İzmir Ekonomi Üniversitesi
  • ENGLISH

  • LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ

    Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı (Tezli) (Türkçe)

    HEM 572 | Ders Tanıtım Bilgileri

    Dersin Adı
    Ostomi ve Yara Bakım Hemşireliği
    Kodu
    Yarıyıl
    Teori
    (saat/hafta)
    Uygulama/Lab
    (saat/hafta)
    Yerel Kredi
    AKTS
    HEM 572
    Güz/Bahar
    2
    2
    3
    7.5

    Ön-Koşul(lar)
    Yok
    Dersin Dili
    Türkçe
    Dersin Türü
    Seçmeli
    Dersin Düzeyi
    Yüksek Lisans
    Dersin Veriliş Şekli -
    Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri -
    Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu -
    Dersin Koordinatörü
    Öğretim Eleman(lar)ı
    Yardımcı(ları) -
    Dersin Amacı Bu dersin sonunda öğrencilerin, fekal ve/veya üriner diversiyon açılan, fistülü bulunan, kronik yarası olan bireylerin hemşirelik bakımını öğrenmesi amaçlanmıştır.
    Öğrenme Çıktıları

    Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

    • Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; 1. Gastro-intestinal ve genito-üriner sistemin anatomi, fizyolojisi ve fizyopatolojisini tanımlayabilecek 2. Stoma ameliyatı öncesi uygulanması gereken hemşirelik bakımını açıklayabilecek 3. Stoma ameliyatı sonrası uygulanması gereken hemşirelik bakımını tanımlayabilecek 4. Kronik yaraların tanılayabilecek 5. Kronik yara tiplerini açıklayabilecek Yara pansumanlarını tanımlayabilecektir
    Ders Tanımı Bu ders; Stoma ameliyatı endikasyonlarını, stoma ameliyatı öncesi ve sonrası hemşirelik bakımını, kronik yara tipleri ve kronik yaraların bakımını içerir.
    Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

     



    Dersin Kategorisi

    Temel Ders
    Uzmanlık/Alan Dersleri
    Destek Dersleri
    İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
    Aktarılabilir Beceri Dersleri

     

    HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

    Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Derse giriş, gastro-intestinal ve genito-üriner sistemin anatomi ve fizyolojisi Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 33-59, 163-203
    2 Stoma Endikasyonları (konjenital, kazanılmış, enfeksiyonla ilişkili, metabolic, neoplastic ve travmatik) Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 63-155
    3 Stoma açılacak bireye uygulanacak tanılama prosedürleri (endoskopik, laparoskopik, radyografik ve cerrahi) ve tedavi yöntemleri Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 63-155
    4 Anatomi ve Prosedüre göre stoma çeşitleri Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 80-97, 187-202
    5 Stoma ameliyatı öncesi hemşirelik bakımı; -stoma bölgesinin işaretlenmesi, bağırsak hazırlığı ve eğitim Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 207-235
    6 Stoma ameliyatı sonrası hemşirelik bakımı; -stoma bakımı, kolostomi irrigasyonu, fistül bakımı, taburculuk eğitimi Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 240-259
    7 Pediyatrik stomalar Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 263-303
    8 ARA SINAV
    9 Stomalı bireylerde görülen komplikasyonlar ve yönetimi Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 308-334
    10 Kronik yaraların tanımlanması ve değerlendirilmesi -deri anatomi ve fizyolojisi -yara iyileşme süreci -yara değerlendirilmesi Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 40-108
    11 Kronik yara tipleri; -arteriyel ve venöz ülserler -diyabetik ayak -basınç yaraları Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 123-225
    12 Yara Pansumanları; -Aktif ve Pasif yara kapama malzemeleri -Yara temizleme solüsyonları Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 270-360
    13 Kronik yarası olan hastada taburculuk planlaması ve Evde bakım Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 564-584
    14 Dünyada ve Türkiye’de Stoma ve Yara Bakım Hemşireliği’nin durumu ve eğitimi. Stoma ve Yara bakım hemşiresinin yasal ve Etik Sorumlulukları Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 3-29
    15 Dersin Genel Tekrarı
    16 Final

     

    Ders Kitabı

    1.Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby

    2.Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby

    Önerilen Okumalar/Materyaller

     1. Akyolcu N, Kanan N (2015). Yara ve Stoma Bakımı. Nobel Tıp Kitapevi

     

    DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
    Katılım
    Laboratuvar / Uygulama
    1
    10
    Arazi Çalışması
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    Portfolyo
    Ödev
    3
    30
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    2
    10
    Proje
    Seminer/Çalıştay
    Sözlü Sınav
    Ara Sınav
    1
    20
    Final Sınavı
    1
    30
    Toplam

    Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    7
    70
    Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
    1
    30
    Toplam

    AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

    Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
    Teorik Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
    16
    2
    32
    Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
    (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
    16
    2
    32
    Sınıf Dışı Ders Çalışması
    15
    2
    30
    Arazi Çalışması
    0
    Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
    0
    Portfolyo
    0
    Ödev
    1
    7
    7
    Sunum / Jüri Önünde Sunum
    2
    10
    20
    Proje
    0
    Seminer/Çalıştay
    0
    Sözlü Sınav
    0
    Ara Sınavlar
    1
    15
    15
    Final Sınavı
    1
    30
    30
        Toplam
    166

     

    DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

    #
    Program Yeterlilikleri / Çıktıları
    * Katkı Düzeyi
    1
    2
    3
    4
    5
    1

    Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir.

    -
    -
    -
    -
    X
    2

    Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur.

    -
    -
    -
    -
    X
    3

    Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır.

    -
    -
    -
    X
    -
    4

    Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır.

    -
    -
    -
    -
    X
    5

    Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir.

    -
    -
    -
    -
    X
    6

    Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler,

    -
    -
    -
    -
    X
    7

    Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır.

    -
    -
    -
    X
    -
    8

    Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür.

    -
    -
    -
    -
    X
    9

    Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir.

    -
    -
    -
    -
    X
    10

    Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür.

    -
    -
    -
    -
    -
    11

    Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur.

    -
    -
    -
    -
    -
    12

    Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür.

    -
    -
    -
    -
    X
    13

    Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür.

    -
    -
    -
    X
    -

    *1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest


    YENİ GÜZELBAHÇE KAMPÜSÜMÜZ

    Detaylar

    KÜRESEL KARİYER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.

    Daha Fazlası..

    BİLİME KATKI

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.

    Daha Fazlası..

    İNSANA DEĞER

    İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.

    Daha Fazlası..

    TOPLUMA FAYDA

    22 yıllık güç ve deneyimini toplumsal çalışmalara aktarmak..

    Daha Fazlası..
    İzmir Ekonomide yapacağın Lisansüstü eğitimle bir adım öndesin