GRADUATE SCHOOL

Executive MBA (Turkish / Without Thesis)

ISL 584 | Course Introduction and Application Information

Course Name
Turkish Business Structural Analysis
Code
Semester
Theory
(hour/week)
Application/Lab
(hour/week)
Local Credits
ECTS
ISL 584
Fall/Spring
3
0
3
7.5

Prerequisites
None
Course Language
Turkish
Course Type
Elective
Course Level
Second Cycle
Mode of Delivery face to face
Teaching Methods and Techniques of the Course Discussion
Group Work
Problem Solving
Case Study
Q&A
Critical feedback
Lecture / Presentation
Course Coordinator
Course Lecturer(s)
Assistant(s)
Course Objectives The aim of the course is to help students understand Turkish business environment from a comparative and historical perspective.
Learning Outcomes The students who succeeded in this course;
  • Acquire the ability to understand the main aspects of Turkish business system in comparative perspective.
  • Be furnished with an ability to understand how Turkish business system has been changing within the globalizing world.
  • Acquire an ability to understand how Turkish big businesses have grown.
  • Acquire the ability to analyze the institutional factors that influence national business systems.
  • Evaluate managerial and organizational issues in Turkey.
Course Description The course deals with the Turkish Business System in historical comparative perspective. It specifically involves an analysis of historical changes in Turkish business system characteristics such state-business relations, organizational structures and strategies, and managerial elites. Furthermore, it examines the economic, political, and institutional conditions that shape entrepreneurial behavior and organizations of business activities in Turkey.

 



Course Category

Core Courses
Major Area Courses
X
Supportive Courses
Media and Management Skills Courses
Transferable Skill Courses

 

WEEKLY SUBJECTS AND RELATED PREPARATION STUDIES

Week Subjects Related Preparation
1 Introduction to the course
2 Comparative Perspective: National Business Systems Approach Özen, Ş. 2023. Toplumsal Bağlam ve Örgütsel Analiz: Temel Yaklaşımlar (sadece 61-81 sayfalar arasını okuyunuz). Ş. Özen ve S. Dirlik (Eds). Yönetim ve Örgüt Araştırmalarında Toplumsal Bağlam, pp 11-122, İmge, Ankara.
3 An Introduction to Turkish Business Context Özen, Ş. 2022. Business System in Turkey. Unpublished course note. Dirlik, O. 2016. Türk iş sisteminin evrimi: Makro kurumsal bir inceleme. Yönetim ve Organizasyon Araştırmaları Dergisi, 1 (2) 5-30.
4 Private Business in Turkey: Past and Present Buğra, A. 1994. Devlet ve işadamları. İstanbul: İletişim Yayınları (pp. 11-239) Akansel Yalçınkaya & Leyla Adiloğlu-Yalçınkaya. 2020. Nuri Demirağ’ın Bir girişimci olarak ortaya çıkışı, yükselişi ve düşüşü: Makrokurumsal yaklaşım bağlamında tarihsel bir inceleme. Yönetim Bilimleri Dergisi, 18(38), 839-864.
5 Business Groups in Turkey Çolpan, A., ve Hikino, T. 2008. Türkiye’de büyük şirketler kesiminde işletme gruplarının iktisadi rolü ve çeşitlendirme stratejileri. Yönetim Araştırmaları Dergisi, 8 (1-2): 23-58. Dirlik, S. 2016. Bir örgütsel form olarak Türkiye’deki işletme gruplarının özellikleri ile farklı ülkelerdeki işletme gruplarının özelliklerinin karşılaştırılması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8 (14) 261-281.
6 Diversification Strategy in Turkish Business Groups Karaevli, A. 2008. Türkiye’deki İşletme Gruplarında Çeşitlendirme Stratejilerinin Evrimi. Yönetim Araştırmaları Dergisi, 8 (1-2): 85-107. Sağlam, H., ve Çokgezen, M. 2019. Çeşitlenmeden odaklanmaya Türkiye’deki işletme grupları: Koç Grubu ve İş Bankası örnekleri. Yönetim Araştırmaları Dergisi 15 (1-2): 99-139.
7 Corporate Governance in Turkey Üsdiken, B. ve Yıldırım-Öktem, Ö. 2008, Kurumsal ortamda degişim ve büyük aile holdingleri bünyesindeki şirketlerin yönetim kurullarında ‘icrada görevli olmayan’ ve ‘bağımsız’ üyeler,” Amme İdaresi Dergisi, 41 (1): 43-71. Tayşir, E. A., ve Anıl, İ. 2011. Kurumsal baskılara verilen örgütsel yanotlarda kritik karar alıcıların thdit-fırsat algısının rolü: İMKB’de işlem gören bankaların kurumsal yönetim ilkeleri karşısındaki davranışlarını üzerinden değerlendirme. Yönetim Araştırmaları Dergisi, 11(1-2) 79-110.
8 Business Elite in Turkey Üsdiken, B., Yıldırım-Öktem, Ö., Şenol, F. N. 2015. İç Halkaya Dahil Olmak: Türkiye’deki Büyük Aile Holdinglerinde Profesyonel Yöneticiler. ODTÜ Gelişme Dergisi, 42: 521-551. Ataay, A. 2016. Genel müdür değişimleri: Ne sıklıkla değişiyorlar ve halefleri kimlerdir? Yönetim Araştırmaları Dergisi, 13(1-2) 6-38.
9 Changing Government-Business Relationships Buğra, A. ve Savaşkan, O. 2014. Türkiye’de Yeni Kapitalizm: Siyaset, Din ve İş Dünyası. İletişim Yayınları, İstanbul; Buğra, A. ve Savaşkan, O. 2010. Yerel sanayi ve bugünün Türkiye’sinde iş dünyası. Toplum ve Bilim, 117, 92-122. Angın, M., ve Kılınçarslan, P. 2021. Türkiye’de özelleştirmelerin politik ekonomisi: Dün, bugün ve yarın. Türkiye Politik Ekonomi ve Kamu Politikası Ağı (TUPEN) Birinci İnterdisipliner Çalıştayı, Özyeğin Üniversitesi, 19 Kasım, 2021.
10 Market and Social Structure in Turkey Buğra, A. 2000. Piyasa oluşturmanın piyasa dışı mekanizmaları: Türkiye’de dayanıklı tüketim malları sektörünün gelişimi. Devlet piyasa karşıtlığının ötesinde: İhtiyaçlar ve tüketim üzerine yazılar. 63-96. İstanbul: İletişim. Yıldız, Z., ve Topuz, H. 2011. Sosyal sermaye ve ekonomik kalkınma ilişkisi açısından Türkiye üzerine bir değerlendirme. Sosyal Siyaset Konferansları, 61: 201-226.
11 Management in Turkey Nichols, T., ve Suğur, N. 2005. Global işletme, yerel emek: Türkiye’de işçiler ve modern fabrika. İstanbul: İletişim (pp. 107-182). Sözüer, A. 2022. Türkiye’de tepe yöneticilerin stratejik yönetim söylemi. Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi. 5 (1) 1-16.
12 Management Knowledge Transfer to Turkey Özen, Şükrü. 2002. Bağlam, Aktör, Söylem ve Kurumsal Değişim: Türkiye’de Toplam Kalite Yönetiminin Yayılım Süreci. Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2 (1) 47-90. Özen, Şükrü ve Önder, Çetin. 2022. Türkiye’de Örgütler İthal Yönetim Modellerini Nasıl Uyguluyor? Aslına Sadakat ve Göstermelik Uygulama. Şükrü Özen (Der.) Örgüt Kuramı Çalışmaları: Hüseyin Leblebici’ye Armağan, s. 345-388. İmge Kitabevi, Ankara.
13 Innovation Management in Turkey Tekin, Z. Avados, Y., ve Gümüş, S. 2016. Uluslararsı pazarlarda inovasyon stratejileri: Türkiye ve Dünyadan beyaz eşya sektörü inovasyon örnekleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (46) 850-856. Çelik, F. (2023). İzmir Bölgesel Yenilik Stratejisi’nin genel bir değerlendirmesi. Aksaray Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,7(1), 108-137.
14 Presentations
15 Review of the semester
16 Final Exam

 

Course Notes/Textbooks

Books and articles listed in required materials.

Suggested Readings/Materials

Books and articles listed in required materials.

 

EVALUATION SYSTEM

Semester Activities Number Weigthing
Participation
Laboratory / Application
Field Work
Quizzes / Studio Critiques
Portfolio
Homework / Assignments
Presentation / Jury
1
30
Project
1
40
Seminar / Workshop
1
30
Oral Exams
Midterm
Final Exam
Total

Weighting of Semester Activities on the Final Grade
3
100
Weighting of End-of-Semester Activities on the Final Grade
Total

ECTS / WORKLOAD TABLE

Semester Activities Number Duration (Hours) Workload
Theoretical Course Hours
(Including exam week: 16 x total hours)
16
3
48
Laboratory / Application Hours
(Including exam week: '.16.' x total hours)
16
0
Study Hours Out of Class
14
3
42
Field Work
0
Quizzes / Studio Critiques
0
Portfolio
0
Homework / Assignments
0
Presentation / Jury
1
30
30
Project
1
75
75
Seminar / Workshop
1
30
30
Oral Exam
0
Midterms
0
Final Exam
0
    Total
225

 

COURSE LEARNING OUTCOMES AND PROGRAM QUALIFICATIONS RELATIONSHIP

#
Program Competencies/Outcomes
* Contribution Level
1
2
3
4
5
1

To be able to demonstrate general business knowledge and skills.

X
2

To be able to demonstrate business communication skills effectively.

X
3

To be able to deliver creative and innovative solutions to the business-related problems.

X
4

To be able to evaluate the performance of business organizations through a holistic approach.

X
5

To be able to lead their peers and companies for the achievement of business goals.

6

To be able to perform well in teamwork projects and business tasks.

X
7

To be able to exhibit an ethical and socially responsible behavior in conducting research and making business decisions.

X
8

To be able to solve business related problems using analytical and technological tools and techniques.

X
9

To develop a solution to business problems through systematic research.

X
10

To be able to use a foreign language to follow information about the field of finance and participate in discussions in academic environments.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest

 


Izmir University of Economics
is an establishment of
izto logo
Izmir Chamber of Commerce Health and Education Foundation.
ieu logo

Sakarya Street No:156
35330 Balçova - İzmir / Turkey

kampus izmir

Follow Us

İEU © All rights reserved.