LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
Deneysel Psikoloji Doktora Programı
PSY 608 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Tekrarlı Ölçümler için Veri Analizi
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
PSY 608
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
7.5
|
Ön-Koşul(lar) |
Yok
|
|||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||
Dersin Türü |
Seçmeli
|
|||||
Dersin Düzeyi |
Doktora
|
|||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu derste, öğrencilere deneysel çalışmalarda kullanılan tekrarlı ölçüm desenleri ve bu desenlerin kullanıldığı çalışmaların yöntemsel sorunları hakkında bilgi verilecektir. Söz konusu yöntemlerde teorik yetkinliği kazanan öğrencilerin, bu analizleri SPSS ve Mplus programlarını kullanarak uygulayabilmeleri amaçlanmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste tekrarlı ölçümlerin analizinde kullanılan farklı istatistiksel yöntemler ele alınmaktadır. Ders, sürekli tekrarlı ölçümlerin analizine klasik yöntemler ve yapısal eşitlik modellemesi temelinde giriş niteliğindedir. Ders süresince tekrarlı ölçümleri açıklayabilmek üzere hangi tür araştırma problemleri ve istatistiksel yöntemlerin kullanılabileceğine vurgu yapılacaktır. |
|
Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
|
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ders içeriğinin gözden geçirilmesi ve giriş | |
2 | Tekrarlı ölçümler, Tekrarlı ölçüm desenlerinin avantaj ve dezavantajları | Davis, C (2002). Statistical Methods for the Analysis of Repeated Measurements. New York: Springer, Bölüm 1 |
3 | Bağımlı iki ortalamanın karşılaştırılması: t-testi | Davis, C (2002). Statistical Methods for the Analysis of Repeated Measurements. New York: Springer, Bölüm 2 |
4 | Tekrarlı ölçümler için ANOVA: Sabit etkiler | Davis, C (2002). Statistical Methods for the Analysis of Repeated Measurements. New York: Springer, Bölüm 5 |
5 | Tekrarlı ölçümler için ANOVA: Seçkisiz etkiler | Davis, C (2002). Statistical Methods for the Analysis of Repeated Measurements. New York: Springer, Bölüm 5 |
6 | Karmaşık Etkiler Modeli | Davis, C (2002). Statistical Methods for the Analysis of Repeated Measurements. New York: Springer, Bölüm 6 |
7 | Karmaşık Etkiler Modeli | Davis, C (2002). Statistical Methods for the Analysis of Repeated Measurements. New York: Springer, Bölüm 6 |
8 | Ara Sınav | |
9 | Tekrarlı ölçümlerde Yapısal Eşitlik Modellemesi | Bollen, K. A. & Curran, P. J. (2006). Latent curve models: A structural equation approach. Hoboken, NJ: Wiley, Bölüm 1 |
10 | Örtük Gelişim Modelleri | Bollen, K. A. & Curran, P. J. (2006). Latent curve models: A structural equation approach. Hoboken, NJ: Wiley, Bölüm 2 |
11 | Örtük Gelişim Modelleri | Bollen, K. A. & Curran, P. J. (2006). Latent curve models: A structural equation approach. Hoboken, NJ: Wiley, Bölüm 2 |
12 | Örtük Gelişim Modelleri | Bollen, K. A. & Curran, P. J. (2006). Latent curve models: A structural equation approach. Hoboken, NJ: Wiley, Bölüm 2 |
13 | Doğrusal Olmayan Örtük Değişim Modelleri | Bollen, K. A. & Curran, P. J. (2006). Latent curve models: A structural equation approach. Hoboken, NJ: Wiley, Bölüm 7 |
14 | Doğrusal Olmayan Örtük Değişim Modelleri | Bollen, K. A. & Curran, P. J. (2006). Latent curve models: A structural equation approach. Hoboken, NJ: Wiley, Bölüm 7 |
15 | Doğrusal Olmayan Örtük Değişim Modelleri | Bollen, K. A. & Curran, P. J. (2006). Latent curve models: A structural equation approach. Hoboken, NJ: Wiley, Bölüm 7 |
16 | Dönemin gözden geçirilmesi |
Ders Kitabı | Davis, C (2002). Statistical Methods for the Analysis of Repeated Measurements. New York: Springer. ISBN 978-0-387-21573-0
Bollen, K. A. & Curran, P. J. (2006). Latent curve models: A structural equation approach. Hoboken, NJ: Wiley. ISBN: 047145592X
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev |
4
|
40
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
30
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
5
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
5
|
80
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
4
|
10
|
40
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
25
|
25
|
Final Sınavı |
1
|
32
|
32
|
Toplam |
225
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak psikoloji bilim alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün katkılarda bulunur. |
X | ||||
2 | İnsan zihni ve davranışlarına ilişkin mekanizmalar hakkında disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirlerin analiz, sentez ve değerlendirmelerinde uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. |
X | ||||
3 | Bilimsel psikolojinin yöntembilimi ile ilgili yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve zihin-davranış-beyin ile ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzey beceri kazanır. |
X | ||||
4 | Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayarak özgün bir konuyu araştırır. |
X | ||||
5 | Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. |
X | ||||
6 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak psikoloji bilimine yönelik yeni fikirler geliştirir. |
X | ||||
7 | Psikoloji ile ilgili bir görgül makaleyi ulusal ya da uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak psikolojiye ilişkin bilginin sınırlarını genişletir. |
X | ||||
8 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini amaçlayan panel, atölye ve konferans gibi etkinlikleri amacına uygun şekilde tespit eder, katılır, organize eder ve bu ortamlarda liderlik yapar. |
X | ||||
9 | Zihin-Davranış-Beyin üçlüğüne ilişkin öncü ve yenilikçi kuramları ve yöntemleri takip eder, çözümleme ve araştırmalarda bu kuram ve yöntemleri kullanır ve bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur. |
X | ||||
10 | Deneysel psikoloji bağlamında ilişkiler ve süreçlerin stratejik çözümlemesini yapar, işlevsel ve etkili iletişim olanakları geliştirir. |
X | ||||
11 | Psikoloji bilimi ve iş hayatı çerçevesinde toplumsal, bilimsel ve etik sorunlara yaratıcı çözümler bulur ve bu çözümleri destekleyen değerleri yaygınlaştırır. |
X | ||||
12 | Deneysel Psikoloji alanı ile ilgili kıstaslara uygun, özgün bir tez hazırlar. |
X | ||||
13 | Psikoloji disiplininde ağırlıklı kullanılan İngilizce dilinde yetkindir ve bu dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest