Bizi takip edin
|
EN

LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı (Tezli) (Türkçe)

HEM 572 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
Ostomi ve Yara Bakım Hemşireliği
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HEM 572
Güz/Bahar
2
2
3
7.5

Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Seçmeli
Dersin Düzeyi
Yüksek Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin sonunda öğrencilerin, fekal ve/veya üriner diversiyon açılan, fistülü bulunan, kronik yarası olan bireylerin hemşirelik bakımını öğrenmesi amaçlanmıştır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; 1. Gastro-intestinal ve genito-üriner sistemin anatomi, fizyolojisi ve fizyopatolojisini tanımlayabilecek 2. Stoma ameliyatı öncesi uygulanması gereken hemşirelik bakımını açıklayabilecek 3. Stoma ameliyatı sonrası uygulanması gereken hemşirelik bakımını tanımlayabilecek 4. Kronik yaraların tanılayabilecek 5. Kronik yara tiplerini açıklayabilecek Yara pansumanlarını tanımlayabilecektir
Ders Tanımı Bu ders; Stoma ameliyatı endikasyonlarını, stoma ameliyatı öncesi ve sonrası hemşirelik bakımını, kronik yara tipleri ve kronik yaraların bakımını içerir.

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Derse giriş, gastro-intestinal ve genito-üriner sistemin anatomi ve fizyolojisi Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 33-59, 163-203
2 Stoma Endikasyonları (konjenital, kazanılmış, enfeksiyonla ilişkili, metabolic, neoplastic ve travmatik) Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 63-155
3 Stoma açılacak bireye uygulanacak tanılama prosedürleri (endoskopik, laparoskopik, radyografik ve cerrahi) ve tedavi yöntemleri Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 63-155
4 Anatomi ve Prosedüre göre stoma çeşitleri Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 80-97, 187-202
5 Stoma ameliyatı öncesi hemşirelik bakımı; -stoma bölgesinin işaretlenmesi, bağırsak hazırlığı ve eğitim Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 207-235
6 Stoma ameliyatı sonrası hemşirelik bakımı; -stoma bakımı, kolostomi irrigasyonu, fistül bakımı, taburculuk eğitimi Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 240-259
7 Pediyatrik stomalar Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 263-303
8 ARA SINAV
9 Stomalı bireylerde görülen komplikasyonlar ve yönetimi Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 308-334
10 Kronik yaraların tanımlanması ve değerlendirilmesi -deri anatomi ve fizyolojisi -yara iyileşme süreci -yara değerlendirilmesi Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 40-108
11 Kronik yara tipleri; -arteriyel ve venöz ülserler -diyabetik ayak -basınç yaraları Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 123-225
12 Yara Pansumanları; -Aktif ve Pasif yara kapama malzemeleri -Yara temizleme solüsyonları Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 270-360
13 Kronik yarası olan hastada taburculuk planlaması ve Evde bakım Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 564-584
14 Dünyada ve Türkiye’de Stoma ve Yara Bakım Hemşireliği’nin durumu ve eğitimi. Stoma ve Yara bakım hemşiresinin yasal ve Etik Sorumlulukları Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 3-29
15 Dersin Genel Tekrarı
16 Final

 

Ders Kitabı

1.Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby

2.Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby

Önerilen Okumalar/Materyaller

 1. Akyolcu N, Kanan N (2015). Yara ve Stoma Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
1
10
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
3
30
Sunum / Jüri Önünde Sunum
2
10
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
20
Final Sınavı
1
30
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
7
70
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
1
30
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
2
32
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
2
32
Sınıf Dışı Ders Çalışması
15
2
30
Arazi Çalışması
0
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
0
Portfolyo
0
Ödev
1
7
7
Sunum / Jüri Önünde Sunum
2
10
20
Proje
0
Seminer/Çalıştay
0
Sözlü Sınav
0
Ara Sınavlar
1
15
15
Final Sınavı
1
30
30
    Toplam
166

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1

Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir.

X
2

Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur.

X
3

Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır.

X
4

Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır.

X
5

Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir.

X
6

Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler,

X
7

Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır.

X
8

Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür.

X
9

Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir.

X
10

Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür.

11

Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur.

12

Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür.

X
13

Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür.

X

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


İzmir Ekonomi Üniversitesi
izto logo
İzmir Ticaret Odası Eğitim ve Sağlık Vakfı
kuruluşudur.
ieu logo

Sakarya Caddesi No:156
35330 Balçova - İzmir / TÜRKİYE

kampus izmir

Bizi Takip edin

İEU © Tüm hakları saklıdır.