LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Yüksek Lisans Programı (Tezli) (Türkçe)
HEM 572 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Ostomi ve Yara Bakım Hemşireliği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
HEM 572
|
Güz/Bahar
|
2
|
2
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
Türkçe
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | ||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin sonunda öğrencilerin, fekal ve/veya üriner diversiyon açılan, fistülü bulunan, kronik yarası olan bireylerin hemşirelik bakımını öğrenmesi amaçlanmıştır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders; Stoma ameliyatı endikasyonlarını, stoma ameliyatı öncesi ve sonrası hemşirelik bakımını, kronik yara tipleri ve kronik yaraların bakımını içerir. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Derse giriş, gastro-intestinal ve genito-üriner sistemin anatomi ve fizyolojisi | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 33-59, 163-203 |
2 | Stoma Endikasyonları (konjenital, kazanılmış, enfeksiyonla ilişkili, metabolic, neoplastic ve travmatik) | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 63-155 |
3 | Stoma açılacak bireye uygulanacak tanılama prosedürleri (endoskopik, laparoskopik, radyografik ve cerrahi) ve tedavi yöntemleri | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 63-155 |
4 | Anatomi ve Prosedüre göre stoma çeşitleri | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 80-97, 187-202 |
5 | Stoma ameliyatı öncesi hemşirelik bakımı; -stoma bölgesinin işaretlenmesi, bağırsak hazırlığı ve eğitim | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 207-235 |
6 | Stoma ameliyatı sonrası hemşirelik bakımı; -stoma bakımı, kolostomi irrigasyonu, fistül bakımı, taburculuk eğitimi | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 240-259 |
7 | Pediyatrik stomalar | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 263-303 |
8 | ARA SINAV | |
9 | Stomalı bireylerde görülen komplikasyonlar ve yönetimi | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 308-334 |
10 | Kronik yaraların tanımlanması ve değerlendirilmesi -deri anatomi ve fizyolojisi -yara iyileşme süreci -yara değerlendirilmesi | Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 40-108 |
11 | Kronik yara tipleri; -arteriyel ve venöz ülserler -diyabetik ayak -basınç yaraları | Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 123-225 |
12 | Yara Pansumanları; -Aktif ve Pasif yara kapama malzemeleri -Yara temizleme solüsyonları | Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 270-360 |
13 | Kronik yarası olan hastada taburculuk planlaması ve Evde bakım | Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby, sy: 564-584 |
14 | Dünyada ve Türkiye’de Stoma ve Yara Bakım Hemşireliği’nin durumu ve eğitimi. Stoma ve Yara bakım hemşiresinin yasal ve Etik Sorumlulukları | Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby, sy: 3-29 |
15 | Dersin Genel Tekrarı | |
16 | Final |
Ders Kitabı | 1.Colwell JC, Goldberg MT, Carmel JE (2004). Fecal and Urinary Diverions, Management and Principles, Mosby 2.Bryant RA, Nix DP (2007). Acute &Chronic Wounds, Current Management Concepts, Third Edition, Mosby |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama |
1
|
10
|
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
3
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
10
|
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
20
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
7
|
70
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
30
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
2
|
32
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
15
|
2
|
30
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
1
|
7
|
7
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
2
|
10
|
20
|
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
15
|
15
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
30
|
Toplam |
166
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Hemşirelik lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak uzmanlık alanı ile ilgili güncel bilgi ve becerilerini geliştirir ve derinleştirir. |
X | ||||
2 | Uzmanlık alanındaki bilgilerini farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle entegre ederek yeni bilgiler oluşturur. |
X | ||||
3 | Uzmanlık alanının gerektirdiği düzeyde teknolojik gelişmeleri takip eder ve ileri düzeyde kullanır. |
X | ||||
4 | Uzmanlık alanında edindiği kanıt temelli kuramsal ve uygulamalı bilgileri birey, aile ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleme ve çözmede kullanır. |
X | ||||
5 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri problem çözme ve eleştirel düşünme yaklaşımı ile değerlendirerek uygular ve yaşam boyu öğrenme tutumu gösterir. |
X | ||||
6 | Uzmanlık alanı ile ilgili saptadığı sorunların çözümlenmesinde hukuksal hak ve sorumluluklarının farkında olarak liderlik yaklaşımı sergiler, |
X | ||||
7 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve bilimsel/eğitsel çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek meslektaşlarına ve farklı disiplinlere, yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır. |
X | ||||
8 | Uygun iletişim tekniklerini kullanarak multidisipliner ve interdisipliner ekip işbirliğini yürütür. |
X | ||||
9 | Sağlık gereksinimlerinin saptanması, analiz ve sentez edilmesinde ve bakımın yürütülmesinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözetir. |
X | ||||
10 | Farklı disiplinlerle işbirliği içerisinde projeler yürütür. |
|||||
11 | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde ulusal ve uluslararası sağlık politikalarını izler, değerlendirir ve çalışmalara katkıda bulunur. |
|||||
12 | Sağlık bakım uygulamalarını hemşireliğin temel kavramları (insan, sağlık, çevre ve hemşirelik) çerçevesinde yürütür. |
X | ||||
13 | Sağlık alanındaki sorunların saptanmasına ve çözümüne yönelik bir araştırmayı bağımsız olarak yürütür. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest