Dersin Adı |
Ostomi ve Yara Bakım Hemşireliği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HEM 572
|
Güz/Bahar
|
2
|
2
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin, fekal ve/veya üriner diversiyon açılan, fistülü bulunan, kronik yarası olan bireylerin hemşirelik bakımını öğrenmesi amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; Stoma ameliyatı endikasyonlarını, stoma ameliyatı öncesi ve sonrası hemşirelik bakımını, kronik yara tipleri ve kronik yaraların bakımını içerir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
|
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş, gastro-intestinal ve genito-üriner sistemin anatomi ve fizyolojisi | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 33-59, 163-203 |
2 | Stoma Endikasyonları (konjenital, kazanılmış, enfeksiyonla ilişkili, metabolic, neoplastic ve travmatik) | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 63-155 |
3 | Stoma açılacak bireye uygulanacak tanılama prosedürleri (endoskopik, laparoskopik, radyografik ve cerrahi) ve tedavi yöntemleri | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 63-155 |
4 | Anatomi ve Prosedüre göre stoma çeşitleri | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 80-97, 187-202 |
5 | Stoma ameliyatı öncesi hemşirelik bakımı; -stoma bölgesinin işaretlenmesi, bağırsak hazırlığı ve eğitim | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 207-235 |
6 | Stoma ameliyatı sonrası hemşirelik bakımı; -stoma bakımı, kolostomi irrigasyonu, fistül bakımı, taburculuk eğitimi | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 240-259 |
7 | Pediyatrik stomalar | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 263-303 |
8 | ARA SINAV | |
9 | Stomalı bireylerde görülen komplikasyonlar ve yönetimi | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 308-334 |
10 | Kronik yaraların tanımlanması ve değerlendirilmesi -deri anatomi ve fizyolojisi -yara iyileşme süreci -yara değerlendirilmesi | Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 40-108 |
11 | Kronik yara tipleri; -arteriyel ve venöz ülserler -diyabetik ayak -basınç yaraları | Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 123-225 |
12 | Yara Pansumanları; -Aktif ve Pasif yara kapama malzemeleri -Yara temizleme solüsyonları | Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 270-360 |
13 | Kronik yarası olan hastada taburculuk planlaması ve Evde bakım | Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 564-584 |
14 | Dünyada ve Türkiye’de Stoma ve Yara Bakım Hemşireliği’nin durumu ve eğitimi. Stoma ve Yara bakım hemşiresinin yasal ve Etik Sorumlulukları | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 3-29 |
15 | Dersin Genel Tekrarı | |
16 | Final |
Ders Kitabı | 1.Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby 2.Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama |
1
|
10
|
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
3
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
7
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
2
|
30
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
7
|
7
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
10
|
20
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
15
|
15
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
166
|
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
|||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1 |
Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
2 |
Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
3 |
Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
4 |
Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
5 |
Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
6 |
Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler, |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
7 |
Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
|
8 |
Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
9 |
Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
10 |
Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
11 |
Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur. |
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
|
12 |
Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür. |
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
|
13 |
Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. |
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
İzmir Ekonomi Üniversitesi, dünya çapında bir üniversiteye dönüşürken aynı zamanda küresel çapta yetkinliğe sahip başarılı gençler yetiştirir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, nitelikli bilgi ve yetkin teknolojiler üretir.
Daha Fazlası..İzmir Ekonomi Üniversitesi, toplumsal fayda üretmeyi varlık nedeni olarak görür.
Daha Fazlası..