y. Şafak, C.(2004) 4857 Sayılı İş Kanunu Çerçevesinde Taşeron (Alt İşveren) Meselesi, Türkiye Barolar Birliği Dergisi. Taşkent,S.(2004) Alt İşveren, Legal İSGHD. Tunçomağ,K.-Centel, T.(2013) İş Hukukunun Esasları,Beta Y.. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım |
1
|
10
|
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
1
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
20
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
70
|
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
30
|
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
4
|
64
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
20
|
20
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
1
|
43
|
43
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
20
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
225
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 | Özel hukuk alanında analitik düşünerek olayları hukuki kurallar temelinde yorumlama yeteneğini pekiştirmek. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
2 | Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerine ilişkin bilgilerin edinilmesi. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
3 | Özel hukuk alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle birleştirerek yeni bilgiler oluşturabilmek. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
4 | Özel hukuk alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri sorunların analizinde kullanabilmek. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
5 | Hukuki kavram, kurum ve yöntemler arasında bağlantı kurarak eleştirel bir bakış açısı ile yorumlayabilmek. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
6 | Özel hukuk ve alt disiplinleriyle ilgili alanlarda sahip olunacak uzmanlık derecesindeki bilgi ve donanımı etkin bir şekilde yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
7 | Başta yargı organları önüne gelen uyuşmazlıklara ilişkin olanlar olmak üzere hukuksal sorunları çözebilmek. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
8 | Etkin iletişim becerilerine sahip olabilmek. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
9 | Bilgilerin işlenmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmek. |
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
|
10 | Özel hukuk alanında ve alt disiplinleriyle ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilmek. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..